Gå til innhold

Proteinpiller?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har nylig tatt fedmeoperasjon og jobber nå hardt med å få tilbake livet mitt, men jeg klarer ikke spise nok riktig enda. Har fått beskjed om å spise minst 60g proteiner per dag, men jeg ligger oftest på halvparten. Proteinshaker kommer rett opp, jeg er dritlei av de og de smaker alle rett og slett vondt nå, så jeg lurer på om det finnes noe slikt som komprimerte tabletter med protein man kan ta som tilskudd? 90% av det jeg spiser er ren mat med høyt proteininnhold, så jeg kan ikke endre på kostholdet for å få i meg mer. 

Anonymkode: 3f18e...d20

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sandum.PT

Utfordringen her er at du vil måtte poppe så mange piller for å få i deg nevneverdige mengder. Det blir derfor veldig dyrt også, så tror ikke mange norske produsenter satser på dette dessverre...

Du kan jo vurdere BCAA-piller for å få noen aminosyrer da? Høres slitsomt ut å ikke klare å få i seg nok mat, håper det blir bedre snart 🙂

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
49 minutter siden, Sandum.PT said:

Utfordringen her er at du vil måtte poppe så mange piller for å få i deg nevneverdige mengder. Det blir derfor veldig dyrt også, så tror ikke mange norske produsenter satser på dette dessverre...

Du kan jo vurdere BCAA-piller for å få noen aminosyrer da? Høres slitsomt ut å ikke klare å få i seg nok mat, håper det blir bedre snart 🙂

Takk for hyggelig svar, gleder meg til jeg får ned mer proteiner på naturlig vis :)Jeg fant noe kalt Amino 5600 på Gymgrossisten, men jeg forstår meg ikke på om det er noe á la det jeg tenker på og dosering. Det var med whey, men er usikker. Skal sjekke BCAA-piller, takk!

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Sandum.PT
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk for hyggelig svar, gleder meg til jeg får ned mer proteiner på naturlig vis :)Jeg fant noe kalt Amino 5600 på Gymgrossisten, men jeg forstår meg ikke på om det er noe á la det jeg tenker på og dosering. Det var med whey, men er usikker. Skal sjekke BCAA-piller, takk!

Amino 5600 er nok mer fornuftig i ditt tilfelle enn ren BCAA, men ikke like fullverdig som whey eller protein fra animalske matkilder. Uansett vil det monne så lenge du får det ned 🙂

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Propud

Biola

Kylling

Yt

Skinke

Ost

Dette er ting jeg, som gbp-operert, spiser. Jeg kan fort komme oppi 100 g protein. 

Anonymkode: 040be...25f

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
16 hours ago, Sandum.PT said:

Amino 5600 er nok mer fornuftig i ditt tilfelle enn ren BCAA, men ikke like fullverdig som whey eller protein fra animalske matkilder. Uansett vil det monne så lenge du får det ned 🙂

Takk, da skal jeg prøve disse! Regner med å få i meg mer på sikt, men er to måneder siden jeg opererte og jeg sliter enda med mat, så greit å gi kroppen det den trenger 😄

14 hours ago, AnonymBruker said:

Propud

Biola

Kylling

Yt

Skinke

Ost

Dette er ting jeg, som gbp-operert, spiser. Jeg kan fort komme oppi 100 g protein. 

Hehe, jeg har bokstavelig talt alle disse i kjøleskapet! Begynner å gå skikkelig lei bare, har ekstra proteinpulver i all mat også, men ligger likevel stort sett på rundt 40g protein per dag. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
26 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk, da skal jeg prøve disse! Regner med å få i meg mer på sikt, men er to måneder siden jeg opererte og jeg sliter enda med mat, så greit å gi kroppen det den trenger 😄

Hehe, jeg har bokstavelig talt alle disse i kjøleskapet! Begynner å gå skikkelig lei bare, har ekstra proteinpulver i all mat også, men ligger likevel stort sett på rundt 40g protein per dag. 

Om du har drukket proteinpulver og/ eller hatt det i mat, så tror jeg du teller proteiner feil. Eller spiser myyeee fett eller karbs. Evt så bruker du et proteinpulver med lavt proteininnhold. Det burde være minst 21g per skje med 30g. Gjerne rundt 25g per skje. 

Lager du en proteinshake med 2 skjeer (30g skjeer i pakken), så er det nesten 50g. Spiser du et måltid med protein i tillegg så er du godt over målet. Jeg forstår ikke at du kommer under det om du forsøker spise proteinrikt. 

Ost er ikke en spesielt god proteinkilde. Den har veldig mye kalorier. 1/4 er protein, det er ikke mye. Biola er ikke noe særlig bedre. Om du vil spise proteinrikt brude du sikte deg inn på at minst 1/3 av kaloriene er proteiner.

1g protein = 4 kcal. Så når du ganger antall protein x 4 = kcal. Så tar du Total kcal i maten delt på kcal protein

Anonymkode: c46c7...6bb

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Om du har drukket proteinpulver og/ eller hatt det i mat, så tror jeg du teller proteiner feil. Eller spiser myyeee fett eller karbs. Evt så bruker du et proteinpulver med lavt proteininnhold. Det burde være minst 21g per skje med 30g. Gjerne rundt 25g per skje. 

Lager du en proteinshake med 2 skjeer (30g skjeer i pakken), så er det nesten 50g. Spiser du et måltid med protein i tillegg så er du godt over målet. Jeg forstår ikke at du kommer under det om du forsøker spise proteinrikt. 

Ost er ikke en spesielt god proteinkilde. Den har veldig mye kalorier. 1/4 er protein, det er ikke mye. Biola er ikke noe særlig bedre. Om du vil spise proteinrikt brude du sikte deg inn på at minst 1/3 av kaloriene er proteiner.

1g protein = 4 kcal. Så når du ganger antall protein x 4 = kcal. Så tar du Total kcal i maten delt på kcal protein

Fikk du med deg at hun var slankeoperert?

Vi spiser veldig lite. Hun kan fint spise ost. Bilola uten sukker er en veldig god proteinkilde. Hun skal ikke telle kalorier. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
6 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg spiser ekstremt proteinrik mat og lite fett og karbohydrater generelt altså, men jeg har fysisk ikke plass til så mye proteiner som jeg bør for tiden. Teller selvfølgelig protein riktig når jeg drikker shaker, men det er ikke mye mat som går ned for tiden og da er det fint å få så mye protein for penga som mulig når jeg først spiser :) Skal på samtale med ernæringsfysiolog i slutten av måneden for å be om tips og triks der også altså, men jeg har lyst til å trene litt igjen og da er det fint å få i meg mest mulig. Barer kommer rett opp igjen, det blir for søtt dessverre, det eneste som går nå er clear whey og proteinmelk, men det blir veldig dyrt i lengden :(

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
15 hours ago, AnonymBruker said:

Fikk du med deg at hun var slankeoperert?

Vi spiser veldig lite. Hun kan fint spise ost. Bilola uten sukker er en veldig god proteinkilde. Hun skal ikke telle kalorier. 

Jeg har gastroparese og spiser sannsynligvis mindre. 

Dess mindre du spiser, dess høyere må proteininnholdet i maten være. Ost stjeler fra kaloribudsjettet og gir ikke særlig med protein i forhold til kcal. Det er også mye mer fett enn man trenger. Man sløser bort kaloribudsjettet. Selvsagt er det vanskelig når man spiser kaloririk mat som kun har 1/4 protein. Biola er ikke mat når man spiser lite. Det er tjukt, sitter tungt i magen og gjør en mett lenge. Det er ikke gunstig når magen har redusert kapasitet til å ta unna mat. 

Om du skal spise proteinrikt MÅ du regne ut hvor mye av maten som er proteiner. Det hjelper ikke at et måltid har 60g proteiner om den har 2000 kcal. Mange reklamerer med at de har mye proteiner, men ofte har matvarer også mye kalorier og er ikke de beste kildene til protein. Den eneste måten man kan vite, er å regne ut hvor mye av matvaren som er protein. Det gjør man ved å ta antall protein x 4 (1g protein = 4 kcal). Så ser man hvor mye kcal det er og hvor mya av total kcal det blir. Om en matvare har 300 kcal, så burde antall proteiner være minst 25g. 

25g protein x 4 = 100 kcal

Total kcal i mat = 300 kcal

Dvs at 1/3 av matvaren er protein

11 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg spiser ekstremt proteinrik mat og lite fett og karbohydrater generelt altså, men jeg har fysisk ikke plass til så mye proteiner som jeg bør for tiden. Teller selvfølgelig protein riktig når jeg drikker shaker, men det er ikke mye mat som går ned for tiden og da er det fint å få så mye protein for penga som mulig når jeg først spiser :) Skal på samtale med ernæringsfysiolog i slutten av måneden for å be om tips og triks der også altså, men jeg har lyst til å trene litt igjen og da er det fint å få i meg mest mulig. Barer kommer rett opp igjen, det blir for søtt dessverre, det eneste som går nå er clear whey og proteinmelk, men det blir veldig dyrt i lengden :(

-Bland 30g proteinpulver i 1 1/2 glass vann til frokost (alt etter hvor tykt/ tynt du vil ha det). Ca 25g protein. Ca 130 kcal

Jeg ville revurdert å bruke melk i proteinshake, det kan sitte tyngre i magen og bruke lenger tid på å bli fordøyd. Det kan gjøre at det tar lengre tid før magen er klar til mer mat. Dess mindre kroppen må jobbe for å bryte ned maten, dess bedre. 

-Spis måltid med 1/3 protein. For eks 100g linsepasta ca 26g protein. Ca 350 kcal

-Da er du allerede oppe i 50g protein og trenger kun noe lite som har 10g protein. Du har spist under 500 kcal. Om du spiser 1000-1500 kcal om dagen så har du altså mye igjen i budsjettet. 

Grønne erter og brokkoli er blant de beste tilbehørs-grønnsakene når det gjelder protein. 

Dersom du får tak i seitan, er det 75g protein i 100g. Da får du i deg mer enn du trenger på 100g. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...