Gå til innhold

Bur til hund


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er deres tanker og meninger om å ha hund i bur hjemme?
Vi skal få oss vår første valp snart og har egentlig alltid tenkt at hunder skal ikke være i bur annet enn i bil. Men så ble det nevnt for meg nylig at hunden blir roligere i bur. Jeg har ikke så god plass til bur. En ting er for en periode, feks i valpetiden men hvis det er snakk om for alltid så ville buret vært litt i veien her eller sett litt rotete ut. Men hvis det er best for hunden så må jo vi selvfølgelig bare lage plass. 😊

Anonymkode: eefe5...464

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi fikk også nylig valp. Gikk til innkjøp av bur etter noen uker, og ser at valpen roer seg og sover veldig godt der. Har lagt et pledd over sånn at det er som ei trygg og god hule. Døra til buret står alltid åpent, og hunden velger selv om hun vil sove der eller andre steder. 

Anonymkode: 25ac7...d56

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Best for hunden"? Hvilke idioter har sagt det? Det skal du i hvert fall ikke høre på. 

HUNDER ER IKKE BURDYR! En hund hører ikke hjemme i bur.(da snakker jeg om bur med lukket dør)

God oppdragelse holder lenge. Du kan kjøpe noen sånne grinder og "gjerde inn" et område av stuen til valpen om du må ut en tur, sånn at den ikke kommer til farlige ledninger eller lignende mens du er borte.

Jeg har hatt to hunder, og ingen av de har noen gang sittet i bur. Ikke i bilen heller. I bil hadde de spesiell sele og beltefeste for hunder til sikkerhetsbeltet. De satt i baksetet med dette. Ingen bur inne i huset. Jeg får helt mark av å høre om folk som har hunden i bur hele dagen mens de er på jobb, og så hele natta i tillegg. Den sitter for faen i bur to tredjedeler av døgnet!! Hva slags liv er det for en hund? Sånne mennesker skulle ikke hatt hund. Det er forbud mot dette i Sverige og sånn burde det blitt i Norge også.

Jeg hisser meg opp over burbruk til hund, ja!

https://www.nrk.no/norge/vil-ha-tydeligere-regler-for-bruk-av-hundebur-1.14988110

Endret av Million
  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elder Millennial

Hva er vitsen med å ha hund om de skal stå 8-16 timer i bur 😳🤷‍♀️😭stakkars dyr. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (23 minutter siden):

"Best for hunden"? Hvilke idioter har sagt det? Det skal du i hvert fall ikke høre på. 

HUNDER ER IKKE BURDYR! En hund hører ikke hjemme i bur.(da snakker jeg om bur med lukket dør)

God oppdragelse holder lenge. Du kan kjøpe noen sånne grinder og "gjerde inn" et område av stuen til valpen om du må ut en tur, sånn at den ikke kommer til farlige ledninger eller lignende mens du er borte.

Jeg har hatt to hunder, og ingen av de har noen gang sittet i bur. Ikke i bilen heller. I bil hadde de spesiell sele og beltefeste for hunder til sikkerhetsbeltet. De satt i baksetet med dette. Ingen bur inne i huset. Jeg får helt mark av å høre om folk som har hunden i bur hele dagen mens de er på jobb, og så hele natta i tillegg. Den sitter for faen i bur to tredjedeler av døgnet!! Hva slags liv er det for en hund? Sånne mennesker skulle ikke hatt hund. Det er forbud mot dette i Sverige og sånn burde det blitt i Norge også.

Jeg hisser meg opp over burbruk til hund, ja!

https://www.nrk.no/norge/vil-ha-tydeligere-regler-for-bruk-av-hundebur-1.14988110

Jeg er enig i mye av det du skriver. Kanskje det er greit om natten i starten inne på soverommet ved siden av oss hvis han kan bli litt urolig. At det blir en trygg liten hule. Har kjøpt et bilbur som kan brukes til det. Har tenkt å kjøpe bilsele også for å prøve det, men da må det være noe som trygt for hunden.  Men jeg kjenner på at jeg ikke liker å ha bur som fast rutine hjemme når vi ikke er hjemme. Ikke lukket! Hvis hunden liker huler, kan de ikke heller ha en hundeseng formet som en hule? Er mye slikt for katter. Foreløpig er jeg ikke i jobb, så det ville ikke vært snakk om mange timer i bur, foreløpig. Men jobbsituasjon vil nok endre seg. 

Anonymkode: eefe5...464

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, men det argumentet der kjøper jeg ikke.  

Folk som er FOR burbruk til hund, prøver alltid å omskrive og godtgjøre det ved å kalle det helsikkes buret for "en trygg hule". Det er ingen trygg hule når hunden er innelåst der! En trygg hule skal den kunne gå ut og inn av når den vil. ÅPENT.

Vi putter ikke folk i fengsel og klapper dem på skulderen før vi låser dem inne, og sier at "se så, nå får du din egen trygge hule! Er ikke det bra?"

Endret av Million
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Første to nettene med hvalp, for 13 år siden sov jeg på gulvet i gangen utenfor soverommet med hvalpen. Etter det flyttet hun inn på hundeseng ved nattbordet mitt.   Der har hun sovet hver natt i 13 år til hun døde. 

De første månedene brukte vi kompostgrind og stengte av en del av kjøkkenet, ca 10 kvm. Da hadde hun god plass til å tusle rundt, sove på puta si, spise, drikke og et par trygge hundeleker.  Siden fikk hun gå løs i hele huset. 

Vi brukte mye tid på å venne henne til å være alene.  Mye jobb, men absolutt best for hunden.  Brukte bur kun i bilen. 

 

Ja, jeg hisser meg også opp når jeg hører om burbruk inne.  Har dere ikke tid til å jobbe med hunden, burde dere ikke ha hund. 

Anonymkode: d7199...72c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (23 minutter siden):

Beklager, men det argumentet der kjøper jeg ikke.  

Folk som er FOR burbruk til hund, prøver alltid å omskrive og godtgjøre det ved å kalle det helsikkes buret for "en trygg hule". Det er ingen trygg hule når hunden er innelåst der! En trygg hule skal den kunne gå ut og inn av når den vil. ÅPENT.

Vi putter ikke folk i fengsel og klapper dem på skulderen før vi låser dem inne, og sier at "se så, nå får du din egen trygge hule! Er ikke det bra?"

Jeg tenkte kun på de første nettene på nytt sted der hunden gjerne er urolig. jeg har som nevnt aldri hatt hund før jeg er usikker på hva som er best for hunden. Derfor spør jeg om meninger. 

Anonymkode: eefe5...464

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg tenkte kun på de første nettene på nytt sted der hunden gjerne er urolig. jeg har som nevnt aldri hatt hund før jeg er usikker på hva som er best for hunden. Derfor spør jeg om meninger. 

Anonymkode: eefe5...464

Det er fint at du spør, og du spør også i første setning i første innlegg "hva er deres tanker..." Og da må jeg nesten svare ærlig. Dette engasjerer meg veldig. Jeg kan ikke få sagt hvor mye i mot burbruk jeg er når det kommer til hund. De fortjener rett og slett ikke et liv i bur!

Noe annet som jeg gjerne vil tipse om når det kommer til valp:

Man kan valpesikre hjemmet sitt på mange måter før valpen kommer i hus (så du slipper å ty til bur for alt), og ha en valpesikker sone på soverommet sitt og la valpen sove der inne om natten (på gulvet i egen seng). Fjern alt av ledninger og ting du er redd for. Legg ut noen tissekladder (fås på apoteket) på gulvet så valpen kan bruke når den må tisse om natten. Valper og hunder tiltrekkes instinktivt av absorberende underlag når de må på do, så de bruker som regel tissekladdene etter min erfaring. De kan du bare rulle sammen og kaste når de er brukt.

Forrige hunden min hadde aldri et uhell utenfor en sånn tissekladd, han brukte dem fra han var åtte uker. Den hunden jeg har nå, har hatt noen uhell utenfor, men brukte dem også flittig. Anbefaler det til valpeperioden! 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

man stenger ikke en liten valp inne i et bur på natta fordi den er urolig. Valper er urolige, og man må nesten regne med å sove dårlig noen netter i starten - det er en del av valpepakka. De har i tillegg veldig små blærer. Har den et hell må den ligge i sitt eget tiss, og regner med at jeg ikke trenger å forklare deg hvorfor det ikke er greit. 

Bur er sjeldent for valpen - det er gjerne for å gjøre livet lettere for eieren. Mao: en uting. 
 

Anonymkode: 564ac...311

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her elsker som sagt valpen buret sitt. Men får vel presisere igjen, buret står åpent til enhver tid. Starter gjerne natta der, men forflytter seg som regel over til senga si i løpet av natta. Personlig mener jeg det er fint å tilby hunden alternativer, så velger den selv hva den ønsker. 

Anonymkode: 25ac7...d56

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Her elsker som sagt valpen buret sitt. Men får vel presisere igjen, buret står åpent til enhver tid. Starter gjerne natta der, men forflytter seg som regel over til senga si i løpet av natta. Personlig mener jeg det er fint å tilby hunden alternativer, så velger den selv hva den ønsker. 

Anonymkode: 25ac7...d56

Problemet er at den døra er så lett tilgjengelig, at man gjerne lukker den mer enn man kanskje er klar over selv. Urolig hund? Døra lukkes. Besøk som ikke liker hund? Døra lukkes. Hjemme alene? døra lukkes. Valper er veldig slitsomme og man burde derfor ikke ha det som et alternativ å stenge dem inne på den måten, fordi fristelsen fort blir for stor. Det holder masse å begrense en valp med grinder, de skal tross alt lære å eksistere fritt i hjemmet. 

Alle hunder hadde likt en seng like godt som et bur hvis ikke man hadde presentert buret som deres plass. Det finnes også hulesenger (vi har en til en stor hund på 30 kg) likevel går folk ofte for buret. Og det er ikke for hundens del. 

Anonymkode: 564ac...311

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (10 minutter siden):

Det er fint at du spør, og du spør også i første setning i første innlegg "hva er deres tanker..." Og da må jeg nesten svare ærlig. Dette engasjerer meg veldig. Jeg kan ikke få sagt hvor mye i mot burbruk jeg er når det kommer til hund. De fortjener rett og slett ikke et liv i bur!

Noe annet som jeg gjerne vil tipse om når det kommer til valp:

Man kan valpesikre hjemmet sitt på mange måter før valpen kommer i hus (så du slipper å ty til bur for alt), og ha en valpesikker sone på soverommet sitt og la valpen sove der inne om natten (på gulvet i egen seng). Fjern alt av ledninger og ting du er redd for. Legg ut noen tissekladder (fås på apoteket) på gulvet så valpen kan bruke når den må tisse om natten. Valper og hunder tiltrekkes instinktivt av absorberende underlag når de må på do, så de bruker som regel tissekladdene etter min erfaring. De kan du bare rulle sammen og kaste når de er brukt.

Forrige hunden min hadde aldri et uhell utenfor en sånn tissekladd, han brukte dem fra han var åtte uker. Den hunden jeg har nå, har hatt noen uhell utenfor, men brukte dem også flittig. Anbefaler det til valpeperioden! 

Jeg vil gjerne høre deres tanker, samtidig så er det ønskelig med en fin tone. Har ikke sagt at jeg er verken for eller mot bur. Bare at jeg blir fortalt ting og stusser litt. Har tenkt at jeg er litt imot bur, men så har jeg heller ikke eid en hund og har null erfaring, så da blir litt usikker. Jeg har lyst å lære, ikke føle at jeg blir, hva skal jeg si, litt angrepet ved å spørre spørsmål. Det føles feil for meg. Svar saklig, ikke vær sint på meg bare fordi jeg spør litt. 

Anonymkode: eefe5...464

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis hunden er urolig utenfor bur, men roer seg i bur (både med åpen og lukket dør). Betyr ikke det at hunden kan like buret? Jeg bare spør nå. Et dyr som ikke vil være i bur ville kanskje blitt urolig og laget lyder osv. 

Anonymkode: eefe5...464

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke steng valpen inne i et bur. Du kan ha bur, men da skal døren stå åpen.

Vi bruker kun bur i bil, da hunden vår ikke roer seg med sele og belte. Og det er mer enn nok burbruk!

Anonymkode: f47db...f14

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt greit å bruke bur, når det brukes rett. Et bur med pledd over som er kun hundens sted. Døra stør åpen. En stor fordel med dette er om vi skal bort kan vi ta med buret, er sammeleggbart, å hunden har fremdeles sin egen trygge hule uansett hvor vi er. Skulle det skje at hunden faktisk ikke kan være løs i en kort periode kan den stenges inne i det som for han er et trygt sted. 

Anonymkode: 8509c...3ee

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvis hunden er urolig utenfor bur, men roer seg i bur (både med åpen og lukket dør). Betyr ikke det at hunden kan like buret? Jeg bare spør nå. Et dyr som ikke vil være i bur ville kanskje blitt urolig og laget lyder osv. 

Anonymkode: eefe5...464

Dyr som er redde kan også fremstå som «rolige». Valpen kan bli redd/usikker, stenge ned og være stille men fortsatt ikke ha det bra. Resultatet er at fornøyd eier fortsetter burbruk.

 man kan selvsagt venne et dyr til å være stengt inne sånn at de syns det er «greit» (dvs slutter å gjøre motstand/gråte), men det gjør det ikke mindre dårlig gjort mot hunden. 

Anonymkode: 564ac...311

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Problemet er at den døra er så lett tilgjengelig, at man gjerne lukker den mer enn man kanskje er klar over selv. Urolig hund? Døra lukkes. Besøk som ikke liker hund? Døra lukkes. Hjemme alene? døra lukkes. Valper er veldig slitsomme og man burde derfor ikke ha det som et alternativ å stenge dem inne på den måten, fordi fristelsen fort blir for stor. Det holder masse å begrense en valp med grinder, de skal tross alt lære å eksistere fritt i hjemmet. 

Alle hunder hadde likt en seng like godt som et bur hvis ikke man hadde presentert buret som deres plass. Det finnes også hulesenger (vi har en til en stor hund på 30 kg) likevel går folk ofte for buret. Og det er ikke for hundens del. 

Anonymkode: 564ac...311


Her i huset stenger vi aldri døra, og har også hundeseng som alternativ. Har heller aldri kjent på «fristelsen» til å stenge døra, så kjenner meg ikke igjen i det du sier. 

Anonymkode: 25ac7...d56

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge mine hunder sov i sengen min om natten de første månedene, så de kunne føle seg trygge. Ingen bur om natten. De får nå legge seg hvor de ønsker. I bilen sitter de I bur, da det er det tryggeste for de. 

Jeg har trent positiv burtrening med de, I tilfelle de noen gang må være hos veterinær i noen timer/dager. Jeg tok også i bruk bur litt på dagtid da de var valper, når de ble overtrøtte/overstimulerte. Da fikk de en kong med noe godt i (slikking er stressreduserende), og en liten time i buret til å roe ned. Så fikk de sove videre i fanget mitt.

Den minste er valp enda, så jeg har de i bur om jeg drar vekk. Men jeg er aldri borte mer enn 2 timer kanskje 2 ganger i uka (jobber hjemmefra). Når den minste blir litt eldre, så skal de begge få være løse. Vil ikke at valpen skal rote seg bort i ledninger eller annet, og jeg passer på at de er slitne og klar for å sove før jeg drar. 

Jeg er absolutt imot å la hunden være i bur flere timer hver dag. Men jeg synes også at å trene positiv burtrening er både smart og nødvendig. Man vil ikke at hunden skal få panikk om den må være hos veterinær en stund. Det er også andre situasjoner hvor man kanskje bør ha hunden i bur for å beskytte både hunden og eventuelt inventar. 

Anonymkode: c385f...7f3

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis hunden er urolig utenfor bur, men roer seg i bur (både med åpen og lukket dør). Betyr ikke det at hunden kan like buret? Jeg bare spør nå. Et dyr som ikke vil være i bur ville kanskje blitt urolig og laget lyder osv. 

Anonymkode: eefe5...464

Eller så blir den bare passivisert, fordi den lærer raskt at når den er innestengt, så har den ikke noe annet valg enn å ligge stille til den blir sluppet ut igjen...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...