AnonymBruker Skrevet 25. juli 2021 #1 Skrevet 25. juli 2021 Jeg er bonusmamma til et barn på 10 år. Moren til barnet har selv cøliaki, og har nå begynt å fore barnet om at dette også antakelig har det. Barnet har av og til vondt i magen, så både barnefaren og jeg syns det var en god idé å ta barnet til legen for å sjekke. Testene som ble tatt påviste ikke cøliaki, og når barnet er hos oss gir vi hen vanlig mat, men problemet er nå at barnet har begynt å si «jeg tåler det ikke». Hen tror for eksempel at hen ikke tåler kanelboller, fordi hen fikk vondt i magen av det en gang. Hen er ikke gammel nok til å forstå hva dette egentlig betyr, og at hadde hen hatt glutenintoleranse hadde det ikke bare vært bollene som ga hen vondt i magen. Vi hører ingenting når hen spiser brød eller pizza o.l. Barnet sier veldig ofte «men mamma sier jeg ikke tåler gluten», og jeg syns altså ikke det er riktig av mor å påføre barnet disse tankene, særlig når det faktisk er tatt tester og disse ikke slo ut. Dette er i grunn en diskusjon i seg selv, men det er en annen ting jeg egentlig vil ta opp her. Når barnet er hos moren spiser hen mat uten gluten, men hos oss spiser hen altså mat med gluten. Og jeg har tenkt litt på om det egentlig er bra for magen? At det svitsjes sånn mellom glutenfritt og ikke, annenhver uke? Jeg har lest at man ikke skal spise glutenfritt med mindre man faktisk har cøliaki, fordi det faktisk kan gjøre skade på magen. Noen som har noe erfaring med dette? Anonymkode: 9832c...618 4
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2021 #2 Skrevet 25. juli 2021 Det er ikke farlig å spise glutenfritt. Dere får ta med ungen til en barnelege og få en ordentlig utredning, da. Anonymkode: c9e1f...b40 19
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2021 #3 Skrevet 25. juli 2021 Da får han droppe å spise kanelbollene, da. Fritt valg. Om han har plager merker dere det. Og da må dere selvfølgelig ta grep. Det er forresten et vidt spenn i diagnoser, hvorav det som er mildere intoleranser ikke synes på tester en gang, da er eneste veien videre å prøve ut ulike ting. Det er uansett ikke farlig å bytte frem og tilbake. Anonymkode: dc472...da9 8
indigob Skrevet 25. juli 2021 #4 Skrevet 25. juli 2021 (endret) Mitt barn har ikke påvist cøliaki , men får oppblåst og vondt mage ved inntak av gluten. Han spiser alt glutenfritt. Hvis barnet ikke vil så ikke press hen. Stakkars! Den kan fint ha cøliaki uten at det vises enda. Det er Noen som Har det sånn. Respekter barnet og moren. Endret 25. juli 2021 av indigob 17
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2021 #5 Skrevet 25. juli 2021 Jeg har ikke cøliaki (har testet med gastroskopi), får ikke vondt i magen av brød. Boller og hvetebakst derimot 🤷♀️ Anonymkode: b6f60...a7b 16
Alvario Skrevet 25. juli 2021 #6 Skrevet 25. juli 2021 Det er veldig mange som blir vonde i magen av nybakte varer, men som ikke reagerer likevel. Kan godt være han ikke har cøliaki, men er sensitiv likevel. For min del holder jeg meg borte fra all kokt melk og fløte og nybakt bakeverk, men det betyr ikke at det hadde trengt å blitt påvist allergier ved noen tester, men for meg fungerer dette best. Tror du ikke at mammaen kjenner igjen noen av symptomene sine og bare vil han det beste? 7
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2021 #7 Skrevet 25. juli 2021 Jeg har også et stebarn som moren påstår at har glutenintoleranse, selv om en haug med undersøkelser ikke har kunnet påvise det. Barnet får helt normalt mat her og reagerer ikke på noen ting. Hos mor spiser det kun glutenfritt. Tenker at det er mors valg dersom hun vil styre med glutenfri mat. Når ungen har vært her i 3 uker og spist mat med gluten uten å reagerer, er det jo åpenbart at ungen er helt frisk, men hun får bare kjøre på... En person med glutenallergi vil reagere sterkt på bare en liten mengde gluten. Å få vondt i magen av hveteboller én gang er ikke det samme som glutenallergi, altså... Enkelte elsker å sette diagnoser på seg selv og ungene sine, dessverre. Anonymkode: e396c...979 9
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2021 #8 Skrevet 25. juli 2021 indigob skrev (7 minutter siden): Mitt barn har ikke påvist cøliaki , men får oppblåst og vondt mage ved inntak av gluten. Han spiser alt glutenfritt. Hvis barnet ikke vil så ikke press hen. Stakkars! Den kan fint ha cøliaki uten at det vises enda. Det er Noen som Har det sånn. Respekter barnet og moren. Slapp helt av. Her velger du å mistolke innlegget noe voldsomt. Vi har IKKE presset hen til noe som helst. Vi gir vanlig mat når hen er her, uten noe fokus på hva som er i maten. Det er ikke noe stakkars av den grunn! Ts. Anonymkode: 9832c...618 9
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2021 #9 Skrevet 25. juli 2021 Vet du om de har testet barnets vevstype? Jeg har selv cøliaki, og siden det går i familier følger vi litt med når barna våre har mageplager. Et av dem har en del magevondt(diaré og smerter) som kommer og går. Testene på cøliaki har så langt bare vist svake eller ingen utslag, men vi vet nå at han har den vevstypen som kan utvikle cøliaki. Legene mistenker at det er under utvikling og vi har fått beskjed om at vi skal la ham spise gluten som normalt og komme tilbake for nye blodprøver neste gang han får store mageplager. Anonymkode: df073...ff9 6
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2021 #10 Skrevet 25. juli 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Det er ikke farlig å spise glutenfritt. Dere får ta med ungen til en barnelege og få en ordentlig utredning, da. Anonymkode: c9e1f...b40 Men det er jo det moren har gjort🤷🏼♀️ Anonymkode: 9832c...618 3
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2021 #11 Skrevet 25. juli 2021 Moren mener… hva mener legen? Anonymkode: e93f9...ed1
indigob Skrevet 25. juli 2021 #12 Skrevet 25. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Slapp helt av. Her velger du å mistolke innlegget noe voldsomt. Vi har IKKE presset hen til noe som helst. Vi gir vanlig mat når hen er her, uten noe fokus på hva som er i maten. Det er ikke noe stakkars av den grunn! Ts. Anonymkode: 9832c...618 hvis han får vondt i magen av maten, så Er det stakkars. 1
Sarah93 Skrevet 25. juli 2021 #13 Skrevet 25. juli 2021 Føler med deg, som stemor selv. Det ER dumt å skulle påføre barnet en allergi/ intoleranse det sannsynligvis ikke har, siden alt er testet. Mange barn blir jo veldig hemmet av å bli fortalt at de har allergier. ( Det er jo noe annet hvis barnet faktisk viser seg å bli dårlig av gluten.) Det er nok ikke farlig å svitsje, men kanskje litt forvirrende for barnet. Likevel, det er et perspektiv som er enda viktigere: At barnet opplever harmoni og ikke en "kamp" mellom de ulike foreldrene. Forholdet til en biomor fra eks-mannen og bonusmor kan fort bli trøblete, snakker av erfaring. For din egen og alles del ville jeg prøvd å ikke bekymre meg for mye over dette, og gjøre dette til en større sak enn det trenger å være. Barnet spiser bare litt annerledes hos mor og dere? Det er mulig barnet føler press på å være lojal mot mor med glutenintoleransen, og i så fall ville jeg sagt noe sånt som: "Du kan spise det du har lyst på og føler er best. Hvis du vil spise sånn som mamma, er det også greit for oss. Og du kan alltid ombestemme deg senere!" Med andre ord: Ikke la matbordet bli en kamparena for de voksne. Når barnet får mange ulike meninger om hva vedkommende skal spise, kan vedkommende bli forvirret. Jeg synes barnet skal få velge om det vil ha glutenfritt eller ikke. Vanligvis ville jeg ikke ment det, barn skal stort sett spise det de får servert, men i akkurat denne situasjonen er det viktig at dere viser at dere respekterer mors valg, selv om det virker litt nevrotisk. 6
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2021 #14 Skrevet 25. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har også et stebarn som moren påstår at har glutenintoleranse, selv om en haug med undersøkelser ikke har kunnet påvise det. Barnet får helt normalt mat her og reagerer ikke på noen ting. Hos mor spiser det kun glutenfritt. Tenker at det er mors valg dersom hun vil styre med glutenfri mat. Når ungen har vært her i 3 uker og spist mat med gluten uten å reagerer, er det jo åpenbart at ungen er helt frisk, men hun får bare kjøre på... En person med glutenallergi vil reagere sterkt på bare en liten mengde gluten. Å få vondt i magen av hveteboller én gang er ikke det samme som glutenallergi, altså... Enkelte elsker å sette diagnoser på seg selv og ungene sine, dessverre. Anonymkode: e396c...979 Dette høres akkurat ut som vår situasjon. Barnet kan spise masse vanlig mat med gluten her, uten å klage en eneste gang. Hen elsker for eksempel brødskiver, og ikke én gang har hen klaget på vondt i magen etter å spist brød. Men som sagt så har hen hatt vondt noen ganger, uten at vi har klart å sette fingeren på hva hen har spist som har kunnet utløse det, så vi syns det var fint at mor tok med barnet til utredning. Og selv om cøliaki kan påvises senere, så er hen erklært frisk nå, og da gir vi altså vanlig mat, uten å fokusere på at «dette har gluten i seg, så dette kan du få vondt i magen av». Ts. Anonymkode: 9832c...618 3
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2021 #15 Skrevet 25. juli 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Moren mener… hva mener legen? Anonymkode: e93f9...ed1 At barnet ikke har cøliaki. Anonymkode: 9832c...618 4
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2021 #16 Skrevet 25. juli 2021 Dersom barnet ikke har spist gluten/nok gluten før testen ble tatt, kan testen slå feil ut. Cøliaki er arvelig, og man bør gjenta testen med jevne mellomrom. Vær åpen for mors innspill her. Og påstanden til at man fått skade på magen av å veksle mellom glutenholdig og glutenfritt, vil jeg gjerne se kilde på. Anonymkode: 9eeb7...9bd 4
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2021 #17 Skrevet 25. juli 2021 Sarah93 skrev (4 minutter siden): Føler med deg, som stemor selv. Det ER dumt å skulle påføre barnet en allergi/ intoleranse det sannsynligvis ikke har, siden alt er testet. Mange barn blir jo veldig hemmet av å bli fortalt at de har allergier. ( Det er jo noe annet hvis barnet faktisk viser seg å bli dårlig av gluten.) Det er nok ikke farlig å svitsje, men kanskje litt forvirrende for barnet. Likevel, det er et perspektiv som er enda viktigere: At barnet opplever harmoni og ikke en "kamp" mellom de ulike foreldrene. Forholdet til en biomor fra eks-mannen og bonusmor kan fort bli trøblete, snakker av erfaring. For din egen og alles del ville jeg prøvd å ikke bekymre meg for mye over dette, og gjøre dette til en større sak enn det trenger å være. Barnet spiser bare litt annerledes hos mor og dere? Det er mulig barnet føler press på å være lojal mot mor med glutenintoleransen, og i så fall ville jeg sagt noe sånt som: "Du kan spise det du har lyst på og føler er best. Hvis du vil spise sånn som mamma, er det også greit for oss. Og du kan alltid ombestemme deg senere!" Med andre ord: Ikke la matbordet bli en kamparena for de voksne. Når barnet får mange ulike meninger om hva vedkommende skal spise, kan vedkommende bli forvirret. Jeg synes barnet skal få velge om det vil ha glutenfritt eller ikke. Vanligvis ville jeg ikke ment det, barn skal stort sett spise det de får servert, men i akkurat denne situasjonen er det viktig at dere viser at dere respekterer mors valg, selv om det virker litt nevrotisk. Takk for svar. Vi har ikke gjort dette til en kamparena på noen som helst måte, og vi fokuserer ikke på hva slags mat som spises når barnet er her. Med det mener jeg at vi aldri påpeker at «det er gluten i dette, og da kan du kanskje ikke spise det». Vi lar barnet spise akkurat det hen vil, og kommenterer ikke noe om hva hen spiser når det er hos moren. Så jeg tror ikke barnet tar noen som helst skade av situasjonen, annet enn at det er nok litt opptatt av å være lojal mot moren, noe som er helt naturlig. Vi har ikke tenkt å si noe til moren om dette heller, jeg var mest opptatt av om barnets mage tar skade av å svitsje mellom gluten og glutenfritt. For da måtte vi nok snakket med moren og blitt enige om å kjøre enten fullt glutenfritt hos begge, eller gi vanlig mat med gluten hos begge. Men svarene her sier at dette ikke er farlig, så da sitter vi bare stille videre i båten. Ts. Anonymkode: 9832c...618 5
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2021 #18 Skrevet 25. juli 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Men det er jo det moren har gjort🤷🏼♀️ Anonymkode: 9832c...618 Ikke bare tatt standard cøliakitest hos fastlegen? Anonymkode: c9e1f...b40 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2021 #19 Skrevet 25. juli 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Dersom barnet ikke har spist gluten/nok gluten før testen ble tatt, kan testen slå feil ut. Cøliaki er arvelig, og man bør gjenta testen med jevne mellomrom. Vær åpen for mors innspill her. Og påstanden til at man fått skade på magen av å veksle mellom glutenholdig og glutenfritt, vil jeg gjerne se kilde på. Anonymkode: 9eeb7...9bd Ja, og det er jo det vi er - jeg skrev at vi syns det var bra at hun tok barnet til utredning. Jeg vet også at cøliaki er arvelig, har det i min egen familie, og vet at det kan slå ut i senere alder også. Det er ikke noe jeg påstår, det var noe jeg lurte på. Jeg sa at jeg hadde lest at man ikke bør spise glutenfritt med mindre man har fått påvist cøliaki. Les denne artikkelen: https://forskning.no/partner-universitetet-i-bergen-allergi/mente-selv-at-de-ikke-talte-gluten-men-ble-ikke-verre-av-a-spise-gluten/263148 Anonymkode: 9832c...618
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2021 #20 Skrevet 25. juli 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ikke bare tatt standard cøliakitest hos fastlegen? Anonymkode: c9e1f...b40 Nei, for det har blitt gjort en gang før. Da ble det tatt blodprøve. Anonymkode: 9832c...618
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå