Sermina Skrevet 28. juli 2021 #1 Skrevet 28. juli 2021 Da ble det tydelig hva som er regjeringens strategi når de avvikler karantenekravet for barn under 16 år og skal holde på grønt nivå. Dette vil jo gi en kjempestor bølge blandt barna. For noen familier som ikke kan få inn smitte er jo dette en stor krise. 18
NorthernLight Skrevet 28. juli 2021 #2 Skrevet 28. juli 2021 Sermina skrev (5 minutter siden): Da ble det tydelig hva som er regjeringens strategi når de avvikler karantenekravet for barn under 16 år og skal holde på grønt nivå. Dette vil jo gi en kjempestor bølge blandt barna. For noen familier som ikke kan få inn smitte er jo dette en stor krise. Veldig spesielt. I mange andre land har de startet med å gi vaksine ned til 12 års alder. I sverige har mange barn fått sykdommen MIS-C etter å ha fått covid-19. Sitat Til nå ha de behandlet 34 barn for MIS-C i Skåne og totalt 250 i Sverige. Halvparten av dem visste ikke at de hadde hatt korona, mens halvparten hadde hatt et mildt sykdomsforløp 4-6 uker tidligere. https://www.nrk.no/norge/dennis-_16_-holdt-pa-a-do-som-en-reaksjon-pa-korona-1.15567837 5
Sermina Skrevet 28. juli 2021 Forfatter #4 Skrevet 28. juli 2021 Example skrev (1 minutt siden): Hva mener dere er alternativet? Holde på karantenekravet frem til man a) har vaksinert alle som vil med dose nr2 og b) vente til man er ferdig utredet om barn kan vaksinerers så folk får et reelt valg. 16
Example Skrevet 28. juli 2021 #5 Skrevet 28. juli 2021 Sermina skrev (Akkurat nå): Holde på karantenekravet frem til man a) har vaksinert alle som vil med dose nr2 og b) vente til man er ferdig utredet om barn kan vaksinerers så folk får et reelt valg. Som i praksis betyr at mange mister masse skolegang grunnet karantener og eller gult/rødt nivå i lang, lang tid fremover. 18
rosemarin Skrevet 28. juli 2021 #6 Skrevet 28. juli 2021 Sermina skrev (24 minutter siden): Da ble det tydelig hva som er regjeringens strategi når de avvikler karantenekravet for barn under 16 år og skal holde på grønt nivå. Dette vil jo gi en kjempestor bølge blandt barna. For noen familier som ikke kan få inn smitte er jo dette en stor krise. Men så lenge barn ikke skal vaksineres så må man leve med risikoen om at de vil smitte hverandre etterhvert. Hvis det er sånn at barn ikke skal vaksineres så kan vi jo ikke holde på med å ha samfunnet stengt pga barna i all fremtid. 5
Sermina Skrevet 28. juli 2021 Forfatter #7 Skrevet 28. juli 2021 Example skrev (3 minutter siden): Som i praksis betyr at mange mister masse skolegang grunnet karantener og eller gult/rødt nivå i lang, lang tid fremover. Gult nivå på barnehagenivå har ikke vært noe problem for barna iallefall. Gult nivå på skole er heller ikke spesielt inngripende. Å få en hel generasjon barn med long covid er jeg mer bekymret for, eller at foreldrene må sende barna for å bli smittet enten de vil eller ikke. De gjør jo ingenting for å beskytte barna. I andre land innfører de i det minste åpne vindu eller luftrensing med hepafilter. 19
NorthernLight Skrevet 28. juli 2021 #8 Skrevet 28. juli 2021 rosemarin skrev (1 minutt siden): Men så lenge barn ikke skal vaksineres så må man leve med risikoen om at de vil smitte hverandre etterhvert. Hvis det er sånn at barn ikke skal vaksineres så kan vi jo ikke holde på med å ha samfunnet stengt pga barna i all fremtid. De vaksinerer barn ned til 12 års alder i mange land. Men FHI sitter i tenkeboksen som vanlig. 4
rosemarin Skrevet 28. juli 2021 #9 Skrevet 28. juli 2021 NorthernLight skrev (Akkurat nå): De vaksinerer barn ned til 12 års alder i mange land. Men FHI sitter i tenkeboksen som vanlig. Uansett mange barn under 12. Så så lenge de ikke skal vaksineres så er det slik at da kan de få sykdommen. Og vi kan ikke ha samfunnet stengt pga det i all fremtid hvor viruset vil være blant oss 3
Sermina Skrevet 28. juli 2021 Forfatter #10 Skrevet 28. juli 2021 rosemarin skrev (1 minutt siden): Men så lenge barn ikke skal vaksineres så må man leve med risikoen om at de vil smitte hverandre etterhvert. Hvis det er sånn at barn ikke skal vaksineres så kan vi jo ikke holde på med å ha samfunnet stengt pga barna i all fremtid. Det pågår testing av barn helt ned til spedbarnalder nå. Det er ennå ikke bestemt om barna skal vaksineres eller ikke. Jeg mener vi burde holdt på tiltakene frem til dette et avgjordt slik at de som vil vaksinere barna sine kan det. 5
AfterTheRain Skrevet 28. juli 2021 #11 Skrevet 28. juli 2021 Nå må vi ikke få panikk her. De aller fleste barn tåler dette helt fint, og den største delen av den voksne befolkningen blir jo snart fullvaksinert. De som hadde underliggende sykdommer og har barn, er også blitt fullvaksinert. De som får panikk og er livredd long covid osv. angående barn er ikke bedre er konspirasjonsteoretikere som frykter folkemord. Helt unødvendig å være bekymret når det er snakk om friske barn i Norge. Alle skrekkhistorier om døde barn må tas med en klype salt. Vi får aldri vite om det var snakk om kronisk syke barn med dårlig immunforsvar. Selv de landene som har godkjent vaksine for barn vaksinerer bare barn som har stor fare for å bli alvorlig syk eller dø av covid. Og det er helt greit å kunne vaksinere kronisk syke barn som ikke tåler en forkjølelse en gang. Men friske barn tåler sykdommen helt fint. 14
Sermina Skrevet 28. juli 2021 Forfatter #12 Skrevet 28. juli 2021 AfterTheRain skrev (Akkurat nå): Nå må vi ikke få panikk her. De aller fleste barn tåler dette helt fint, og den største delen av den voksne befolkningen blir jo snart fullvaksinert. De som hadde underliggende sykdommer og har barn, er også blitt fullvaksinert. De som får panikk og er livredd long covid osv. angående barn er ikke bedre er konspirasjonsteoretikere som frykter folkemord. Helt unødvendig å være bekymret når det er snakk om friske barn i Norge. Alle skrekkhistorier om døde barn må tas med en klype salt. Vi får aldri vite om det var snakk om kronisk syke barn med dårlig immunforsvar. Selv de landene som har godkjent vaksine for barn vaksinerer bare barn som har stor fare for å bli alvorlig syk eller dø av covid. Og det er helt greit å kunne vaksinere kronisk syke barn som ikke tåler en forkjølelse en gang. Men friske barn tåler sykdommen helt fint. Jeg er mest bekymret for at barnet mitt drar med smitten hjem siden jeg er gravid og uvaksinert (fastlegen sier jeg ikke får vaksinen før etter fødsel). Dette betyr at vi kommer til å holde barnet hjemme og uten kontakt med andre barn for å ikke få smitte inn i familien. 9
2ro Skrevet 28. juli 2021 #13 Skrevet 28. juli 2021 Hva er poenget? Må man reise så tar man karantene. Herregud. Det er nok av foreldrene som kan fortsatt bli skikkelig syke, besteforeldre med nedsatt effekt av vaksinen, barn på immundempende medisiner osv osv. Skal deres helse og psyke ofres fordi folk reiser på FERIE? Fy flate for noen prioriteringer. 10
MorTil2 Skrevet 28. juli 2021 #14 Skrevet 28. juli 2021 Sermina skrev (46 minutter siden): Da ble det tydelig hva som er regjeringens strategi når de avvikler karantenekravet for barn under 16 år og skal holde på grønt nivå. Dette vil jo gi en kjempestor bølge blandt barna. For noen familier som ikke kan få inn smitte er jo dette en stor krise. Det er vel logisk å tenke seg at de familien som "ikke kan få inn smitte" også vil få problemer ved andre typer smittsomme sykdommer og dermed uansett tar sine forholdsregler? Og så fremt noen i familien ikke tåler smitte, så er de vel i risikogruppe, og har fått tilbud om vaksine så fremt de tåler den? Det er ytterst få som av medisinske grunner ikke kan ta vaksinen. Du må nesten forklare hvordan avvikling av karantenekravet skal gi en kjempestor bølge av smitte blant barn, når flesteparten av de voksne barna omgir seg med etterhvert er fullvaksinert. Det å være nærkontakt betyr ikke at man er smittet. 9
Loff77 Skrevet 28. juli 2021 #15 Skrevet 28. juli 2021 Sermina skrev (55 minutter siden): Da ble det tydelig hva som er regjeringens strategi når de avvikler karantenekravet for barn under 16 år og skal holde på grønt nivå. Dette vil jo gi en kjempestor bølge blandt barna. For noen familier som ikke kan få inn smitte er jo dette en stor krise. Vel når alle over 18 er vaksinert så blir jo smitten praktisk talt borte, slapp av og lev livet 3
Loff77 Skrevet 28. juli 2021 #16 Skrevet 28. juli 2021 Sermina skrev (9 minutter siden): Jeg er mest bekymret for at barnet mitt drar med smitten hjem siden jeg er gravid og uvaksinert (fastlegen sier jeg ikke får vaksinen før etter fødsel). Dette betyr at vi kommer til å holde barnet hjemme og uten kontakt med andre barn for å ikke få smitte inn i familien. Stakkars barn 12
Sermina Skrevet 28. juli 2021 Forfatter #17 Skrevet 28. juli 2021 Loff77 skrev (1 minutt siden): Vel når alle over 18 er vaksinert så blir jo smitten praktisk talt borte, slapp av og lev livet Nå smittes jo vaksinerte over lav sko. Vaksinen hjelper mot alvorlig sykdom, ikke mot smitte etter vi fikk Delta. 5
Paraply Skrevet 28. juli 2021 #18 Skrevet 28. juli 2021 Sermina skrev (13 minutter siden): Jeg er mest bekymret for at barnet mitt drar med smitten hjem siden jeg er gravid og uvaksinert (fastlegen sier jeg ikke får vaksinen før etter fødsel). Jeg er mest bekymret siden jeg er uvaksinert gravid lærer. Synes dette nok en gang er at regjeringen gambler med min helse. 18
Loff77 Skrevet 28. juli 2021 #19 Skrevet 28. juli 2021 Sermina skrev (Akkurat nå): Nå smittes jo vaksinerte over lav sko. Vaksinen hjelper mot alvorlig sykdom, ikke mot smitte etter vi fikk Delta. Herregud selv om det blir slått opp på forsiden av VG med rød tekst så er det veldig få som smitter som er fullvaksinerte, er lov å tenke selv. DOBBLING I SMITTE, trenger ikke å bety så mye hvis det var 1 smittet feks 2
Sjokoladepenge Skrevet 28. juli 2021 #20 Skrevet 28. juli 2021 NorthernLight skrev (47 minutter siden): Veldig spesielt. I mange andre land har de startet med å gi vaksine ned til 12 års alder. I sverige har mange barn fått sykdommen MIS-C etter å ha fått covid-19. https://www.nrk.no/norge/dennis-_16_-holdt-pa-a-do-som-en-reaksjon-pa-korona-1.15567837 Mange barn har utviklet MIS-C? Noen barn har - helt forferdelig selvfølgelig, men ikke spre unødvendig frykt. 7
Anbefalte innlegg