Gå til innhold

Hvor kommer overskuddet til folk fra?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner jeg bare er generelt lei av livet. Ikke på en suicidal måte, men mer av det monotone ved det. Av å lage mat 3 ganger om dagen, klesvask som aldri tar slutt. Hus som bare blir skittent igjen når du har vasket det. Tening som må opprettholdes, og derfor fort bare glir ut. Hund som må følges opp. Kjøleskap som må etterfylles. Føler livet bare er en endeløs "to do" liste som går på repeat. Dagene bare fyker av gårde og alt man rekker er å holde ting flytende. Når det ikke er ferie så er det null tid ekstra i hverdagen. Er ikke 1 min til overs om jeg skal få nok søvn. 

Hvor får folk energien sin fra? Jeg skjønner ikke hvordan folk får til alt de gjør, med jobb, barn, hus, hytte, hund, hobbyer, trening. Hvordan orker de å reise? Hvordan har de overskudd til å drive med alle aktiviteter de holder på med? Hvor kommer overskuddet fra? Jeg blir totalt tappet bare av å ta oppvasken etter middag liksom. Og jeg har ikke barn engang! 

Hvordan får du tid til å gjøre ting som gir deg glede? 

Anonymkode: 83687...e25

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Lurer på det samme 🤣

Anonymkode: d50f7...267

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg også lurer på det. 

Anonymkode: 36a2b...c72

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Godt kosthold og trening hjelper meg i hvert fall.

Anonymkode: 801ea...496

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Godt kosthold og trening hjelper meg i hvert fall.

Anonymkode: 801ea...496

Joa.. Jeg har et veldig godt kosthold, og det hjelper absolutt. Ikke behov for ettermiddagsdupper lenger. Trening går mer i perioder, har drevet aktivt med idrett tidligere. Men trening føler jeg tar like mye som det gir. Tar jo endel tid. Man går liksom ikke i pluss. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Selv om en del hverdagsoppgaver er litt kjedelige, så skal man fint kunne ha mer enn nok energi til dem. Dersom du er fysisk utslitt av hverdagen, og ikke har en sinnssyk jobb, så bør du ta en tur til legen. Lite jern kan gjøre deg slapp, samme med noen andre stoffer i kroppen. Be legen sjekke nivåene på alt som er relevant. :) 

Anonymkode: 5c327...25e

AnonymBruker
Skrevet

Stresser du for mye? Lage mat 3 ganger til dagen feks er veldig mye. Og iblant må man la klesvasken være og gjøre noe gøy istedet :)

Anonymkode: bb80e...583

AnonymBruker
Skrevet

Prioriter ting som gir deg glede,  for de gir deg også energi. Senk kravene litt når det gjelder husarbeid. Sett på fengende musikk når du gjør det som må gjøres. 

Kanskje kan du spare inn tid på matlaging og handling om du planlegger bedre? De dagene jeg ikke vet hva jeg skal lage, er det et ork og tar lang tid, men om jeg planlegger for ca. ei uke om gangen,  går det mye kjappere. 

Anonymkode: 2ddb1...041

• Liker 2
Gjest Villfisker
Skrevet

Tror mange henter fram krefter de egntlig ikke har, og holder maska mange ganger. I stedet for å være ærlige med seg selv og andre. En slags måte å handle på, for å innfri de krav man tror omgivelsene stiller til en.

AnonymBruker
Skrevet

Prøv å ikke bruke mobilen på en uke og se om du får mer energi. 

Anonymkode: 92cdc...3b3

Skrevet

Ihvertfall ikke fra trening. Er så drittlei å høre det over og over igjen, "trening gir overskudd". Nei, det gjør ikke alltid det, og noen ganger så tar det absolutt alt overskuddet fra deg.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Prøv å ikke bruke mobilen på en uke og se om du får mer energi. 

Anonymkode: 92cdc...3b3

Ikke energi, men tid. Er enig i det

Anonymkode: d50f7...267

AnonymBruker
Skrevet

Altså, jeg har ikke mangler, det sjekker jeg relativt jevnlig. 

Stress har jeg, som student. Men utover det har jeg ikke voldsomme krav til å ha det plettfritt hjemme for eks. Og jeg drøyer klærne mine hva gjelder vask. Vasker ikke etter 1 gangs bruk liksom. Problemet er jo at når man utsetter jobben så kommer den og biter deg bak og er mye større når man først tar den.

Vi stort sett planlegger og ukeshandler, samboer plukker opp ting om vi mangler småting. Vi vet alltid hva vi skal ha å spise. Men mat må jeg ha 3 ganger om dagen. Det klarer jeg meg ikke uten. 

Er vel det som er følelsen, at etter å ha organisert og gjort det man må gjøre, så er det ikke tid eller energi til å ha lyst og motivasjon til noe mer.  Man må i seng og så er det en ny runddans dagen etter. 

Men klart, kunne blitt flinkere til å øve på å glede meg over ting.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...