Gå til innhold

Hvor fetende er egg og bacon, egentlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Egg og bacon er jo noe man (ifølge omtrent alle slankeeksperter) helst ikke skal spise om man er opptatt av vekt og helse.

Det inneholder en del mettet fett, og enda mer dersom man steker i smør. Og dessuten er det ganske så kaloririkt.

Men for dem som spiser frokost (jeg gjør det ikke selv, ettersom jeg trives best med å la være), er det da ikke bedre å bli mett, tilfredsstilt og ha mengder av energi å gå på i løpet av dagen? For dette fører jo automatisk til at man ikke blir fristet til latte, blåbærmuffins, mellombarer, kanelboller, proteinpuddinger, og ellers annet som jo ikke er spesielt positivt for kroppen.

Så ja til egg og bacon til frokost! (I hvert fall innimellom.)

• Liker 1
Skrevet

Uansett er poenget mitt at det å henge seg opp i mikro- og makronæringsstoffer, kalorier, fiber, og annet, slik helsemyndighetene dessverre gjør, ikke er spesielt relevant. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Greit av og til. Du vet i det minste hva det er. Synes frokostblanding som ser sunne ut men ikke er det er mye verre.

Anonymkode: 32d53...312

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer jo helt an på resten av kostholdet. På lavkarbo kan du spise egg og bacon hver dag uten å gå opp i vekt dersom du ønsker det. 

Anonymkode: 608d2...e40

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du griller baconet på rist i stedet for å la det steke og suge inn sitt eget fett, så er det vel ikke så usunt.

Anonymkode: a5af3...53b

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvis du griller baconet på rist i stedet for å la det steke og suge inn sitt eget fett, så er det vel ikke så usunt.

Anonymkode: a5af3...53b

Bacon suger ikke inn sitt eget fett. Tvert imot så slipper det fett når det stekes.

• Liker 4
Skrevet

Og uansett skjønner jeg virkelig absolutt ingen ting av fettfobien som rir landet. Fett er bra. Det gjør at en del næringsstoffer tas mye bedre opp i kroppen, og dessuten fører det til at man blir mett og tilfredsstilt.

Jeg er i slutten av 40-årene, og jeg har aldri spart på sunt fett som olivenolje og meierismør. Det jeg imidlertid har spart på, og i størst mulig grad unngått å spise, er ferdigmat. Sannsynligvis er dette mye av grunnen til at jeg aldri har vært i nærheten av å være overvektig.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Personlig var jeg langt sunnere den perioden jeg spiste egg og bacon nesten annenhver dag enn nå. Jeg ble sååå mett på fet mat at jeg spise langt mindre junk ellers. Hadde ikke et fnugg av cravings, og det ble da tatt sunnere valg ved andre måltid. Selvfølgelig er dette forskjellig for alle, men det er en grunn til at keto kostholdet er en ting. 

Anonymkode: 27be5...bd9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiser egg og bacon sammen med en boks tomatbønner hver bidige dag, dette i tillegg til to brødmåltider og et varmt måltid. Tar også næringsdrikker som jeg får på blå resept og kan ikke si at vekten har økt så mye etter at jeg startet med egg, bacon og bønner.

Kanskje jeg er av de heldige som kan spise det jeg vil uten å gå opp i vekt (noe jeg sterkt ønsker)

Anonymkode: 9a69f...bbd

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg spiser egg og bacon sammen med en boks tomatbønner hver bidige dag, dette i tillegg til to brødmåltider og et varmt måltid. Tar også næringsdrikker som jeg får på blå resept og kan ikke si at vekten har økt så mye etter at jeg startet med egg, bacon og bønner.

Kanskje jeg er av de heldige som kan spise det jeg vil uten å gå opp i vekt (noe jeg sterkt ønsker)

Jeg tror at egg og bacon er den perfekte frokosten i helse- og vektsammenheng, for dem som liker å spise frokost. 🤙:)

Endret av Lafamiglia
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Greit av og til. Du vet i det minste hva det er. Synes frokostblanding som ser sunne ut men ikke er det er mye verre.

Anonymkode: 32d53...312

Ja den derre fitness frokostblandingen var så full av sukker at det er flaut 

Anonymkode: 8a6cc...5af

• Liker 1
Skrevet

Egg og bacon er vel ikke mer fetende enn annen mat så lenge det inntas med måte. ;)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Lafamiglia skrev (13 timer siden):

Og uansett skjønner jeg virkelig absolutt ingen ting av fettfobien som rir landet. Fett er bra. Det gjør at en del næringsstoffer tas mye bedre opp i kroppen, og dessuten fører det til at man blir mett og tilfredsstilt.

Jeg er i slutten av 40-årene, og jeg har aldri spart på sunt fett som olivenolje og meierismør. Det jeg imidlertid har spart på, og i størst mulig grad unngått å spise, er ferdigmat. Sannsynligvis er dette mye av grunnen til at jeg aldri har vært i nærheten av å være overvektig.

Grunnen til at du ikke har vært overvektig, er ikke hva du har spist, men hvor mye du spiser. 

Anonymkode: 941a7...327

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Om jeg drikker 3 øl og det forhindrer meg fra å spise godteri resten av dagen, da må det da være sunt!!!??

