LadyGrey Skrevet 27. juli 2021 #41 Skrevet 27. juli 2021 (endret) Mattilsynet er ganske klar på hva som tillates angående bruk av bur. Bare syns de færreste hundeeiere gidder å sette seg i lover og regelverk som gjelder hundehold. Anbefaler alle som bruker bur, til å lese Mattilsynets tilsynsveileder for hund. Der står det hvor stor plass en hund skal ha som primært oppholdssted. Stålburene som selges rundt omkring er ikke i nærheten av kravene! Endret 27. juli 2021 av LadyGrey 4
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2021 #42 Skrevet 27. juli 2021 AnonymBruker skrev (På 2021-7-25 den 14.03): Men i natur, ville ikke hunder sovet i huler? Med pledd over så blir det som en hule. Anonymkode: eefe5...464 Nei. Hunden stammer fra ulven. Ulven kan ha valpene sine i hi for å skåne de når de er nyfødte. Hiet har IKKE dør... Og når valpene blir eldre går de ut av hiet. Det er omtrent på den alderen vi putter valpene våre inn i et stengt bur... Så det argumentet er dessverre bygget på feil informasjon/ikke nok kunnskap. Anonymkode: 00a4d...22e 5
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2021 #43 Skrevet 28. juli 2021 LadyGrey skrev (13 timer siden): Mattilsynet er ganske klar på hva som tillates angående bruk av bur. Bare syns de færreste hundeeiere gidder å sette seg i lover og regelverk som gjelder hundehold. Anbefaler alle som bruker bur, til å lese Mattilsynets tilsynsveileder for hund. Der står det hvor stor plass en hund skal ha som primært oppholdssted. Stålburene som selges rundt omkring er ikke i nærheten av kravene! Takk, men jeg er godt innafor. Åpent bur hjemme, men en godt tilvant hund som liker buret sitt fordi dette er noe jeg har jobbet med over tid. Sitat "Noen ganger kan det være nødvendig å ha dyret i bur i avgrensede, korte perioder, for eksempel under oppstalling hos veterinær, under sykdom, når man overnatter på hotell eller under konkurranser." Ved overnatting der det trengs, ligger hunden i buret sitt. Noe som er å følge tilsynsveilederen til Mattilsynet ... Jeg, og de fleste andre i denne tråden, er vel helt enig i at hunden ikke skal ha stengt bur som primært oppholdsrom, men så vidt jeg kan se, har de færreste i tråden beskrevet sin burbruk slik. Anonymkode: e886e...265 1
Troyamin Skrevet 28. juli 2021 #44 Skrevet 28. juli 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Nei. Hunden stammer fra ulven. Ulven kan ha valpene sine i hi for å skåne de når de er nyfødte. Hiet har IKKE dør... Og når valpene blir eldre går de ut av hiet. Det er omtrent på den alderen vi putter valpene våre inn i et stengt bur... Så det argumentet er dessverre bygget på feil informasjon/ikke nok kunnskap. Anonymkode: 00a4d...22e Men nå har jo kloke hoder funnet ut at hunden vi har i dag, minner mer om "villhunder" man finner i feks India. Og disse hundene finner ly. De ligger ikke under åpen himmel slik ulven gjør i dag. Kan vi ikke bare kalle en spade en spade? Et bur er og blir et bur. En oppbevaringsplass hvor hunden kan være i en begrenset periode. Det er ikke nødvendig å pynte på ordet burbruk. Det er hva det er. 3
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2021 #45 Skrevet 28. juli 2021 Troyamin skrev (1 time siden): Men nå har jo kloke hoder funnet ut at hunden vi har i dag, minner mer om "villhunder" man finner i feks India. Og disse hundene finner ly. De ligger ikke under åpen himmel slik ulven gjør i dag. Kan vi ikke bare kalle en spade en spade? Et bur er og blir et bur. En oppbevaringsplass hvor hunden kan være i en begrenset periode. Det er ikke nødvendig å pynte på ordet burbruk. Det er hva det er. Tror muligens du svarte på feil AB. Jeg er jo veldig i mot burbruk som nevnt flere ganger i tråden. Og at villhunder/gatehunder (som jo også stammer fra ulv) søker ly er jo ikke noe nytt. Jeg svarte på argumentet med hi og ulv 🙂. Anonymkode: 00a4d...22e
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2021 #46 Skrevet 28. juli 2021 Mennesker må være noe av det verste som finnes. Hvorfor skal levende vesener i bur??????? Det er ikke naturlig for noen å være i bur. PUNKTUM! Anonymkode: 067ee...0f5 1
Troyamin Skrevet 28. juli 2021 #47 Skrevet 28. juli 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Tror muligens du svarte på feil AB. Jeg er jo veldig i mot burbruk som nevnt flere ganger i tråden. Og at villhunder/gatehunder (som jo også stammer fra ulv) søker ly er jo ikke noe nytt. Jeg svarte på argumentet med hi og ulv 🙂. Anonymkode: 00a4d...22e Det var du som nevnte ulv og hi. Hund er ikke ulv, de er mer lik villhunder. Derfor jeg siterte deg. Beklager dersom du følte at jeg "tok deg" på noen måte. Og kan ikke folk slutte å poste anonymt? Det blir et kaos å skulle sjekke hver eneste AB for hvert innlegg! *sukk* 2
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2021 #48 Skrevet 28. juli 2021 Troyamin skrev (21 minutter siden): Det var du som nevnte ulv og hi. Hund er ikke ulv, de er mer lik villhunder. Derfor jeg siterte deg. Beklager dersom du følte at jeg "tok deg" på noen måte. Og kan ikke folk slutte å poste anonymt? Det blir et kaos å skulle sjekke hver eneste AB for hvert innlegg! *sukk* Ja jeg svarte en som argumenterte med at hunder stammer fra ulven og ulven bor i hi. Jeg sier jo også at hund ikke er ulv. Hunden vi har i dag kan være mer lik villhunder, men både villhund og vår familiehund/oppdrettet hund stammer fra ulv. Det er 2 fakta vi mennesker har kommet til så langt innen forskning: 1. hunden stammer fra ulven 2. vi vet ikke hvilken ulv Såfremt det ikke har kommet noe ny forskning som har snudd alt dette på hodet, er det fortsatt gjeldende. Jeg poster som AB her fordi jeg ikke ønsker å bli gjenkjent fra andre poster fordi jeg ikke er særlig anonym i virkeligheten 🙂 Anonymkode: 00a4d...22e
Diamant20 Skrevet 28. juli 2021 #49 Skrevet 28. juli 2021 Myrmica skrev (På 26.7.2021 den 19.28): Jeg har ikke bur inne, verken lukket eller åpent. Det er likevel null problem å ha hunden i bur i bilen, hos veterinæren, under reise, eller andre steder/situasjoner hvor det er absolutt nødvendig. Enig 1
Cockerlover Skrevet 28. juli 2021 #50 Skrevet 28. juli 2021 Million skrev (På 2021-7-25 den 9.55): "Best for hunden"? Hvilke idioter har sagt det? Det skal du i hvert fall ikke høre på. HUNDER ER IKKE BURDYR! En hund hører ikke hjemme i bur.(da snakker jeg om bur med lukket dør) God oppdragelse holder lenge. Du kan kjøpe noen sånne grinder og "gjerde inn" et område av stuen til valpen om du må ut en tur, sånn at den ikke kommer til farlige ledninger eller lignende mens du er borte. Jeg har hatt to hunder, og ingen av de har noen gang sittet i bur. Ikke i bilen heller. I bil hadde de spesiell sele og beltefeste for hunder til sikkerhetsbeltet. De satt i baksetet med dette. Ingen bur inne i huset. Jeg får helt mark av å høre om folk som har hunden i bur hele dagen mens de er på jobb, og så hele natta i tillegg. Den sitter for faen i bur to tredjedeler av døgnet!! Hva slags liv er det for en hund? Sånne mennesker skulle ikke hatt hund. Det er forbud mot dette i Sverige og sånn burde det blitt i Norge også. Jeg hisser meg opp over burbruk til hund, ja! https://www.nrk.no/norge/vil-ha-tydeligere-regler-for-bruk-av-hundebur-1.14988110 Jeg er enig med deg, hunder skal ikke være i bur. Bortsett fra i bil, der synes jeg det må være greit, så lenge buret er stort nok til at hunden får strekt seg ordentlig. Da slipper jeg masse hundehår i bilen. Men nå har jeg fått et lite problem, og hvordan synes du vi skal løse dette? Jeg har en valp på 5 mnd. Hun sover på soverommet med oss i sin egen seng. Vi er konsekvente på og ikke ha ho i senga, men ho hopper allikevel opp i løpet av natta. Ho begynner og skjønne at det ikke er lov, men allikevel så prøver ho seg. Og jeg er så allergisk at det egentlig er litt krise at ho ligger der. Hvis man kjøper et kjempestort stort bur, kanskje ho kan ligge der? Jeg vil ikke at ho skal sove på eget rom, synes ho er for liten. Ho vekker oss også når ho skal på do.
Million Skrevet 28. juli 2021 #51 Skrevet 28. juli 2021 Cockerlover skrev (Akkurat nå): Jeg er enig med deg, hunder skal ikke være i bur. Bortsett fra i bil, der synes jeg det må være greit, så lenge buret er stort nok til at hunden får strekt seg ordentlig. Da slipper jeg masse hundehår i bilen. Men nå har jeg fått et lite problem, og hvordan synes du vi skal løse dette? Jeg har en valp på 5 mnd. Hun sover på soverommet med oss i sin egen seng. Vi er konsekvente på og ikke ha ho i senga, men ho hopper allikevel opp i løpet av natta. Ho begynner og skjønne at det ikke er lov, men allikevel så prøver ho seg. Og jeg er så allergisk at det egentlig er litt krise at ho ligger der. Hvis man kjøper et kjempestort stort bur, kanskje ho kan ligge der? Jeg vil ikke at ho skal sove på eget rom, synes ho er for liten. Ho vekker oss også når ho skal på do. Jeg tror du rett og slett bare må trene valpen. Nei og atter nei, ned på gulvet igjen, gang på gang. Det tar litt tid i starten kanskje, men da slipper dere bur til slutt. Men det er slitsomt å ha valp, særlig i starten når den skal lære seg alle husets regler. Hunden min hopper ikke opp i sengen eller sofaen. Har testet for å se om hun gjør det når jeg ikke er hjemme, men nei. Det er altså mulig å lære dem at de ikke skal det. 2
Cockerlover Skrevet 28. juli 2021 #52 Skrevet 28. juli 2021 Million skrev (Akkurat nå): Jeg tror du rett og slett bare må trene valpen. Nei og atter nei, ned på gulvet igjen, gang på gang. Det tar litt tid i starten kanskje, men da slipper dere bur til slutt. Men det er slitsomt å ha valp, særlig i starten når den skal lære seg alle husets regler. Hunden min hopper ikke opp i sengen eller sofaen. Har testet for å se om hun gjør det når jeg ikke er hjemme, men nei. Det er altså mulig å lære dem at de ikke skal det. Ja det er det vi gjør, og det går mye bedre. Noen netter hopper ho ikke opp. Men ho gjør det fortsatt innimellom. Og jeg er tydeligvis veldig allergisk, jeg reagerer veldig på det. Kunne man ikke hatt bur i en liten periode, bare så jeg vet at når jeg våkner er ikke øyene mine igjenklistra? Også ta det bort når ho blir litt større og trene mer? Jeg er bare så lei nå, og litt rådvill. Kan ikke ha det sånn, da kan jeg ikke ha hund 1
Million Skrevet 28. juli 2021 #53 Skrevet 28. juli 2021 Cockerlover skrev (3 minutter siden): Ja det er det vi gjør, og det går mye bedre. Noen netter hopper ho ikke opp. Men ho gjør det fortsatt innimellom. Og jeg er tydeligvis veldig allergisk, jeg reagerer veldig på det. Kunne man ikke hatt bur i en liten periode, bare så jeg vet at når jeg våkner er ikke øyene mine igjenklistra? Også ta det bort når ho blir litt større og trene mer? Jeg er bare så lei nå, og litt rådvill. Kan ikke ha det sånn, da kan jeg ikke ha hund Godtar hun bur da, uten å bli urolig, pipete og gneldrete i løpet av natten? Du kan jo prøve bur om natten, men uten treningen i å bli nektet å gå opp i sengen, vil hun jo bare begynne så snart du slipper henne ut igjen? 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2021 #54 Skrevet 28. juli 2021 Cockerlover skrev (2 timer siden): Ja det er det vi gjør, og det går mye bedre. Noen netter hopper ho ikke opp. Men ho gjør det fortsatt innimellom. Og jeg er tydeligvis veldig allergisk, jeg reagerer veldig på det. Kunne man ikke hatt bur i en liten periode, bare så jeg vet at når jeg våkner er ikke øyene mine igjenklistra? Også ta det bort når ho blir litt større og trene mer? Jeg er bare så lei nå, og litt rådvill. Kan ikke ha det sånn, da kan jeg ikke ha hund Har du noen andre som kan sove ned valpen om natten? Anonymkode: 47920...72b
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2021 #55 Skrevet 28. juli 2021 Kjøpte kompostbinger til min første valp når vi starta å trene hjemme alene trening. Var ett helvette hver gang jeg dro🙈 Prøvde så å ha hun løs på kjøkkenet å da var det ikke en lyd☺️ Tenker nok at det var fordi vi ikke hadde trent på å være i kompostbingene i det hele tatt. Så hver gang de kom frem betydde det at jeg dro. Jeg mener hundene burde få gå fritt eller eventuelt ha et eget rom å være på. Viss man skal bruke bur burde de trenes til å være i buret før man evt drar fra de i det☺️ Og det bør være STORT. Anonymkode: 0a444...f5a
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2021 #56 Skrevet 28. juli 2021 Hvordan forholder dere dere til f.eks bruk av sprinkelseng til barn? Anonymkode: 28c91...5ec
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2021 #57 Skrevet 28. juli 2021 Cockerlover skrev (3 timer siden): Ja det er det vi gjør, og det går mye bedre. Noen netter hopper ho ikke opp. Men ho gjør det fortsatt innimellom. Og jeg er tydeligvis veldig allergisk, jeg reagerer veldig på det. Kunne man ikke hatt bur i en liten periode, bare så jeg vet at når jeg våkner er ikke øyene mine igjenklistra? Også ta det bort når ho blir litt større og trene mer? Jeg er bare så lei nå, og litt rådvill. Kan ikke ha det sånn, da kan jeg ikke ha hund Bruk valpegrind rundt sengen hennes bare? Anonymkode: 564ac...311 1
Myrmica Skrevet 28. juli 2021 #58 Skrevet 28. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvordan forholder dere dere til f.eks bruk av sprinkelseng til barn? Anonymkode: 28c91...5ec Sprinkelseng til barn er topp. Det er ikke særlig sammenlignbart med bur til hund. Kanskje mer sammenlignbart med en valpebinge helt i starten av valpens liv. Sprinkelseng har man for at ikke barnet skal falle ut og slå seg. Når barnet blir større slutter man med det, det er vel ikke vanlig å sperre 3-4-åringer inne når de sover? Da lærer man dem heller hvor og når de skal sove (og lar dem gjerne sove i foreldrenes seng om de er engstelige eller av annen grunn har behov for det). 3
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2021 #59 Skrevet 28. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvordan forholder dere dere til f.eks bruk av sprinkelseng til barn? Anonymkode: 28c91...5ec For en aldeles ræva sammenlikning. Herregud, only on KG... Jeg har hatt hund absolutt hele livet, og jeg er over 50 år, så en kan si at jeg har lang erfaring som hundeeier. Jeg har aldri noensinne brukt bur inne i huset, verken åpent eller stengt bur, og det har heller aldri vært et behov. Hvis man legger ned god og riktig innsats det første året man har en hund, får man igjen for det i fullt monn resten av hundens liv. Det er krevende å ha valp, men den jobben må man bare ta når man har tatt valget om å skaffe seg hund. Noe alt for mange tar for lett på, dessverre. Å bruke bur for at tilværelsen med valp skal bli mest mulig bekvem for seg selv, er rett og slett forkastelig. Hunder skal IKKE være i bur. Anonymkode: 387bd...0d3 2
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2021 #60 Skrevet 28. juli 2021 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): For en aldeles ræva sammenlikning. Herregud, only on KG... Jeg har hatt hund absolutt hele livet, og jeg er over 50 år, så en kan si at jeg har lang erfaring som hundeeier. Jeg har aldri noensinne brukt bur inne i huset, verken åpent eller stengt bur, og det har heller aldri vært et behov. Hvis man legger ned god og riktig innsats det første året man har en hund, får man igjen for det i fullt monn resten av hundens liv. Det er krevende å ha valp, men den jobben må man bare ta når man har tatt valget om å skaffe seg hund. Noe alt for mange tar for lett på, dessverre. Å bruke bur for at tilværelsen med valp skal bli mest mulig bekvem for seg selv, er rett og slett forkastelig. Hunder skal IKKE være i bur. Anonymkode: 387bd...0d3 Du høres ut som meg både hva gjelder alder og erfaring med hund. Godt skrevet og helt enig. Anonymkode: 00a4d...22e 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå