Gå til innhold

Ønsker å skifte klesstil


LatinskOrdbok

Anbefalte innlegg

Er en mann i begynnelsen av 40-åra som ønsker å skifte klesstil for å bli litt mer "stilig". Jeg har aldri vært særlig glad i å kjøpe klær, og det vises. Går ofte med jeans og t-skjorte, med en eller annen genser over når det er kjølig. Og bruker klærne til de enten slites i stykker eller blir utvaskede, uformelige sekker.

Jobber som programmerer/utvikler, så å gå i dress er uaktuelt. Men har lyst til å legge om til en finere stil. Litt finere bukser, skjorter etc. Fruen liker også godt når jeg går med skjorter.

Problemet mitt er at jeg ikke vet hvor jeg skal begynne. Jeg er ikke flink til å se hva som passer og hva som ikke passer, både mtp utseende på klesplaggene og farger.

Så hvordan går jeg i gang? Jeg føler ikke det hjelper å bare søke etter inspirasjon på Pinterest heller, siden jeg ikke har peiling og ikke vet hva som er "riktig"...

Endret av LatinskOrdbok
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gå inn i en ålreit klesbutikk, og be om hjelp til akkurat det du skriver her.

Hilsen en som hater å handle klær, og liker å gjøre livet enklest mulig for meg selv.

Anonymkode: 36473...000

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er faktisk en vitenskap. Da mener jeg som at det allerede finnes ferdige formler du kan bruke. Først må du bare kategorisere deg selv ut fra farger, og kropps-ID, så får du nesten matematisk sikkert resultat som velkledd. Anbefaler deg å sjekke ut "colour season theory" og "kibbe body id". Hvis du er gjennomsnittsnordmann, blek med kommunebrunt hår og symmetriske trekk, tenker jeg du er Sommer og Classic. Et antrekksforslag du vil se smashing ut i er da:

 

Screenshot_20210801-004121_Samsung Internet.jpg

845f0e8011b0b8e9ea51ff7e8eef254a.jpg

Anonymkode: 88fc9...a70

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Gå inn i en ålreit klesbutikk, og be om hjelp til akkurat det du skriver her.

Hilsen en som hater å handle klær, og liker å gjøre livet enklest mulig for meg selv.

Anonymkode: 36473...000

Ja, kan godt være dette er beste løsningen. Netthandel på Zalando funker dårlig når en ikke vet hva en ser etter. 😄

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Dette er faktisk en vitenskap. Da mener jeg som at det allerede finnes ferdige formler du kan bruke. Først må du bare kategorisere deg selv ut fra farger, og kropps-ID, så får du nesten matematisk sikkert resultat som velkledd. Anbefaler deg å sjekke ut "colour season theory" og "kibbe body id". Hvis du er gjennomsnittsnordmann, blek med kommunebrunt hår og symmetriske trekk, tenker jeg du er Sommer og Classic. Et antrekksforslag du vil se smashing ut i er da:

 

Screenshot_20210801-004121_Samsung Internet.jpg

845f0e8011b0b8e9ea51ff7e8eef254a.jpg

Anonymkode: 88fc9...a70

Jeg liker veldig godt første forslag, men andre passer mer til en 17-20åring. På grunn av jeansene. 

Jeg synes Kurt Nilsen har veldig fin klesstil. 

Anonymkode: 65a4a...966

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Dette er faktisk en vitenskap. Da mener jeg som at det allerede finnes ferdige formler du kan bruke. Først må du bare kategorisere deg selv ut fra farger, og kropps-ID, så får du nesten matematisk sikkert resultat som velkledd. Anbefaler deg å sjekke ut "colour season theory" og "kibbe body id". Hvis du er gjennomsnittsnordmann, blek med kommunebrunt hår og symmetriske trekk, tenker jeg du er Sommer og Classic. Et antrekksforslag du vil se smashing ut i er da:

 

Screenshot_20210801-004121_Samsung Internet.jpg

845f0e8011b0b8e9ea51ff7e8eef254a.jpg

Anonymkode: 88fc9...a70

Slike klær som modellene på bildene har, er jo sånne klær trådstarter skriver at han bruker fra før; jeans og t-skjorte.

Til trådstarter; hva med å få hjelp av kona? Dere kan jo dra i butikken sammen og finne noe som fungerer.
For øvrig syns jeg du skal gå i det du er komfortabel i.

Anonymkode: 271af...98f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan du ikke få hjelp av kona???

Anonymkode: 9a263...20a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg liker veldig godt første forslag, men andre passer mer til en 17-20åring. På grunn av jeansene. 

Jeg synes Kurt Nilsen har veldig fin klesstil. 

Anonymkode: 65a4a...966

Ja, enig i at de hullete jeansene var fæle. Men beste eksemplet jeg fann. Jeans uten hull hadde vært bedre.

4 hours ago, AnonymBruker said:

Slike klær som modellene på bildene har, er jo sånne klær trådstarter skriver at han bruker fra før; jeans og t-skjorte.

Anonymkode: 271af...98f

Er ikke nødvendigvis feil med t-skjorte og jeans. Hvis det er en stil som passer til ts. Hvis han derimot ser ut som han har kledd seg ut når han går i det, er der noe feil.

Hva liker du da, ts? Hva føles mest deg? Hva med å ha det som utgangspunkt og så bare oppgradere det litt. En pen strikkejakke. Nye sko. 

Anonymkode: 88fc9...a70

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, enig i at de hullete jeansene var fæle. Men beste eksemplet jeg fann. Jeans uten hull hadde vært bedre.

Liker godt jeans (uten hull) og t-skjorte i hverdagen.  Men har prøvd meg på å bruke skjorte, både kortarmet og langarmet (med og uten oppbretting), noen ganger på jobb og ellers.  Og har fått positive tilbakemeldinger på at jeg kler litt mer ordentlig stil.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva liker du da, ts? Hva føles mest deg? Hva med å ha det som utgangspunkt og så bare oppgradere det litt. En pen strikkejakke. Nye sko. 

Jeg er ingen grå mus, og kan like å stå litt ut (f.eks. blomstrete eller flanell-skorte med kraftige farger), gjerne med litt ironi.  Men jeg liker ikke å fremstå som "om jeg tror jeg er noe" hvis du skjønner.  Stereotypisk bærumsstil..  Ikke sånn som dette, men mer sånn som dette.

Men jeg merker jeg sliter med terminologien.  Aner ikke hva stilen som jeg la inn bilde av over heter, eller hva som passer av farger og sånt.  

Endret av LatinskOrdbok
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Til trådstarter; hva med å få hjelp av kona?

 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kan du ikke få hjelp av kona???

Hehe..  Joda, bare hadde lyst til å legge ned litt egeninnsats for å overraske litt. 😁

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Butikkmedarbeidere blir glade hvis de får litt frie tøyler! Eventuelt kan du høre med en venn om shoppinghjelp. Start med å finne noen gode bukser og andre basisplagg du kan bruke stort sett hele tiden, så kan du "mix it up" med en fresh skjorte i ny og ne, fine belter mm. :)

Anonymkode: 9debd...c1c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LatinskOrdbok skrev (17 minutter siden):

Liker godt jeans (uten hull) og t-skjorte i hverdagen.  Men har prøvd meg på å bruke skjorte, både kortarmet og langarmet (med og uten oppbretting), noen ganger på jobb og ellers.  Og har fått positive tilbakemeldinger på at jeg kler litt mer ordentlig stil.

Jeg er ingen grå mus, og kan like å stå litt ut (f.eks. blomstrete eller flanell-skorte med kraftige farger), gjerne med litt ironi.  Men jeg liker ikke å fremstå som "om jeg tror jeg er noe" hvis du skjønner.  Stereotypisk bærumsstil..  Ikke sånn som dette, men mer sånn som dette.

Men jeg merker jeg sliter med terminologien.  Aner ikke hva stilen som jeg la inn bilde av over heter, eller hva som passer av farger og sånt.  

Jeg vet heller ikke helt hva stilen til han på siste bilde heter, men kanskje litt sånn avslappet, men formell stil? Altså, han har jo skjorte med en genser over. Du beskrev at du ofte går med «vanlig» bukse med t-skjorte eller genser over..

Min erfaring (og jeg er sliten 3-barnsmor som også ofte har lyst på en litt freshere stil…) er at der hjelper mye å få nye klær som ikke er nuppete, krøllete, småflekkete, misfargende, slappe/med knær osv. Eller å freshe opp de klærne man har så de ikke er noe av overnevnte, så klart, hvis det går. Å stryke skjorta kan gjøre underverker liksom. 

Noe annet jeg syns er viktig for å se velkledd ut er å ha klær i riktig størrelse. For smått for en til å se ut som en pølse, for stort får deg til å se litt sånn guttunge-aktig ut. Her kan også forhåpentligvis en flink butikkansatt hjelpe deg.

Men lykke til uansett, syns det er artig og kult at en mann på 40 har lyst å freshe opp stilen sin! Stå på 😊

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt forslag er at du starter med små endringer og så tar du det derifra. Eksempelvis kjøpe inn et par chinos (bukser), en penere olabukse, et par skjorter med mønster og et par pike’-trøyer . Og kjøp gjerne nye sko, så har du stilen på plass. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Finn bilder av antrekk du syns er stilige, og så finner du klær som ligner. 

Anonymkode: ecdf8...a17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå på en herrebutikk, feks Jack and Jones, så ser du hva som kan være kult :) Spør gjerne om hjelp. 

Anonymkode: dcf7f...7a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LatinskOrdbok skrev (På 1.8.2021 den 22.21):

 

Hehe..  Joda, bare hadde lyst til å legge ned litt egeninnsats for å overraske litt. 😁

Hva slags kroppstype har du? Og hvilken str bruker du?

Anonymkode: 055cb...04c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg synes generelt at klærne hos COS er fine og litt kulere. Perfekt hvis du vil ha et  jobbantrekk som ser pent og avslappet ut men som ikke er så stivt som en dress.

Det beste er så klart å ta en tur til butikken og prøve et par ting. Velg enkle farger som lar seg kombinere i starten. Spør butikkansatte om hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være lurt å vite hvordan klærne er ment å sitte på kroppen før man begynner å knote med hvilken stil og mønstre man liker. Du vil automatisk se mye mer velkledd ut dersom skjorten din sitter riktig, og det helt uavhengig av hvilken stil den tilhører. Her er et eksempel på hvordan skjorter (gjelder også tskjorter) skal sitte over skulderene:

image.jpeg.72b154fcbe73bf7307e32a51127bcac5.jpeg

image.jpeg

Anonymkode: 6473f...509

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...