Gå til innhold

Vond lukt i huset etter ferie

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da vi kom hjem fra ferie slo en vond lukt i mot oss da vi åpnet ytterdøren. Har vasket og stått i, men finner ikke ut hvor lukten kommer fra og den forsvinner ikke. Når vi lufter, kommer den raskt tilbake når vi lukker vinduene. 

Lukten er i kjøkken/stue..

hadde skadedyrfirma på befaring i går. De kunne kjenne lukten, men tenkte ikke umiddelbart at det er lukten av et dødt dyr.. (mus/rotte)

hva annet kan det være? 

det lukter ikke som fukt og «gammel kjeller»

AnonymBruker
Skrevet

Hell godt med vann i alle sluk og vannlåser i huset og se om det hjelper. Sånt tørker ut i løpet av en ferie og kan lage en litt ekkel lukt i huset

Anonymkode: 6202a...131

• Liker 36
AnonymBruker
Skrevet

Husket dere å ta ut søppel før dere reiste?

Anonymkode: 44069...9a6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hell godt med vann i alle sluk og vannlåser i huset og se om det hjelper. Sånt tørker ut i løpet av en ferie og kan lage en litt ekkel lukt i huset

Anonymkode: 6202a...131

Det var det første jeg tenkte på også. 

Jeg hadde helt bakepulver og eddik i alle sluk og latt det stå en stund før jeg skylte med masse varmt vann.

Det er jo rart at det skal lukte andre steder? Hvis ikke dere mistet melkekartonger på gulvet før dere dro og så kom det melk under benkeskapene på kjøkkenet som dere ikke fikk tørket opp og så har det surnet etter en stund?

Har dere mistet noe som kan surne nær listene i stua? Da kan det også ha kommet bak listene der og delvis under gulvet.

Har det stukket opp et rør på kjøkkenet etter vannlåsen?

Kanskje det kom en katt inn i huset da dere hadde døren åpen før dere dro på ferie og så har denne krøpet og gjemt seg et sted før den døde?

Anonymkode: 00174...17d

• Liker 1
Skrevet

Dere har ikke en fryser i kjeller eller lignende som dere ikke har sjekket, som er gått varm? At lukten kommer ut av døren nær kjøkken/stue? 

Sikringen vår gikk mens vi var på ferie et år.. det luktet ikke godt for å si det sånn. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Lukt fra vannlåser er ofte litt kloakkaktig / råtne egg.

Døde dyr tror jeg har en litt søtlig lukt.

Mugne sitrusfrukter kan og avgi sterk lukt. 

Anonymkode: a2d73...5c9

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vi kom hjem ett år og sekken med hundemat hadde stått i gangen. Det luktet ikke godt.

Anonymkode: 7d64a...a5c

• Liker 4
Skrevet

Et tips er å sjekke overløpet i vasken på kjøkken/bad (altså røret fra hullet høyt opp på vasken). Inni der kan det gro ting som virkelig stinker.

• Liker 6
Skrevet

Det lukter ikke som kloakk, og vi har helt masse vann i slukene bare for å være sikker. Hvis lukten kom fra en sluk hadde vi vel kanskje klart å lukte oss frem til kilden? 

jeg kan ikke skjønne at dette er noe annet enn er dyr i veggene eller gulvet, men rart de fra skadedyrsfirmaer ikke kjente igjen lukten. 

Vi har ikke kjeller under, og ingen fryseboks som er gåen. 

Er nesten to uker siden vi oppdaget lukten 

TS

AnonymBruker
Skrevet

Har dere pipe eller andre rør ut? Varmepumpe, ventilasjon? Da bør dere sjekke for døde dyr i disse...

Anonymkode: a46f6...e2f

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Enot10 skrev (2 timer siden):

Da vi kom hjem fra ferie slo en vond lukt i mot oss da vi åpnet ytterdøren. Har vasket og stått i, men finner ikke ut hvor lukten kommer fra og den forsvinner ikke. Når vi lufter, kommer den raskt tilbake når vi lukker vinduene. 

Lukten er i kjøkken/stue..

Har dere naboer som bor vegg i vegg med dere eller over eller under dere? I så fall: sjekk om det kan være noe som har skjedd hos en nabo.

Har dere bodd der lenge? Har dere vært bortreist fra denne boligen i like lang tid før, uten å ha kjent slik dårlig lukt da dere kom hjem? Grunnen til at jeg spør om dette, er i tilfelle det som lager den vonde lukten har vært der i lang tid. Og det er ofte slik at man venner seg til huslukten der man bor, og når han vært bortreist en periode legger man mer merke til lukter i huset.

Anonymkode: 28b93...acc

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Kan du beskrive lukten mer?

minner det om sterk krydder/te eller salmiakk? Det er i så fall rottepiss. 

Anonymkode: 05f1c...735

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men er sommeren en årstid der rotter og mus tar seg inn i hus da? Er det ikke først og fremst på høst og vinter at de gjør dette?

Anonymkode: 28b93...acc

• Liker 3
Skrevet

Jeg hadde en gang eg grusom lukt i stua, jeg slet med å finne ut hva var. Fant til slutt ut at jorden til en plante jeg hadde stående stinket noe voldsomt, så jeg måtte bare kaste hele greia. 

• Liker 11
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
On 7/29/2021 at 12:06 PM, Enot10 said:

Det lukter ikke som kloakk, og vi har helt masse vann i slukene bare for å være sikker. Hvis lukten kom fra en sluk hadde vi vel kanskje klart å lukte oss frem til kilden? 

jeg kan ikke skjønne at dette er noe annet enn er dyr i veggene eller gulvet, men rart de fra skadedyrsfirmaer ikke kjente igjen lukten. 

Vi har ikke kjeller under, og ingen fryseboks som er gåen. 

Er nesten to uker siden vi oppdaget lukten 

TS

Nei, ikke nødvendigvis, det er ofte vanskelig å lokalisere kilden til det. Har jobbet i en årrekke med blant annet å lete etter slike feil, der vi ofte røyksetter rørsystemet med synlig røyk for å enklere finne hvor lukten siger ut.

Om problemet vedvarer ville jeg sjekket at lufting over tak er åpen og i ser grei ut. Kloakk og døde dyr har vært grunnen i de aller fleste tilfellene jeg har vært borti, men da har som regel det meste enklere vært utelukket (før noen bestiller oss, som koster 6700 for oppmøte og to timer arbeid).

Hvis du må ty til noe sånt til slutt, så ring forsikringen først, mange selskaper dekker inspeksjonen.

Anonymkode: a8cbc...272

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Må bare si, bakepulver i sluket er helt unødvendig, man trenger bare vann. Det som ofte skjer når man er borte over tid, er at vannlåsen i sluk og avløp tørker ut, og må da bare fylles opp. Har man et sluk som er veldig sjeldent i bruk, kan man helle litt olje i vannlåsen i stedet.

Anonymkode: a8cbc...272

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Har du tatt fra hverandre vannlåsen under kjøkkenvasken og sjekket at det ikke ligger noe matrester der?

Anonymkode: 60f66...bad

• Liker 1
Skrevet
elentari skrev (23 timer siden):

Jeg hadde en gang eg grusom lukt i stua, jeg slet med å finne ut hva var. Fant til slutt ut at jorden til en plante jeg hadde stående stinket noe voldsomt, så jeg måtte bare kaste hele greia. 

Har luktet på alle plantene, uten at jeg tror lukten kommer fra noen av dem.. men skal bære plantene inn på et annet rom i natt bare for å sjekke. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.7.2021 den 9.55):

Husket dere å ta ut søppel før dere reiste?

Anonymkode: 44069...9a6

Ja 🙊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...