Gå til innhold

Støl i korsryggen

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg opplever at jeg er så støl i korsryggen, noen som har tips til tøying eller øvelser? Forsøkt massasje uten så mye hjelp. Det gjør ikke vondt altså, er kun støl som om jeg har gangsperre. Jeg har full mobilitet, problemene oppstår når jeg anstrenger musklene. Jeg kan eksempelvis bøye meg ned og lene hendene på tærne, men det er på vei opp eller ned problemene oppstår, altså når jeg anstrenger musklene. Det hjelper om jeg støtter meg på noe for å avlaste. Ei stund var det så ille at jeg hadde problemer med å lene meg frem for å ta glasset på bordet mens jeg satt i sofaen. Det er også verst på morgenen.

Ingen endringer gjort foruten om at jeg har gått fra en mer aktiv jobb til en kontorjobb. Nå har jeg hatt ferie og jeg er bedre, men er jo fryktelig irriterende å ikke kunne bøye seg.

Anonymkode: 02691...03a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Følger denne! 

Anonymkode: da8e2...e5d

AnonymBruker
Skrevet

Har du tenkt på hva årsakene til smertene i korsryggen kan være?

En mindre aktiv hverdag kan jo fort føre til dette og da trenger man å være litt mer aktiv; gå turer osv.
Det er ikke anbefalt å sitte på en kontorstol hele dagen, så dette kan fort være årsaken til smertene.

Anonymkode: 2bb58...e49

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde samme symptomer, ble fort støl og korsryggen stivnet ganske fort. Jeg tøyde og tøyde som hjalp på kort sikt men det viste seg at jeg hadde prolaps og all tøyingen jeg hadde drevet med gjorde prolapset mer alvorlig og jeg endte opp med operasjon.

Det som jeg nå fokuserer på er å ikke utsette korsryggen for ekstreme stillinger under tøying, jeg må tøye rompe, hofte, bak og fremside lår for å være fit for fight.

Anonymkode: 85251...dd0

AnonymBruker
Skrevet

Tøying reduserer ikke stølhet, men føles godt der og da. Ville styrket den opp da det høres ut som at korsryggen er et svakt punkt

Anonymkode: 23f98...378

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Har du tenkt på hva årsakene til smertene i korsryggen kan være?

En mindre aktiv hverdag kan jo fort føre til dette og da trenger man å være litt mer aktiv; gå turer osv.
Det er ikke anbefalt å sitte på en kontorstol hele dagen, så dette kan fort være årsaken til smertene.

Anonymkode: 2bb58...e49

Jeg har ikke endret aktivitetsnivå sånn mtp. trening, men den "gratis" treningen via jobb vår jeg jo ikke lenger. Men den bestod mye i å bøye seg, holde det statisk, og å jobbe i keitete stillinger.

Jeg hadde samme symptomer, ble fort støl og korsryggen stivnet ganske fort. Jeg tøyde og tøyde som hjalp på kort sikt men det viste seg at jeg hadde prolaps og all tøyingen jeg hadde drevet med gjorde prolapset mer alvorlig og jeg endte opp med operasjon.

Det som jeg nå fokuserer på er å ikke utsette korsryggen for ekstreme stillinger under tøying, jeg må tøye rompe, hofte, bak og fremside lår for å være fit for fight.

Anonymkode: 85251...dd0

😱 Hjelpes! Håper det ikke er noe sånt, må innrømme at kjøkkenstol ikke akkurat er det beste men... ja. Hjemmekontor:P

Tøying reduserer ikke stølhet, men føles godt der og da. Ville styrket den opp da det høres ut som at korsryggen er et svakt punkt

Kanskje det, kanskje litt rygghev vil hjelpe?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Som nevnt over. Styrk kjernemuskulaturen, gjør isolasjonsøvelser som er rettet mot nedre del av ryggstrekkerne. Di kan kanskje prøve skumrulle litt med krummet rygg og baby stilling (yoga).

Anonymkode: 7de00...128

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg opplever at jeg er så støl i korsryggen, noen som har tips til tøying eller øvelser? Forsøkt massasje uten så mye hjelp. Det gjør ikke vondt altså, er kun støl som om jeg har gangsperre. Jeg har full mobilitet, problemene oppstår når jeg anstrenger musklene. Jeg kan eksempelvis bøye meg ned og lene hendene på tærne, men det er på vei opp eller ned problemene oppstår, altså når jeg anstrenger musklene. Det hjelper om jeg støtter meg på noe for å avlaste. Ei stund var det så ille at jeg hadde problemer med å lene meg frem for å ta glasset på bordet mens jeg satt i sofaen. Det er også verst på morgenen.

Ingen endringer gjort foruten om at jeg har gått fra en mer aktiv jobb til en kontorjobb. Nå har jeg hatt ferie og jeg er bedre, men er jo fryktelig irriterende å ikke kunne bøye seg.

Jeg har hatt det problemet noen år nå. Det er muskulært hos meg. Jeg har gjort vanlige core øvelser og yoga men følte ikke det hjalp så mye. Passer på å bevege meg ofte og gå tur i terreng for varierte hofte/ryggbevegelser. Men det var ikke før i sommer det løsnet skikkelig. Har badet og svømt i sjøen daglig og er mye bedre nå. Så anbefaler svømming, korte hyppige økter.

Anonymkode: 60044...e4f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

😱 

Kanskje det, kanskje litt rygghev vil hjelpe?

Rygghev, diagonalen på alle fire, renegade row, styrking av setemusklene hjelper veldig mye mot korsryggsmerter, good mornings eller strake markløft er fine øvelser som reduserer plager i korsrygg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...