Gå til innhold

Hvordan forholde seg til folk med vrangforestillinger

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En nærstående er psykisk syk med vrangforestillinger. Skjønner det ikke selv. Hvordan forholde seg til han når han kommer med lange utgreiing er om hva hn blir utsatt for, ulogiske konspirasjoner? Jeg vet at mesteparten av det hn sier når hn er i det lundet er bare tull. Og det er veldig mye hatefullt prat og sinne i forbindelse med disse vrangforestillingene. Nytter ikke å argumentere i mot, prøve med logikk. Men orker ikke å jatte med heller. 

Vedkommende trenger hjelp, men vil ikke innse det, og å få noen tvangsbehandlet er ikke lett. Han blir bare sintere om vi skulle forsøke .

Anonymkode: a24e3...f80

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge vedkommende har det bra med seg selv og har et bra liv så er det ikke noe vits. Han vil nok søke hjelp så fort han faktisk får et dårlig liv som følge av dette. F. Eks når han stenger seg inne og sikrer igjen alle vinduene da trenger han hjelp. 

Anonymkode: 4b006...3f5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Så lenge vedkommende har det bra med seg selv og har et bra liv så er det ikke noe vits. Han vil nok søke hjelp så fort han faktisk får et dårlig liv som følge av dette. F. Eks når han stenger seg inne og sikrer igjen alle vinduene da trenger han hjelp. 

Han kan da umulig ha det bra med seg selv! Konstant sint og fiendtlig. Tror at alle rotter seg sammen mot hn...

Og hvordan forholde seg til det stadige pratet om at han blir forfulgt, at alle rotter seg sammen, bisarre beskyldninger, alltid med sint, høy stemme...

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje høre med en forening for psykisk helse e.l. om de har rådgivning eller andre ressurser for dere som pårørende? Kanskje det finnes en egen forening for pårørende? Så lenge vedkommende ikke vedkjenner seg problemene og ikke vil ha hjelp er det vanskelig.

Jeg jobber som sykepleier i hjemmetjenesten og slike pasienter er noe av de vanskeligste vi har, da gjerne fordi de ikke vil ha oss der. Det jeg pleier å gjøre er å bekrefte følelsene denne personen har, f.eks «jeg skjønner det må være veldig vondt å føle det sånn» eller «sånn som du har det nå må være slitsomt for deg», men unngår å bekrefte påstandene de kommer med (som at de blir forfulgt og avlyttet, eller at søstera er ei heks som ønsker å drepe vedkommende). Litt avhengig av personen pleier jeg også å være tydelig på at jeg synes mye av det vedkommende sier er usannsynlig, men jeg forsøker å si det på en respektfull måte. Jeg prøver også å overse/overhøre en del av det, og heller forsøke å gi positiv oppmerksomhet med en gang vedkommende snakker om noe vanlig - og prøve å bygge en samtale ut fra det. Men det er ikke alltid så lett, og jeg ser for meg det er enda vanskeligere som pårørende ❤️

Anonymkode: c5437...c2e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Han kan da umulig ha det bra med seg selv! Konstant sint og fiendtlig. Tror at alle rotter seg sammen mot hn...

Og hvordan forholde seg til det stadige pratet om at han blir forfulgt, at alle rotter seg sammen, bisarre beskyldninger, alltid med sint, høy stemme...

Tenk etter: hvis han til tross for disse "vrangforestillingene" om at dere rotter dere imot han fortsatt velger å være sammen med dere så er det ikke sånn at han er psykotisk eller faktisk tror på det. En som virkelig føler folk er imot en vil isolere seg og unngå dem som vil en vondt. 

AnonymBruker
Skrevet

Dere må mase på legevakten, og kreve at vedkommende får hjelp. Jeg hadde et familiemedlem som var akkurat slik du beskriver. Det tok tid å få hjelp. Jeg snakket til slutt via Facebook med en overlege i Oslo, han har publisert en del artikler om psykose. Han anbefalte tvangsinnlegging på det sterkeste, og dette videreformidlet jeg til Bergen legevakt, som da endelig tok affære og hentet vedkommende i ambulanse. Personen er frisk idag, går ikke på medisiner en gang. Men det krever pårørende som jobber hardt, for selv kan de jo ikke klare det. Greit nok å si at hvis de får det ille nok, så kanskje de søker hjelp. Men da ville resultatet for vårt vedkommende vært at personen sa opp jobben og svidde av sparepengene (det var planen til mitt familiemedlem.) 

