AnonymBruker Skrevet 26. juli 2021 #1 Skrevet 26. juli 2021 Hei, jeg har bestilt time til lege, men vil gjerne høre om det er noen andre som kjenner seg igjen i symptombildet mitt? Gjerne fortell om bakgrunnen deres og om dere eventuelt fikk en diagnose. Går ikke ned i vekt til tross for kaloriunderskudd. Har aldri hatt problemer med dette før, og kan vanligvis lett justere vekten. Fikk mitt andre barn for 8 måneder siden og klarer ikke gå ned de siste kiloene. Første gang var det null problem. Svært Kraftige blødninger ved menstruasjon Mistet svært mye hår (fikk ikke til ammingen denne gangen, så kan ikke være det) Unormalt slapp og sliten (er så heldig som har barn som sover godt og er relativt enkle) Sliter med søvn, rettere sagt å sovne. Glemsk - dårlig korttidshukommelse Tørt hår Tørr hud Lav toleranse for stress Indre uro Nedstemthet Forstoppet Flisete negler Setter pris på alle tilbakemeldinger! Anonymkode: 193ef...86b
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2021 #2 Skrevet 26. juli 2021 Håper legen sjekker stoffskiftet ditt. Og at du ikke har mangler i forhold til vitaminer og mineraler Anonymkode: 98a5f...0bf 3
Ullvott Skrevet 26. juli 2021 #4 Skrevet 26. juli 2021 Du bør i alle fall spørre spesielt om stoffskifteprøver, jernmangel og mangel på ulike vitaminer (A, B9, B12, D). 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2021 #5 Skrevet 26. juli 2021 Jeg hadde bedt gyn sjekke for PCOS om du ikke har utslag på stoffskifte. Anonymkode: fec1e...465 2
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2021 #6 Skrevet 26. juli 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hei, jeg har bestilt time til lege, men vil gjerne høre om det er noen andre som kjenner seg igjen i symptombildet mitt? Gjerne fortell om bakgrunnen deres og om dere eventuelt fikk en diagnose. Går ikke ned i vekt til tross for kaloriunderskudd. Har aldri hatt problemer med dette før, og kan vanligvis lett justere vekten. Fikk mitt andre barn for 8 måneder siden og klarer ikke gå ned de siste kiloene. Første gang var det null problem. Svært Kraftige blødninger ved menstruasjon Mistet svært mye hår (fikk ikke til ammingen denne gangen, så kan ikke være det) Unormalt slapp og sliten (er så heldig som har barn som sover godt og er relativt enkle) Sliter med søvn, rettere sagt å sovne. Glemsk - dårlig korttidshukommelse Tørt hår Tørr hud Lav toleranse for stress Indre uro Nedstemthet Forstoppet Flisete negler Setter pris på alle tilbakemeldinger! Anonymkode: 193ef...86b Ja alt dette er jo kjent. Du har fått barn nr 2. Vet ikke om det er en diagnose akkurat Men kjenner igjen absolutt alt på lista. Nå 3 år senere vedder jeg ganske mye på at søvnmangel var den store synderen som lå bak mye, og hormonelle endringer etter svangerskap og fødsel bidro til resten. For alt har gått over av seg selv etterhvert som ungene begynte å sove bedre, og tiden gikk rett og slett. Yngste blir snart 3,5 år og kroppen føles normal igjen. Visste at det tar 2 år før hormonene er tilbake der de var før graviditet, og siden jeg ammet til hun var over 2 også, så tok det sikkert enda litt lenger før det stabiliserte seg 6-12 mnd etter ammeslutt. MEN - ta kontakt med fastlegen. Kanskje kan hormonprevensjon være verdt er forsøk. Hos meg ble det bare verre! Så spiralen røk ut etter nærmere ett år med nedstemthet. Du har ikke spiral vel?? I såfall vurder å ta den ut! Tok eksakt 14 dager etter jeg tok den ut før jeg sto ved kaffemaskinen på jobb og tenkte "skal jeg ta en joggetur i dag?", fra totalt energiløs, likegyldig og nesten litt sløv, så kom endel overskudd tilbake etter jeg insisterte på at den måtte ut. Men hvis du ikke bruker hormonell prevensjon så kan kanskje det bidra til å stabilisere litt. Det kan faktisk hjelpe. Snakk med fastlegen om hvordan du har det. Og stå på ditt. Jeg fikk to ganger beskjed om at nedstemthet etc ikke var bivirkning av hormonspiral. Så leste jeg bare om SÅ mange andre på nette som påsto at de definitivt hadde den bivirkningen, så tilslutt sa jeg bare at "den skal ut, det er min kropp, du får mene hva du vil, jeg må ha den ut av kroppen." Og jeg hadde så rett. Så man må stå på krava gitt. Sjekk også vitaminstatus etc, er noe i nedre del av normalen ville jeg vurdert tilskudd selv om fastlegen sier alt er normalt. Spør på apotek for å holde deg innenfor hva som er trygt. Mtp blødningene så vurder også jernmangel. Jeg hadde i tillegg til alt over, kanskje på grunn av likegyldighet og trøtthet, pådratt meg d-vitaminmangel også. Høydose d-vitamin hjalp på å få tilbake enda mer av energien. Men en hel natts søvn etter 5 år var vel det som tilslutt gjorde mest nytte Ser du får sove godt da - du er heldig. Jeg var våken hver natt i 5 år. Og nå er jeg oppe flere ganger igjen med 3-åringen. Men heldigvis snart ferdig med småbarnsårene her. Lykke til. Jeg tipper hormonene dine er på styr i all hovedsak. Spør etter litt hjelp til å stabilisere, eller bytt hormonell prevensjon om du bruker det. Anonymkode: e1d87...f45 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2021 #7 Skrevet 26. juli 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja alt dette er jo kjent. Du har fått barn nr 2. Vet ikke om det er en diagnose akkurat Men kjenner igjen absolutt alt på lista. Nå 3 år senere vedder jeg ganske mye på at søvnmangel var den store synderen som lå bak mye, og hormonelle endringer etter svangerskap og fødsel bidro til resten. For alt har gått over av seg selv etterhvert som ungene begynte å sove bedre, og tiden gikk rett og slett. Yngste blir snart 3,5 år og kroppen føles normal igjen. Visste at det tar 2 år før hormonene er tilbake der de var før graviditet, og siden jeg ammet til hun var over 2 også, så tok det sikkert enda litt lenger før det stabiliserte seg 6-12 mnd etter ammeslutt. MEN - ta kontakt med fastlegen. Kanskje kan hormonprevensjon være verdt er forsøk. Hos meg ble det bare verre! Så spiralen røk ut etter nærmere ett år med nedstemthet. Du har ikke spiral vel?? I såfall vurder å ta den ut! Tok eksakt 14 dager etter jeg tok den ut før jeg sto ved kaffemaskinen på jobb og tenkte "skal jeg ta en joggetur i dag?", fra totalt energiløs, likegyldig og nesten litt sløv, så kom endel overskudd tilbake etter jeg insisterte på at den måtte ut. Men hvis du ikke bruker hormonell prevensjon så kan kanskje det bidra til å stabilisere litt. Det kan faktisk hjelpe. Snakk med fastlegen om hvordan du har det. Og stå på ditt. Jeg fikk to ganger beskjed om at nedstemthet etc ikke var bivirkning av hormonspiral. Så leste jeg bare om SÅ mange andre på nette som påsto at de definitivt hadde den bivirkningen, så tilslutt sa jeg bare at "den skal ut, det er min kropp, du får mene hva du vil, jeg må ha den ut av kroppen." Og jeg hadde så rett. Så man må stå på krava gitt. Sjekk også vitaminstatus etc, er noe i nedre del av normalen ville jeg vurdert tilskudd selv om fastlegen sier alt er normalt. Spør på apotek for å holde deg innenfor hva som er trygt. Mtp blødningene så vurder også jernmangel. Jeg hadde i tillegg til alt over, kanskje på grunn av likegyldighet og trøtthet, pådratt meg d-vitaminmangel også. Høydose d-vitamin hjalp på å få tilbake enda mer av energien. Men en hel natts søvn etter 5 år var vel det som tilslutt gjorde mest nytte Ser du får sove godt da - du er heldig. Jeg var våken hver natt i 5 år. Og nå er jeg oppe flere ganger igjen med 3-åringen. Men heldigvis snart ferdig med småbarnsårene her. Lykke til. Jeg tipper hormonene dine er på styr i all hovedsak. Spør etter litt hjelp til å stabilisere, eller bytt hormonell prevensjon om du bruker det. Anonymkode: e1d87...f45 Må legge til meg selv. jeg fikk sjekket stoffskiftet også, det var helt normalt. men sjekk det også! Det var en av tingene jeg også ba om, for disse symptomene kan også passe til det. Anonymkode: e1d87...f45
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2021 #8 Skrevet 26. juli 2021 Kan være så enkelt at du mangler diverse vitaminer. Ved D-vitamin mangel er dine symptomer veldig vanlig. Anonymkode: c88e9...838
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2021 #9 Skrevet 26. juli 2021 Tipper du enten mangler vitaminer eller jern, eller at det er lavt stoffskiftet. Absolutt noe å dra til fastlegen med. Anonymkode: f8dcc...e7c
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2021 #10 Skrevet 26. juli 2021 Jeg kjenner igjen de fleste av symptomene dine. Jeg har alvorlig mangel på d-vitamin. Anonymkode: a76db...87c
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2021 #11 Skrevet 26. juli 2021 Disse symptomene er jo helt klassiske for lavt stoffskifte. Bestill en legetime og sjekk ut Ft3 Ft4 og TSH. Blodprøvene dine kan vise normale funn til tross for at du er syk. Erfart. Men ikke enkelt å få prøve ut medisiner når alt viser at verdiene er fine. Ikke noe nytt dette med "fine" blodprøver, der du likevel absolutt ikke fungerer, innenfor gruppen av stoffskifte syke. Mange som har erfaring med dette desverre. Forsøk ev å gå til annen lege. Anonymkode: ba4b9...a48
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2021 #12 Skrevet 26. juli 2021 Typisk lavt stoffskifte, kommer også ofte etter fødsel. Kan normalisere seg etterhvert. Anonymkode: 2da68...5fb 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2021 #13 Skrevet 26. juli 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Ja alt dette er jo kjent. Du har fått barn nr 2. Vet ikke om det er en diagnose akkurat Men kjenner igjen absolutt alt på lista. Nå 3 år senere vedder jeg ganske mye på at søvnmangel var den store synderen som lå bak mye, og hormonelle endringer etter svangerskap og fødsel bidro til resten. For alt har gått over av seg selv etterhvert som ungene begynte å sove bedre, og tiden gikk rett og slett. Yngste blir snart 3,5 år og kroppen føles normal igjen. Visste at det tar 2 år før hormonene er tilbake der de var før graviditet, og siden jeg ammet til hun var over 2 også, så tok det sikkert enda litt lenger før det stabiliserte seg 6-12 mnd etter ammeslutt. MEN - ta kontakt med fastlegen. Kanskje kan hormonprevensjon være verdt er forsøk. Hos meg ble det bare verre! Så spiralen røk ut etter nærmere ett år med nedstemthet. Du har ikke spiral vel?? I såfall vurder å ta den ut! Tok eksakt 14 dager etter jeg tok den ut før jeg sto ved kaffemaskinen på jobb og tenkte "skal jeg ta en joggetur i dag?", fra totalt energiløs, likegyldig og nesten litt sløv, så kom endel overskudd tilbake etter jeg insisterte på at den måtte ut. Men hvis du ikke bruker hormonell prevensjon så kan kanskje det bidra til å stabilisere litt. Det kan faktisk hjelpe. Snakk med fastlegen om hvordan du har det. Og stå på ditt. Jeg fikk to ganger beskjed om at nedstemthet etc ikke var bivirkning av hormonspiral. Så leste jeg bare om SÅ mange andre på nette som påsto at de definitivt hadde den bivirkningen, så tilslutt sa jeg bare at "den skal ut, det er min kropp, du får mene hva du vil, jeg må ha den ut av kroppen." Og jeg hadde så rett. Så man må stå på krava gitt. Sjekk også vitaminstatus etc, er noe i nedre del av normalen ville jeg vurdert tilskudd selv om fastlegen sier alt er normalt. Spør på apotek for å holde deg innenfor hva som er trygt. Mtp blødningene så vurder også jernmangel. Jeg hadde i tillegg til alt over, kanskje på grunn av likegyldighet og trøtthet, pådratt meg d-vitaminmangel også. Høydose d-vitamin hjalp på å få tilbake enda mer av energien. Men en hel natts søvn etter 5 år var vel det som tilslutt gjorde mest nytte Ser du får sove godt da - du er heldig. Jeg var våken hver natt i 5 år. Og nå er jeg oppe flere ganger igjen med 3-åringen. Men heldigvis snart ferdig med småbarnsårene her. Lykke til. Jeg tipper hormonene dine er på styr i all hovedsak. Spør etter litt hjelp til å stabilisere, eller bytt hormonell prevensjon om du bruker det. Anonymkode: e1d87...f45 Ja, det er jammen mye fastlegene ikke vet, virker det som. De sitter der arrogant og vitser symptomer og plager bort. Synes de kan så forbanna lite, når det kommer til stykke. Det er så innmari mange pasienter som viser seg i å ha rett i etterkant, fordi de kjenner sin kropp best. "Leger, lær dere å lytt, vær nyskjerrig og fleksibel overfor pasienten" Vær litt mer åpen for at alt ikke er etter boka eller så firkantet" 🙏🏻 Så kan dere kanskje hjelpe andre pasienter raskere. Anonymkode: ba4b9...a48 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2021 #14 Skrevet 26. juli 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hei, jeg har bestilt time til lege, men vil gjerne høre om det er noen andre som kjenner seg igjen i symptombildet mitt? Gjerne fortell om bakgrunnen deres og om dere eventuelt fikk en diagnose. Går ikke ned i vekt til tross for kaloriunderskudd. Har aldri hatt problemer med dette før, og kan vanligvis lett justere vekten. Fikk mitt andre barn for 8 måneder siden og klarer ikke gå ned de siste kiloene. Første gang var det null problem. Svært Kraftige blødninger ved menstruasjon Mistet svært mye hår (fikk ikke til ammingen denne gangen, så kan ikke være det) Unormalt slapp og sliten (er så heldig som har barn som sover godt og er relativt enkle) Sliter med søvn, rettere sagt å sovne. Glemsk - dårlig korttidshukommelse Tørt hår Tørr hud Lav toleranse for stress Indre uro Nedstemthet Forstoppet Flisete negler Setter pris på alle tilbakemeldinger! Anonymkode: 193ef...86b Vitamin nivåer og stoffskifte ville jeg bedt om blodprøver på hos fastlegen. b-vitmain, b12, jern, jernmetning, hemaglobin, folat, d-vitamin, ferritin osv Anonymkode: 8af30...beb
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2021 #15 Skrevet 27. juli 2021 Mye av tingene du lister opp kan relateres til at du har født. Anonymkode: 49ccc...a8e
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå