Gå til innhold

Hvordan oppbevare store ting uten bod?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har dårlig med bodplass inne i huset, og jeg funderer på hvordan vi skal oppbevare barneutstyr som bag-/sportsdel til vogna når det ikke er i bruk, og ting som vippestol og vogge når den første babyen er ferdig å bruke det. Disse tingene er jo store, og må plasseres på gjesterom, kontor eller vaskerom - men jeg vil helst ikke at de skal være så synlige. (Under senger har vi kofferter, på grunn av nevnte bodplassmangel, før noen foteslår det:) )

Noen som vet om noen smarte løsninger?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har dere oppbevaringsplass under sofaen?

Det finnes smarte oppbevaringsmøbler, som bl.a. sittepuff  med lokk med oppbevaring, bord med skuffer under, sittebenk til kjøkken med oppbevaringsplass under sittedelen.

Har dere trapp inne i boligen? Noen bygger oppbevaringsplass (hyller, skap, kommoder) inntil trappen.

Anonymkode: eec54...b2e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Genialt-skab-under-trappen.jpg

Garderobe_Foss_main_Upendor.jpg?auto=com

R_MG_4351-1658x1223.jpg

• Liker 5
Skrevet

Har dere hus, kan dere jo bygge en bod ute...? Bor dere i leilighet er det jo verre.

Eventuelt kan dere leie en lagerplass, et lagerrom, fra et firma som leier ut sånne fasiliteter. Det finnes mange slike lagerrom her  i Oslo, oppvarmet og frostfrie, noen med vakter. Sist jeg sjekket kostet et rom på rundt 7-10 kubikk en tusenlapp i mnd eller noe. Det var litt for dyrt for meg, men er man desperat etter oppbevaring, så...

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vet at det finnes containere å leie rundt omkring. 

Anonymkode: 4436d...da4

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar! Vi bor i rekkehus. Tingene det er snakk om, har jo stoff, så det holder ikke bare med tak over tingene. Vi har en uisolert uoppvarmet garasje med mye plass og en ytterbod med egen inngang som ligger vegg i vegg med huset. Jeg tenker det blir for rå luft i garasjen, men boden er isolert og vi har også en liten panelovn der. Men den er rett over en råkjeller med en luke som nok slipper opp en del rå luft. Ville dere hatt ting med madrasser (i vogn og vugge) og pute (i vippestol) rett over råkjelleren? Spesielt siden en baby skal tilbringe mye tid på disse madrassene, er jeg bekymret for fukt og mugg.

Trappeløsningen utgår, vi har spiraltrapp som går langs et stort vindu. Men sittebenk med oppbevaringsplass kan funke, og jeg skal sjekke priser på å leie oppbevaring. Hvis det koster rundt 1000 i mnd. kan vel ikke de lagerbedriftene gå rundt?

Tar gjerne imot flere tips! Har tenkt at putekasser faktisk har bra størrelse, men det kan jo bli litt rart innendørs, og de er jo ikke så pene å se på. Vil gjerne at det ska se ok ut!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bytt plass på koffertene under senga og de barne-gjenstandene, du har jo masse lagringsplass men bør tenke på nytt om hva som står hvor. 

Anonymkode: c1e9d...399

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Gramma skrev (21 minutter siden):

Takk for svar! Vi bor i rekkehus. Tingene det er snakk om, har jo stoff, så det holder ikke bare med tak over tingene. Vi har en uisolert uoppvarmet garasje med mye plass og en ytterbod med egen inngang som ligger vegg i vegg med huset. Jeg tenker det blir for rå luft i garasjen, men boden er isolert og vi har også en liten panelovn der. Men den er rett over en råkjeller med en luke som nok slipper opp en del rå luft. Ville dere hatt ting med madrasser (i vogn og vugge) og pute (i vippestol) rett over råkjelleren? Spesielt siden en baby skal tilbringe mye tid på disse madrassene, er jeg bekymret for fukt og mugg.

Trappeløsningen utgår, vi har spiraltrapp som går langs et stort vindu. Men sittebenk med oppbevaringsplass kan funke, og jeg skal sjekke priser på å leie oppbevaring. Hvis det koster rundt 1000 i mnd. kan vel ikke de lagerbedriftene gå rundt?

Tar gjerne imot flere tips! Har tenkt at putekasser faktisk har bra størrelse, men det kan jo bli litt rart innendørs, og de er jo ikke så pene å se på. Vil gjerne at det ska se ok ut!

Jeg ville ikke oppbevart slike ting rett over råkjelleren.

Enig i at putekasser ikke er så fine å ha inne.

Jeg tenkte på oppbevaringsbenk og/ eller oppbevaringspuffer:

stocksund-benk-ljungen-bla-lys-brun-tre_

https://www.ikea.com/no/no/p/stocksund-benk-ljungen-bla-lys-brun-tre-s29129347/

b?$eg$&$emr$&$ep$&$ed$&n=ell_1040033-04_

https://www.ellos.no/ellos-home/oppbevaringsbenk-bella/1040033-03

b?$eg$&$emr$&$ep$&$ed$&n=ell_1563624-04_

https://www.ellos.no/nordform/sittepuff-peking-med-oppbevaring/1563624-04

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Lån sakene bort til en slektning med baby og som er til å stole på, så blir du i hvert fall kvitt sakene en liten stund? Jeg forstår at dette kanskje ikke er noe som passer for alle, men det kan kanskje være et alternativ for noen

Anonymkode: c951a...77b

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Gramma skrev (58 minutter siden):

(Under senger har vi kofferter, på grunn av nevnte bodplassmangel, før noen foteslår det:) )

Er koffertene i daglig bruk (dvs inneholder de ting som dere jevnlig har bruk for)?

Hvis ikke, så kan koffertene settes opp ved et vindu, legg en duk over (som dekker helt ned til gulvet), og vips så har du et blomsterbord. Men når dere har barn i hus er det kanskje ikke så lurt da dette kan rives ned av barnet og barnet kan skade seg.

Kan du få frigjort skapplass ved å vakumpakke noe av det dere har av tøy o.l. som ikke brukes så ofte?

AnonymBruker
Skrevet
Gramma skrev (37 minutter siden):

Ville dere hatt ting med madrasser (i vogn og vugge) og pute (i vippestol) rett over råkjelleren? Spesielt siden en baby skal tilbringe mye tid på disse madrassene, er jeg bekymret for fukt og mugg.

Jeg vet ikke om det går bra hvis du oppbevarer selve vognen, vugga og vippestolen der, og oppbevarer tilhørende puter og madrasser innendørs? Hvordan er det med ventilasjon i den boden?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er det plass til flere skap (eventuelt høyt oppe på veggen) på ett eller flere av rommene i boligen?

NB. Skap bør ikke plasseres på eller inntil vegg som er yttervegg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Putt tingene oppi koffertene under sengene? 😂🤷🏼‍♀️

Anonymkode: e753d...063

• Liker 2
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker said:

Bytt plass på koffertene under senga og de barne-gjenstandene, du har jo masse lagringsplass men bør tenke på nytt om hva som står hvor. 

Anonymkode: c1e9d...399

Haha, der sier du noe. Koffertene er jo av plast og kan sikkert stå i råere luft. Garasjen er litt langt unna og ytterboden litt liten, men får se om ikke jeg kan omrokkere litt.

• Liker 2
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker said:

Er koffertene i daglig bruk (dvs inneholder de ting som dere jevnlig har bruk for)?

Hvis ikke, så kan koffertene settes opp ved et vindu, legg en duk over (som dekker helt ned til gulvet), og vips så har du et blomsterbord. Men når dere har barn i hus er det kanskje ikke så lurt da dette kan rives ned av barnet og barnet kan skade seg.

Kan du få frigjort skapplass ved å vakumpakke noe av det dere har av tøy o.l. som ikke brukes så ofte?

Tror ikke koffertene egner seg som bord, men vakumpakking kan løse litt! Vi har et skap som vi kunne ha stuet mer greier inn i, hadde det ikke vært for alle sesongklærne som henger der. Takk for tips!

• Liker 1
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker said:

Putt tingene oppi koffertene under sengene? 😂🤷🏼‍♀️

Anonymkode: e753d...063

Så store kofferter har vi ikke, men ellers et bra tips!

• Liker 2
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker said:

Er det plass til flere skap (eventuelt høyt oppe på veggen) på ett eller flere av rommene i boligen?

NB. Skap bør ikke plasseres på eller inntil vegg som er yttervegg.

Kanskje når vi skal gjøre om på/pusse opp vaskerommet! Skal ta med meg dette behovet da. Kan ev. bytte ut et vi har, til et større. Takk for tips!

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Lån sakene bort til en slektning med baby og som er til å stole på, så blir du i hvert fall kvitt sakene en liten stund? Jeg forstår at dette kanskje ikke er noe som passer for alle, men det kan kanskje være et alternativ for noen

Anonymkode: c951a...77b

Noe kan vi jo faktisk slippe å oppbevare på denne måten ja :) det hadde jeg ikke tenkt på! Får være litt på tilbudssida.

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg ville ikke oppbevart slike ting rett over råkjelleren.

Enig i at putekasser ikke er så fine å ha inne.

Jeg tenkte på oppbevaringsbenk og/ eller oppbevaringspuffer:

stocksund-benk-ljungen-bla-lys-brun-tre_

https://www.ikea.com/no/no/p/stocksund-benk-ljungen-bla-lys-brun-tre-s29129347/

b?$eg$&$emr$&$ep$&$ed$&n=ell_1040033-04_

https://www.ellos.no/ellos-home/oppbevaringsbenk-bella/1040033-03

b?$eg$&$emr$&$ep$&$ed$&n=ell_1563624-04_

https://www.ellos.no/nordform/sittepuff-peking-med-oppbevaring/1563624-04

Disse var fine! Takk :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...