Gå til innhold

Mye allergi og Covid-vaksinen

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kvinne 20 år med mye eksem og allergier. Pollen, bjørk, dyrehår, mugg, støv og diverse andre ting.

Bør de ta vaksinen? Jeg mener ingen under 40 trenger denne vaksinen uansett, for her til lands er 6 stk døde under 40 år til nå. Er veldig bekymret over allergisk sjokk og sykdom etter vaksinering.

Anonymkode: 0f18f...176

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du har jo ingen legemiddelallergier ut i fra det du lister her, så jeg forstår ikke helt hvorfor du er så redd for allergisk reaksjon mot vaksinen. Anafylaksi behandles forøvrig ganske enkelt, så det å dø av anafylaksi et sted med masse helsepersonell når man har fått en vaksine er ganske usannsynlig. Det er en grunn til at man sitter der i 20 min etterpå, og en slik allergisk reaksjon vil komme innen få minutter. 

Det å dø av covid er den mest alvorlige utgangen naturlig nok, men det betyr ikke at det er det eneste man risikerer ved å få covid. Selv om få unge har dødd av covid, sliter over halvparten med langvarige symptomer etter gjennomgått infeksjon: https://www.uib.no/med/143795/over-halvparten-av-unge-med-covid-19-har-langvarige-symptomer

Så hvorfor er det da slik at du tenker det er unødvendig med en vaksine bare fordi mortaliteten hos unge mennesker ikke er særlig høy? Jeg tror nok ikke alle de som overlevde polio med store lammelser som følge tenker at poliovaksinen var unødvendig for eksempel bare fordi de ikke døde av viruset? Man kan få ødelagt sitt liv av et virus selv om man ikke dør. Så hvis man ser på antallet som får langvarige problemer etter covidinfeksjon, er det helt klart at det er en veldig god grunn til at unge bør ta vaksinen.

Men du bestemmer jo selv :)

Anonymkode: 41e8e...db3

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Man tar ikke nødvendigvis vaksinen for seg selv, men for å unngå å smitte andre. Tenk på alle som går på immundempende medisiner hvor vaksinen visstnok ikke er så effektiv etter to doser (de må kanskje ha 3), de kan tåle dårlig å bli syk. Syns du det er moralsk å utsette andre mennesker for det?

Det ser forresten ikke så bra ut for unge uvaksinerte i England, og vi vet fremdeles lite om Delta-varianten.

Syns det er helt galskap å ikke ta en vaksine når vi blir tilbudt den. Glad det store flertallet i Norge tenker annerledes.

Anonymkode: 8739e...9e9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Kvinne 20 år med mye eksem og allergier. Pollen, bjørk, dyrehår, mugg, støv og diverse andre ting.

Bør de ta vaksinen? Jeg mener ingen under 40 trenger denne vaksinen uansett, for her til lands er 6 stk døde under 40 år til nå. Er veldig bekymret over allergisk sjokk og sykdom etter vaksinering.

Wow. Jeg har alle de allergiene du nevner pluss legemiddelallergi   (som er mere relevant) og tok selvsagt vaksinen. Er også under 40

Anonymkode: faa37...34c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har atopisk eksem og astma, og reagerer på nøyaktig de samme tingene som i startinnlegget. Jeg tok min første Pfizer dose i starten av juli og opplevde kun en øm arm. 

(Jeg har vært lagt inn på akutten tidligere med astmaanfall, så jeg tar ikke sjansen på at jeg tåler covid helt ubeskyttet.)

Anonymkode: f9333...c80

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har astma, atopisk eksem og flere av de samme allergiene. Ferdigvaksinert med Pfizer i mars pga jobb. Absolutt ingen bivirkninger, bortsett fra en litt øm arm dagen etter. Jeg fikk faktisk mer reaksjon ved stikkstedet av influensavaksinen jeg tok i oktober.

Anonymkode: ba7d8...5df

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Så nobelt av deg. Jeg mener ingen under 40 trenger legebehandling, tannpuss eller hårklipp. Vi klarte oss tross alt uten i millioner av år.

Faktisk tror jeg de under 40 kunne klart seg uten pc og mobil også.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...