AnonymBruker Skrevet 28. juli 2021 #1 Skrevet 28. juli 2021 Jeg har kommet over videoer hvor amerikanere sparer pengene sine i kontanter, og synes dette er veldig fascinerende. De får gjerne lønn to ganger i måneden og setter opp budsjett for to uker av gangen. Lønna tar de ut i kontanter. De bruker ulike konvolutter som er markert med poster som mat, ferie, klær, bilforsikring osv. Når de har regnet ut budsjett for de kommende to ukene, legger de inn ønsket beløp for hver post i konvoluttene, og det som eventuelt er til overs av penger bruker de ofte til ulike saving challenges. Har noen av dere har prøvd denne måten å budsjettere på? Skjønner at det kan høres veldig tungvint ut, men jeg synes det virker litt morsomt og motiverende å spare på denne måten. Du får en veldig god oversikt over hva absolutt alt av pengene dine går til. Tror dette kan være nyttig for meg som har veldig variabel inntekt (to deltidsjobber og lån/stipend). Jeg startet dette for et par dager siden, og har allerede satt av penger til viktige ting som jeg vet kommer opp - som tannlege, førerkort og julegaver. Da vet jeg at pengene i konvolutten ikke skal brukes til noe annet enn det. Og om jeg så bare legger inn en hundrelapp i måneden, kommer jo beløpet til å øke over tid. 😀 Er nysgjerrig på hva dere tenker om denne måten å spare på! Anonymkode: 39fbe...279
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2021 #2 Skrevet 28. juli 2021 Jeg gjorde dette for mange år siden, før det ble vanlig med nettbank. Det fungerte kjempefint! Hadde alltid penger til det jeg trengte. Nå bruker jeg nettbank, men noterer meg hva jeg skal bruke/trenger neste 4 uker, og det funker på samme måten, bare at pengene er på konto. Orker ikke styret med kontanter lenger. Men har stålkontroll på alt jeg bruker/skal bruke. Anonymkode: 5fa5b...24e 3
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2021 #3 Skrevet 28. juli 2021 Jeg tror jeg gjorde dette som 17-åring, når jeg akkurat hadde flyttet hjemmefra. Jeg kunne lite om privatøkonomi, og jeg trengte å visuelt se hvor pengene gikk i starten. Det var nyttig, jeg fikk gode vaner fra det og ble bevisst på forbruket mitt. I dag ville jeg ikke ha gjort det selv, men om du trives med det så kan du fortsette. Men vær obs om du skal spare en del. Jeg har litt cash (under 2000) liggende hjemme, ellers er alt i nettbanken. Du får ikke renter av kontanter, bedre å spare på BSU, høyrente, aksjer eller fond så det faktisk blir renter av det. For meg er det like enkelt å gjøre dette digitalt. Om du etter hvert vil gjøre det så kan du opprette flere kontoer i nettbanken, f.eks ha en som spesifikt heter "gaver" som du trekker til hver måned. Det heter forresten "sinking funds" på engelsk, det å sette av f.eks 300 i mnd til gaver så du har råd til julegavene. Eller si at du betaler forsikringer årlig, kan du dele summen på antall måneder og dermed sette av det i sinking funds til regningen skal betales. Jeg bruker i dag et digitalt budsjett i stedet for konvolutter Da har jeg like god oversikt. Anonymkode: 3d959...234 2
Cuntzilla Skrevet 28. juli 2021 #4 Skrevet 28. juli 2021 (endret) Jeg har ikke brukt kontanter på ørten år, er det ikke mange steder de ikke tar det lengre? Spesielt nå med covid så må du vel lage en scene for og få en servitør til bordet og trykke penger i hånda deres. Og hva med netthandel..? Og bussbilletter, togbilletter, flybilletter, Netflix, strømregning, lån osv. Utover at jeg synes det høres kronglete ut å gå tilbake til cash og at jeg synes sedler og mynter er ekkelt (jeg har nok kanskje litt OCD på håndhygiene), så høres det jo litt gøy ut å se pengebruken og sparingen sin sånn rent fysisk. Man kan jo gjøre nøyaktig det samme digitalt, i nettbank eller en budsjett/spare-app, men skjønner det med at motivasjon blir høyere og pengebruken og sparingen mer reell når det er kontanter. Endret 28. juli 2021 av Cuntzilla 4
indigob Skrevet 28. juli 2021 #5 Skrevet 28. juli 2021 Cuntzilla skrev (3 minutter siden): Jeg har ikke brukt kontanter på ørten år, er det ikke mange steder de ikke tar det lengre? Spesielt nå med covid så må du vel lage en scene for og få en servitør til bordet og trykke penger i hånda deres. Og hva med netthandel..? Og bussbilletter, togbilletter, flybilletter, Netflix, strømregning, lån osv. Utover at jeg synes det høres kronglete ut å gå tilbake til cash og at jeg synes sedler og mynter er ekkelt (jeg har nok kanskje litt OCD på håndhygiene), så høres det jo litt gøy ut å se pengebruken og sparingen sin sånn rent fysisk. Men kan jo gjøre nøyaktig det samme digitalt, i nettbank eller en budsjett/spare-app, men skjønner det med at motivasjon blir høyere og pengebruken og sparingen mer reell når det er kontanter. Alle er pliktige til å ta kontanter på butikker og lignende … 2
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2021 #6 Skrevet 28. juli 2021 Jeg har mange kontoer i nettbank. F.eks bil, jul/gaver, helse, regning/lønnskonto (her blir alle faste trekk trekt og lønna kommer inn), en konto til visakortet osv. Der setter jeg inn faste beløp hver mnd. Blir litt det samme bare i nettbank☺️ Anonymkode: cf1ef...032 6
Blomsterpotta Skrevet 28. juli 2021 #7 Skrevet 28. juli 2021 Skjønner ikke at de gidder det der og ikke minst hva om det skulle begynne å brenne ig de ikke er hjemme? Regner med at de ikke har med seg den mappa overalt. Jeg har full oversikt på nettbank hva jeg har brukt penger på. 3
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2021 #8 Skrevet 28. juli 2021 TS her. Takk for alle svar 😄 Noe av grunnen til at jeg vil spare i kontanter er fordi jeg er helt elendig på regnskap og heller ikke så flink med digitale løsninger. Er det noen som vet hvor mange kontoer jeg kan ha med DNB? Skjønner at jeg må prøve å sette meg litt inn i dette. De største sparesummene tar jeg i nettbanken. Jeg overfører litt til BSU hver gang jeg får penger inn på konto. Også har jeg en konto med buffer og to sparekontoer utenom. Husleie og strøm trekkes fra konto, og det som er til overs er det jeg tar ut i kontanter og fordeler på ulike poster. Løsningen jeg ser for meg er å sette inn pengene på konto når det begynner å hope seg opp så jeg får renter på det. Men ideelt vil jeg tæppe kortet så lite som mulig. Anonymkode: 39fbe...279
Gjest DEN NAKNE GARTNER Skrevet 28. juli 2021 #9 Skrevet 28. juli 2021 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Jeg har kommet over videoer hvor amerikanere sparer pengene sine i kontanter, og synes dette er veldig fascinerende. De får gjerne lønn to ganger i måneden og setter opp budsjett for to uker av gangen. Lønna tar de ut i kontanter. De bruker ulike konvolutter som er markert med poster som mat, ferie, klær, bilforsikring osv. Når de har regnet ut budsjett for de kommende to ukene, legger de inn ønsket beløp for hver post i konvoluttene, og det som eventuelt er til overs av penger bruker de ofte til ulike saving challenges. Har noen av dere har prøvd denne måten å budsjettere på? Skjønner at det kan høres veldig tungvint ut, men jeg synes det virker litt morsomt og motiverende å spare på denne måten. Du får en veldig god oversikt over hva absolutt alt av pengene dine går til. Tror dette kan være nyttig for meg som har veldig variabel inntekt (to deltidsjobber og lån/stipend). Jeg startet dette for et par dager siden, og har allerede satt av penger til viktige ting som jeg vet kommer opp - som tannlege, førerkort og julegaver. Da vet jeg at pengene i konvolutten ikke skal brukes til noe annet enn det. Og om jeg så bare legger inn en hundrelapp i måneden, kommer jo beløpet til å øke over tid. 😀 Er nysgjerrig på hva dere tenker om denne måten å spare på! Anonymkode: 39fbe...279 Måten å budsjettere på er helt grei - jeg kan se noen fordeler siden vi lever i en digital verden og barna våre ikke forstår verdien av penger mer. Det gjelder for øvrig oss voksne også. Men, skulle noe skje, enten det er tyveri, brann eller man på annen måte skjer noe som gjør at du mister de fysiske pengene, så går man på et tap. I banken er pengene fullverdiforsikret og det er lite sannsynlig at pengene dine forsvinner der. Men som filosofi for budsjett ser jeg absolutt verdien av fysiske penger og budsjettering. Det er noe godt og håndfast med å lære hva man har, hva man bruker og se det forsvinne i butikken fordi man velger å bruke dem. Syns jeg er heldig som vokste opp på "det glade 80 tallet" og fikk handle med fysiske penger.
Million Skrevet 28. juli 2021 #10 Skrevet 28. juli 2021 Jeg har system i nettbanken. Har flere kontoer jeg har opprettet. Bufferkontoen på det høyeste beløpet har jeg i en annen bank, både fordi det da er bedre rente akkurat der, og fordi de skal være litt utenfor rekkevidde. Bruk av bufferkontoen skal ikke være spontant, men planlagt, nødvendig eller bare helt krisetilfelle. I min dagligbank har jeg konto for sparing til kjøkkenoppussing, for eksempel. En regningskonto, der alle regninger trekkes fra og jeg overfører penger til hver gang jeg har brukt kredittkortet, og en fast månedlig sum til faste regninger som mobil, fellesutgifter, strøm og innboforsikring, hundeforsikring. Jeg har også flere kontoer, for eksempel en som er merket med Veterinærutgifter som det står 10 000 på. Jeg har hundeforsikring, men må jo legge ut og da tar jeg penger derfra. Selv med direkteoppgjør må man ut med en egenandel også. En annen konto fører jeg over litt penger til nå og da når jeg har noe til overs, og den tar jeg fra hvis jeg har kjøpt litt klær etc. Alle kontoene er merket til sitt bruk. Jeg hadde aldri gått tilbake til kontanter! Man mister all sporing. Ikke er det belastet konto og registrert hvor beløpet er brukt, når det ikke er brukt kort. Og i Norge betaler vi regningene våre via nettbanken, ikke via sjekk i posten som jeg ser amerikanerne ofte gjør på tv. De sender vel kanskje kontanter i posten også? 3
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2021 #11 Skrevet 28. juli 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): TS her. Takk for alle svar 😄 Noe av grunnen til at jeg vil spare i kontanter er fordi jeg er helt elendig på regnskap og heller ikke så flink med digitale løsninger. Er det noen som vet hvor mange kontoer jeg kan ha med DNB? Skjønner at jeg må prøve å sette meg litt inn i dette. De største sparesummene tar jeg i nettbanken. Jeg overfører litt til BSU hver gang jeg får penger inn på konto. Også har jeg en konto med buffer og to sparekontoer utenom. Husleie og strøm trekkes fra konto, og det som er til overs er det jeg tar ut i kontanter og fordeler på ulike poster. Løsningen jeg ser for meg er å sette inn pengene på konto når det begynner å hope seg opp så jeg får renter på det. Men ideelt vil jeg tæppe kortet så lite som mulig. Anonymkode: 39fbe...279 Jeg vil anbefale deg å følge denne tråden. Der er det to boktips som kan gjøre økonomi lettere for folk flest Anonymkode: 6304b...b10
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2021 #12 Skrevet 28. juli 2021 Jeg føler jeg tvert imot ofte mister oversikt med kontanter. Når jeg bruker en seddel på 500 eller 1000 kr, så får jeg både mynt og sedler tilbake, og når jeg har holdt på med det en stund blir det oppsamlinger med særlig mynter her og der. Og det er uansett ikke sånn at jeg kan få en oversikt over "saldoen" på et sekund. I nettbanken får jeg full oversikt over hva jeg har brukt penger på, hvor mye penger jeg har igjen. Jeg bruker flere kontoer, og har en brukskonto det sjeldent står mye på, som går til hverdagslige ting. Jeg har et fast opplegg som gjør at jeg fort oppdager det/må reflektere litt over det om jeg skal overføre mer penger til brukskontoen enn normalt. Regninger går i all hovedsak elektronisk, og blir trukket fra en konto til det formålet. Klarer ikke helt se hvordan sedler skal gi en bedre oversikt. I det jeg logger inn på nettbanken er det første som kommer opp en oversikt over saldo på alle kontoer, og som nevnt kan jeg fint gå inn i "hva har du brukt penger på"-funksjonen hvor jeg har grundig oppdelt hva som er dagligvarer, hva som er streaming, osv osv (egendefinerte kategorier på toppen av hva som allerede ligger inne). Anonymkode: 109ae...2c2 3
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2021 #13 Skrevet 28. juli 2021 Tror det kan bli fryktelig tungvint i dagens samfunn. Hvordan har du tenkt å betale bilforsikringen med kontanter? Anonymkode: 4439f...ed1 2
Cuntzilla Skrevet 28. juli 2021 #14 Skrevet 28. juli 2021 indigob skrev (2 timer siden): Alle er pliktige til å ta kontanter på butikker og lignende … Ja, jeg sa ikke at det var umulig, jeg sa at det var kronglete.
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2021 #15 Skrevet 28. juli 2021 Vi lever ikke i et 3. Verdens land som USA. Bruk av kort, nettbank og overføring er enkelt i Norge. Anonymkode: 48a6f...bc3 4
indigob Skrevet 28. juli 2021 #16 Skrevet 28. juli 2021 Cuntzilla skrev (1 time siden): Ja, jeg sa ikke at det var umulig, jeg sa at det var kronglete. Det er absolutt ikke kronglete når alle kjeder er pliktig til å ta imot kontanter. 😂
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2021 #17 Skrevet 28. juli 2021 En av de viktigste grunnene til at jeg nå sjelden bruker cash, er nettopp at man får mye bedre oversikt ved bruk av kort. Med kontanter lurte jeg alltid på hvor pengene var blitt av, nå er det bare å sjekke kontoutskriften. Anonymkode: c09ed...7cd 2
Cuntzilla Skrevet 29. juli 2021 #18 Skrevet 29. juli 2021 (endret) indigob skrev (12 timer siden): Det er absolutt ikke kronglete når alle kjeder er pliktig til å ta imot kontanter. 😂 Nå er det du som er kronglete Det er hakket vanskeligere å få kjøpt en pils med penger om dagen når det bare er QR-koder på bordene og vipps som gjelder. Det er mer kronglete å dra ut til flyplassen og gå i disken til SAS for å kjøpe en flybillett enn å gjøre det på nett. Det er mer kronglete å gå i banken med en konvolutt med penger for å betale en regning. Og nettbutikker vet jeg ikke hvordan man skal gjøre det med, du finner sikkert en løsning, men den er mer kronglete enn kort. Selv i en matbutikk er det faktisk hakket mer kronglete å stå og putte mynter på boksen enn å tæppe, de som bruker kontanter lager litt kø både i bar og butikk. Om du insisterer på å gå rundt med kontanter i et kontantfritt samfunn så lager du livet litt vanskeligere for deg selv. Flere steder er nok også på tampen til å bryte den loven om at man må ta imot kontanter, så du blir sittende der og lage en scene for og få betalt, og så har de kanskje ikke veksel, og så kan du få skrive et sint innlegg i avisen om at alle er pliktig til å ta imot kontanter. KRONGLETE. Endret 29. juli 2021 av Cuntzilla 5 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #19 Skrevet 29. juli 2021 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Jeg har kommet over videoer hvor amerikanere sparer pengene sine i kontanter, og synes dette er veldig fascinerende. De får gjerne lønn to ganger i måneden og setter opp budsjett for to uker av gangen. Lønna tar de ut i kontanter. De bruker ulike konvolutter som er markert med poster som mat, ferie, klær, bilforsikring osv. Når de har regnet ut budsjett for de kommende to ukene, legger de inn ønsket beløp for hver post i konvoluttene, og det som eventuelt er til overs av penger bruker de ofte til ulike saving challenges. Har noen av dere har prøvd denne måten å budsjettere på? Skjønner at det kan høres veldig tungvint ut, men jeg synes det virker litt morsomt og motiverende å spare på denne måten. Du får en veldig god oversikt over hva absolutt alt av pengene dine går til. Tror dette kan være nyttig for meg som har veldig variabel inntekt (to deltidsjobber og lån/stipend). Jeg startet dette for et par dager siden, og har allerede satt av penger til viktige ting som jeg vet kommer opp - som tannlege, førerkort og julegaver. Da vet jeg at pengene i konvolutten ikke skal brukes til noe annet enn det. Og om jeg så bare legger inn en hundrelapp i måneden, kommer jo beløpet til å øke over tid. 😀 Er nysgjerrig på hva dere tenker om denne måten å spare på! Anonymkode: 39fbe...279 Jeg tenker at egen regningskonto, matkonto, sparekonto og sparing i fond, i tillegg til lønnskonto er en bedre løsning. Sett opp budsjett for hver måned, ha fast trekk til faste utgifter inn på regningskontoen, hvor regninger trekkes på forfall. I tillegg trekkes et fast sparebeløp derfra inn på fond. Disse pengene vokser, i motsetning til kontanter i en konvolutt. Alt av forbruk føres i regnskapet i Excel. Jeg har eget visakort for kjøp av mat, dermed har jeg full oversikt over hva jeg bruker (av budsjettert beløp). Anonymkode: 4eaa8...82e 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #20 Skrevet 29. juli 2021 Jeg har sett de har gjort det sånn noen ganger i Luksusfellen (mulig den svenske versjonen?). Det er de personene som virker litt "enkle" som får det da, tror jeg. Kan se for meg at jeg hadde vært motivert av det en liten stund. Laget søte små konvolutter og lagt fint fram og sånn. Men jeg hadde nok fort begynt å stjele fra neste ukes konvolutter når jeg fikk lyst på noe. Også liker jeg ikke å bare ha med kontanter i butikken, i tilfelle jeg har regna feil og har med for lite. For min del fungerer det bedre å ikke bruke kontanter. Nå handler jeg bare med bankkort, og hver søndag går jeg gjennom nettbanken og sjekker hva jeg har brukt. Jeg skriver det inn i et Excel-ark og summerer forskjellige kategorier, så merker jeg fort om jeg sløser eller hvor jeg må stramme inn (eller om jeg kan fortsette å shoppe med god samvittighet). Anonymkode: c9176...a30
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå