Gå til innhold

Katten trolig bitt av grevling

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Katten min kom hjem i ettermiddag og hadde sår i ryggen, rett ved halen. Det kunne se ut som bittskader. Pelsen hadde falt av. Renset såret med pyrisept og bestemte meg for å holde katten inne for natten, for å kunne se litt nærmere på såret i morgen og ta med til dyrlegen.

Kattens form var helt fin, og veldig sprek, kunne ikke se på henne at du hadde bittskader fordi oppførselen var normal og matlysten var stor (som vanlig) og så gikk hun og la seg, kosete var hun også (normalt for henne å være det). Det var først da jeg så bak at jeg ble oppmerksom på det som trolig er bittskader.

Det kan kanskje være en grevling, ettersom det er grevlinger i området.  

Bestemte meg for å holde henne inne pga grevlinger er nattdyr, og jeg ønsker ikke å ha henne ute mer nå og også for å observere til i morgen før veterinæren.

Men selvsagt, et uhell gjorde at døra stod åpen og katten klarte å snike seg ut (hun var veldig masete og ville ut, så hun er åpenbart ikke skremt), vi har lett etter henne i hele kveld, men finner henne ikke. Har prøvd å lokke med mat o.l. 

Er ikke begeistrert å ha henne ute når det er grevlinger ute, og som er aktive om natten, dvs: nå.

Noen råd og tips om hvordan evt. få grevling vekk, om det finnes noen lure triks til å lokke katten hjem osv? Noen erfaringer? 

Anonymkode: fd44e...d1b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du mye grevling i området, kan du jo høre med grunneier eller kommunen om de kan sette ut feller når jaktsesongen starter om ikke lenge. 

• Liker 2
Gjest Neocortex
Skrevet

Om katten ble bitt av grevling vil den selv passe på at det ikke skjer igjen.

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du bør passe på katten din.. 

Anonymkode: b29f6...ffc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Kanskje du bør passe på katten din.. 

Anonymkode: b29f6...ffc

Kanskje du bør passe på deg selv? 

Anonymkode: 998bb...ca9

AnonymBruker
Skrevet

Det skal nok ganske mye til for at en grevling får tak i en katt da de har ganske dårlig syn. Har kun hørt det skje hvor grevlingen kom over en katt som lå å sov. Sikker på det ikke er merker fra en annen katt? 

Anonymkode: a4a43...83f

AnonymBruker
Skrevet
Troyamin skrev (På 2021-7-31 den 6.24):

Har du mye grevling i området, kan du jo høre med grunneier eller kommunen om de kan sette ut feller når jaktsesongen starter om ikke lenge. 

En kan da ikke begynne å ta livet av naturlige, ville dyr fordi ts ikke greier å passe på katten sin!?! Vi kan da ikke gjøre inngrep i naturen grunnet dette. Dette er helt og holdent eiers ansvar.

Anonymkode: c51f5...a43

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

En kan da ikke begynne å ta livet av naturlige, ville dyr fordi ts ikke greier å passe på katten sin!?! Vi kan da ikke gjøre inngrep i naturen grunnet dette. Dette er helt og holdent eiers ansvar.

Nå starter ikke jaktsesongen fordi ts har katt da.

Anonymkode: 18c32...c5c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nå starter ikke jaktsesongen fordi ts har katt da.

Anonymkode: 18c32...c5c

Det er jo uansett husdyreieres ansvar å ta vare på dyra sine. Rovdyr følger jo bare sine uskyldige instinkter.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Les en gang til. Deretter leser du deg opp på bestandregulering. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Troyamin skrev (2 minutter siden):

Les en gang til. Deretter leser du deg opp på bestandregulering. 

Ok, skjønner nå. Ja, bestandsregulering av rovdyr for å beskytte husdyr er egentlig veldig fornuftig.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...