Gå til innhold

Psykolog i arbeidstiden

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått psykolog, men psykologen er kun tilgjengelig i arbeidstiden. Problemet er at jeg syns det er ubehagelig å fortelle jobben at jeg må til psykolog 1 gang i uken. Jeg er vikar og ikke så trygg på å dele slike ting. Hva skal jeg gjøre? Jeg vil ikke at jobben skal vite at jeg går til psykolog, de kan tenke alt mulig om meg da. Syns samtidig det er privat sak. Men det blir for dumt å si at jeg må ha fri en gang i uken og ikke informere om hvorfor, det er like gale. Hva gjør jeg?

Anonymkode: edfd8...7cf

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan har du tenkt å ta ut fraværet da? Avspasering? 

Anonymkode: d91c6...dbc

AnonymBruker
Skrevet

Si det til sjefen men ikke noen andre, kollegaene dine har ikke noe med det.

Anonymkode: 1ea6c...d39

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

De aller fleste helsetilbud foregår i arbeidstiden. Bare si at du skal til behandling. 

Anonymkode: 4b681...b4e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ville vært forsiktig med å nevne psykolog. Bruk heller "behandling" som kan være hva som helst.

Anonymkode: 4cbc1...d31

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo si at du må gå til fysioterapeut?

Anonymkode: 0aa89...367

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Ville vært forsiktig med å nevne psykolog. Bruk heller "behandling" som kan være hva som helst.

Hvorfor det?

Anonymkode: bf6da...bc6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Du kan jo si at du må gå til fysioterapeut?

Smart. Men hva skal jeg si jeg skal gjøre hos fysioterapeut? Jeg vil ikke bli oppfattet som hemmelighetsfull som ikke forteller noe, da lurer de enda mer. Ønsker å være åpen og ikke få noen til å lure på hva jeg gjør den ene dagen i uken. Jeg jobber tett med kollegaer.

AnonymBruker
Skrevet

Det er bedre å si at du skal til behandling. Du er ikke pliktig til å opplyse hverken kolleger eller arbeidsgiver om hvilken type behandling det er eller hva du behandles for. Alle får fri med lønn til slikt. Det heter vel velferdsperm?

Anonymkode: 30ea1...ea8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men det blir for dumt å si at jeg må ha fri en gang i uken og ikke informere om hvorfor, det er like gale. Hva gjør jeg?

Du kan få fastlegen din til å skrive et dokument til arbeidsgiver, der det står at du må møte til behandling en dag pr uke  f.o.m. dato xxxxxx t.o.m. dato xxxxxx) og at behandlingstiden er xx minutter (eller x timer) hver gang.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Smart. Men hva skal jeg si jeg skal gjøre hos fysioterapeut? Jeg vil ikke bli oppfattet som hemmelighetsfull som ikke forteller noe, da lurer de enda mer. Ønsker å være åpen og ikke få noen til å lure på hva jeg gjør den ene dagen i uken. Jeg jobber tett med kollegaer.

Trene opp ryggen?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke bra å servere løgner. Det er mye bedre å si at du ikke ønsker å opplyse om hva det gjelder dersom kolleger spør.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har du født barn noen sinne kan du fortelle at du har rygg og hoftesmerter fra da du var gravid. Mange har det.

Eller en medfødt liten skjevhet som trenger oppfølging da du har begynt å få smerter. 

Anonymkode: 60ec0...796

AnonymBruker
Skrevet

Har for øvrig aldri blitt spurt hva det er jeg skal til behandling/sykehus/lege/fysioterapeut/mr for. Arbeidsgiver sier bare at det er greit og lykke til. 

Anonymkode: 60ec0...796

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Hvorfor det?

Anonymkode: bf6da...bc6

Sånn generelt så  tenker jeg at det ikke er spesielt lurt å annonsere psykiske problemer om man tenker at man ønsker å få en fast stilling (kan hende ts har andre planer). Man vet ikke hva slags ledere man har med å gjøre og noen kan fort se det som et fremtidig kostnads og bemmingsproblem.

Mye fravær som vikar ser heller ikke spesielt pent ut og det arbeidet faller da på kolleger. Om man er borte 16 timer i mnd for å gå på behandling så begynner det også å bli kroner ut av det. Er man borte en hel dag begynner man å nærme seg en 80% stilling hvis vikariatet i utgangspunktet var 100% stilling.

Jeg mener ikke at det er rett at det er slik, men tendensene i arbeidslivet er der. Det er kun profitt og effektivitet som gjelder. Er en grunn til at selv sykehjem med eldre mennesker som er på vei ut av livet blir pleiet av folk på arbeidstrening som kommunen ikke betaler  for. En skam,  men slik er det.

AnonymBruker
Skrevet

I min jobb har vi fri med lønn for alle legetimer og timer hos spesialisthelsetjenesten. 

Fysikalsk behandling var også med lønn, men den måtte dokumenteres. Personalhåndboka til Nordlandssykehuset. 

Sæ jeg ville sagt at jeg har time i spesialisthelsetjenesten. Alle psykologer, også privat, er spesialisthelsetjenesten, så sannsynligvis har du fri med lønn for behandlingen, så bare si du har timer hos spesialisthelsetjenesten. Ikke noe mer. Sjefen har ikke lov å spørre om hvorfor, men kan spørre om hen kan tilrettelegge noe for deg. 

Anonymkode: eda05...129

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...