Gå til innhold

Bur til hund

Fremhevede innlegg

Skrevet
Cockerlover skrev (22 timer siden):

Ja det er det vi gjør, og det går mye bedre. Noen netter hopper ho ikke opp. Men ho gjør det fortsatt innimellom. Og jeg er tydeligvis veldig allergisk, jeg reagerer veldig på det. Kunne man ikke hatt bur i en liten periode, bare så jeg vet at når jeg våkner er ikke øyene mine igjenklistra? Også ta det bort når ho blir litt større og trene mer? Jeg er bare så lei nå, og litt rådvill. Kan ikke ha det sånn, da kan jeg ikke ha hund :(

Litt løsningsorinetert går det ann å være :) Grinder foran senga, eller grind i døra så kan valpen sove på gangen rett utenfor. 

Jeg er selv allergisk og ingen hunder får komme inn på soverommet. Når de er bittesmå så sover jeg med dem på stua (de får ikke opp i sofa). Etterhvert har jeg grind i døra til soverommet og valpen får (avhengig av hvor lite den ødelegger) lov å være i gangen eller i hele huset. Når de er komfortable nok til å være alene så lukker jeg soveromsdøra. (De siste to valpene har hatt selskap av andre hunder, som gjør prosessen ekstremt mye enklere). 

Jeg stenger aldri valpene mine inne, men jeg kan stenge ting ute (som ledninger, sofa, seng, kjøkken osv. De lærer fort hva som gjelder. Ting som aldri får bli en vane tror jeg de glemmer at finnes etterhvert. Soverommet her kan stå åpent døgnet rundt, de går ikke inn der for det har aldri vært noe alternativ. De har også egen sofa. Skal vi kose på sofa, så setter jeg meg i hundesofan. Min sofa prøver de seg aldri på. 

Og valper ER slitsomme de første mnd. Men så går det seg til :)

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du bur så vet du ikke hvordan du trener hund.

Anonymkode: b429e...d71

AnonymBruker
Skrevet

Øøh, syns mange er unødvendig negative her. Bur er et symbol på det å bli stengt inne. Grind eller bur er jo samme greia. Selv setter jeg mine valper i bånd når de trenger å roe seg ned. Det er vel det samme som å bruke bur i en kort periode/natt? Eller er dere som er i mot bur også imot bånd?

Anonymkode: c80e0...40c

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Øøh, syns mange er unødvendig negative her. Bur er et symbol på det å bli stengt inne. Grind eller bur er jo samme greia. Selv setter jeg mine valper i bånd når de trenger å roe seg ned. Det er vel det samme som å bruke bur i en kort periode/natt? Eller er dere som er i mot bur også imot bånd?

Man kan bruke grind foran ting man ikke vil at valpen skal få tak i, man trenger ikke ha grind rundt valpen. 

Bånd må man bruke pga. Båndtvang og eller om man ikke har kontroll. Å binde en valp for å roe seg ned høres også ut som en "lettvint" løsning.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva mener du når du sier "setter valpene i bånd"? Og hvorfor mener du det er nødvendig for at de skal roe seg? Jeg har drevet oppdrett, og har aldri satt valper i bånd. Valper har gjerne korte, intense perioder med aktivitet, for så å sove en god stund, før det er i gang igjen. Min erfaring er at valper er veldig gode på selvregulering, og klarer fint å roe seg uten å bli bundet eller satt i bur. 

Jeg har inntrykk av at mange velger å bruke bur fordi det er mest lettvint for seg selv, ikke fordi det er best for hunden. Hunder er absolutt ikke burdyr.

Anonymkode: 387bd...0d3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er på min tredje og fjerde hund nå, har ikke brukt bur på noen av disse eller de to forrige jeg hadde heller. Det er mye som kan løses med å rydde gang/rom og benytte seg av grinder. Her får valpene være på gangen med grind inn til resten av huset. Etterhvert som de blir eldre og viser lite destruktiv atferd så får de større tilgang til huset. 

Og selv om disse hundene aldri har ligget i bur hjemme så har det ikke vært noe problem med å ligge i bur hos veterinær eller på utstilling. Mine hunder er trygge og trenger ingen "hule" å beskytte seg i på nye steder heller, de får med en god matte å ligge på og det er det.

Burbruk er en uting som har eksplodert siste 10-15 årene, og i det aller fleste tilfeller så bruker folk dem på grunn av latskap. Orker ikke å trene hunden sin, orker ikke å valpesikre huset, orker ikke å stå opp om natta og lufte valpen så de putter den i bur istedet så den må holde seg. 

Anonymkode: 863d4...c05

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...