Anonymkode: eada4...e62

Skrevet

Nøkkelordet her er vel om vedkommende "er en fare for seg selv" fullt av folk som tror på konspirasjonsteorier og generelt har vrangforestillinger, det er ikke nødvendigvis farlig eller skadelig. Hvis det er en vrangforestilling som f.eks. "muslimene kommer og tar jobbene våre" så er det jo best å presentere argumenter mot den påstanden. "Er det jeg hører stemmer som sier jeg bør drepe naboen" så må du kontakte politi og helsevesen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror det kommer an på hvor gammel hn er. De unge er lettere å både dra inn og dra ut av giftige tanker og miljøer. Og det kommer an på din kapasitet og litt på hvordan du griper det an. Her er en tankevekkende historie om en som kom seg opp av kaninhullet https://www.tv2.no/a/14128021/ etter at moren begynte å stille spørsmål.

Anonymkode: 7b85a...d41

Gjest irkan90
Skrevet

Det finnes en forening for pårørende. Meld deg inn!

Jeg har et nært familiemedlem med schizofreni. Vedkommende fikk det for seg at at hun skulle gifte seg med en superkjendis.

Det er ikke ditt ansvar på noen som helst måte. Min løsning har vært å kutte kontakt med vedkommende, jeg vil råde deg til å gjøre det samme hvis du kan. Livet er for kort til å bli dratt ned i dragsuget av en psykisk lidelse.

AnonymBruker
Skrevet
irkan90 skrev (Akkurat nå):

Det finnes en forening for pårørende. Meld deg inn!

Jeg har et nært familiemedlem med schizofreni. Vedkommende fikk det for seg at at hun skulle gifte seg med en superkjendis.

Det er ikke ditt ansvar på noen som helst måte. Min løsning har vært å kutte kontakt med vedkommende, jeg vil råde deg til å gjøre det samme hvis du kan. Livet er for kort til å bli dratt ned i dragsuget av en psykisk lidelse.

Er mange som ønsker og har fantasier om å gifte seg med en kjendis. Alt trenger jo ikke være psykt. Man må ikke sykeliggjøre alt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker said:

Er mange som ønsker og har fantasier om å gifte seg med en kjendis. Alt trenger jo ikke være psykt. Man må ikke sykeliggjøre alt. 

Hun brukte alle sparepengene sine på presidentsuiten på Grand Hotell fordi hun var overbevist om at Cristiano Ronaldo snakket med henne og skulle komme til Oslo for å gifte seg med henne.

Anonymkode: 8abe8...e69

Gjest irkan90
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Hun brukte alle sparepengene sine på presidentsuiten på Grand Hotell fordi hun var overbevist om at Cristiano Ronaldo snakket med henne og skulle komme til Oslo for å gifte seg med henne.

Anonymkode: 8abe8...e69

Meg som skrev det altså.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

En nærstående er psykisk syk med vrangforestillinger. Skjønner det ikke selv. Hvordan forholde seg til han når han kommer med lange utgreiing er om hva hn blir utsatt for, ulogiske konspirasjoner? Jeg vet at mesteparten av det hn sier når hn er i det lundet er bare tull. Og det er veldig mye hatefullt prat og sinne i forbindelse med disse vrangforestillingene. Nytter ikke å argumentere i mot, prøve med logikk. Men orker ikke å jatte med heller. 

Vedkommende trenger hjelp, men vil ikke innse det, og å få noen tvangsbehandlet er ikke lett. Han blir bare sintere om vi skulle forsøke .

Har dere gitt hans fastlege bekymringsmelding? Bekymringsmelding kan også gis til legevakten eller kommunen.

Om du gir en slik bekymringsmelding skal legen ta tak i det.

Angående eventuell tvangsbehandling, så er det legen som tar en avgjørelse på dette.

Anonymkode: 09b6f...af5

AnonymBruker
Skrevet

Her kan dere få informasjon, og også ringe og snakke med noen om dere ønsker det:

LOGO.svg

https://www.tips-info.com/

Anonymkode: 09b6f...af5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...