Gå til innhold

Hvordan er det studere/bo i Mo i rana?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som har studert eller bodd i mo i rana. Snittet på sykepleie studie var veldig høyt i år, så kom ikke inn der jeg ville.

Har fått studieplass i Mo i rana. Jeg er altså usikker om jeg vil studere der eller ta opp fag 1 år for å studere en annen by neste år. 

Jeg skjønner det er ganske øde, men har fin natur. Ellers vet jeg ingenting.

Noen som har erfaring derfra? 😊

Anonymkode: 803dd...18d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fetteren mitt reise opp ditt for å studere, han stortrives. 

Anonymkode: a8afa...414

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øde er det nå i hvert fall ikke 😅 det bor 26 000 mennesker her, og det går både fly, tog og buss hit. Jeg har gått på Nord universitet i Bodø siden min linje bare finnes der, men har brukt campus Mo i Rana masse for lesing og bibliotek osv. Kjempefin campus! Jeg vet også at de arrangerer mye spennende for studentene med tilhørighet der, og det kommer mange flinke sykepleiere ut fra universitetet der ☺️ du nevner mye fin natur, og det er helt sant. Hvis du liker friluftsliv, så har du utrolig mange muligheter både sommer og vinter. Det er et stort miljø for det. I tillegg er det et godt kulturliv her med flere festivaler gjennom året samt en ganske ny scene med konserter hver helg (pre-corona, men det tar seg jo opp nå som folk blir vaksinerte). Bra restauranter, eget mikrobryggeri og egen vinbar. Jeg tror du kan trives her 😄

Anonymkode: 874fd...034

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øde er det ikke. Bor mye folk her, flere kjøpesentre og mye satsning på kultur og uteliv. Godt studentmiljø, passe liten by sånnsett. Hadde dog styrt langt faenivold vekk fra Nord Universitet etter raseringene demmers av HINE, men det er en annen sak. Greie uteplasser, men rana er en hytteby så utelivet består av unge folk, og noen brunere puber med godt miljø og eldre folk. Anbefaler å ha bil og førerkort siden kollektivtilbudet er elendig. 

Gode muligheter for friluftsliv og organsierte og uorganiserte aktiverer der, både dnt og rana spesialsport er aktive og inkluderende. BUA har godt utvalg som gjør det enklere å være friluftsglad student. 

Anonymkode: b149d...7a2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta plassen, så kommer du deg ut i arbeid ett år tidligere. 

Anonymkode: 7e2b8...a90

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Jeg skjønner det er ganske øde, men har fin natur. Ellers vet jeg ingenting.

Anonymkode: 803dd...18d

Øde er det hvertfall ikke. 

Anonymkode: 80f97...8ec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Noen som har studert eller bodd i mo i rana. Snittet på sykepleie studie var veldig høyt i år, så kom ikke inn der jeg ville.

Har fått studieplass i Mo i rana. Jeg er altså usikker om jeg vil studere der eller ta opp fag 1 år for å studere en annen by neste år. 

Jeg skjønner det er ganske øde, men har fin natur. Ellers vet jeg ingenting.

Noen som har erfaring derfra? 😊

Anonymkode: 803dd...18d

Hadde ikke vært i tvil, hadde dratt på flekken. 

Anonymkode: fdc4b...a90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å følge opp mitt eget innlegg. Startlønna for en sykepleier ligger på minimun 414 000, og så har du jo også tillegg. Så et å med å ta opp fag vil i et livsløpsperspektiv koste deg minimum 414 000, pluss de pengene du bruker på å ta opp fag.

Anonymkode: 7e2b8...a90

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øde er det i alle fall ikke, hvorfor tror du det? Fantastisk natur i umiddelbar nærhet. Kultur, idrett og friluftsliv. Fint sentrum har det blitt også, med flott strandpromenade.

Anonymkode: 4e996...24e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ta plassen, så kommer du deg ut i arbeid ett år tidligere. 

Anonymkode: 7e2b8...a90

Absolutt. Og neste år kan snittet ha økt enda mer, slik at du ikke kommer inn der du ønsker da heller. 
Mo er ikke en veldig vakker by, men området rundt er nydelig, Helgeland er fantastisk. Do it!

Anonymkode: fb23b...119

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mo er kanskje Norges styggeste by, topp 5 hvertfall. Ranværinger er spesielle.. Ikke på en god måte. 
 

Nord universitet hadde jeg holdt meg langt unna. Måten de gjør ting på er horribel, helt sykt hvordan de har rasert studietilbudet på Helgeland. De har ødelagt alt som gjorde de forskjellige studiestedene bra, og sitter igjen med lite å by på. 
 

Når det er sagt.. Hvis alternativet er å ha et ekstra år uten studier/jobb/noe fornuftig, hadde jeg tatt plassen og gått første året der og bytta senere. Mo er ikke så ille at man ikke holder ut ett år om man må..

 

Anonymkode: 7159e...b6c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Mo er kanskje Norges styggeste by, topp 5 hvertfall. Ranværinger er spesielle.. Ikke på en god måte. 
 

Nord universitet hadde jeg holdt meg langt unna. Måten de gjør ting på er horribel, helt sykt hvordan de har rasert studietilbudet på Helgeland. De har ødelagt alt som gjorde de forskjellige studiestedene bra, og sitter igjen med lite å by på. 
 

Når det er sagt.. Hvis alternativet er å ha et ekstra år uten studier/jobb/noe fornuftig, hadde jeg tatt plassen og gått første året der og bytta senere. Mo er ikke så ille at man ikke holder ut ett år om man må..

 

Anonymkode: 7159e...b6c

Oi! 😅 her var det mye hat. Flaks at det allerede er mange tilflyttere da siden ranværinger er så spesielle 🥴

Ang Nord universitet og deres rasering.. De la ned Nesna og flyttet linjene til Mo - en time mer sentralt. Buhu. Det er fremdeles pedagogiske og helsefaglige utdanninger på Helgeland, det bør være det viktigste. Universitetet i seg selv er bra, og det kommer mange gode kandidater ut av det. 

Anonymkode: 874fd...034

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opplevde det samme som deg. Dog ganske mange år siden. Eneste plassen jeg kom inn på sykepleierstudiet var Mo I Rana. Jeg reiste - og hadde det bra. Benyttet meg av mulighet for utveksling store deler av det siste året, så fikk se litt av verden.

Få deg bosted sentralt- gjerne i sentrum eller veldig nært og kjør på. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2021-7-30 den 23.44):

Mo er kanskje Norges styggeste by, topp 5 hvertfall. Ranværinger er spesielle.. Ikke på en god måte. 
 

Nord universitet hadde jeg holdt meg langt unna. Måten de gjør ting på er horribel, helt sykt hvordan de har rasert studietilbudet på Helgeland. De har ødelagt alt som gjorde de forskjellige studiestedene bra, og sitter igjen med lite å by på. 
 

Når det er sagt.. Hvis alternativet er å ha et ekstra år uten studier/jobb/noe fornuftig, hadde jeg tatt plassen og gått første året der og bytta senere. Mo er ikke så ille at man ikke holder ut ett år om man må..

 

Anonymkode: 7159e...b6c

Norges styggeste by? I alle dager. Har du i det hele tatt vært innom alle byene som befinner seg i landet vårt for å kunne uttale deg så sterkt? Eller, halvparten i det minste? 

Interessant å få høre hva nøyaktig det er med byen som gjør den til "Norges styggeste" i dine øyne? 

Er ikke personlig Ranværing, men har de siste årene vært mye rundt om på Helgeland da mannen min har nær familie boende på Mo, og familiehytter rundt om i Helgeland som vi benytter oss mye av på både sommer og vinter.

Av det jeg personlig har sett og opplevd av landet vårt (eneste delen jeg dessverre ikke har vært innom enda er vestlandet), så har Helgeland endt opp som en av favorittene mine. Vanvittig vakker natur, spesielt langs Helgelandskysten. Mo har utviklet seg til å bli en flott by med årene, og er fortsatt i stadig utvikling. En flott strandpromenade, hyggelige folk, godt utvalg av butikker, kultur- og aktivitetstilbud og et livlig sentrum. 

Anonymkode: be82d...029

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk siste året på videregående der. Ett av de beste årene i mitt liv. Trivdes veldig godt. 

Anonymkode: aaef9...3de

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gikk et år sykepleie på Mo for noen år siden. Mine erfaringer med Mo i Rana er så som så, synes ikke det er en veldig fin by, men man får tak i det man trenger. J Ranværinger er for det meste trivelige folk. Hadde noen hekser i klassen som gjorde sitt for å ødelegge klassemiljøet men ellers helt ok. Nord universitet er dritt, virket som ingen hadde kontroll på noen ting og alt var kaos. Mange dårlige forelesere og frister som aldri ble holdt. Foreleseren i anatomi var derimot veldig flink! 

Jeg tror at hvis du drar til Mo med åpent sinn (og mye tålmodighet til Nord universitet) kommer det til å bli supert! 

Anonymkode: 0e29f...1a1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naturen i Rana er veldig fin, og er verd å oppleve. Mo i Rana er derimot et kjipt tettsted; det er store avstander, lite folk, mye asfalt og lite kulturelle tilbud (for å nevne noe). Du MÅ ha bil om du bor der. 

Ett år burde gå fint. Akkuratt passe tid for å oppleve naturen der. Helgelandskysten er vakker. 

Anonymkode: 7f460...8ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...