Du må nesten innse at du er ute på viddene når du tenker sånn. Det du gjør er en dårlig vane og du kan ikke unnskylde det med at du liksom spiser mindre annen dårlig mat. Det er en dårlig vane å tenke på den måten. Det tillater en selv å unnskylde dårlige vaner 

Å steke bacon frigir noe av de verste stoffene man kan spise, og har tydelig sammenheng med kreft. Selvsagt går det bra i mindre mengder, og selvsagt får ikke alle kreft. Men det er en dårlig matvare og i tillegg får du i deg mye av den dårlige fettypen. 

13 hours ago, AnonymBruker said:

Nei, ingen kan spise det de vil. Du er enten aktiv nok eller spiser mindre en du tror. Forskning viser at normalvektige har en tendens til å overvurdere hvor mye de faktisk spiser. Det du skriver du spiser kan være ganske normalt, det kommer an på mengdene. 4 brødskiver, egg, bønner, bacon og et egg + en tallerken varmmat om dagen er ikke nødvendigvis mye kalorier. Det kommer an på hva du spiser og hvor mye du er i aktivitet. En normal fysisk jobb forbrenner den mengde mat lett. 

Skal også sies at du kanskje har mer fett på kroppen enn du tror, selv om du er tynn. Man kan være "tynnfeit", med fett rundt midje og rundt muskler. Om du ikke trener har du nok en del kroppsfett, selv om du er tynn, som sagt. 

De eneste som har unormal høy forbrenning er de med høyt stoffskifte eller andre sykdommer. Samt, at noen matvarer øker fettforbrenning. Noen typer sammensetning av matgrupper gjør det også vanskeligere legge på seg. Det mange kaller "ren" mat er ofte vanskeligere legge på seg av, enn når man spiser prosessert mat, tilsatt sukker, fettede sauser osv. Kaloriene stiger ofte til værs når man inkluderer den type matvarer. Og det er mat som oftere oppmuntrer kroppen til å lagre fett, for det er mye stoffer som den ikke trenger til sitt daglige forbruk

Anonymkode: a8f0f...f8c

AnonymBruker
Skrevet
Lafamiglia skrev (13 timer siden):

Er det en fettfobi som rir landet? Lavkarbo har da vel både kommet og gått for så lenge siden at mange nå til dags har vokst opp med det? Så noen (av dem som bryr seg om denslags) er redde for fett, og noen andre er redde for raske karbohydrater.

Og altså, det at du ikke har spist ferdigmat (bortsett fra ferdiglaget pesto kanskje?) sier da ingen verdens ting om hvorfor du ikke har lagt på deg. Jeg lager også all mat fra bunnen, men kan fint legge på meg dersom jeg spiser for mye og for kaloririkt. Hvis jeg derimot bare spiser kliknekkebrød (altså ferdigmat) med agurkskiver vil jeg sannsynligvis gå ned i vekt. 

Det som avgjør er selvsagt mengden kalorier og porsjonsstørrelse mht hva du spiser, enten det er hel-/ halvfabrikata eller mat laget av rene råvarer. (I tillegg kan alder ha mye å si - bare vent til du kommer i midten av femtiårene og kommer i overgangsalderen, så skal du bare se ;) ). Ferdigmat har mange fordeler, blant annet smaker det best (forutsatt at man kan lage mat, selvsagt), men det holder deg selvsagt ikke mer slank.

Bacon er for øvrig også ferdigmat eller helfabrikata, og blant den typen "processed meat" som beviselig øker faren for tarmkreft. Det anbefales derfor at man begrenser inntaket av slike matvarer.

Tilslutt: Er det noen som fremdeles omtaler spesifikke matvarer som "fetende", altså? For meg høres det ut som noe klippet ut fra en ukebladsartikkel fra 60-tallet. :ler: 

Anonymkode: 0f1a5...b31

• Liker 2
Skrevet
Lafamiglia skrev (14 timer siden):

Egg og bacon er jo noe man (ifølge omtrent alle slankeeksperter) helst ikke skal spise om man er opptatt av vekt og helse.

Det inneholder en del mettet fett, og enda mer dersom man steker i smør. Og dessuten er det ganske så kaloririkt.

Men for dem som spiser frokost (jeg gjør det ikke selv, ettersom jeg trives best med å la være), er det da ikke bedre å bli mett, tilfredsstilt og ha mengder av energi å gå på i løpet av dagen? For dette fører jo automatisk til at man ikke blir fristet til latte, blåbærmuffins, mellombarer, kanelboller, proteinpuddinger, og ellers annet som jo ikke er spesielt positivt for kroppen.

Kan jo leve på det, så lenge man ikke er i kalorioverskudd blir man jo ikke fet samme hva man spiser😀

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det handler jo om en total. Man kan ikke spise egg og bacon hver dag + snop + brus + fire skiver til lunsj + pizza. 

Egg er sentralt i mitt kosthold. Innimellom blir det også bacon. Pizza her og der, og hyppig bruk av meierismør og rømme i matlaging.

Er tynn, og har aldri trengt å tenke kalorier, eller hva jeg spiser. De eneste prinsippene jeg har for kosthold er at jeg holder meg til frokost, lunsj og middag, og i disse måltidene spiser meg passe mett. 

Anonymkode: e5802...7cc

Gjest DEN NAKNE GARTNER
Skrevet
Lafamiglia skrev (19 timer siden):

Bacon er fullt i fett og dritt - egg er fullt av protein og en vitaminbombe. Så hold på egget og kutt bacon. Men, alt er greit en gang i blant. Ingen tar skade av egg og bacon til frokost for å kose seg en søndag eller to. Koser man seg hver morgen bør man vurdere om det er verdt det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...