Gå til innhold

14 åring og krise

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en sønn på 14 år. Han er veldig sta, og når han først har bestemt seg for noe  går han i lås, argumenterer hele tiden for å få det som han vil. 
han har siste to årene hatt noen venner i Oslo, dette er altså nett venner han spiller med. Nå har han fått det for seg at vi skal til Oslo slik at han får møte de. Vi bor 50 mil unna. Jeg begynner på jobb neste uke, og har heller ikke råd til Oslo tur/ hotell og full pakke. Han vil reise alene da plutselig.. hallo? Reise alene til Oslo for å møte gutter han ikke har sett før? 
aldri i livet om jeg sender en 14 åring 50 mil til hovedstaden for å besøke «venner» han aldri har møtt før.. ikke vet jeg hvem de guttene er, og ikke vet hvem foreldrene er.. 

helt sikkert hyggelige gutter, men den sjansen tar jeg ikke. 
han har vært sint i 2 dager nå, og det er helsvart for han.. 

hva gjør dere i slike situasjoner som har tenåringer?? 
Jeg føler meg ikke for streng, men beskyttende. 
det hadde vært totalt uansvarlig å sende 14 åringen til Oslo alene 

Anonymkode: fadd8...a4a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sevfølglig er det uansvarlig å sende en 14-åring alene, 50 mil til noen du ikke vet hvem er. Jeg syns også det er veldig merkelig at han forventer at dere skal bruke masse penger på at flere av dere skal bli med han til Oslo slik at han får møtt vennene sine?

Du har sagt hva du mener og står for det. Han er fortsatt sur. Javel. Da får han bare fortsette å være sur da. Hadde ikke giddet å bry meg med det. 

Anonymkode: 37b42...de8

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ledd og sagt "Synd for deg at du er et barn og dermed ikke kan bestemme slike ting. Nå er det snart middag, dekker du bordet?" 

Anonymkode: 9d90b...c86

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Minner om meg selv da jeg var i samme alder. Jeg ville også til Oslo, og ble fly forbanna da jeg ikke fikk lov. Nå, mange år etterpå, blir jeg litt flau når jeg tenker på hvordan jeg reagerte. Ungdommer er vel sånn. Mye følelser, og man vil ut på "eventyr". 

Anonymkode: 85f0c...98e

• Liker 12
Gjest BethD
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg ville ledd og sagt "Synd for deg at du er et barn og dermed ikke kan bestemme slike ting. Nå er det snart middag, dekker du bordet?" 

Anonymkode: 9d90b...c86

Enig. Det er rett og slett ikke oppe for diskusjon. 

Gjest Marte79
Skrevet

Hadde sagt han kan jo spare penger selv og ta en tur dit når han er 15 eller 16 år. 

Gjest BethD
Skrevet
Marte79 skrev (2 minutter siden):

Hadde sagt han kan jo spare penger selv og ta en tur dit når han er 15 eller 16 år. 

14 er uaktuelt men 15 er greit?

AnonymBruker
Skrevet

I USA selvfølgelig, var det en 14 år gammel gutt som løy til sin mor om at han skulle overnatte hos en venn moren kjente til. Men han traff en 18 år gammel gutt som var tidligere barnevernsbarn som bodde for seg selv gjennom spill. Meningen var at de skulle spille sammen hele natta. I stede angret gutten og ville hjem i stede. Da klikka det for 18 åringen, og drepte 14 åringen. 

Så nei man lar ikke ungdommer reise til fremmede 50 mil unna

Anonymkode: e0ed3...ac1

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
Marte79 skrev (12 minutter siden):

Aldri i verden. 

Anonymkode: e0ed3...ac1

• Liker 1
Skrevet

Kan du invitere de til dere heller?

• Liker 4
Skrevet

Det er vel ikke noe enkelt svar som løser dette for deg. 
i og med at du har en 14 åring som faktisk ikke skjønner bedre av seg selv, noe som er helt utrolig, og prøver seg på dette, og tror han kan gjennomføre, og lage bråk når han får nei.. så har mye feilet i oppdragelsen. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Har en sønn på 14 år. Han er veldig sta, og når han først har bestemt seg for noe  går han i lås, argumenterer hele tiden for å få det som han vil. 
han har siste to årene hatt noen venner i Oslo, dette er altså nett venner han spiller med. Nå har han fått det for seg at vi skal til Oslo slik at han får møte de. Vi bor 50 mil unna. Jeg begynner på jobb neste uke, og har heller ikke råd til Oslo tur/ hotell og full pakke. Han vil reise alene da plutselig.. hallo? Reise alene til Oslo for å møte gutter han ikke har sett før? 
aldri i livet om jeg sender en 14 åring 50 mil til hovedstaden for å besøke «venner» han aldri har møtt før.. ikke vet jeg hvem de guttene er, og ikke vet hvem foreldrene er.. 

Det er for sent å gjøre noe nå. Nesten ihvertfall. Her har du som forelder vært alt for slapp med å følge opp. Du har ikke inkludert og tatt de faresignaler som lå til grunn til følge. Du har ikke engasjert deg i ditt barn og tatt del i hverdagen, men kun kjørt ditt eget løp. Her får du premien.

• Liker 2
Skrevet
Marte79 skrev (19 minutter siden):

😂

AnonymBruker
Skrevet

Han har vel møtt noen «jenter» på nett. Med «jenter» mener jeg egentlig menn i 40-årene.

Anonymkode: 74ecf...be4

• Liker 5
Gjest theTitanic
Skrevet

Du står på ditt, og føler ikke på dette tenker at han bare får være sur. Han vil såklart utfordre deg, prøve å løsrive seg og bestemme. Sånn er tenåringer og utviklingen deres. Han kan være så sur at det gror mose på ham, men selvsagt får han ikke lov å dra 50 mil til hovedstaden alene for å møte kompiser. Du ville vært uansvarlig mor om du tillot det. 

AnonymBruker
Skrevet

Si at du forstår at dette er noe han virkelig vil, og at det er leit at det ikke går. Så legger du til at vennene hans gjerne må komme på besøk til dere. 

Anonymkode: e570a...d60

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg og mannen spilte mye på nett tidlig i 20-årene (før vi fikk barn), og en sommer fikk vi besøk av en 16-åring fra Finland som vi hadde blitt kjent med i spill. Fullstendig galskap, jeg tenkte ikke så mye over det da, men nå skjønner jeg ikke at foreldrene kunne la ham dra. Vi var jo snille og ordentlige folk, men det kan man jo ikke vite.

Men uansett, jeg ville ikke latt ham dra alene til Oslo nei. Men hvis dette er venner han har mye kontakt med og det er viktig for ham, så ville jeg nok planlagt neste ferie i det området, eventuelt et par dagers stopp der på veien. Med annet innhold så klart, ikke kun med det formålet å treffe de vennene. Med mindre det kolliderer med andre viktigere hensyn hos resten av familien da.

Anonymkode: a7e8f...df3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er han vant med å få viljen sin?.Min nevø blir sur og sytrer når han ikke får det som han vil. Er usjarmerende når man er 13 år. 

Anonymkode: 07c53...494

Skrevet

Har ei på 15, og jeg hadde ikke sendt henne 50 mil for å møte folk hun aldri har truffet før, nei....

Han får være sur, da. Det viser jo ihvertfall at modenheten ikke er på topp, og det kan han jo godt få beskjed om også. Han kan være sur til neste sommer, det er fortsatt ikke aktuelt liksom....

• Liker 2
Skrevet

Han er sikkert ikke fornøyd med dette alternativet men har du spurt om han ønsker å ha besøk av vennene hjemme hos dere?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...