Gå til innhold

Flashbacks ptsd

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hen spør om flashbacks alltid oppleves i angst, jeg tolker det som hen spør om flashbacks oppleves som angst, men ser nå at "i angst" kan tolkes som om flashbacks kommer NÅR man har angst. 

Åpen for feiltolkning

Anonymkode: 6d118...12f

Mener oppleves som angst 

Anonymkode: ac876...63e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan bare svare for meg selv.

Hvordan kjennes det egentlig? Det varierer. Noen ganger er det som å ha mareritt bare at det ikke går an våkne fra det, siden jeg allerede er våken. Andre ganger er det mer påtrengende minnesbilder i tankene.

Alltid i angst eller kan man bli urolig og sint også? Ofte sterk angst, andre ganger sinne, oppgitthet, frustrasjon, intens sorg, uvelhet, tretthet; kanskje alle disse følelsene samtidig, og uansett er det alltid uro.

Vil de rundt deg merke om du får flashbacks? Ingen har vært vitne til de verste flashbacks jeg har opplevd. Hadde noen vært det, ville de merket det ja. Ellers kan det merkes ved at jeg blir urolig, unnvikende, taus; eller irritabel om jeg ikke kan trekke meg unna.

Må du forlate sosialt samvær eller jobb? Ofte ja, i det minste for en "time-out". Andre ganger må jeg bare komme meg hjem så fort som mulig. Jobber ikke lenger, men har hatt mange episoder mens jeg fortsatt var i jobb.

Når og hvor ofte får du flashbacks? Hver dag.

Anonymkode: 26c7f...c4a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan dere utdype dette med amperhet? 

Det vil jo ikke se bra ut når jeg har barn å innrømme at man er mye amper. 

Jeg kan vel være mye amper. F eks veldig i forsvar. Jeg kan klikke om dokk oppfører seg som de ikke forstår. Eller når mannen setter meg i en situasjon hvor jeg føler jeg gjør noe galt. F eks om han er uenig, da klikker jeg fordi jeg er redd for å ødelegge hans dag. Det er bare småting, men jeg kan overtenke det veldig. 

F eks "nå tror du sikkert at...." 

Med amper så mener jeg kort lunte 😅 Virker som du har det ja. Men så lenge man ikke er voldelig og ikke skriker ect, så er det ingen som vil tenke på deg som en dårlig mor. Er lov til å ha kort lunte og være amper, samtidig være en god mor 😊

Anonymkode: 0bcd0...f6d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Med amper så mener jeg kort lunte 😅 Virker som du har det ja. Men så lenge man ikke er voldelig og ikke skriker ect, så er det ingen som vil tenke på deg som en dårlig mor. Er lov til å ha kort lunte og være amper, samtidig være en god mor 😊

Virker som jeg har ptsd? Er det slik det utarter seg, slik jeg beskriver? 

F eks var svigerforeldre her om dagen. Jeg kjente på overveldethet når de spurte om arbeidstid i ny jobb, og når barna måtte hentes. Jeg forklarte at mannen må hente da og da. Kjente det smurpet seg inn i halsen og jeg kjente jeg ville ringe etter besøket å forklare at jeg ikke ødelegger mannens arbeidsliv og at han må hente når jeg jobber der jeg jobber og jobber til etter bhg stengetid. Jeg orker bare ikke at folk skal tro jeg ødelegger for noen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.7.2021 den 15.23):

F eks var svigerforeldre her om dagen. Jeg kjente på overveldethet når de spurte om arbeidstid i ny jobb, og når barna måtte hentes. Jeg forklarte at mannen må hente da og da. Kjente det smurpet seg inn i halsen og jeg kjente jeg ville ringe etter besøket å forklare at jeg ikke ødelegger mannens arbeidsliv og at han må hente når jeg jobber der jeg jobber og jobber til etter bhg stengetid. Jeg orker bare ikke at folk skal tro jeg ødelegger for noen. 

Helt ærlig så tror jeg ikke det.... men hva vet jeg 😅 Et ordentlig svar kan kun en psykolog gi deg...

Det virker som du overtenker... å føle på stress og angst er også en stress lidelse altså! Så jeg sier ikke at ingenting er galt.. noe må det jo være, siden det virker som at du ikke har det helt greit 😕 ❤️

Men ptsd handler mer om at man ikke klarer bearbeide et traume. Man har ikke de redskapene som skal til for å komme seg videre. Man sitter litt fast i fortiden, og hjernen er sabla flink til å minne deg på det ubehagelige hele tiden. Så har man mange andre symptomer, som angst, stress, sinne, utmattelse, uro ect

Men stress, angst, sinne utmattelse og uro er også symptomene på de fleste psykiske lidelser... det blir på en måte bare en pekepinn på at noe er galt

Det beste rådet jeg kan gi deg er å gå til en psykolog ❤️ 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.7.2021 den 15.23):

Nei det virker ikke sånn. Høres mere ut som overtenking og usikkerhet på deg selv 

Anonymkode: e94be...89f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Helt ærlig så tror jeg ikke det.... men hva vet jeg 😅 Et ordentlig svar kan kun en psykolog gi deg...

Det virker som du overtenker... å føle på stress og angst er også en stress lidelse altså! Så jeg sier ikke at ingenting er galt.. noe må det jo være, siden det virker som at du ikke har det helt greit 😕 ❤️

Men ptsd handler mer om at man ikke klarer bearbeide et traume. Man har ikke de redskapene som skal til for å komme seg videre. Man sitter litt fast i fortiden, og hjernen er sabla flink til å minne deg på det ubehagelige hele tiden. Så har man mange andre symptomer, som angst, stress, sinne, utmattelse, uro ect

Men stress, angst, sinne utmattelse og uro er også symptomene på de fleste psykiske lidelser... det blir på en måte bare en pekepinn på at noe er galt

Det beste rådet jeg kan gi deg er å gå til en psykolog ❤️ 

Jeg skal det. 

Og jeg har alle disse tingene du nevner. Har levd med utrygghet i atten år. 

Hilsen overtenkeren

Ps virker kanskje som om du også overtenker.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal det. 

Og jeg har alle disse tingene du nevner. Har levd med utrygghet i atten år. 

Hilsen overtenkeren

Ps virker kanskje som om du også overtenker.

Man kan ha alle de tingene,men fortsatt ikke ha ptsd 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Man kan ha alle de tingene,men fortsatt ikke ha ptsd 

Da kan det hende dere ikke har det heller da. 

AnonymBruker
Skrevet

Da kan det hende dere ikke har det heller da. 

Hvorfor så sint og spydig? Jeg sier bare at man kan slite med ulike ting uten at det nødvendig er en diagnose. Og jo jeg har ptsd kompleks type. Hvordan vet jeg det? Jo jeg ble utredet og diagnosen ble satt 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Hvorfor så sint og spydig? Jeg sier bare at man kan slite med ulike ting uten at det nødvendig er en diagnose. Og jo jeg har ptsd kompleks type. Hvordan vet jeg det? Jo jeg ble utredet og diagnosen ble satt 

Fordi det virker som dere som har en diagnose tror at alle andre bare har diffuse symptomer. 

AnonymBruker
Skrevet

Fordi det virker som dere som har en diagnose tror at alle andre bare har diffuse symptomer. 

Nå bedriver du fri tolking. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...