Gå til innhold

Hva gjør man

Fremhevede innlegg

Skrevet

hygiene ved samvær? Greit nok for en helg. Men nå får jeg høre at min datter ikke vasket håret med sjampo mens hun var hos faren i sommer. De var i syden i to uker, da badet de og skylte seg i noen dusjer på stranden når de hadde badet. Han synes tydeligvis at det holdt. Er det bare meg som ikke synes det?

Jeg er ikke noe reisevant selv, men selv om man bader i sjøen og skyller seg må man vel vaske håret og kroppen med såpe innimellom?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For meg høres dette snodig ut. Vasker ikke han seg selv heller?

Det er da helt vanlig å vaske hår og kropp på normal måte selv om man dusjer etter bading... dessuten blir jo håret skikkelig seigt når man bader i saltvann - så det burde jo være en selvfølge å bruke såpe.

Skrevet

Kan du ikke bare si det til han da?

Det er viktig å bruke såpe og shamponere håret sitt.. for å forhindre tørr hodebunn, flass osv..

Skrevet

Du må ta opp med ham det du reagerer på. Helst etter at du har sagt noe som du setter pris på ved ham som far. Og så må du nok tolerere at dere ikke har akkurat samme standar på ting og tang.

Skrevet

Hvor gammelt er barnet?

Er du sikker på at det stemmer?

Jeg tror i alle fall jeg hadde spurt far, og så får du jo si hva du synes om saken.

Skrevet

Jeg vet at det stemmer. Jeg har tatt opp lignende ting før. Hun var hos sin far i fire uker i sommer. Hun kom hjem i skitne klær og med lange, uklipte negler. Dette tok jeg opp med en gang, for det var ganske graverende.

Hun er ni år, men jeg merker jo her hjemme at jeg må hjelpe henne med å huske dusj og lignende.

Jeg prøver å være tolerant. Men når slike ting kommer opp gang på gang tar det slutt på tålmodigheten.

Da jeg spurte om ikke pappa dusjet når de var på ferie, så jo, selvfølgelig gjorde han det.

Skrevet

Hmmm....kjedelig situasjon. Men du kan jo nesten ikke gjøre annet enn å ta det opp med ham igjen.

Hva sier niåringen om det da? Plager det henne at hun må gå rundt i skitne klær? Min (snart) niåring ville nemlig ikke likt det...

Skrevet
Hmmm....kjedelig situasjon. Men du kan jo nesten ikke gjøre annet enn å ta det opp med ham igjen.

Hva sier niåringen om det da? Plager det henne at hun må gå rundt i skitne klær? Min (snart) niåring ville nemlig ikke likt det...

Nei egentlig er hun ikke så opptatt av klær og sånt enda. Og hun sier i hvert fall ikke til meg at det plager henne, men hun ville ikke sagt det uansett. Hun har nok skjønt at det ikke er alltid faren og jeg er enige om ting, selv om jeg har prøvd å holde uenighetene unna henne. :tristbla:

Skrevet

Jeg prøver å bite tennene sammen og skrive det på bagatell-kontoen.

Det hjelper ikke å ta det opp uansett. I verste fall forverrer det bare forholdet mellom foreldrene.

Så prøver jeg å innarbeide vaner hos barna, som gjør at de tar ansvaret for sånt selv.

Skrevet
Jeg prøver å bite tennene sammen og skrive det på bagatell-kontoen.

Det hjelper ikke å ta det opp uansett.  I verste fall forverrer det bare forholdet mellom foreldrene.

Så prøver jeg å innarbeide vaner hos barna, som gjør at de tar ansvaret for sånt selv.

Enig. Det er ikke lenge til hun kommer til å insistere på å dusje hver dag, også når hun er hos faren.

Skrevet

Det vil kanskje være lurt å ta en skikkelig prat med datteren din om dette. Hun er jo stor nok til å forstå betydningen av hygiene og renslighet. Kanskje pappa blir flinkere hvis hun sier i fra selv?

Skrevet

Dette kjenner jeg meg godt igjen i! Dessverre...

Jeg prøver også å innprente gode vaner i datteren min på åtte, men hun er heller ikke så nøye på slikt ennå (og dessuten veldig glemsom...). Så derfor gir jeg alltid beskjed til faren om at han må huske å be henne dusje og slikt de dagene hun er hos ham. Det virker ikke som om han tenker på sånt han heller, selv om han er nøye med sin egen hygiene. Jeg vet ikke hvorfor det er sånn...

Skrevet
Det vil kanskje være lurt å ta en skikkelig prat med datteren din om dette. Hun er jo stor nok til å forstå betydningen av hygiene og renslighet. Kanskje pappa blir flinkere hvis hun sier i fra selv?

Vi har pratet om det flere ganger, men det blir likevel glemt. Vi har fast dusjing annenhver dag hjemme, men det blir glemt hos faren.

Nå har hun imidlertid blitt flink å huske tannpussen selv, og det er jo et fremskritt.

Skrevet

Sannsynligheten for at faren kan føle seg ukomfortabel med å måtte hjelpe jenta når hun er 9 år er vel relativt stor? Hvis dette i tillegg ikke er noe nytt så hadde det kanskje vært en ide å lære opp jenta til å dusje selv. Hun er 9 år, med litt trening burde det ikke være så vanskelig å få henne til å dusje selv. Jeg følte meg ikke komfortabel med å få hjelp i dusjen da jeg var 9 år, så jeg forlangte å få dusje selv.

Skrevet
Vi har pratet om det flere ganger, men det blir likevel glemt. Vi har fast dusjing annenhver dag hjemme, men det blir glemt hos faren.

Nå har hun imidlertid blitt flink å huske tannpussen selv, og det er jo et fremskritt.

Vi har fast dusjing for 9åringen hjemme hver kveld før legging, som en del av leggeritualet. Kanskje dere skulle innføre det? Faste rutiner er vanskeligere å glemme, og med høyt aktivitetsnivå og mye uteleking, trenger ihvertfall poden hjemme å dusje daglig. Vaske håret gjør han annenhver dag, og det glemmer han nok om han ikke blir minnet på det. Han dusjer forøvrig alene nå, begynte med det for et halvt års tid siden. Bortsett fra at det tar 40 minutter å bli ferdig :roll: , går det helt fint.

Tror det beste du kan gjøre er å tilvenne datteren din rutinene, ikke prøve å få faren til å gjøre noe som tydeligvis ikke er naturlig for ham (selv om jeg er enig i at dette burde han følge opp)

Skrevet (endret)
Sannsynligheten for at faren kan føle seg ukomfortabel med å måtte hjelpe jenta når hun er 9 år er vel relativt stor? Hvis dette i tillegg ikke er noe nytt så hadde det kanskje vært en ide å lære opp jenta til å dusje selv. Hun er 9 år, med litt trening burde det ikke være så vanskelig å få henne til å dusje selv. Jeg følte meg ikke komfortabel med å få hjelp i dusjen da jeg var 9 år, så jeg forlangte å få dusje selv.

Hun har dusjet selv lenge, men gjør det ikke før noen ber henne om det. Og det er kun det jeg forventer at faren gjør, det vet han.

Vi har fast dusjing for 9åringen hjemme hver kveld før legging, som en del av leggeritualet. Kanskje dere skulle innføre det? Faste rutiner er vanskeligere å glemme, og med høyt aktivitetsnivå og mye uteleking, trenger ihvertfall poden hjemme å dusje daglig. Vaske håret gjør han annenhver dag, og det glemmer han nok om han ikke blir minnet på det. Han dusjer forøvrig alene nå, begynte med det for et halvt års tid siden. Bortsett fra at det tar 40 minutter å bli ferdig :roll: , går det helt fint.

Tror det beste du kan gjøre er å tilvenne datteren din rutinene, ikke prøve å få faren til å gjøre noe som tydeligvis ikke er naturlig for ham (selv om jeg er enig i at dette burde han følge opp)

Ja kanskje det er på tide å begynne med dusj hver dag, selv om jeg synes at en jente som er stille og rolig det meste av tiden ikke hadde trengt mer enn hver annen dag.

Endret av Violetta

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...