Gå til innhold

Hvordan bli glad i å trene?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid hatt et anstrengt forhold

til trening. Men skulle gjerne ønske jeg ble glad i å trene..gjerne løpe for meg selv. Men dette har jeg aldri klart. Jeg har tidligere drevet med håndball, kickboxing og styrke trening. Har til og med prøvd et par

timer (x6) med PT uten å oppleve motivasjon eller glede. Ønsker så gjerne å

få tips til hvordan trening kan bli en del av hverdagen min, noe jeg har lyst til og prioriterer…

 

akkurat nå er det så mye mer i min hverdag jeg prioriterer isteden for trening. Blant annet jobb, barn og familie, tv-serier, husarbeid,lese bøker og henge med venner. Og tro

meg, jeg har prøvd mye forskjellig….😔

Anonymkode: 1d642...230

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror motivasjonen kommer om man ser resultater. Så man må ta den seriøst nok 😅 Om man halveis trener, så faller ofte motivasjonen bort...

Anonymkode: f3eac...ba0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste ikke innlegget, men:

Resultater, økt "energi" i hverdagen og "stolthet".

Når man legger merke til endringene vil du være glad du begynte. Eller merke hvor jævlig det er når du slutter å trene.

Anonymkode: b1bfa...50a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. 
 

jeg har prøvd tidligere men opplever ikke nok motivasjon til å gjennomføre det flere ganger. Blir til at jeg gruer meg hver gang og da finner jeg ofte unnskyldninger, og gjør noe annet jeg finner mer interessant. 

Anonymkode: 1d642...230

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk for svar. 
 

jeg har prøvd tidligere men opplever ikke nok motivasjon til å gjennomføre det flere ganger. Blir til at jeg gruer meg hver gang og da finner jeg ofte unnskyldninger, og gjør noe annet jeg finner mer interessant. 

Anonymkode: 1d642...230

Forstår den godt. Det er vanskelig å starte. Har ikke noen gode råd det dessverre. Her noen, men de er ikke gode. De er like vanskelig å følge.

Start smått. Ikke press deg på en lengre økt. Si til deg selv at den skal være kort og ikke føl på presset om å øke lengden når det nermer seg slutt. Alt er en seier. Bruk tid til å komme inn i rutinen. Når du først har hatt noen små økter er det ikke like tungt å ta på seg treningsutstyret. Da blir resten enklere også. 

Anonymkode: b1bfa...50a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg har alltid hatt et anstrengt forhold

til trening. Men skulle gjerne ønske jeg ble glad i å trene..gjerne løpe for meg selv. Men dette har jeg aldri klart. Jeg har tidligere drevet med håndball, kickboxing og styrke trening. Har til og med prøvd et par

timer (x6) med PT uten å oppleve motivasjon eller glede. Ønsker så gjerne å

få tips til hvordan trening kan bli en del av hverdagen min, noe jeg har lyst til og prioriterer…

 

akkurat nå er det så mye mer i min hverdag jeg prioriterer isteden for trening. Blant annet jobb, barn og familie, tv-serier, husarbeid,lese bøker og henge med venner. Og tro

meg, jeg har prøvd mye forskjellig….😔

Anonymkode: 1d642...230

Når man både ser og opplever resultater, da blir man glad i å trene 😃

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest GulSol

Bestem deg for det. 
Hjernen er dum. Vær litt streng. Lur den. Gjennomfør. Se resultat. Fortsett. Ta NOK pauser. Følg syklusen din!! Fortsett igjen. Du mot deg, hva blir neste personlige rekord..., nyhekla teppe eller joggesko?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det noe du synes er gøy der du også får beveget deg? Jeg liker godt å danse, og bruker ofte det som trim hjemme. Ellers er det ikke så mye jeg kan gjøre fysisk, så bare å komme seg ut på tur en dag, gir meg motivasjon til å gå tur neste dag/et par dager i uka også. Da har jeg jo startet, kommet i gang. Det motiverer meg å se at jeg klarer å være litt stabil/gjøre det til en rutine. 

Anonymkode: 4daff...96d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv en Chloe Ting challenge på YouTube! Jeg har selv fått mye treningsglede av det, fordi jeg så forskjell på kroppen min allerede etter andre treningsøkt! 

Anonymkode: 066fe...959

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker i prinsippet ikke å jogge, men så fort jeg har gjennomført 4-5 turer ser jeg alltid annerledes på det. Å komme litt i form hjelper på motivasjonen, også tar jeg alltid tida. Det er alltid spennende å se hvordan jeg ligger an i forhold til tidligere runder. Musikk på øret hjelper også mye, det tar bort fokus fra slitne bein og halvdårlig pust.

Anonymkode: 78a3c...746

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Prøv en Chloe Ting challenge på YouTube! Jeg har selv fått mye treningsglede av det, fordi jeg så forskjell på kroppen min allerede etter andre treningsøkt! 

Anonymkode: 066fe...959

Ok dette er bullshit. Du vil ikke se resultater etter 2 økter ts. Det tar tid, men reisen er like bra som målet?

Anonymkode: b1bfa...50a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk for svar. 
 

jeg har prøvd tidligere men opplever ikke nok motivasjon til å gjennomføre det flere ganger. Blir til at jeg gruer meg hver gang og da finner jeg ofte unnskyldninger, og gjør noe annet jeg finner mer interessant. 

Anonymkode: 1d642...230

Men da er du jo ikke motivert til å trene. Skal du bli glad i å trene må du komme over det stadiet der trening bare er vondt. Du må bestemme deg for at trening er en del av din livsstil og noe du prioriterer. 
Jeg trener 5-7 ganger i uken. Noen dager er det styrketrening som jeg egentlig ikke liker mens andre dager er det jogging/løping som jeg har lært meg å elske. Nå er jeg helt avhenging av å trene for å ha det bra og jeg er blitt en sånn som har med seg treningstøy og joggesko på ferie. 

