Gå til innhold

Paring med samme rase eller ikke


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skal pare min tibetanske spaniel, og har to kandidater. Den ene er av samme rase og den andre er pomchi. Kan legge til at min tispe ikke har stamtavle men foreldrene er renraset. Hvem av kandidatene bør jeg velge?

Anonymkode: 6a6a0...f05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Pomchi" er ikke en rase, det er en blanding mellom pomeranian og chihuahua. Hvilke av hundene har best forutsetninger for å være en god avlshund? Hvilke tester har dere utført på din hund, og på de to hannene for å sikre at valpene blir fri fra arvelige sykdommer? Hvorfor har ikke tispen stamtavle? Har hannen av samme rase stamtavle, og er registrert i NKK? Hvis nei, hvorfor ikke? Hva er formålet med paringen? Jeg synes dette virker useriøst.

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal du parre tispen din? Dette høres ut som det bare er motivert av penger siden du har «2 kandidater» og en av dem er blanding. Har du sjekket den hannhunden som var samme rase, er den registrert, testet for sykdommer rasen kan ha, er de i slekt? (Hvis foreldrene til din er renraset og registrert kan du sjekke foreldre/besteforeldre osv på dogweb) Håper dette er mer gjennomtenkt enn det virker med den informasjonen du har gitt

Anonymkode: 473bd...bb3

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At folk avler valper for å tjene lett-tjente penger er virkelig ikke greit, det kryr av hunder som trenger nye hjem. Om noen år er alt av hunderaser ødelagt. Hold deg til den hunden du har.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk burde få seg Lunde-hund. 

Anonymkode: 01c83...a8c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen av de. Selv med parring av samme rase så blir dette sett på som blanding uten papirer. Hvorfor skal dere parre tispa??

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har ikke din hund papirer om foreldrene er registrert i NKK? Ble ikke kullet godkjent pga helse? 

Skal du parre tispa di, så bør du ta helsesjekk på både tispa og hannhunden (man kan sjekke på NKK hvilke helsetester man bør gjøre for den spesifikke rasen). 

Husk at små hunder ofte kan få problemer under fødsel og må få keisersnitt. Det kan bli mange tusen kroner dyrt, spesielt om forsikringen ikke dekker det (mange forsikringer dekker ikke keisersnitt på noen små raser). 

Om du ikke har tenkt å avle seriøst, så er det bedre å ikke gjøre det i det hele tatt. 

Anonymkode: d03da...240

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ikke hund som er registrert i NKK, så avler du ikke på tispen din. Med mindre du avler løpshunder. Da de avles det for en spesifikk funksjon og det føres også et godt register over linjene. Du har absolutt ingenting godt å tilføre rasen din og derfor skal du ikke la genene til hunden din føres videre. 

Er du interessert i avl og oppdrett, start med NKK sin oppdretterskole, kontakt seriøse oppdrettere innenfor rasen din og kjøp deg hund etter gode linjer. Deretter kan du vurdere om du har god nok hund til å skulle starte oppdrett. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor vil du sette valper på henne? 

Synes dette høres ut som et forsøk på lettjente penger fremfor å avle frem friske hunder? 

Om ingen av hundene har papirer, hvordan skal du verifisere helsetesthistorikk flere ledd bakover? 

Om du blander hvordan vet du hvilke tester du skal ta for  sikre friske valper? 

Om du har en uregistrert hund, får du likevel hjelp fra raseklubben for din rase mtp helsetester? 

Jeg har en liten puddel. Han har gjennomgått utstillinger for å få bedømmelse på eksteriør - vinkler på ledd og tenner og er en fysisk funksjonell hund. Siden rasen sliter med en genfeil som fører til blindhet etter noen år, er han gentestet om han er bærer eller ikke. Kneledd er sjekket av veterinær. Han øyelyses annenhvert år. 

Alt for å sikre at neste generasjon ikke bare får søte hunder, men friske sunne hunder som har det bra i mange mange år. 

Jeg har NULL respekt for de som gir faen i slikt langsiktig arbeid, og bare vil parre tispa fordi hun er søt og snill. Du kan påføre valpekjøper enorme veterinærutgifter om du bare kjører på uten å tenke deg om her. 

Som valpekjøper ville jeg heller ALDRI kjøpt en valp som ikke var registrert i NKK. Det er mye å si om NKK, men de har oen kontrollfunksjoner på antall kull per tispe, og hyppighet for kull. Å kjøpe uregistrert er potensielt å støtte en valpefabrikk.

Synes denne ugjennomtenkte avlen er en uting. 

Jeg har forøvrig omplasseringshund også, av ukjent blanding. Elsker den like mye. Men hvorfor drive hodeløs blandingsavl? 

Anonymkode: 7bc63...e8a

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke gode egenskaper mener du at din tispe og hannen har?

Anonymkode: ffe8a...97b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvorfor vil du sette valper på henne? 

Synes dette høres ut som et forsøk på lettjente penger fremfor å avle frem friske hunder? 

Om ingen av hundene har papirer, hvordan skal du verifisere helsetesthistorikk flere ledd bakover? 

Om du blander hvordan vet du hvilke tester du skal ta for  sikre friske valper? 

Om du har en uregistrert hund, får du likevel hjelp fra raseklubben for din rase mtp helsetester? 

Jeg har en liten puddel. Han har gjennomgått utstillinger for å få bedømmelse på eksteriør - vinkler på ledd og tenner og er en fysisk funksjonell hund. Siden rasen sliter med en genfeil som fører til blindhet etter noen år, er han gentestet om han er bærer eller ikke. Kneledd er sjekket av veterinær. Han øyelyses annenhvert år. 

Alt for å sikre at neste generasjon ikke bare får søte hunder, men friske sunne hunder som har det bra i mange mange år. 

Jeg har NULL respekt for de som gir faen i slikt langsiktig arbeid, og bare vil parre tispa fordi hun er søt og snill. Du kan påføre valpekjøper enorme veterinærutgifter om du bare kjører på uten å tenke deg om her. 

Som valpekjøper ville jeg heller ALDRI kjøpt en valp som ikke var registrert i NKK. Det er mye å si om NKK, men de har oen kontrollfunksjoner på antall kull per tispe, og hyppighet for kull. Å kjøpe uregistrert er potensielt å støtte en valpefabrikk.

Synes denne ugjennomtenkte avlen er en uting. 

Jeg har forøvrig omplasseringshund også, av ukjent blanding. Elsker den like mye. Men hvorfor drive hodeløs blandingsavl? 

Anonymkode: 7bc63...e8a

Preach!👏🏽🙌🏼🙌🏼

Anonymkode: 5f58d...0e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et godt eksempel på at for noen er penger alt 🙄💰

Lykke til

Anonymkode: b276b...0c6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette virker veldig lite gjennomtenkt.. Dersom du skulle bestemme deg for å sette valper på henne, er det veldig viktig å vite mye om helsa til både tispen og hannen, samt gemytt.

 

Anonymkode: ec175...acf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...