Gå til innhold

Tipsing i Norge

Fremhevede innlegg

Gjest Older millennial
Skrevet

Når vi er ute for å spise på resturant, og vi må skrive inn beløpet selv i bankterminalen, da legger de vel opp til at de ønsker tips. Jeg vet at det er lite kultur for å tipse i Norge, men det jeg lurer på; Hvis jeg må betale 330 kroner, men velger å skrive inn 350 kroner på bankterminalen. Blir de 20 ekstra kronene fordelt mellom de ansatte som i form av bonus sammen med resten av tipsene, eller forsvinner de i lomma til "eieren"?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De forsvinner rett i lomma på eieren.

Anonymkode: c49ec...df9

Gjest Older millennial
Skrevet

Hvis det er sant, så er det siste gang jeg skriver inn noe ekstra. Alltid mislikt når de bare gir meg bankterminalen sånn at jeg må skrive inn beløpet.

AnonymBruker
Skrevet

Før i tiden tipset man i kontant, da tenker jeg de ansatte fordelte det. Nå er alt via vipps og bankterminal så da får vel eierne det. Jeg tipser aldri.

Anonymkode: 4c363...e5b

• Liker 3
Skrevet

Tipser aldri… i Norge får ansatte såpass god lønn at det ikke er noe å tipse for.. man får tross alt betalt for jobben. i andre land derimot, der de tjener 10 euro i timen eller mindre så er det greit å tipse

• Liker 6
Gjest Hvemsomhelst
Skrevet

Jeg skal heller ikke gjøre det mer. Var ute og spiste en gang i sommer og tastet 50 ekstra. Ingen takk eller noe fra servitøren, så nei…

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

De forsvinner rett i lomma på eieren.

Anonymkode: c49ec...df9

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Før i tiden tipset man i kontant, da tenker jeg de ansatte fordelte det. Nå er alt via vipps og bankterminal så da får vel eierne det. Jeg tipser aldri.

Anonymkode: 4c363...e5b

Tull. 

Om dette er omsetningspliktig så må du også betale moms på det. Og det er etter bokføringsloven krav om spesifikasjon av dette på kvittering. Det skjer jo ikke, om du sier 20 kr i tips, ber de ikke om 5kr til, eller spesifiserer på kvittering at du har betalt 15+5? 

Tips betalt via kort går til de ansatte. Og blir riktig innberettet som lønnskostnad, ikke som omsetning. Hvordan fordelingen av tips er mellom servitører og kjøkken varierer imidlertid fra restaurant til restaurant. 

Anonymkode: f213b...516

• Liker 2
Gjest laPistola
Skrevet

Lite kultur for og tipse i Norge? En stund siden jeg jobbet på restaurant, men den uskrevne regelen var 10%. Stort sett bare turister som ikke tipset. Amerikanere var/ er verst. Kontanter puttet vi rett i lomma, det på bankterminal ble tatt fra kontanter. Ingenting gikk til eier, tipsen var servitørens lønn. Om det fungerer helt likt i dag vet jeg ikke, men det ble gjort en undersøkelse i Oslo av Aftenposten i fjor. Snittlønn til servitører var 35 kr så det er fortsatt tips som er servitørers lønn. Jeg tror det er litt forskjell på fine restauranter med tariff, og de som serverer deg pils på uteservering som sommerjobb. 

jeg er enig i tips er en ukultur fra gamle dager da det het drikkepenger / driks , men gir 10% som jeg oppfatter som fortsatt gjeldene « regel». Det beste hadde vært lovpålagt tariff. 

sist jeg fikk tips var på fredag i butikken jeg jobber i, en eldre dame ga meg 2 kr i drikkepenger til kaffe 😅😅

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tull. 

Om dette er omsetningspliktig så må du også betale moms på det. Og det er etter bokføringsloven krav om spesifikasjon av dette på kvittering. Det skjer jo ikke, om du sier 20 kr i tips, ber de ikke om 5kr til, eller spesifiserer på kvittering at du har betalt 15+5? 

Tips betalt via kort går til de ansatte. Og blir riktig innberettet som lønnskostnad, ikke som omsetning. Hvordan fordelingen av tips er mellom servitører og kjøkken varierer imidlertid fra restaurant til restaurant. 

16+4.

Den var flau.

Jeg skylder på varmen, eller for mange uker borte fra jobb 🤣

AnonymBruker
Skrevet

Tipser aldri i Norge. De får lønn, som alle andre, for jobben de gjør

Anonymkode: 47235...dbb

• Liker 4
Gjest Older millennial
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Tull. 

Si at man da er en plass en betaler før en får maten. Må man spesifisere at det er tips når man trykker inn beløpet, eller går det automatisk?

AnonymBruker
Skrevet
Older millennial skrev (1 minutt siden):

Si at man da er en plass en betaler før en får maten. Må man spesifisere at det er tips når man trykker inn beløpet, eller går det automatisk?

Typisk nå når mye bestilling skjer med QR kode ved bordene?

Der klikker man jo inn om man vil betale 0/5/10/15% tips ved bestilling, og betaler da det som en del av totalen. Du vil da se på (den elektroniske) kvitteringen at dette står uten mva. 

AnonymBruker
Skrevet

Slutta helt å tipse på restauranter når jeg hørte at kokkene ikke fikk sin del av tipsen mange steder.

Anonymkode: 1736d...24f

AnonymBruker
Skrevet

Tipser aldri i Norge, de får lønn etter tariff(stort sett). Hater den der «tast inn totalbeløpet».

Anonymkode: 38d17...f73

• Liker 7
Gjest laPistola
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Slutta helt å tipse på restauranter når jeg hørte at kokkene ikke fikk sin del av tipsen mange steder.

Anonymkode: 1736d...24f

Du kan jo tipse kokken også. Du må jo si ifra. Der jeg har jobbet har kokkene grei lønn, men servitørene lever jo av tips. Så hvis du bare gir tips vil det være naturlig og tro at det er til servitøren, men skjedde ofte at noen ville gi til kokken også fordi de var veldig fornøyd med maten. 

Skrevet

Jeg tipser ikke. 1: Fordi det er en form for korrupsjon (man gir litt ekstra for kanskje å få litt bedre service neste gang, gitt at man kommer tilbake eller er stamgjest) og det viktigste 2: Fordi dette holder lønnsnivået nede og det gjør ikke feks pensjonsopptjeningen bedre for den ansatte. Kan også legge til at går det rett i lomma så betales det ikke skatt og arbeidsgiveravgift, dvs svart inntekt. 

• Liker 3
Gjest laPistola
Skrevet
skrue skrev (2 minutter siden):

Jeg tipser ikke. 1: Fordi det er en form for korrupsjon (man gir litt ekstra for kanskje å få litt bedre service neste gang, gitt at man kommer tilbake eller er stamgjest) og det viktigste 2: Fordi dette holder lønnsnivået nede og det gjør ikke feks pensjonsopptjeningen bedre for den ansatte. Kan også legge til at går det rett i lomma så betales det ikke skatt og arbeidsgiveravgift, dvs svart inntekt. 

Jo, man skal skatte av tips. Ved kontanter føres det opp, eller blir trukket skatt fra sannsynlighetstips ( altså % av hva en har solgt for. ) nå som de fleste betaler med kort er den biten litt enklere. Det er riktig at en ikke betaler arbeidsgiveravgift for tips, det var jo meningen at de skulle innføre det for et par år siden, men tallene som ble lagt fram over hvor mye prisene måtte øke og konkurser la det dette på is. 

AnonymBruker
Skrevet
Older millennial skrev (8 timer siden):

Når vi er ute for å spise på resturant, og vi må skrive inn beløpet selv i bankterminalen, da legger de vel opp til at de ønsker tips. Jeg vet at det er lite kultur for å tipse i Norge, men det jeg lurer på; Hvis jeg må betale 330 kroner, men velger å skrive inn 350 kroner på bankterminalen. Blir de 20 ekstra kronene fordelt mellom de ansatte som i form av bonus sammen med resten av tipsene, eller forsvinner de i lomma til "eieren"?

Jeg tipser ALDRI i Norge

Anonymkode: df24e...3d0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Older millennial skrev (På 2021-7-25 den 12.50):

De 20 kronene går til servitøren.

Hver enkelt tar gjerne eget oppgjør etter arbeidsdagens slutt, alt ekstra som ikke er en del av regningen tar servitøren selv. 

Ulike ordninger på ulike restauranter da, noen steder deler servitørene tips. Jeg jobbet i flere år som kokk på et sted hvor hver enkelt servitør fikk sin tips, men alle gav 20% til kokkene. Det ble satt stor pris på, man tjener gjerne ikke fett på restaurant... 

Anonymkode: 6c136...652

AnonymBruker
Skrevet

En sjelden gang kan jeg runde oppover, men som hovedregel tipser jeg aldri i Norge. Hvis vi lar tipskulturen gjennomsyre oss også, er det en unnskyldning for å holde lønningene i serveringsbransjen nede. Det gavner KUN eierne. 
Til gjengjeld tipser jeg godt i land som USA, siden jeg vet det er det servitørene lever av. Det hjelper lite om jeg straffer en ansatt som ikke er ansvarlig for det elendige systemet gjennom ikke å tipse. Det fører bare til tomt kjøleskap for servitøren. 

Anonymkode: 52e70...8e7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...