Gå til innhold

Mamma er blitt vanskelig, lang historie.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mamma er blitt så vanskelig å snakke med i det siste. Det er liksom kun seg og sitt som gjelder,.. På en veldig innblandende måte. 

Vi fikk lillebror for noen måneder siden, og håret hans vokser veldig fort, så jeg fortalte henne at den summen jeg kjøper klær for til dattera i mnd, skal jeg bruke på frisør til guttungen når den tid kommer. Da sa hun at han kanskje får krøller, og at jeg bør la håret gro. Jeg syns ikke det er så fint, og jeg sa at det finnes mange søte guttesveiser. Da ble hun sur. 

Samtidig driver hun ofte og sier hvor mye hun savner barna, hvor lenge siden det er siden sist. Men de gidder aldri komme på besøk, hvis ikke avlyser hun i siste liten. Sist gang hadde de invitert oss på besøk, men da vi kom var hun så sliten og ble sur på meg fordi jeg ikke fylte de to dagene med planer jeg skulle ta meg av begge barna på egen hånd. Det er greit nok, men det er vanskelig et sted jeg ikke bor. Jeg fylte dagene jeg, men samtidig når kvelden kom og det var for sent for barna å være ute sitter hun og klager "merker jeg ikke er vant med småbarn lenger" /"merker det blir så stille når dere drar", "kjenner vi blir fort slitne". Fullt forståelig, men litt irriterende når det er hun som vil ha oss der. Det er såpass langt unna at vi ikke kan dra dit på dagstur. Vi er der veldig sjeldent, kanskje tre ganger i året. Maks en langhelg. 

Vi snakket også om ei venninne av meg som ikke torde å legge ut bilder av barna sine på sosiale medier fordi hun er redd for "ondt øye", fordi det hadde skjedd en ulykke bare to dager etter hun postet noe..Jeg skulle til å fortelle henne, og da avbryter hun meg og blir aggressiv og sier at hun tror ikke på sånt. Hun ble ekstremt kort og avvisende. 

Så ringer hun hver dag og spør om mitt eldste barn har badet i sprederen. Sier jeg nei, blir hun sur og sier det er glovarmt. Hun vet at vi holder på med arbeid i huset som gjør at den krana ikke alltid fungerer. Barnet kjøler seg ned i basseng eller på stranda. 

Samtidig hvis jeg forteller henne ting vi har gjort, eller jeg har funnet ut sier hun alltid "men jeg sa jo at du skulle det?! Har du endelig skjønt det?" noe som er bs.. 

Altså, det er enda flere ting. Men det virker som hun har en klar og detaljert formening om hvordan ting skal være. Hun pleier å ringe når hun vet eldste barnet mitt har blitt med på noe, men da stiller hun så detaljerte spørsmål at det nesten er umulig å treffe. Feks da hun var i bursdag ringte hun og spurte "har du vært i bursdag idag, fikk dere godteri når dere greide å sette hale på grisen eller?" som egentlig bare er å vise interesse. Da ungen svarte nei, ble hun helt rar. "hæ, fikk dere ikke godteri da eller?", "jo, men vi slo på pinjata" svarte barnet.. "åja.." og ble helt stille. 

Hun er også sur fordi vi ikke har flyttet til samme by som dem. Vi har ikke råd, også sier hun at da får jeg skylde meg sjøl som har satt meg i den saksa. 

Altså hvordan bør jeg håndtere dette? Hun tåler ikke å bli konfrontert, det har jeg prøvd på en rolig måte, men da klikker hun og skriker. 

Jeg kan jo ikke slutte kontakt med mamma 😢

 

 

Anonymkode: 1ae4c...829

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er dette noe nytt? Hvordan var hun tidligere? 

Kan jo være begynnelsen på demens/alzheimers om adferden er kommet de siste åra. Eller så er hun generelt en veldig negativ person

Anonymkode: d4964...3fb

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er dette noe nytt? Hvordan var hun tidligere? 

Kan jo være begynnelsen på demens/alzheimers om adferden er kommet de siste åra. Eller så er hun generelt en veldig negativ person

Anonymkode: d4964...3fb

Ikke noe nytt, men nå er jeg gift og har barn, så hun har mer å sette fingeren på.

Har aldri kunnet snakke med henne. 

Anonymkode: 1ae4c...829

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker diagnose av noe slag. Noe som kommer lettere frem i alderdommen. Mange kvinner er høytfungerende autist, er på spektrumet for narcisime eller noe annet. Adhd / add / asberger osv. Min sønn had adhd og autisme tegn og hans far er veldig kjølig og selvopptatt. Hans mor er kjølig egoistisk og tvangstenker på hvordan ting skal gjøres. Kunne fint vært som din mor.

Anonymkode: f1ccf...576

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg tenker diagnose av noe slag. Noe som kommer lettere frem i alderdommen. Mange kvinner er høytfungerende autist, er på spektrumet for narcisime eller noe annet. Adhd / add / asberger osv. Min sønn had adhd og autisme tegn og hans far er veldig kjølig og selvopptatt. Hans mor er kjølig egoistisk og tvangstenker på hvordan ting skal gjøres. Kunne fint vært som din mor.

Anonymkode: f1ccf...576

Synes ikke hun er helt der, hun er et helt spekter av følelser selv, og eksploderer, men godtar liksom ikke at andre viser sinne eller tristhet, da blir hun oppgitt og himler med øynene. 

Hun leker veldig uskyldig selv og er litt sånn at ingenting er hennes feil, og så skal hun gjerne ha creds etterpå. Blir aggressiv når hun blir konfrontert eller møter motgang. 

Altså jeg har ikke peiling på autisme, er ikke det litt sånn flat oppførsel? 

 

Anonymkode: 1ae4c...829

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor hun skal ha en diagnose ?? Hun er en negativ og pirkete person, og ja, det er kjipt. Men ikke sykelig.

Kanskje hun er blitt vanskeligere pga overgangsalder, eller så er det vanlig for noen at mødre og døtre får vanskeligere forhold når døtrene blir voksne. Ofte kan det være seg selv de er misfornøyd med, og så kan se likhetstrekk. Eller kritisere for det de selv ble kritisert for.

Men det er bare en måte å prøve og løse dette på. Snakk med henne. Går ikke det, så får du bare være overbærende  og trøste deg med at dere kun ser hverandre tre ganger i året. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ikke noe nytt, men nå er jeg gift og har barn, så hun har mer å sette fingeren på.

Har aldri kunnet snakke med henne. 

Anonymkode: 1ae4c...829

Hvorfor skriver du at hun har blitt det i det siste da, hvis det ikke er noe nytt? Det er rimelig selvmotsigende.

Anonymkode: 6fcb8...e12

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Synes ikke hun er helt der, hun er et helt spekter av følelser selv, og eksploderer, men godtar liksom ikke at andre viser sinne eller tristhet, da blir hun oppgitt og himler med øynene. 

Hun leker veldig uskyldig selv og er litt sånn at ingenting er hennes feil, og så skal hun gjerne ha creds etterpå. Blir aggressiv når hun blir konfrontert eller møter motgang. 

Altså jeg har ikke peiling på autisme, er ikke det litt sånn flat oppførsel? 

 

Anonymkode: 1ae4c...829

Synes det høres ut som narsisisme jeg da. Men ja det er jo et spektrum. Altså man kan ha litt sånne snev av forskjellig. Kontrollerende oppførsel er ikke normal. 

Det er som om du beskriver moren til min eks, og da min sønn har add og autistiske trekk, vil de ikke inrømme at noe sånt kan komme fra dem. Det er bare  "meg" men alle, også min sønn er kontrollerende i oppførselen

Anonymkode: f1ccf...576

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SoWhat? skrev (2 minutter siden):

Jeg skjønner ikke hvorfor hun skal ha en diagnose ?? Hun er en negativ og pirkete person, og ja, det er kjipt. Men ikke sykelig.

Kanskje hun er blitt vanskeligere pga overgangsalder, eller så er det vanlig for noen at mødre og døtre får vanskeligere forhold når døtrene blir voksne. Ofte kan det være seg selv de er misfornøyd med, og så kan se likhetstrekk. Eller kritisere for det de selv ble kritisert for.

Men det er bare en måte å prøve og løse dette på. Snakk med henne. Går ikke det, så får du bare være overbærende  og trøste deg med at dere kun ser hverandre tre ganger i året. 

Det hjelper oss å forstå hverandre. Men det er klart det ikke trengs. Men tror ikke noe på at noen bare velger å prøve å kontrollere andre.

Anonymkode: f1ccf...576

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor skriver du at hun har blitt det i det siste da, hvis det ikke er noe nytt? Det er rimelig selvmotsigende.

Anonymkode: 6fcb8...e12

Kan jo være at det har vært sånn lenge men at det har blitt verre i det siste vet du..

Anonymkode: e4bd1...25f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor skriver du at hun har blitt det i det siste da, hvis det ikke er noe nytt? Det er rimelig selvmotsigende.

Anonymkode: 6fcb8...e12

Hun mener vel at det har blitt mer tydelig da, eller hva

Anonymkode: f1ccf...576

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvorfor skriver du at hun har blitt det i det siste da, hvis det ikke er noe nytt? Det er rimelig selvmotsigende.

Anonymkode: 6fcb8...e12

Det er blitt mer intens. Beklager jeg var litt utydelig.. 

Anonymkode: 1ae4c...829

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er blitt mer intens. Beklager jeg var litt utydelig.. 

Anonymkode: 1ae4c...829

Jeg forstod det

Anonymkode: f1ccf...576

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker litt sånn at du MÅ jo ikke reise dit om det ikke er noe stas for hverken deg eller barna. Du får invitere til deg og så kan hun velge å komme eller ikke. Jeg har ei venninne som på død og liv skal la barna ha kontakt med sin alkoholiserte mor. Skjønner ikke at hun gidder. Moren er full hver kveld og bare kritiserer min venninne og ungene. Likevel drar de på besøk flere ganger i året til dette hespetreet. Stakkars barn!

Anonymkode: 11ad1...57c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg tenker litt sånn at du MÅ jo ikke reise dit om det ikke er noe stas for hverken deg eller barna. Du får invitere til deg og så kan hun velge å komme eller ikke. Jeg har ei venninne som på død og liv skal la barna ha kontakt med sin alkoholiserte mor. Skjønner ikke at hun gidder. Moren er full hver kveld og bare kritiserer min venninne og ungene. Likevel drar de på besøk flere ganger i året til dette hespetreet. Stakkars barn!

Anonymkode: 11ad1...57c

Hun er kjempeflink med eldste barnet, og ordentlig god mormor, men hun blir fort sliten, og det skjønner jeg. Barn er ikke bare bare, men det irriterer meg at hun skal ha oss dit og så sitte og klage etterpå og bli sur på meg For at hun må gjøre ting. 

Anonymkode: 1ae4c...829

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hun er kjempeflink med eldste barnet, og ordentlig god mormor, men hun blir fort sliten, og det skjønner jeg. Barn er ikke bare bare, men det irriterer meg at hun skal ha oss dit og så sitte og klage etterpå og bli sur på meg For at hun må gjøre ting. 

Anonymkode: 1ae4c...829

Akkurat dette synes jeg fint du kan si til henne. Og hvorfor inviterer du ikke henne på besøk til dere istedenfor at dere skal reise til henne? 

Har det skjedd noe i livet hennes som er vanskelig eller en overgang? Gått av med pensjon f.eks? 

Kanskje er hun fryktelig skuffet over st dere ikke etablerte dere i samme by som henne, så kunne hun poppet innom på kortere besøk. 

Anonymkode: c2ffb...fed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Akkurat dette synes jeg fint du kan si til henne. Og hvorfor inviterer du ikke henne på besøk til dere istedenfor at dere skal reise til henne? 

Har det skjedd noe i livet hennes som er vanskelig eller en overgang? Gått av med pensjon f.eks? 

Kanskje er hun fryktelig skuffet over st dere ikke etablerte dere i samme by som henne, så kunne hun poppet innom på kortere besøk. 

Anonymkode: c2ffb...fed

Fordi hun synes det er for langt, hun blir så utslitt bare hun må gjøre noe i det hele tatt som ikke er gøy (bilturer, handle,etc)

Hun har ikke gjort noe spesielt. Hun har det livet hun har drømt om. Jobber ikke fullt, slik at hun kan bruke tid på håndarbeid. Flyttet til drømmehuset, koser seg på stranda, tar et glass vin etter jobb og har syden stemning eller julestemning hele året. 

Vi får ikke til å flytte dit, og hvis det skal være slik, ser jeg ikke heller poenget. Selvom det hadde vært hyggelig å se henne oftere, men da får det bare være. 

Anonymkode: 1ae4c...829

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.7.2021 den 16.07):

Jeg tenker diagnose av noe slag. Noe som kommer lettere frem i alderdommen. Mange kvinner er høytfungerende autist, er på spektrumet for narcisime eller noe annet. Adhd / add / asberger osv. Min sønn had adhd og autisme tegn og hans far er veldig kjølig og selvopptatt. Hans mor er kjølig egoistisk og tvangstenker på hvordan ting skal gjøres. Kunne fint vært som din mor.

Anonymkode: f1ccf...576

Absolutt ikke autisme/add/asperger.

Anonymkode: 5293d...44a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som en personlighetsforstyrrelse, Cluster B. Tipper borderline eller narsissistisk. Mammaen min er sånn selv. Jeg har borderline personlig og er diagnotisert av psykolog men er høyfungerende og elsker å lese om psykologi. Mamma har bare blitt verre med årene også, tror overgangsalder og hormoner har mye å si også.

Anonymkode: cd8c5...0dc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper det ikke er noen diagnose inne i bildet, men at hun rett og slett er selvopptatt og ikke setter seg inn i andres perspektiv. 
Mitt forslag er at du stort sett hever deg over de sure kommentarene som kommer, men at du sier rolig og tydelig ifra når det blir for drøyt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...