Gå til innhold

Baby 5 uker sover ikke


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Har du prøvd smokk enda? Prøv svøpping (Swaddling på engelsk).  Våres begynt å sove mye bedre etter vi pakket han inn ganske tett som en burrito.  

Anonymkode: 7fbe2...2d6

Hun tok smokk i natt, etter mange dager med intens prøving. Veldig deilig for puppa! Ellers venter jeg på easygrow swaddler i posten. Håper den skal roe henne litt mer :)

Anonymkode: 0ff67...fe8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

De bør ikke være våkne lenger strekk enn anbefalt fordi forskning viser hva babyer tåler før hjernen blir overstimulert. Hvis en baby på 3 mnd er våken i 7 timer i strekk er det ikke rart at han må bæres eller underholdes, han må jo være fullstendig utslitt og overtrøtt. Min ettåring klarer maks 5 timer, da er hun helt på randen. 
 

Det er viktigere at de får sove ofte nok, enn at lurene er lange. Vi hadde en periode med 5-6 20 minutters dupper i løpet av dagen.

Anonymkode: 860d8...109

Merker at hun er overstimulert og sliten, spesielt på ettermiddagen. Dagene blir så lange for henne, stakkars lille. I følge «WonderWeeks»-appen så er hun i «leap 1» denne uken, så kan være ekstra fuzzy. Jeg håper det hjelper med smokk, swaddler og ekstra mye kos framover ❤️

Anonymkode: 0ff67...fe8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De første tre månedene er veldig vanskelige og tunge for mange. Mange babyer sover ikke alene i en seng før de er flere måneder. Jeg fikk selv sjokk over at jeg aldri fikk "lagt" min baby de første månedene. Vi måtte rett og slett bytte på ha babyen på oss 24/7. Da mannen kom hjem fra jobb ca.kl.16 fikk han f.eks én time fri, før han måtte ha babyen på seg i 2-3 timer så jeg kunne sove. Så gikk han gjerne og la seg tidlig og tok babyen igjen fra kl.05 til 07, før jobb. I helgene var det selvsagt mye lettere, for da var begge hjemme. Middagen var nesten bare ferdigretter i denne perioden, eller så måtte én av oss varme opp rester fordi vi ikke kunne spise samtidig. Skal nevnes at vi ikke gjorde det slik hver eneste dag, men ved behov, som ble ganske ofte.

P.S: Hvis du sliter med vanlig smokk, så prøv Bibs. Den er spesialsmokk som babyer som ikke tar vanlig smokk gjerne tar.

Anonymkode: 62355...027

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvis hun våkner når dere legger henne ned, så vent i 30-40 minutter. Det anbefaler de i Sverige. Da er hun i en dypere søvnsyklus og vil ikke våkne av nedlegging. 

Anonymkode: 71b59...e17

Burde kanskje fått meg barn med en svenske hvis dette var universelt for alle barn. 🤭

Men det er altså uhyre individuelt. 

Anonymkode: e44a8...6da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er mange som har vært der. 

Med min eldste trillet vi begge i timevis med skrikende unge i vogna. (sånn oppsummert) Kunne ikke stoppe hvis baby sovnet. Da var babyen våken umiddelbart.) 
Vi endte med vogn inne, og "hump" på teppet som vi kunne kjøre frem og tilbake over. 

Og fikk et helt nytt liv når vi fikk en hjemmesydd "Mei-tai" sele. 

Nettene gikk fint, ettersom vi samsov, og bare våknet for å bytte side baby ammet på, sånn ca hver 2. time. (Jeg sovner som en stein av amming.) 



Nr 2 var vi jo mer vant til dette med høyt nærhetsbehov, og hadde et elastisk sjal klart fra dag 1. Pluss at vi hadde fått slyngevugge i gave, som ble brukt til avlastning inne. I starten var mye av sovingen i sjal på meg. Men det var helt OK. Jeg var jo vant med den store magen, så forskjellen var jo bare at baby var utenpå magen istedenfor inne i. 

Vogn er fin å frakte ting i... 

 

Ellers er det også greit nok å bruke ammepute eller noe for å la baby ligge ved puppen og sove etter amming. 
(Pass på å ha fjernkontroll, vann og alt annet du trenger for å sitte lenge, når du først setter deg. Jeg har vært gjennom mange sesonger av mange TV serier jeg aldri hadde tid til å se ellers, de første ukene/månedene med liten baby. ) 
Bare slå deg til ro med at "sånn er livet akkurat nå" og her og nå, så er søvn, mat og tørre bleier ca det eneste som betyr noe for at hele familien har det bra. 

(Men ekstremt frustrerende å høre om folk med sovebabyer som rekker alt mulig mens baby sover. )

Anonymkode: 994a6...d99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babyen min sov kun på meg/puppen på dagtid de første 4 mnd. Sov i egen seng om natten. Prøvde vi å legge henne ned for seg selv (selv etter hun hadde sovnet) våknet hun. Satt med andre ord timevis i sofaen dagllg de første 4 mnd. Etter 4-5 mnd godtok hun vogna som soveplass på dagtid😊

Anonymkode: 5258f...2ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Burde kanskje fått meg barn med en svenske hvis dette var universelt for alle barn. 🤭

Men det er altså uhyre individuelt. 

Anonymkode: e44a8...6da

Alle barn har en søvnsyklus, og søvnsykluser går over i hverandre, så forstår ikke hvor du prøver å komme med kommentaren din 🙄

Anonymkode: 71b59...e17

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Alle barn har en søvnsyklus, og søvnsykluser går over i hverandre, så forstår ikke hvor du prøver å komme med kommentaren din 🙄

Anonymkode: 71b59...e17

Du forstår ikke? Du tror helt seriøst at ALLE babyer kan flyttes på etter 30-40 min og de fortsetter å sove dypt? 

Nei, alle babyer er ikke sånn. 100% av mine babyer har IKKE vært sånn. Noen babyer våkner etter 30-40 min uansett hva f man gjør, andre våkner så snart de mister nærheten, uansett om det har gått 2, 10, 30 eller 60 minutter. De er jo ikke i koma selv om de sover dypt (og de minste babyene sover sjelden så dypt, fra naturens side). 

Anonymkode: e44a8...6da

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

De første tre månedene er veldig vanskelige og tunge for mange. Mange babyer sover ikke alene i en seng før de er flere måneder. Jeg fikk selv sjokk over at jeg aldri fikk "lagt" min baby de første månedene. Vi måtte rett og slett bytte på ha babyen på oss 24/7. Da mannen kom hjem fra jobb ca.kl.16 fikk han f.eks én time fri, før han måtte ha babyen på seg i 2-3 timer så jeg kunne sove. Så gikk han gjerne og la seg tidlig og tok babyen igjen fra kl.05 til 07, før jobb. I helgene var det selvsagt mye lettere, for da var begge hjemme. Middagen var nesten bare ferdigretter i denne perioden, eller så måtte én av oss varme opp rester fordi vi ikke kunne spise samtidig. Skal nevnes at vi ikke gjorde det slik hver eneste dag, men ved behov, som ble ganske ofte.

P.S: Hvis du sliter med vanlig smokk, så prøv Bibs. Den er spesialsmokk som babyer som ikke tar vanlig smokk gjerne tar.

Anonymkode: 62355...027

 

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Vi er mange som har vært der. 

Med min eldste trillet vi begge i timevis med skrikende unge i vogna. (sånn oppsummert) Kunne ikke stoppe hvis baby sovnet. Da var babyen våken umiddelbart.) 
Vi endte med vogn inne, og "hump" på teppet som vi kunne kjøre frem og tilbake over. 

Og fikk et helt nytt liv når vi fikk en hjemmesydd "Mei-tai" sele. 

Nettene gikk fint, ettersom vi samsov, og bare våknet for å bytte side baby ammet på, sånn ca hver 2. time. (Jeg sovner som en stein av amming.) 



Nr 2 var vi jo mer vant til dette med høyt nærhetsbehov, og hadde et elastisk sjal klart fra dag 1. Pluss at vi hadde fått slyngevugge i gave, som ble brukt til avlastning inne. I starten var mye av sovingen i sjal på meg. Men det var helt OK. Jeg var jo vant med den store magen, så forskjellen var jo bare at baby var utenpå magen istedenfor inne i. 

Vogn er fin å frakte ting i... 

 

Ellers er det også greit nok å bruke ammepute eller noe for å la baby ligge ved puppen og sove etter amming. 
(Pass på å ha fjernkontroll, vann og alt annet du trenger for å sitte lenge, når du først setter deg. Jeg har vært gjennom mange sesonger av mange TV serier jeg aldri hadde tid til å se ellers, de første ukene/månedene med liten baby. ) 
Bare slå deg til ro med at "sånn er livet akkurat nå" og her og nå, så er søvn, mat og tørre bleier ca det eneste som betyr noe for at hele familien har det bra. 

(Men ekstremt frustrerende å høre om folk med sovebabyer som rekker alt mulig mens baby sover. )

Anonymkode: 994a6...d99

 

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Babyen min sov kun på meg/puppen på dagtid de første 4 mnd. Sov i egen seng om natten. Prøvde vi å legge henne ned for seg selv (selv etter hun hadde sovnet) våknet hun. Satt med andre ord timevis i sofaen dagllg de første 4 mnd. Etter 4-5 mnd godtok hun vogna som soveplass på dagtid😊

Anonymkode: 5258f...2ac

Ts her. Det er godt å høre at det blir bedre, og enda bedre; dere har så mange gode tips å komme med! Tusen takk ❤️ det er fint å kunne spørre folk som har vært gjennom dette før, om ting en er usikker på, eller når en føler seg litt hjelpeløs. Igjen, takk!

Anonymkode: 0ff67...fe8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du forstår ikke? Du tror helt seriøst at ALLE babyer kan flyttes på etter 30-40 min og de fortsetter å sove dypt? 

Nei, alle babyer er ikke sånn. 100% av mine babyer har IKKE vært sånn. Noen babyer våkner etter 30-40 min uansett hva f man gjør, andre våkner så snart de mister nærheten, uansett om det har gått 2, 10, 30 eller 60 minutter. De er jo ikke i koma selv om de sover dypt (og de minste babyene sover sjelden så dypt, fra naturens side). 

Anonymkode: e44a8...6da

Vis meg hvor jeg skrev ALLE BABYER kan flyttes etter 30-40 minutter? Jeg skrev et tips til TS basert på svenske myndigheters råd. Skjerp deg. 

Ja, mange babyer eldre enn 4 måneder kobler ikke søvnsykluser og har derfor bare dupper. Men NYFØDTE sover veldig sjeldent bare dupper, i så fall er det noe utover det vanlige (MPA, refluks osv). 

 

Anonymkode: 71b59...e17

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår første var sånn. Eneste som hjalp var bæresele/elastisk sjal i bevegelse. Vet ikke hvor mange mil jeg gikk for å få inn nok søvn de første mnd…

etterhvert begynte han å kunne sove videre om jeg la han ned, men aldri mer enn 30 min, så jeg sørget for at de fleste lurer var i bæresele, ellers endte vi opp med overtrøtt baby, og det var absolutt ikke gøy!!
rundt 3 mnd fikkbjeg han ikke til å sove mer enn 30 min i bæresele heller, så da fikk han sove 30-minutterslurene sine i vogna slik at jeg fikk hvile litt. 
Da han var rundt ett år begynte han å kunne sove 40-45 min om han var veldig sliten, og i løpet av det året han var ett begynte han å regulere bedre selv og sov alt mellom ingenting og 3t, alt etter hvor sliten han var. 
hold ut! Det blir bedre

Anonymkode: b6134...2f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Helt lik min.

Vi slet god med litt kolikk, refluks og stiv nakke etter fødsel.

Bør sjekke ut alle helsemessige ting, så barnet ikke har det vodnt.

Men, du kan også sjekke ut kokolikk.no med gode hjelpemiddler så for du hjelp til å finne frem til produkter som hjelper baby med søvn 😴

Anonymkode: 8b632...459

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sov som regel godt i vogn da men inne måtte hun sovne på meg og da var det ikke lett å legge ned. I månedsvis sov hun veldig mange dupper på meg. Jeg tenkte bare på det som en pause og kos, satte meg godt til rette i sofaen eller senga med sovende baby på meg og leste bok eller scrollet på mobilen eller så på TV :) Er bare fint for dem å få masse nærhet.

Anonymkode: a202a...45c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Helt lik min.

Vi slet god med litt kolikk, refluks og stiv nakke etter fødsel.

Bør sjekke ut alle helsemessige ting, så barnet ikke har det vodnt.

Men, du kan også sjekke ut kokolikk.no med gode hjelpemiddler så for du hjelp til å finne frem til produkter som hjelper baby med søvn 😴

Anonymkode: 8b632...459

Håper ungen til TS har fått sovet litt mer de siste 2,5 årene 🙃

Anonymkode: 9ce26...915

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.8.2021 den 5.02):

Ts - Det er nettopp det. Er veldig fortvilende at hun aldri sover skikkelig godt. Men det kan vel ikke være bra for hoftene/rygg å være så mange timer i bæresele heller? Off jeg synes dette er tøft og vanskelig :( Jeg vet jo at babyer ikke kommer med bruksanvisning, men av og til skulle jeg ønske det, sånn at jeg kan hjelpe henne på best måte

Anonymkode: 0ff67...fe8

Ergobaby omni bæresele. Sitter ungen riktig i bæreselen så er det bare sunt for hoftene , vi brukte bæresele for babyen vår med Hofteleddsdysplasi 😊 

Men hvor lenge etter babyen har sovna venter du med å legge ned? Prøvd å pakke inn ungen litt tett i et teppe, nedi vogn i vognpose, eller i Babynest med teppe rundt? Så små vil gjerne ikke ha så mye luft rundt seg. 

Anonymkode: 5e54f...8cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.8.2021 den 4.41):

…og jeg vet ikke lengre hva jeg kan gjøre for å hjelpe. Dette er mitt første barn. 
 

Hun tar puppen veldig hyppig, og blir ofte søvnig når hun dier. Lar oss tro at hun har sovnet, og vi prøver stille og rolig å legge henne i sengen. Det går 15 sek og hun er våken. I de fleste tilfeller kan hun bare ligge der, dette skjer også i vogn - helt lys våken og stirrer ut i luften. I dag sov hun i to timer ila hele dagen. Det kan jo ikke være bra :(

Hun har vært en del sur og grinete på dagtid den siste tiden. Hun kan sovne i bæresele, men hvis vi tar av oss selen våkner hun. Det er med andre ord mye grining og lite soving om dagen. Er vi på trilletur er vogna som oftest tom, da hun liker selen best. 
 

vi har hos fysio, men hun kunne ikke se noe feilstilling eller andre ting. Er det noen som har tips til hvordan jeg kan få babyen min til å sove????? ❤️

Anonymkode: 0ff67...fe8

så ha henne i bæreselen om det er der hun sover. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

On 8/2/2021 at 4:47 AM, AnonymBruker said:

En så liten baby skal kun være våken 45min/60 min av gangen. Jeg tror du bare må legge vekk forestillingen om at babyen skal sove alene dessverre. Mange trenger nærhet for å få sove de første tre månedene. 

Anonymkode: 9bd0a...537

Jeg vil bare kommentere på denne, for barn er ulike. Noen har lenger våkenperioder. Jeg slet meg i hjel med å prøve støtte og roe til søvn med første barnet en periode for «alle sa» at de måtte sove innen slik og slik. Fikk dårlig samvittighet for ingenting fungerte og følte jeg var en dårlig forelder. Viste seg vårt barn hadde lange våkeperioder. 1,5-3 timer. Når vi godtok det, ble ting mye bedre. Likevel, vårt barn var fornøyd og blid hele tiden, mens ts sitt virker å bli overstimulert av våkentiden. Hvis barnet kun sover i bæresele, ts, så må du bare gå i bæresele og tilrettelegge for søvn! 

Anonymkode: 16ad8...4dc

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...