Anonymkode: 38420...392

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Men da er du jo ikke motivert til å trene. Skal du bli glad i å trene må du komme over det stadiet der trening bare er vondt. Du må bestemme deg for at trening er en del av din livsstil og noe du prioriterer. 
Jeg trener 5-7 ganger i uken. Noen dager er det styrketrening som jeg egentlig ikke liker mens andre dager er det jogging/løping som jeg har lært meg å elske. Nå er jeg helt avhenging av å trene for å ha det bra og jeg er blitt en sånn som har med seg treningstøy og joggesko på ferie. 

Anonymkode: 38420...392

Men dusjer du hver dag? Jeg dusjer hver 2.dag, gidder ikke trene hver dag nettopp pga at jeg ikke gidder å dusje hver dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tuttifrutt skrev (7 minutter siden):

Men dusjer du hver dag? Jeg dusjer hver 2.dag, gidder ikke trene hver dag nettopp pga at jeg ikke gidder å dusje hver dag. 

Ja jeg dusjer etter hver treningsøkt. Har jeg blitt veldig svett dusjer og vasker jeg håret men etter rolige langturer styrketrening dusjer og vasker jeg bare kroppen.  

Anonymkode: 38420...392

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Men da er du jo ikke motivert til å trene. Skal du bli glad i å trene må du komme over det stadiet der trening bare er vondt. Du må bestemme deg for at trening er en del av din livsstil og noe du prioriterer. 
Jeg trener 5-7 ganger i uken. Noen dager er det styrketrening som jeg egentlig ikke liker mens andre dager er det jogging/løping som jeg har lært meg å elske. Nå er jeg helt avhenging av å trene for å ha det bra og jeg er blitt en sånn som har med seg treningstøy og joggesko på ferie. 

Anonymkode: 38420...392

Jeg skriver jo at jeg sliter med motivasjonen men har veldig lyst til å bli glad å i trene. Spesielt kunne jeg tenkte meg å bli glad i å løpe. Bare kunne ta på meg løpeskoene og løpe en runde…Ønsker at det gir meg glede. Jeg må nok bare komme i gang, sette små mål og gjennomføre. Skal ut på tur nå.

Tenker gå/løpe 2-3 ganger i uken i starten. 

Anonymkode: 1d642...230

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt veldig motivert til å trene ved å bruke Pai og alle fordelene det har for kroppen og livet. Les i PAI-tråden om du er interessert :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Jeg skriver jo at jeg sliter med motivasjonen men har veldig lyst til å bli glad å i trene. Spesielt kunne jeg tenkte meg å bli glad i å løpe. Bare kunne ta på meg løpeskoene og løpe en runde…Ønsker at det gir meg glede. Jeg må nok bare komme i gang, sette små mål og gjennomføre. Skal ut på tur nå.

Tenker gå/løpe 2-3 ganger i uken i starten. 

Anonymkode: 1d642...230

Å løpe er en fin aktivitet, men det kan kanskje hjelpe å sette ord på hvorfor du akkurat har lyst til å like det? Deretter: hva er årsaken til at det er vanskelig å komme dit?

Jeg hadde en liten periode der jeg tenkte at jeg skull prøve å jogge. Det gikk ikke så bra. Jeg følte at det ble for synlig (andre så hvor treig jeg var), jeg syntes i grunnen det var veldig kjedelig og jeg bor på Vestlandet og det regnet ofte. For andre er ikke dette noe problem, men det var ikkr det riktige for meg. 

Så: jeg ryddet gulvplass på arbeidsrommet , og begynte med videoer på YouTube. Fordel: dårlig vær var ingen unnskyldning, jeg kunne variere etter dagsform (dårlig dag: video med mindre intensitet, men mestringsfølelse ved å gjennomføre. Andre dager høyere intensitet eller to videoer), jeg liker å trene til musikk, ingen ser meg og så kom etterhvert i tillegg det at jeg merket at formen ble bedre. 

Jeg sier ikke at du skal droppe løpedrømmen. Absolutt ikke! Men tenk litt gjennom hva du liker å gjøre og hva som gjør ting vanskelig å gjennomføre. Hvordan kan du overvinne hindringene?

Anonymkode: 8ed40...5aa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare innse at du aldri kommer til å like det?

Jeg har trent i 6 år og hater det. Trener kun for å holde meg i form og noe vektnedgang. Prøvd alt mulig, men misliker alt.

Alle snakker om denne gleden både før og etter trening. Den finnes ikke her 😅 

Så her hates, unnskyldninger i alle mulige retninger og så kommer jeg meg avgårde. 

En dag så skjer det ikke og da prøver jeg neste dag.

Anonymkode: dba8e...8f5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med den over. Jeg har innsett at jeg aldri kommer til å like trening, og aldri vil ha motivasjon til å trene. Men i stedet for å jage treningsglede så ser jeg på trening som en plikt. Vedlikehold av kroppen på samme måte som jeg vedlikeholder bil og hjem. Og trener man lenge nok så blir det jo bare ren rutine som man ikke bruker energi på å tenke over. Man bare gjør. 

Men du må finne en treningsform som du ikke direkte hater i hvert fall. For meg er det styrketrening og sykling. 

Og det skjer noe med det psykiske også når man trener regelmessig. du tar med deg en verdifull mestringsfølelse som blør over i alle deler av livet. Og man føler seg generelt så mye bedre enn å være inaktiv. 

Anonymkode: 98f9d...e5b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...