AnonymBruker Skrevet 26. juli 2021 #1 Skrevet 26. juli 2021 Veldig usikker på hvordan vi skal gjøre dette. Jeg har en tomt jeg har fått gratis og den er skilt ut fra en større eiendom min familie eier. Jeg skal selv overta eiendommen etterhvert og det er helt uaktuelt å selge tomta/huset. Det er også en av kriteriene til at jeg fikk den. Blir derfor meg som skal stå ene og alene som eier av denne og det skal vi ha kontrakt på hvis det eventuelt skulle bli brudd mellom meg og kjæresten. Jeg har 1 barn fra før av som jeg har annenhver uke og han har 5 barn fra før som han har annenhver helg. Problemet kommer når jeg helst vil bygge dette så lite som mulig for å ha minst mulig lån da jeg ikke driter penger, og han vil bygge det størst mulig fordi han har mange barn. Dere med mange barn, har dere 1 rom til hvert barn? Hvor stort er deres hus? Hvor mange barn kan dele rom eventuelt? Mine tanker er at siden barna hans er der annenhver helg så går det an å dele rom og at vi bør bygge utifra hvordan hverdagen er hos oss da vi ofte bare er 2-3 personer der. Å bo litt tett annenhver helg er noe vi klarer tror jeg. Han ønsker at de skal ha mye plass fordi det har barna hans hos moren sin og han er redd de da vil synes det er bedre hos henne og at det ikke kommer noe godt ut av å være oppi hverandre. Vi har begge lyst til å bygge på denne tomta forresten. Anonymkode: c73cb...579
Misanthropis Skrevet 26. juli 2021 #2 Skrevet 26. juli 2021 Har 5 barn, 280 boareal. alle har ganske store egne rom, men to av de tette vil gjerne bare være sammen og sover oftest sammen.og det har de fjort fra de var 3-4 og nå er de 11-12. Så vil si at rombehovet kommer an på alder og de konkrete relasjonene og ikke minst tilretteleggingen.
Ulrikke Skrevet 26. juli 2021 #3 Skrevet 26. juli 2021 Vi har 170 m2. Vi har hatt ett barn på fulltid og tre på deltid (varierende grad). Alle har hatt egne rom, men rommene har ikke vært store (de var sånn da vi flyttet hit, altså). Nå er barna store, og de tre på deltid har alle flyttet hjemmefra, og vi har slått ned vegger og laget større rom (det er plass til at alle kan sove her, men vi har ikke beholdt antall rom). Hvor store er barna hans? Er det en mulighet for dere? Bygge med noen lettvegger i rom som gjør at alle har en dør å lukke, men at det er enkelt å gjøre om etter hvert? Jeg skjønner deg godt, samtidig skjønner jeg ham også, som vil at barna skal ønske å komme til dere..... Ville hentet inn flere priser og sett hva jeg synes var levelig. Antall kvadratmeter er ikke alltid det viktigste, man kan ha god plass uten at det føles sånn hvis planløsningen ikke er god.... Så med et hus med riktig planløsning og gode løsninger ellers er det ikke sikkert det må være så gigantisk! 2
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2021 #4 Skrevet 26. juli 2021 Vi bor per dags dato på 95kvm. Kun 3 soverom og 1 bad, det er alt for lite.. Vi har tilsammen 4 barn annenhver helg. Den minste sover på vårt rom enda, de to mellomste deler rom og den eldste har eget rom. Vi kommer til å kjøpe nytt hus til våren slik at alle får egne rom. For de to som deler rom er det mye krangling om hvem som eier hva på rommet, og leggingen tar flere timer fordi begge to ikke klarer å være stille samtidig(disse to er stesøsken). De er 8 og 10 år. Anonymkode: 3449a...d24
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2021 #5 Skrevet 26. juli 2021 Fire barn, huset er 250 kvadrat. Ville ikke hatt noe mindre. Anonymkode: e572f...118
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2021 #6 Skrevet 26. juli 2021 5 barn og 340kvm, alle har egne soverom og vi har ett gjesterom. Trenger all plassen vi har. Anonymkode: 119f7...39c
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2021 #7 Skrevet 26. juli 2021 250 kvm, 5 barn. Eget soverom til alle og sovesofa på loftstue til evnt gjester. Anonymkode: 3deba...e4b
Brunello Skrevet 26. juli 2021 #8 Skrevet 26. juli 2021 Jeg mener at huset bør dimensjoneres slik at alle får privatliv om ønskelig. Det er dermed ikke sagt at man må ha et soverom til hver. Kjellerstue / loftsstue kan avhjelpe dersom noen deler rom. Barnas alder har stor betydning. Siden han har rukket å få fem barn og også blitt samboer med deg, regner jeg med at en eller flere nærmer seg alder for utflytting. 3
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2021 #9 Skrevet 26. juli 2021 Vi har bare 3 barn, og hus på 215 kvm, og det er "akkurat stort nok". Barna har rom på rundt 10 kvm hver, og vi har ikke noe gjesterom (men har stor stue og et vindusløst leke&treningsrom i kjelleren). Måtte nok lagt på rundt 15 kvm pr barn ekstra, og kanskje nok til et ekstra bad også - så med 5 barn ville jeg satt som minimumskrav 250 kvm og en god romløsning - og minst 2, helst 3 bad / eventuelt 2 baderom og minst 1 separat toalett. Når det er hans barn som krever så stor plass, kunne det kanskje være en mulighet for at han tar en større del av huslånet (og eierandelen av huset)? Anonymkode: 76c83...08e
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2021 #10 Skrevet 26. juli 2021 Brunello skrev (1 minutt siden): Jeg mener at huset bør dimensjoneres slik at alle får privatliv om ønskelig. Det er dermed ikke sagt at man må ha et soverom til hver. Kjellerstue / loftsstue kan avhjelpe dersom noen deler rom. Barnas alder har stor betydning. Siden han har rukket å få fem barn og også blitt samboer med deg, regner jeg med at en eller flere nærmer seg alder for utflytting. Alle barna er mellom 4 og 11 år. Anonymkode: c73cb...579
Helgeline Skrevet 26. juli 2021 #11 Skrevet 26. juli 2021 Firebarnsmor her, alle barna er felles. Det dummeste man gjør når man bygger nytt er å ha for få soverom. Samtidig er dette et betydelig antall barn, må vel nærmest ha et slott for at alle skal få eget rom. Siden hans barn er hos dere kun annenhver helg, synes jeg ikke det er en selvfølge å ha eget rom til alle sammen. At to og to av disse barna må dele rom annenhver helg må være innafor. Det barnet som bor der annenhver uke bør prioriteres med eget rom. Men ville prioritert et eget lekerom/oppholdsrom til ungene. Det er vel så viktig som at de har «enerom» til alle. 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2021 #12 Skrevet 26. juli 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Når det er hans barn som krever så stor plass, kunne det kanskje være en mulighet for at han tar en større del av huslånet (og eierandelen av huset)? Sitat Jeg skal selv overta eiendommen etterhvert og det er helt uaktuelt å selge tomta/huset. Det er også en av kriteriene til at jeg fikk den. Blir derfor megsom skal stå ene og alene som eier av denne og det skal vi ha kontrakt på hvis det eventuelt skulle bli brudd mellom meg og kjæresten. Anonymkode: ca4f4...e9a 1
Brunello Skrevet 26. juli 2021 #13 Skrevet 26. juli 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Alle barna er mellom 4 og 11 år. Anonymkode: c73cb...579 Bor dere slik at det vil være normalt at barna bor hjemme til de er ferdig på videregående, eller flytter de på hybel? Siden så mange bare er hos dere annenhver helg, ville jeg vurder løsninger som kan endres etter behov. Eksempelvis ha to -tre soverom i noe som blir kjellerstue / tv-stue på sikt (når barna flytter ut) ved å ta bort noen vegger. 2
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2021 #14 Skrevet 26. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Veldig usikker på hvordan vi skal gjøre dette. Jeg har en tomt jeg har fått gratis og den er skilt ut fra en større eiendom min familie eier. Jeg skal selv overta eiendommen etterhvert og det er helt uaktuelt å selge tomta/huset. Det er også en av kriteriene til at jeg fikk den. Blir derfor meg som skal stå ene og alene som eier av denne og det skal vi ha kontrakt på hvis det eventuelt skulle bli brudd mellom meg og kjæresten. Jeg har 1 barn fra før av som jeg har annenhver uke og han har 5 barn fra før som han har annenhver helg. Problemet kommer når jeg helst vil bygge dette så lite som mulig for å ha minst mulig lån da jeg ikke driter penger, og han vil bygge det størst mulig fordi han har mange barn. Dere med mange barn, har dere 1 rom til hvert barn? Hvor stort er deres hus? Hvor mange barn kan dele rom eventuelt? Mine tanker er at siden barna hans er der annenhver helg så går det an å dele rom og at vi bør bygge utifra hvordan hverdagen er hos oss da vi ofte bare er 2-3 personer der. Å bo litt tett annenhver helg er noe vi klarer tror jeg. Han ønsker at de skal ha mye plass fordi det har barna hans hos moren sin og han er redd de da vil synes det er bedre hos henne og at det ikke kommer noe godt ut av å være oppi hverandre. Vi har begge lyst til å bygge på denne tomta forresten. Anonymkode: c73cb...579 5 barn fra før av!😱 Anonymkode: 39cdd...b0b 5
Eneri Skrevet 26. juli 2021 #15 Skrevet 26. juli 2021 Vi har et hus på ca 160 kvm. En tid bodde fire barn hjemme, nå er det to igjen som ikke er voksne. Vi har seks soverom, det minste på 6,3 kvm er bare brukt til kontor/gjesterom, men kunne vært brukt til barnerom. To bad, der det ene er kombinert bad/vaskerom. Stue i god størrelse, og i tillegg en del av kjøkkenet med sofakrok. Så huset vårt er veldig arealeffektivt, alt på en flate. Minuset er for dårlig oppbevaringsplass i yttergang når seks stykker er hjemme. Jeg tenker også at noen barn kan dele rom når de er der så lite. Men kan være fint å ha ei ekstra lita stue som barn/ungdommer kan bruke. Sikkert mange lure ting dere kan tenke på bygningsmessig for å få god utnyttelse av kvadratmeterne. Ekstra takhøyde som gir mulighet for sovehems feks. Er barna små kan det være fint å tenke at det bør være god tumleplass utendørs med lekestativ osv. 1
Molimaki Skrevet 26. juli 2021 #16 Skrevet 26. juli 2021 5 barn (9, 17, 21, 22 & 27, hvor kun det eldste barnet er flyttet hjemmefra) venter nr.6. Huset er 300 kvm + vi har et hus ved siden av på 100 kvm, som er innrettet med treningsrom & sykkelverksted. Alle barna har store rom, og vi satser da på at dei to store på 21 & 22 år snart flytter hjemmefra Tenker da ikke at alle hans barn trenger eget rom, når dei kun er der hver 2.helg.
Brunello Skrevet 26. juli 2021 #17 Skrevet 26. juli 2021 Molimaki skrev (5 minutter siden): 5 barn (9, 17, 21, 22 & 27, hvor kun det eldste barnet er flyttet hjemmefra) venter nr.6. Huset er 300 kvm + vi har et hus ved siden av på 100 kvm, som er innrettet med treningsrom & sykkelverksted. Alle barna har store rom, og vi satser da på at dei to store på 21 & 22 år snart flytter hjemmefra Tenker da ikke at alle hans barn trenger eget rom, når dei kun er der hver 2.helg. Med en baby i huset vil nok de eldste flytte ut. 3
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2021 #18 Skrevet 26. juli 2021 Vi har fire ganske små soverom, med plass til seng og klær. Så har vi lekerom i en forstørret gang mellom disse. I tillegg har vi to større rom i etasjen over, som etterhvert kan gjøres om til to loftstuer. Anonymkode: f623c...cd7
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2021 #19 Skrevet 26. juli 2021 3 hours ago, AnonymBruker said: Veldig usikker på hvordan vi skal gjøre dette. Jeg har en tomt jeg har fått gratis og den er skilt ut fra en større eiendom min familie eier. Jeg skal selv overta eiendommen etterhvert og det er helt uaktuelt å selge tomta/huset. Det er også en av kriteriene til at jeg fikk den. Blir derfor meg som skal stå ene og alene som eier av denne og det skal vi ha kontrakt på hvis det eventuelt skulle bli brudd mellom meg og kjæresten. Anonymkode: c73cb...579 Ok, da er spørsmålet mer "hvor mye skal han betale i leie til deg - og kan du eventuelt seksjonere av og leie ut deler av huset dersom det blir brudd mellom dere?" Hvis leien han betaler deg tilsvarer "markedsleie" for fellesdelen av huset og i tillegg dine månedlige ekstrakostnader for en "leilighetsdel" med for eksempel 3 soverom og eget bad, der hans barn kan bo når de er på besøk - så bygger du selvfølgelig det også. Blir det slutt, kan du leie ut den delen. Anonymkode: 76c83...08e
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2021 #20 Skrevet 26. juli 2021 Enten så må du bygge stort eller finne deg ny mann. Eventuelt hvis du skal bygge alene, så kan mannen din finne seg et bosted for barna når han har de? Å ha lite lån høres fantastisk ut, å ta opp et digert lån for å forsørge hans barn hadde jeg aldri gjort. Plutselig blir det slutt, å du sitter igjen med et kjempestort hus på tomten din. Anonymkode: 04e55...87b 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå