AnonymBruker Skrevet 31. juli 2021 #1 Skrevet 31. juli 2021 Man har vikeplikt ved feltskifte i rundkjøring. Men hvis du skal til venstre, og det befinner seg en bil til høyre for deg som skal ut samme vei, har ikke den bilen brutt vikeplikten da du var inne i rundkjøringa først? Anonymkode: 0301d...90f
stan Skrevet 31. juli 2021 #2 Skrevet 31. juli 2021 Hvis jeg skjønner deg rett så kommer du fra sør og skal til nord. Fra øst, din høyre hånd, kommer en annen bil som også skal nord. Hvis det er kun et felt på avkjøringen mot nord, så er det den som er inne i rundkjøringen som har forkjørsrett. Hvis det er to felt mot nord så er det litt mer komplisert.
AnonymBruker Skrevet 1. august 2021 #3 Skrevet 1. august 2021 stan skrev (18 timer siden): Hvis jeg skjønner deg rett så kommer du fra sør og skal til nord. Fra øst, din høyre hånd, kommer en annen bil som også skal nord. Hvis det er kun et felt på avkjøringen mot nord, så er det den som er inne i rundkjøringen som har forkjørsrett. Hvis det er to felt mot nord så er det litt mer komplisert. Tenkte mer: Jeg kommer fra sør, skal til vest. Står en I nord som skal til vest. Jeg blinker ut før utkjøring, men ser denne bilen i speilet fordi han brøt vikeplikten. Når jeg skal kjøre ut får jeg vikeplikt for han pga. feltskrifte. Synes det er merkelig at jeg får vikeplikt i denne situasjonen. Anonymkode: 0301d...90f
AnonymBruker Skrevet 1. august 2021 #4 Skrevet 1. august 2021 AnonymBruker skrev (På 2021-7-31 den 20.03): Man har vikeplikt ved feltskifte i rundkjøring. Men hvis du skal til venstre, og det befinner seg en bil til høyre for deg som skal ut samme vei, har ikke den bilen brutt vikeplikten da du var inne i rundkjøringa først? Anonymkode: 0301d...90f Ikke om det er to felt i rundkjøringen. Da er du i innerste felt, og bilen til høyre skal i høyre felt. Dersom det er bare ett felt i rundkjøringen har vedkommende brutt vikeplikten, men det betyr ikke at du har "rett" til å bryte vikeplikten etterpå når du skal ut av rundkjøringen. Anonymkode: 43ecd...17b
AnonymBruker Skrevet 1. august 2021 #5 Skrevet 1. august 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Ikke om det er to felt i rundkjøringen. Da er du i innerste felt, og bilen til høyre skal i høyre felt. Dersom det er bare ett felt i rundkjøringen har vedkommende brutt vikeplikten, men det betyr ikke at du har "rett" til å bryte vikeplikten etterpå når du skal ut av rundkjøringen. Anonymkode: 43ecd...17b Er det jeg stusser over ja. Ofte er det plass til 2 biler, men ikke markert 2 felt da. Når man skal ut er det bare plass til 1 bil. Så man har vikeplikt for den andre bilen, etter at den bilen brøt sin vikeplikt? Anonymkode: 0301d...90f
Gjest Mr Bergen Skrevet 1. august 2021 #6 Skrevet 1. august 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Er det jeg stusser over ja. Ofte er det plass til 2 biler, men ikke markert 2 felt da. Når man skal ut er det bare plass til 1 bil. Så man har vikeplikt for den andre bilen, etter at den bilen brøt sin vikeplikt? Anonymkode: 0301d...90f Kun hvis du bytter felt. Felt må være markert med striper i veibanen, det er ikke feltskifte uten striper selv om det kunne vært plass til to felt
AnonymBruker Skrevet 1. august 2021 #7 Skrevet 1. august 2021 Mr Bergen skrev (49 minutter siden): Kun hvis du bytter felt. Felt må være markert med striper i veibanen, det er ikke feltskifte uten striper selv om det kunne vært plass til to felt I enveiskjørte gater er det teknisk sett to felt sier min kjørelærer, selv om det ikke er merket. Skal man til venstre så blinker man for å skifte felt og sjekker blindsone og speil. Anonymkode: 0301d...90f 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2021 #8 Skrevet 1. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): I enveiskjørte gater er det teknisk sett to felt sier min kjørelærer, selv om det ikke er merket. Skal man til venstre så blinker man for å skifte felt og sjekker blindsone og speil. Anonymkode: 0301d...90f Dette er ikke sant.. klart man bør jo sjekke at det ikke kommer feks en syklist i motsatt retning, men enveiskjørt gate er ett felt Anonymkode: 43ecd...17b
AnonymBruker Skrevet 1. august 2021 #9 Skrevet 1. august 2021 Mr Bergen skrev (56 minutter siden): Kun hvis du bytter felt. Felt må være markert med striper i veibanen, det er ikke feltskifte uten striper selv om det kunne vært plass til to felt Helt enig. Anonymkode: 43ecd...17b
AnonymBruker Skrevet 1. august 2021 #10 Skrevet 1. august 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): I enveiskjørte gater er det teknisk sett to felt sier min kjørelærer, selv om det ikke er merket. Skal man til venstre så blinker man for å skifte felt og sjekker blindsone og speil. Anonymkode: 0301d...90f Altså ja, skal du til venstre må du sjekke blindsone og blinke. Men det er ikke et feltskifte, det er fordi at fotgjengere og syklister etc kan jo gjerne komme mot deg selv om det er enveiskjøring. I praksis går det for det samme, men begrunnelsen er ikke lik. Anonymkode: 43ecd...17b
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 1. august 2021 #11 Skrevet 1. august 2021 Når jeg skal til venstre, så legger jeg meg i venstre felt før rundkjøringen og blinker til venstre. Når jeg skal ut av rundkjøringen, så blinker jeg til høyre. Da har jeg vikeplikt for de som er i høyre felt, for jeg må jo passere skillet over til høyre felt for å kjøre ut av rundkjøringen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå