Gå til innhold

Valp 9 mnd- hvor lange turer?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, har nokså nylig overtatt en chihuahua på 9 mnd og har kun erfaring fra voksen hund tidligere, aldri hatt valp. Hvor lange turer er greit ? Går nå morgentur og kveldstur på 10-15 min ca, og hovedtur på 30-45 min. Turene går både i skog, parkområder og noe på fortau. Er dette passe mengde mosjon? Hun er veldig ivrig på turene og virker å kunne orke også lengre turer .

Anonymkode: c15c3...585

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge hun koser seg og er ivrig på å gå, så kan du godt gå lengre turer. Om dere kun hadde gått på asfalt, så ville jeg rådet til å ikke gå for lenge før hun er eldre. Men når dere går så variert, så er det ikke noe problem. Det er bare flott at hun får brukt kroppen og får bygget muskler. Regner med at dere stopper så hun får brukt nesa også, så det går jo bort litt tid på det.

Anonymkode: 654e5...67c

• Liker 3
Skrevet

Enig med over. En liten hund på 9 mnd har kommet langt i kroppsutviklingen, så jeg ville ikke hatt noe imot å gå enda lengre heller. Vent med å utsette henne for trekk eller annen ekstra belastning, så kan du etter min mening gå så lenge hunden virker til å føle seg sprek. De trenger å bruke kroppen sin for å bli sterke som voksne også. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Arx skrev (5 minutter siden):

Enig med over. En liten hund på 9 mnd har kommet langt i kroppsutviklingen, så jeg ville ikke hatt noe imot å gå enda lengre heller. Vent med å utsette henne for trekk eller annen ekstra belastning, så kan du etter min mening gå så lenge hunden virker til å føle seg sprek. De trenger å bruke kroppen sin for å bli sterke som voksne også. 

Det er en chihuahua, så tror ikke det er noe trekking på gang. Kan se for meg at hunden tripper lykkelig rundt i Ts' tempo 😊

Men ja, gå så lenge hunden føler for det. Lengre om dere går på ujevn bakke, kortere om dere kun går på asfalt 

AnonymBruker
Skrevet

TS her, tusen takk for svar. Hun får snuse rundt i eget tempo ja 🙂 synes det er vanskelig å vite hvor mye som er for lite eller for mye, vil jo ikke overbelaste mens hun fortsatt er i utvikling.  Men virker som vi er på rett spor da.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

TS her, tusen takk for svar. Hun får snuse rundt i eget tempo ja 🙂 synes det er vanskelig å vite hvor mye som er for lite eller for mye, vil jo ikke overbelaste mens hun fortsatt er i utvikling.  Men virker som vi er på rett spor da.

Ikke noe problem. La henne få være hund og bruke kroppen. Det eneste du bør tenke på er å ikke la henne hoppe så mye ned fra høyder. Så lenge hun tripper av gårde og ser fornøyd ut, og det ikke er asfalt dere går på hele veien, så er det bare å kose dere. Legg inn noen stopper for rotrening og lydighetstrening også, så får du er sliten med fornøyd hund 😅

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er en chihuahua, så tror ikke det er noe trekking på gang. Kan se for meg at hunden tripper lykkelig rundt i Ts' tempo 😊

Men ja, gå så lenge hunden føler for det. Lengre om dere går på ujevn bakke, kortere om dere kun går på asfalt 

Eh, små hunder kan også trekke. Har sett chihuahuaer som trekker kjettingtrekk og bærer kløv, det er en rase som kan mye mere enn å trippe rundt. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Arx skrev (9 timer siden):

Eh, små hunder kan også trekke. Har sett chihuahuaer som trekker kjettingtrekk og bærer kløv, det er en rase som kan mye mere enn å trippe rundt. 

Det er riktig, men det bør vente til 2 års alderen når de er helt ferdig utvokst.

Anonymkode: 41958...29e

AnonymBruker
Skrevet
Arx skrev (9 timer siden):

Selvfølgelig. Men vanligvis skaffer man seg ikke chihuahua om man ønsker å drive med trekk og kløv. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er riktig, men det bør vente til 2 års alderen når de er helt ferdig utvokst.

Anonymkode: 41958...29eh

Hvis du gidder å lese innlegget mitt over så var det jo det jeg skrev, at turene var fine så lenge det ikke ble brukt trekk eller annen ekstra belastning. Kjettingtrekk kan man forresten begynne med fra 12 mnd. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...