Gå til innhold

Bur til hund

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vi fikk også nylig valp. Gikk til innkjøp av bur etter noen uker, og ser at valpen roer seg og sover veldig godt der. Har lagt et pledd over sånn at det er som ei trygg og god hule. Døra til buret står alltid åpent, og hunden velger selv om hun vil sove der eller andre steder. 

Anonymkode: 25ac7...d56

Da bruker du ikke bur. Et åpent bur er ikke et bur, det er en overbygd seng.

Sorry ass, men jeg skjønner ikke folk som bruker det argumentet for bur: "Hunden min elsker buret, og sover så godt der! Døra står alltid åpen"

Da bruker man jo ikke bur!?!

Anonymkode: c6e2e...849

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Sorry ass, men jeg skjønner ikke folk som bruker det argumentet for bur: "Hunden min elsker buret, og sover så godt der! Døra står alltid åpen"

Men i natur, ville ikke hunder sovet i huler? Med pledd over så blir det som en hule. 

Anonymkode: eefe5...464

Skrevet

Tilvenner alltid mine til å være i bur fra den dagen jeg får de i hus. Burbruk er ikke problematisk så lenge det brukes korrekt. Og ikke som oppbevaringsplass når en er på jobb. 

• Liker 6
Gjest Linny111
Skrevet

Vi kjøpte bur da vi fikk valpen vår. Bor i et land hvor det er vanlig, så var liksom en selvfølge. Kvittet oss med det relativt fort, for merket at hun ikke var fornøyd i det og uansett var helt rolig alene hjemme når hun ikke var i bur. Nå sitter hun bare i bur i bil, og det går kjempefint. Vi har jo problemer innimellom, men jeg ønsker å løse det uten å bruke bur.

Jeg er med i noen hundegrupper på nett der det er amerikanere. Hvis jeg stiller et spørsmål, er løsningen deres alltid bur, og om jeg sier jeg ikke bruker bur, blir jeg kalt dyremishandler fordi "hunder blir stresset uten bur" og "hunder kan gjøre farlige ting og dø alene uten bur". Nei, vi har kamera på hunden alene, og hun ligger kun og sover på sofaen.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Men i natur, ville ikke hunder sovet i huler? Med pledd over så blir det som en hule. 

Nettopp! Det blir som en hule, og det er jo kjempefint om hunden liker det.

Det er "jeg bruker bur, men har alltid døra åpen" som er et teit argument for burbruk. Da har du en hule, ikke et bur.

Vi som er i mot bur er det fordi vi ikke synes hunden bør stenges inne. Et åpent bur vil ikke oppfattes som et bur av hunden, for den stenges jo ikke inne. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bur til valpen. Hjemme står dette med åpen dør på soverommet og han velger om han vil sove der eller på gulvet. Han har senga i buret, teppe eller gulvet å velge mellom. 

Fordelen er når vi er på tur, og evt hos dyrlegen eller om vi på et tidspunkt må begrense aktivitet pga skade/sykdom. Han er helt rolig og kjenner buret som en trygg plass han er vant til. 

Anonymkode: e886e...265

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2021-7-25 den 9.54):

Vi fikk også nylig valp. Gikk til innkjøp av bur etter noen uker, og ser at valpen roer seg og sover veldig godt der. Har lagt et pledd over sånn at det er som ei trygg og god hule. Døra til buret står alltid åpent, og hunden velger selv om hun vil sove der eller andre steder. 

Anonymkode: 25ac7...d56

Samme her. Hunden har egen seng inni buret, og mat og vann (ja, det er stort bur). Hunden har hatt buret siden hunden var liten, Og buret brukes hver dag nå og, og nå er hunden 3 år. 

Når det er sagt, så står alltid døra oppe, så hunden går ut og inn som den vil. Og buret er hundens plass, vi går aldri inn i buret til hunden. 

Anonymkode: b8837...5c9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Det er veldig kjekt at hunden ikke forbinder bur med panikk eller noe ukjent, de gangene man må bruke. Bur er også utrolig mye tryggere i bruke i bil, enn belte. 

Anonymkode: b8837...5c9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.7.2021 den 11.19):

Problemet er at den døra er så lett tilgjengelig, at man gjerne lukker den mer enn man kanskje er klar over selv. Urolig hund? Døra lukkes. Besøk som ikke liker hund? Døra lukkes. Hjemme alene? døra lukkes. Valper er veldig slitsomme og man burde derfor ikke ha det som et alternativ å stenge dem inne på den måten, fordi fristelsen fort blir for stor. Det holder masse å begrense en valp med grinder, de skal tross alt lære å eksistere fritt i hjemmet. 

Alle hunder hadde likt en seng like godt som et bur hvis ikke man hadde presentert buret som deres plass. Det finnes også hulesenger (vi har en til en stor hund på 30 kg) likevel går folk ofte for buret. Og det er ikke for hundens del. 

Anonymkode: 564ac...311

Jeg skjønner poenget ditt, men hvis folk faktisk bruker buret fornuftig er det jo ikke et problem. Det med seng avhenger også av hunden.

Vi hadde bilburet inne da vår hund var valp. Han hadde også en hundeseng, den ga vi bort da han var 1 år - umulig å få han til å ligge på noe så mykt uansett hvor mye vi trente og prøvde. Han foretrakk gulvet, og etterhvert buret, uten at vi gjorde det til "hans sted". 

Buret var aldri lukket - utenom de gangene vi trente på det (han skulle jo kunne sitte i det i bil, og vi hadde ikke bil selv) samt dersom vi trengte par min timeout i de verste raptusene, når han ble såpass stor at det var vanskelig å holde han i ro uten å gire han mer opp. Føler det er mye tryggere enn å binde de fast osv som noen foreslår i sånne settinger. Da satt vi såklart rett ved siden av og ga godis, og han kom raskt ut. 

Vi hadde aldri burdøra lukket om natta eller når vi var ute. Da gikk han helt fritt i valpesikret hjem. Så jeg mener at bur helt fint kan brukes på samme måte som en grind - for å skjerme og roe valpen innimellom - og da er det jo praktisk om man allerede har et bur, men det bør absolutt aldri være lukket mer enn sånn maks 10 minutter en gang innimellom, for da tar man ikke hensyn til hvor mye hunder liker å flytte på seg innimellom for å endre stilling, regulere temperatur osv.

Anonymkode: 2795e...9ff

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Det er jo fortsatt et bur, det er poenget.

De av oss som er for åpne bur foretrekker jo dette fremfor å bare bruke grinder, nettopp fordi man da også tilvender hunden til buret, slik at de tilfellene man faktisk må lukke det (bil, vetrinær/sykdom feks) går bedre, og at man kan bruke buret i korte perioder ved behov, fordi det da ikke er så stressende for hunden.

Det har vært situasjoner der vi ville måtte ha sperret hunden inne på et eget rom i korte perioder, men fordi vi hadde buret kunne han være med oss og se hva som skjedde istedet. Eller situasjoner der valpen var helt rabiat, og vi prøvde masse ulike metoder fordi bur liksom aldri skal brukes til trening/straff/timeout, men da vi prøvde det av desperasjon fikk vi endelig en måte å ha timeout der han ikke ble redd, men bare kjedet seg. Så da ga valpebitinga seg plutselig (hyling osv fungerte aldri på denne karen, det var bare gøy...)

Poenget er altså at hunder ofte liker å bruke bur som en hule, og at det i tillegg er praktisk å kunne lukke det. Men aldri mens vi ikke er der, og ikke lengre enn jeg ville godtatt å sitte der selv 😜

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har prøvd å la hunden være hjemme uten å være i bur, og det blir rett og slett for stort for ham, han uler og hyler, selv om jeg bare går i søpla.

I bur derimot roer han seg øyeblikkelig. Nå skal det sies at han har et digert bur med god plass til å stå, ligge, snu seg og leke, og han har et godt utvalg av leker der. Når jeg ikke er hjemme er døra lukket. Hunden bruker buret også når døra står åpen fordi jeg er hjemme så jeg nekter å tro at han har noen negative opplevelser i buret. Om natta sover han i senga mi. Noe annet har aldri vært et alternativ og han er aldri i buret mer enn når jeg på jobb. Skal jeg ut om kvelden og han ikke kan være med, så er han hos "barnevakt".

Anonymkode: 67fa7...1ba

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2021-7-25 den 11.23):

Hvis hunden er urolig utenfor bur, men roer seg i bur (både med åpen og lukket dør). Betyr ikke det at hunden kan like buret? Jeg bare spør nå. Et dyr som ikke vil være i bur ville kanskje blitt urolig og laget lyder osv. 

Nei, det betyr at hunden som regel ikke har noe annet valg, og siden hunder er svært enkle å trene så ifinner de seg situasjonen. 

Dersom en hund (eller annet dyr/menneske) FORETREKKER å være innestengt uten selv å velge, da er det noe veldig galt.

Mange hundeeiere som bruker bur bedyrer at hunden elsker å være der. Da er mitt spørsmål: hvorfor i alle dager lukker og låser de da døren?

Anonymkode: 00a4d...22e

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 25.7.2021 den 11.26):

Jeg synes det er helt greit å bruke bur, når det brukes rett. Et bur med pledd over som er kun hundens sted. Døra stør åpen. En stor fordel med dette er om vi skal bort kan vi ta med buret, er sammeleggbart, å hunden har fremdeles sin egen trygge hule uansett hvor vi er. Skulle det skje at hunden faktisk ikke kan være løs i en kort periode kan den stenges inne i det som for han er et trygt sted. 

Anonymkode: 8509c...3ee

En trygg, godt sosialisert hund trenger ikke å ha med seg "den trygge hula si" på tur. Den samme hunden vil også tåle å være i et bur selvom den ikke er vant til det fra før, og i hvertfall om den er vant til bur i bil (som er det eneste stedet bur er nyttig... )

Et bur med teppe over med døra åpent er bare et stygt møbel. 

Og til alle med hunder som roer seg fort ned i bur. De har ikke noe valg... Det samme skjer med mennesker som stenges ikke. Just sayin.

Bur er utelukkende lettvint og funksjonelt for eier, ikke for hunden.

Endret av Jodaneida
  • Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

De av oss som er for åpne bur foretrekker jo dette fremfor å bare bruke grinder, nettopp fordi man da også tilvender hunden til buret, slik at de tilfellene man faktisk må lukke det (bil, vetrinær/sykdom feks) går bedre, og at man kan bruke buret i korte perioder ved behov, fordi det da ikke er så stressende for hunden.

Jeg har ikke bur inne, verken lukket eller åpent.

Det er likevel null problem å ha hunden i bur i bilen, hos veterinæren, under reise, eller andre steder/situasjoner hvor det er absolutt nødvendig. 

• Liker 3
Skrevet
Myrmica skrev (1 minutt siden):

Jeg har ikke bur inne, verken lukket eller åpent.

Det er likevel null problem å ha hunden i bur i bilen, hos veterinæren, under reise, eller andre steder/situasjoner hvor det er absolutt nødvendig. 

Enig. Jeg har aldri hatt noen av hundene mine i bur (har hatt til sammen 14 hunder), kun i bilen. Og det har aldri vært noe problem hvis de måtte være i bur hos veterinær e.l.

Argumentet for å tilvenne bur i tilfelle sykdom/skade er også ikke så relevant da hunden vil være skadet/syk og uansett ha en annen atferd og behøver slettes ikke føle seg vel i bur, selv om den er aldri så vant med det fra før.
(Dette var et svar til Anonym du svarte, ikke til deg altså 🙂)

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner noen som måtte sette igjen hunden hos veterinær et lite døgn. Innen noen timer ringte veterinæren og ba eieren hente hunden fordi den skrek og skremte både pasienter og eiere, og de var redde hunden kom til å skade seg i buret. Veterinæren forsto ikke hvordan hunden hadde klart å løsrive seg fra narkosetåka så tidlig, da den burde ha vært nede for telling. Den kollapset og sov tungt i mange timer når eieren kom og tok den ut av buret. 

Jeg for min del ønsker å trene positiv burtrening. Vil at hundene mine kan være trygge og rolige i de fleste settinger, om det skulle være i bur, i kort bånd i parken, blandet folkemengder eller i andre situasjoner hvor det er nødvendig å redusere friheten til hunden for dens egen sikkerhet. 

Anonymkode: c385f...7f3

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg kjenner noen som måtte sette igjen hunden hos veterinær et lite døgn. Innen noen timer ringte veterinæren og ba eieren hente hunden fordi den skrek og skremte både pasienter og eiere, og de var redde hunden kom til å skade seg i buret. Veterinæren forsto ikke hvordan hunden hadde klart å løsrive seg fra narkosetåka så tidlig, da den burde ha vært nede for telling. Den kollapset og sov tungt i mange timer når eieren kom og tok den ut av buret. 

Jeg for min del ønsker å trene positiv burtrening. Vil at hundene mine kan være trygge og rolige i de fleste settinger, om det skulle være i bur, i kort bånd i parken, blandet folkemengder eller i andre situasjoner hvor det er nødvendig å redusere friheten til hunden for dens egen sikkerhet. 

Så da tenker du automatisk at buret var problemet? Ikke at hunden har vondt/ubehag. Er på et nytt sted og ikke forstår hva som skjer generelt...?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Jodaneida skrev (4 timer siden):

En trygg, godt sosialisert hund trenger ikke å ha med seg "den trygge hula si" på tur. Den samme hunden vil også tåle å være i et bur selvom den ikke er vant til det fra før, og i hvertfall om den er vant til bur i bil (som er det eneste stedet bur er nyttig... )

Et bur med teppe over med døra åpent er bare et stygt møbel. 

Og til alle med hunder som roer seg fort ned i bur. De har ikke noe valg... Det samme skjer med mennesker som stenges ikke. Just sayin.

Bur er utelukkende lettvint og funksjonelt for eier, ikke for hunden.

Men så er det ikke alle steder der jeg er, der det er praktisk eller mulig at den er løs. For eksempel på enkelte overnattingssteder, steder som ikke er valpesikkert, eller der det er andre hunder som jeg ikke vil la den være alene med uten å være våken og til stede selv. 

Selvfølgelig er det lettvint for meg, men i flere situasjoner hadde alternativet vært å ikke være med, og jeg er helt sikker på hva min trives med. 

Når det er sagt, min hund er kun i stengt bur på tur noen netter på tur. Ellers har vi valpebinge (som jo basically er et bur det også) og øver på å være uten oppsyn på stadig større områder. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Jodaneida skrev (3 timer siden):

Så da tenker du automatisk at buret var problemet? Ikke at hunden har vondt/ubehag. Er på et nytt sted og ikke forstår hva som skjer generelt...?

Nei, jeg tror nok, det handlet mye om at hunden ikke var i det hele tatt interessert i å være stengt inne en plass uten at eieren var tilstede. 

Jeg synes ikke noe om at hunder skal være innestengt i bur 6/8+ timer om dagen mens eierne er på jobb. Jeg selv ventet hele 10 år før jeg fikk hund selv nettopp fordi jeg ikke ville ta inn en hund, for så å la den være alene så lenge hver dag, uavhengig av bur.

Jeg tenker dog at bur kan være et flott verktøy. For noen raser/individer er det ikke nødvendig. For visse raser/individer er det absolutt nødvendig. (nå snakker jeg om positiv burtrening, hvor buret er en trygg plass hvor hunden kan slappe av). Å trene en hund til å være rolig i bur er ikke mye annerledes enn å lære en hund å være rolig rundt andre distraksjoner og andre miljøer. Tar man hunden med i en park, så holder man båndet kort (frarøver frihet og stimuli på samme måte som med bur), så hunden ikke har noe valg annet enn å slappe av og ta det med ro. Også roser man at hunden er rolig. Bur og kort bånd for å trene rotrening er én og samme greie, så er uenig i de som mener at bur aldri bør brukes. Det er et flott verktøy med valper/unghunder

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men så er det ikke alle steder der jeg er, der det er praktisk eller mulig at den er løs. For eksempel på enkelte overnattingssteder, steder som ikke er valpesikkert, eller der det er andre hunder som jeg ikke vil la den være alene med uten å være våken og til stede selv. 

Selvfølgelig er det lettvint for meg, men i flere situasjoner hadde alternativet vært å ikke være med, og jeg er helt sikker på hva min trives med. 

Når det er sagt, min hund er kun i stengt bur på tur noen netter på tur. Ellers har vi valpebinge (som jo basically er et bur det også) og øver på å være uten oppsyn på stadig større områder. 

I alle dager. Hvordan har folk klart å leve med hund i flere tusen år før bur og binger ble populært. For meg en helt uforståelig trend. Og enda mer uforståelig at mennesker ikke ser noe galt i å stenge en hund inn i et lite bur.

Anonymkode: 00a4d...22e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...