Gå til innhold

Fjerne mandler pga mandelstein

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har valgt å fjerne mandlene pga mandelstein? Evt kirurgisk eller med laser? Fikk du det dekket?

Anonymkode: 23578...fba

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har så små mandler at legen trodde jeg hadde fjernet dem, men får fortsatt masse mandelstein. Så det trenger ikke nødvendigvis bli bedre av å fjerne dem, tror jeg. Begynte å få masse stein etter en streptokokk infeksjon for mange år siden. Det som hjelper er god munnhygiene, for meg spesielt tanntråd da det fører til mindre «puss» generelt i munnen, og fysisk fjerne klumper på morgenen. 

Anonymkode: 308fc...d85

Skrevet

Jeg fikk avslag på å fjerne mine. 

God tannpuss, tanntråd og 1 gang i uken klemmer jeg på de for å få ut det som evt skulle lagres i dem. 

AnonymBruker
Skrevet
herremann skrev (1 minutt siden):

Jeg fikk avslag på å fjerne mine. 

God tannpuss, tanntråd og 1 gang i uken klemmer jeg på de for å få ut det som evt skulle lagres i dem. 

Hvordan klemmer du på mandlene? Fra utsiden av halsen eller fra inni halsen? Og hva klemmer du på de med?

Anonymkode: 8f072...cbf

Skrevet

Lyser med lommelykt fra tlf og dytter med fingeren. 

På YouTube kan du f.eks søke "tonsil cleaning". 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
herremann skrev (Akkurat nå):

Lyser med lommelykt fra tlf og dytter med fingeren. 

På YouTube kan du f.eks søke "tonsil cleaning". 

Takk! :) 

Anonymkode: 8f072...cbf

AnonymBruker
Skrevet

Du kommer ikke til å få innvilget å fjerne mandlene med den begrunnelse, til det er risikoen for stor. Men du kan de fastlegen om henvisning til ØNH lege og så kan denne fjernet vevet ytterst på mandlene med laser, det vil sannsynligvis løse problemet ditt. Det er gjort på ti min i lokalbedøvelse. 

Anonymkode: 9e11b...3ce

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har verdens beste lege og fikk heldigvis lov til å fjerne mandlene. Jeg ville først og fremst fjerne de pga. mandelsteiner, men jeg har også hatt en del streptokokkinfeksjoner og en del antibiotika gjennom livet. Jeg opplevde daglig at det kom opp store mandelstener. Det luktet død og fordervelse. 🤮Jeg forsøkte mye, kuttet ut melk, tanntråd, munnskyll osv. Har ikke sett en mandelstein siden operasjonen, så jeg er veldig fornøyd :) Hvis du er like desperat som jeg var så burde du forhøre deg med legen. 

Anonymkode: f1e2d...1f6

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk det, og det var ren flaks. Du kan forsøke, men jeg ville spart penger og gått privat om du får avslag. 

Anonymkode: f1e25...be5

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk fjernet dem pga dette, men tror det er fordi jeg går jevnlig til ØNH-lege pga andre plager.

Anonymkode: c0239...716

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde også store problemer med manelstein og fikk fjernet mandlene mine på off sykehus pga dette. hadde først prøvd laseroperasjon, men jeg ble fortsatt ikke bra. Der sa de at det kunne være fordi jeg hadde veldig dype krypter i mandlene slik at jeg trengte 2 laseroperasjoner, men da var jeg så fed up av hele problematikken at jeg valgte å fjerne dem helt, kirurgisk. Ikke hatt mer enn en og annen liten stein senere, veldig sjeldent over mange år, antakelig er disse plassert i arrvevet eller noe. Ble iaf mye bedre. Gikk ut over psyken min å være redd for dårlig ånde, så ville ikke nølt med å gjøre noe med det.

Anonymkode: e46b9...c05

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...