AnonymBruker Skrevet 2. august 2021 #1 Skrevet 2. august 2021 Hei, håper noen kan dele sine erfaringer og metoder for å mestre angst i jobbsammenheng. Jeg har siden 2016 slitt med angst og lav selvfølelse (sist nevnte, egentlig hele livet..) Plagene har vært så sterke at jeg utviklet depresjon og var alvorlig utbrent i noen år. Trodde det var sosial angst, men det er egentlig mer angst for angsten/panikkangst. Har nylig startet på jobb etter foreldrepermisjon hvor angst har vært ikke-eksiterende i permisjonen. I starten var jeg litt plaget i flere sosiale sammenhenger, men det er stort sett blitt helt borte, noe jeg er veldig glad for. Så med andre ord føler jeg at livet mitt har kommet tilbake som før - hvor angsten var under kontroll og livet har vært fantastisk!! Jobben er veldig viktig for meg, og jeg har en stilling som mange drømmer om så er veldig veldig takknemlig for det. Og jeg vet jeg kan nå langt og levere masse resultater noe jeg virkelig vil (slik det før før plagene kom). Noe jeg også gjør så godt jeg kan, og ingen sier at det er dårlige resultater heller. Mitt problem er at angsten ødelegger meg innvending, blir så sliten av ha trykk i brystet og klump i magen hele arbeidsdagen og hele dagen etter jobb fordi jeg tenker på neste arbeidsdag som vil føles likt innvendig … det er det som gjorde at jeg fikk depresjon for noen år tilbake. Har bare vært på jobb en uke så kan hende jeg klarer å få angsten under kontroll i jobbsituasjonen også, men jeg er redd for å havne der jeg var før med sykemelding og depresjoner igjen. Det jeg føler på er at jeg gjør en dårlig jobb, kanskje de ikke liker meg som arbeidstaker osv. har gått til behandling tidligere, og funnet ut veldig mye om meg selv - og jeg vet at selvfølelsen min har vært dårlig hele livet. Har alltid vært redd for hva andre tenker om meg, så har måtte vært «flink pike» for å ikke få kritikk etc. og det er det jeg tror som har utviklet angsten i voksen alder. Jeg gikk på medisiner mot angst i 8 mnd, og det var det som gjorde at depresjon forsvant og angsten var ikke-eksisterende. Livet var faktisk helt fantastisk uten disse plagene, men jeg ønsker ikke å ty til medisiner når jeg tidligere i livet ikke har slitt med det og når det har gått så fint de siste årene. Dette ble litt langt og kort om hvordan det har vært for meg. Søker gjerne etter lignende erfaringer! ❤️ Beklager at det ble litt rotete skrevet. Anonymkode: cba6f...2c2
AnonymBruker Skrevet 2. august 2021 #2 Skrevet 2. august 2021 Jeg har vært plaget med angst i forbindelse med jobb, og for meg var løsningen å være åpen til avdelingsleder. Vi tilrettelegger slik at jeg ikke skal få for sterke symptomer. Dette har resultert i null sykefravær som følge av psykiske problemer. Avdelingsleder er en fantastisk kvinne, og hun er sjelden, de færreste er så reflektert og forståelsesfulle. Men jeg ville snakket med sjefen om vanskene du har, om du tror hen kan hjelpe deg. Noen ganger er det bare litt tilrettelegging som skal til. I et godt arbeidsmiljø vil det være bra å være åpen, for da møter du forståelse. Jeg gikk ifra å ha rundt 20 egenmeldinger i året til å nå ha 0. Lykke til. Anonymkode: d26c6...bc9 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #3 Skrevet 3. august 2021 Det er bare veldig uvant å komme i jobb igjen etter en lang permisjon, du må jobbe en stund før du kommer inn i jenge igjen. Nå er alt litt på utsiden av deg selv. Det kommer til å gå bra. Slet også litt etter permisjonen og følte jeg bare var på besøk på jobben, men det går seg til etterhvert. Anonymkode: 44d6b...986
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå