Gå til innhold

Yrker med god lønn

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Nå har jo sykepleiere en del ansvar som andre yrkesgrupper du nevner slipper å belemres med.

De har også endel ubekvem arbeidstid (mye av den "høye" lønna er helge-, kvelds- og natt-tillegg), samt en noe stressende hverdag enn f.eks en statsviter rent generelt.

Helse er også noe av det viktigste et menneske har, noe som også bør gjenspeiles i lønningene til dem som faktisk pleier og arbeider med syke mennesker.

Unnskyld meg, men noe så direkte frekt og arroganmt sagt. Jeg vet faktisk om jurister og statsvitere som jobber i næringslivet som frie konsulenter, de jobber kvelder, helger og står på til tusen.

Det er direkte vågalt å sammenlikne sykepleier-yrket med andre for så å trekke en konklusjon om at sykepleier-yrket er "hardest" og "mest krevende". Det å skifte laken, mate andre, gi omsorg og levere ut medisiner er ikke mer krevende enn å sitte i kassa på Rimi (omtrent så provoserende er dine utsagn).

Sykepleiere tjener helt ålreit og like mye som lærere. De to gruppene tjener opp mot 330 000,- eventuelt en del mer, pga. tilleggsansvar/lektor/rektor-lønningene er opp mot 460 000,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, for de summene du nevner er jo å tjene RÅTT. :roll:

Det er rått sammenliknet med andre yrker og utdanninger som er dobbelt så lange og høye som sykepleier-yrket med sin høgskoleutdanning.

Jurister, statsvitere og sivilingeniører tjener omtrent det samme som sykepleierne i en kommune, derfor betegnes dette som "rått".

Det mest riktige ville være om sykepleierne tjente 330 000,- og de andre med 6 års utdanninger starter med en nedre grense på 360 000,- - i kommunesektoren altså.

Utenfor kommunessektoren opererer vi med høyere priser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingeniører flest har også kun 3 års utdanning, og tjener lett mer enn 350 000 i året. Og dette uten å måtte kjempe så voldsomt for lønna. Sykepleiernes såkalte syting har gitt resultater, går du 5-10 år tilbake i tid var sykepleiernes lønninger skammelig lave!

Hvis en "vanlig" (avdelings) ingeniør i kommunen tjener 350 000,-, så skal jurister, statsvitere og sivilingeniører tjene en god del over og mer enn det! Disse gruppene har tross alt mer utdanning enn både sykepleiere og vanlige 3-års utdannede ingeniører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld meg, men noe så direkte frekt og arroganmt sagt. Jeg vet faktisk om jurister og statsvitere som jobber i næringslivet som frie konsulenter, de jobber kvelder, helger og står på til tusen.

Og hva tjener disse da?  Tjener de f.eks bedre enn en jurist/statsviter  i det offentlige med bekvem arbeidstid og mindre stress?  Hvis du vet at det er stressende og hardt å jobbe til "alle døgnets tider" så er du vel neppe for at det ikke skal betale seg heller, eller er det bare sykepleiere som ikke skal ha denne betalingen?

Det er direkte vågalt å sammenlikne sykepleier-yrket med andre for så å trekke en konklusjon om at sykepleier-yrket er "hardest" og "mest krevende". Det å skifte laken, mate andre, gi omsorg og levere ut medisiner er ikke mer krevende enn å sitte i kassa på Rimi (omtrent så provoserende er dine utsagn).

Det er krevende og stressende på den måten at man faktisk har ansvar for andre menneskers helse, og faktisk kan en feil bety at et annet menneske dør eller blir invalidisert.  Men jeg forstår at mange kanskje ikke bryr seg så mye om helse og liv og synes at andre ting er mer viktige og bør betale seg mer.

Sykepleiere tjener helt ålreit og like mye som lærere. De to gruppene tjener opp mot 330 000,- eventuelt en del mer, pga. tilleggsansvar/lektor/rektor-lønningene er opp mot 460 000,-

Jeg synes begge gruppene tjener mindre enn de får i dag. Men så har jeg også kanskje et litt annet syn på f.eks barns lønnsomhet enn man normalt har innenfor et relativt korttenkt økonomisk perspektiv, og jeg mener f.eks at man går glipp av de beste lærerne p.g.a lønnsnivået. Helse er det viktigste jeg personlig har slik jeg ser det, og det er viktigere for meg å få god kompetent pleie enn det er å ha en god forretningsfører når alt kommer til alt. Men vi skal kanskje være glad for at sykepleiere kanskje ikke er så opptatte av den rene markedsverdien i det de gjør...Det er liksom ikke måte på hva folk er villige til å betale for å bevare liv og helse, noe legene har catchet ganske bra..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvem hadde giddet å få noen stilt til ansvar dersom en i helsevesenet gjør en alvorlig feil om man ikke hadde hatt dyktige advokater med god lønn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes sykepleiere, ingeniører og lærere er noen skikkelig sytegrupper.

Snakker om liv og helse....sykepleierne har ikke så veldig stort ansvar for liv eller død. Det er legene som har det ansvaret - og de får saktens betalt deretter (!)

Sykepleiere deler ut noen medisiner og pleie og omsorg - og stort sett ikke så mye mer.

Klagete kvinnfolk som svinser rundt og skal karre til seg høy lønn for oppskrytt arbeid med 3 års utdanning. Det er på tide at noen setter foten litt ned for dere gjør ikke mer "viktig" jobb enn andre i samfunnet, i den forstand at dere skal på pidestall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sykepleien er da 4 år..

Lærere og sykepleiere har fått oppgradert utdanningene sine fra 3 til nå 4 år. Disse to gruppene tjener omtrent det samme.

Det er på ingen måte riktig eller rettferdig at disse to gruppene skal tjene mer enn de med 6-7 års utdanning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakker om liv og helse....sykepleierne har ikke så veldig stort ansvar for liv eller død. Det er legene som har det ansvaret - og de får saktens betalt deretter (!)

Sykepleiere deler ut noen medisiner og pleie og omsorg - og stort sett ikke så mye mer.

jeg tror virkleig ikke du har en anelse om hva du snakker om.

En sykepleier går da ikke bare rundt og gir medisiner og duller med syke mennesker..

slike innlegg som dette gjør meg :kjempesinna:

og til siste gjest: det er 3års utdannelse om man ikke går deltid da...som er 4år.. ;)

Endret av baby-E
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...