AnonymBruker Skrevet 2. august 2021 #1 Skrevet 2. august 2021 Hva gjør dere med kluter som har vært brukt til olje og andre selvantennelige kjemikalier? Anonymkode: 7f568...e0e
ajarRun Skrevet 2. august 2021 #2 Skrevet 2. august 2021 Hvilken olje er selvantennelige? Jeg putter dem i vaskekurven og så finner jeg dem etterhvert der jeg fant dem. Men jeg får kjeft hvis jeg vasker oljeflekker med feil kluter da.Det er visst noe som heter mikrofiber og ost-et-eller-annet.
AnonymBruker Skrevet 2. august 2021 #3 Skrevet 2. august 2021 ajarRun skrev (5 minutter siden): Hvilken olje er selvantennelige? Jeg putter dem i vaskekurven og så finner jeg dem etterhvert der jeg fant dem. Men jeg får kjeft hvis jeg vasker oljeflekker med feil kluter da.Det er visst noe som heter mikrofiber og ost-et-eller-annet. Møbelolje feks Anonymkode: 7f568...e0e
AnonymBruker Skrevet 2. august 2021 #4 Skrevet 2. august 2021 ajarRun skrev (2 minutter siden): Hvilken olje er selvantennelige? Jeg putter dem i vaskekurven og så finner jeg dem etterhvert der jeg fant dem. Men jeg får kjeft hvis jeg vasker oljeflekker med feil kluter da.Det er visst noe som heter mikrofiber og ost-et-eller-annet. Treolje kan selvantenne ved oksidasjon og da er det visst særlig linolje og teakolje som er "verst". Oksidasjon i denne sammenhengen vil si at oljen tørker ved at den tar opp oksygen fra luften og varme utvikler seg....som kan føre til selvantenning. Det var vel en sak i vår i forbindelse med båtpuss, husker jeg.. Da var det noen som hadde latt noen skitne filler ligge i båten som hadde selvantent og ført til store skader på båten. Anonymkode: 2a4db...074 1
Keppe Skrevet 2. august 2021 #5 Skrevet 2. august 2021 Jeg bruker linolje til benkeplater og fjøl med mer. Skal du bruke kluten igjen legg den et brukt syltetøyglass og skru den godt igjen. om jeg er ferdig med kluten, skyller jeg den i vann og i en brødpose som jeg strammer godt til og kaster det i bosset. Er jeg på hytta, brenner jeg den i bålpannen 3
grease80s Skrevet 2. august 2021 #6 Skrevet 2. august 2021 49 minutter siden, AnonymBruker said: Hva gjør dere med kluter som har vært brukt til olje og andre selvantennelige kjemikalier? Anonymkode: 7f568...e0e Kaster de.
AnonymBruker Skrevet 2. august 2021 #7 Skrevet 2. august 2021 ajarRun skrev (48 minutter siden): Hvilken olje er selvantennelige? Jeg putter dem i vaskekurven og så finner jeg dem etterhvert der jeg fant dem. Men jeg får kjeft hvis jeg vasker oljeflekker med feil kluter da.Det er visst noe som heter mikrofiber og ost-et-eller-annet. Linolje er selvantennelig. Vet om flere som har opplevd at filler med linolje har begynt å brenne. Anonymkode: 35059...1a5
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #8 Skrevet 3. august 2021 Bruker dårlige filler som vi brenner opp etter bruk. Fint bål ute i gata med hageslangen på sida. Selvantenning er skumle saker Anonymkode: 4d285...3b8 1
Ulrikke Skrevet 3. august 2021 #9 Skrevet 3. august 2021 Vi tenner på dem ute på gårdsplassen (asfalt), evt i trillebåra av metall. Selvantenning er skummelt. 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #10 Skrevet 3. august 2021 Putter dem i syltetøyglass og skru godt igjen. Anonymkode: da2fa...5fd
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #11 Skrevet 3. august 2021 Hva hvis man ikke kan brenne dem og ikke tør ha dem i hus i syltetøyglass?😅 Anonymkode: 7f568...e0e
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #12 Skrevet 3. august 2021 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Hva hvis man ikke kan brenne dem og ikke tør ha dem i hus i syltetøyglass?😅 Anonymkode: 7f568...e0e I et tett syltetøyglass er det ikke tilgang på oksygen, så det er trygt. Anonymkode: da2fa...5fd 1
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 3. august 2021 #13 Skrevet 3. august 2021 (endret) Jeg klipper opp utslitte klær og sengetøy til tørkefiller, som jeg har i en kasse i garasjen. De brukes til maling, white sprit, olje osv. etter bruk dypper jeg dem i vann og legger i restavfallet. Endret 3. august 2021 av Hvemsomhelst
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #14 Skrevet 3. august 2021 Hvemsomhelst skrev (23 minutter siden): Jeg klipper opp utslitte klær og sengetøy til tørkefiller, som jeg har i en kasse i garasjen. De brukes til maling, white sprit, olje osv. etter bruk dypper jeg dem i vann og legger i restavfallet. Det holder å bare dyppe dem i vann mtp brannsikkerhet? Anonymkode: 7f568...e0e 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #15 Skrevet 3. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): I et tett syltetøyglass er det ikke tilgang på oksygen, så det er trygt. Anonymkode: da2fa...5fd Det er jo luft og oksygen i syltetøyglasset hvis man ikke fyller det med vann da? Anonymkode: af241...84c
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #16 Skrevet 3. august 2021 Hvemsomhelst skrev (1 time siden): Jeg klipper opp utslitte klær og sengetøy til tørkefiller, som jeg har i en kasse i garasjen. De brukes til maling, white sprit, olje osv. etter bruk dypper jeg dem i vann og legger i restavfallet. Men vannet damper jo bort etterhvert. Bil ikke klutene kunne selvantenne når vannet har dampet bort? Er det ikke bedre å dyppe de i vann og deretter ha de i en tett plastpose som noen andre her skrev? Anonymkode: af241...84c 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #17 Skrevet 3. august 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hva hvis man ikke kan brenne dem og ikke tør ha dem i hus i syltetøyglass?😅 Anonymkode: 7f568...e0e I et syltetøyglass som er fylt med vann? Anonymkode: af241...84c
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #18 Skrevet 3. august 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er jo luft og oksygen i syltetøyglasset hvis man ikke fyller det med vann da? Anonymkode: af241...84c En brann trenger kontinuerlig tilgang på ny oksygen. Hvis oljekluten skulle klare å selvantenne av den sparsomme mengden oksygen som finnes i syltetøyglasset vil det uansett bruke opp oksygenet på få sekunder så det vil ikke rekke å ta ordentlig fyr. Men det er uansett antagelig ikke nok oksygen i et syltetøyglass for at kluten kan antenne. Anonymkode: da2fa...5fd 2
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 3. august 2021 #19 Skrevet 3. august 2021 (endret) AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Men vannet damper jo bort etterhvert. Bil ikke klutene kunne selvantenne når vannet har dampet bort? Er det ikke bedre å dyppe de i vann og deretter ha de i en tett plastpose som noen andre her skrev? Anonymkode: af241...84c Jo, legger dem i tett pose og knytter igjen. Og de blir ikke liggende lenge i dunken. Gjort sånn i alle år. Har aldri skjedd noe. Endret 3. august 2021 av Hvemsomhelst
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #20 Skrevet 3. august 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): En brann trenger kontinuerlig tilgang på ny oksygen. Hvis oljekluten skulle klare å selvantenne av den sparsomme mengden oksygen som finnes i syltetøyglasset vil det uansett bruke opp oksygenet på få sekunder så det vil ikke rekke å ta ordentlig fyr. Men det er uansett antagelig ikke nok oksygen i et syltetøyglass for at kluten kan antenne. Anonymkode: da2fa...5fd Takk for informasjon! Anonymkode: af241...84c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå