Gå til innhold

Noen som har erfaring med Vitiligo?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan man takler å ha Vitiligo er sikkert individuelt,samt hvor 'angrepet' man er.Når jeg spør om erfaringer,så tenker jeg først og fremst på det psykiske plan. Dette gjelder en ungdom.
Pigmentflekkene har spredd seg til mange steder på kroppen, og nå til ansikt og hodebunn.
Flekkene er godt synlige i ansiktet og håret blir grått der hvor hodebunnen er rammet.
 Jeg er bekymret for  hvordan ungdommen skal takle dette fremover, vi håper at utviklingen av flekkene skal stagnere snart,men er vanskelig å vite om og når det evt. skjer.
Noen som har Vitiligo her, eller kjenner noen som har det, og kan tenke seg å dele litt av sine erfaringer rundt dette?
Vanskelig å takle rent psykisk/i sosiale sammenhenger? Hva med mobbing ?

https://nhi.no/sykdommer/hud/foflekker-pigmenterte-utslett/hvite-flekker-vitiligo/?page=1

https://stock.adobe.com/no/search?k=vitiligo

Anonymkode: 703ea...10b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min datter har dette. Foreløpig bare på underkroppen. Tror det vil plage henne senere, hun går på barneskolen enda.

• Liker 1
Skrevet

Min sønn har dette. Det startet med en liten flekk på hånda. Det har nå spredd seg til ansiktet. Han har det rundt begge øyne, lepper, armer og hender. Jeg prøver å fortelle han hvor vakker, annerledes og flott han er. Alle er ikke like. Jeg har ikke opplevd at dette har Påvirket han negativt. Han har venner, blir ikke mobbet og bryr seg ikke så mye selv. 

• Liker 1
Skrevet
Tone83 skrev (2 minutter siden):

Min datter har dette. Foreløpig bare på underkroppen. Tror det vil plage henne senere, hun går på barneskolen enda.

Vis henne hvor mange vakre modeller som har dette. Min sønn har det i ansiktet og hele kroppen. jeg har ikke opplevd at han har blitt mobbet eller synes det er stygt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min niese har det. Det har de siste årene begynt å gå litt tilbake. Hun er 20 nå og har et veldig godt liv. 

Anonymkode: 97db8...dde

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar!  Hun får masse støtte fra oss i familie og vennekrets,men har den senere tid, etter spredning til munn,rundt øyne og hals, blitt noe ertet/mobbet. Det gjelder ikke mange heldigvis. 
Godt å få høre positive tilbakemeldinger fra dere.
Du som skriver at det de siste årene har begynt å gå litt tilbake, har flekkene blitt mindre,lysere, eller mer borte? 

Anonymkode: 703ea...10b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...