Gå til innhold

Adventskalender

Fremhevede innlegg

Skrevet

Når er barnet gammelt nok til å ha adventskalender? En sånn hjemmelagd en med ting og tang i?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det ser du vel best selv, legger oppi ting du vet interesserer ungen din. En liten unge liker ofte små bøker, ny tannkost e.l.

For min egen del begynte jeg med hjemmelaget kalender til eldstemann. Tenkte grundig gjennom hver pakke osv. Nå har jeg 3 unger og de hele er litt ork. Derfor har vi de siste årene hatt hver sin sjokoladekalender og en felles "lappekalender" hvor de trekker hver sin dag en lapp hvor jeg på forhånd har skrevet noe gøy vi kan gjøre i fellesskap denne dagen. Det har vært en suksess hos oss og vi går ikke tilbake til pakkekalender igjen.

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet
... en felles "lappekalender" hvor de trekker hver sin dag en lapp hvor jeg på forhånd har skrevet noe gøy vi kan gjøre i fellesskap denne dagen. Det har vært en suksess hos oss og vi går ikke tilbake til pakkekalender igjen.

Dæven så lurt! Det må jeg si var en kjempegod ide :) Adopteres!

Skrevet

Det med lappekalender var kjempesmart. Det blir nok ikke noe kalender på gutten min før tidligst neste år. Må jo lage den først og :rodme:

Skrevet

prompelompa skal få kalender, men "bare" en sånn NRK-kalender med bilder!

:):nisseblunk::nisseblunk::nissekonekyss::nisse::nissevink:

Jule Guapa

Skrevet

Husker godt hvor ivrig man var etter å komme i gang med sånt med nummer en...

Jeg kjøper billige sjokoladekalendre til ungene. Er glad jeg aldri begynte å lage selv - å pakke 96 små gaver i november gidder jeg rett og slett ikke. Kalendre har de hatt fra toårsalderen.

Skrevet

Jeg har lurt på det samme...har lyst å lage til jenta mi,hun er 1 1/2 år til jul så det er nok litt tidlig :sjenert: Kanskje mer passende til neste år?

Skrevet (endret)

Jenta mi har hatt siden hun var 1 år, men da var det sjokoladekalender. Nå får jeg nr 2 i november og vet ikke hvor mye jeg orker iår. Hun har fått pakkekalender hvert år frem til nå...

Jeg lurte litt på å lage en mellomting mellom pakke og lappekalender jeg... :sjenert:

Så hvis noen har forslag til aktiviteter o.l som kan stå på lappene så setter jeg stor pris på dem her eller på PM... ( vil ikke kuppe topicet...)

Glemte jo at jentungen blir 7 år nå i desember...

Endret av metteflette
Skrevet
Det ser du vel best selv, legger oppi ting du vet interesserer ungen din. En liten unge liker ofte små bøker, ny tannkost e.l.

For min egen del begynte jeg med hjemmelaget kalender til eldstemann. Tenkte grundig gjennom hver pakke osv. Nå har jeg 3 unger og de hele er litt ork. Derfor har vi de siste årene hatt hver sin sjokoladekalender og en felles "lappekalender" hvor de trekker hver sin dag en lapp hvor jeg på forhånd har skrevet noe gøy vi kan gjøre i fellesskap denne dagen. Det har vært en suksess hos oss og vi går ikke tilbake til pakkekalender igjen.

Den tror jeg at jeg også adopterer, har en brodert kalender og hver november er det like fælt å suse rundt å finne småpakker til kalenderen. Tror jeg tar en blanding med pakker, lapper og lørdagsgott (til lørdager i desember)

Skrevet

Forslag til "lappeaktiviteter"

- hele familien skriver hver sin ønskeliste (med tv'en avskrudd!)

- gå tur i mørket med lommelykt sammen med flest mulig i familien

- gå ens ærend på biblioteket for å låne julebøker

- julebakst (en dag dere har god tid...)

- besøke noen gamle dere kjenner

- skrive julekort

- ha noen juledvd'er på lur, gjerne disney e.l med flere fortellinger slik at dere kan se en fortelling hver kveld. Husk å sitte sammen hele familien! (passer fint de kveldene dere har det litt travelt!)

- handle julegaver

- pakke inn julegaver

-høytlesing fra julebøker

- tegne juletegninger og sende inn til konkurranser

- lage julepynt

- kino (julefilm)

Osv. osv.

Skrevet

Lappekalender var jo en glimredne ide! Er litt lei av peset me då pakke inn 48 smågaver, samt sørge for at begge får like mye, men ikke heeeelt det samme......

Tror jeg "låner" den lappekalenderen i år jeg.....

Skrevet

her har sønnen min fått advents kalender fra han ble født (han har en bestemor som lager kalender til alle barnebarna sine,og syns dette er kjempe stas :) ) så da han var baby fikk han gulpekluter,smekker o.l. og etterhvert har han fått ting og tang som er tilpasset alderen. Jeg hadde nok ikke begynt så tidlig med kalender om jeg hadde laget dem selv, men syns det er kjempekoselig når bestemor trår til! :)

Skrevet

Jeg er oppvokst med pakkekalender og vil gi barna mine det samme. Jeg må innrømme at jeg banner litt siste kveldene før, men jeg er alltid strålende fornøyd når jeg ser hvor galde de blir når de våkner 1. desember.

Og hvert år sier jeg at det er siste gangen de får kalender, og da "maser" de til jeg lover å lage neste år også. Og da får mamma masse koser...... ;)

Skrevet

Et tips til dere som skal finne på 24 (ganger x antall barn) små pakker: Da vi var små kjøpte foreldrene mine en eske med Playmo til hver, og så pakket de inn delene slik at vi fikk en del hver dag. En dag en playmomann, en dag en playmolue etc.

(Vet ikke om playmo er in lenger, men det finnes sikkert andre eskeleker det går an å kjøpe).

Skrevet
Når er barnet gammelt nok til å ha adventskalender? En sånn hjemmelagd en med ting og tang i?

Datteren vår fikk kalender i fjor, da var hun1 1/2 år gammel. Hun fikk ikke godterier og heller ikke hver dag. Dette var full klaff for henne selv om hun ikke skjønte hvorfor hun fikk det.

I år får hun sikkert litt goderier i den også tenker jeg.

Lappekalender hørtes supert ut, men tulla vår er nok litt for lita til det enda :)

Skrevet

Da jeg var liten hadde vi en kalender som hang på vegge og så ut som et juletre. Hver dag hang vi opp (tok ikke ned) en liten pynteting på treet som hadde små kroker på. Til jul var det helt fullt og kjempepent syntes vi barna. Veldig stas å sette på stjerne øverst på julaften. Lurte litt på om jeg skulle ha en sånn kalender i år, for datteren min er bare 1 1/2 så hun er kanskje litt for liten til pakkekalender.

Forøvrig en flott ide med lappekalender, skal gjøre det til neste år!

Skrevet

Jeg kommer også til å låne lappekalender ideen iår, og kombinere den med en pakke lego eller et puslespill tenkte jeg :)

Skrevet

Så gøy at dere liker ideen om lappekalender! Må bare tilføye av erfaring at jeg legger lappene oppi kvelden før da jeg har oversikt over hvor travel neste dag blir. Første året ble det litt travle oppgaver på travle dager, men det går jo an å justere.

Glemte å ta med at jeg også bruker å legge små "skattekart" sammen med lappene noen dager hvor de leter seg frem til f.eks. en godtepose e.l. når det er lørdag.

Bruker også å flette inn lapper hvor de f.eks. skal julerengjøre rommene sine hvor vi etterpå koser oss sammen med f.eks. is og julevideo. På den måten blir det litt koseligere å rydde og vaske til jul.

Skrevet

"Og hvert år sier jeg at det er siste gangen de får kalender, og da "maser" de til jeg lover å lage neste år også. Og da får mamma masse koser...... "

Ti hi, måtte le litt her... Jeg er 29 og har den hjemmelagde kalenderen min fra jeg var liten enda :sjenert: . Mamma må henge den opp til jul hvert år, ellers kommer jeg ikke hjem :roll: Får bare gaver de siste 2-3 dagene da, litt ettersom når jeg kommer. Nå venter jeg liten selv, så neste år er det lille frø som får kalenderen, tipper mamma blir lettet. :hoppe:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...