AnonymBruker Skrevet 24. juli 2021 #1 Skrevet 24. juli 2021 Jeg og mannen har ett barn som nå er to år. Både jeg og mannen er karrieremennesker (høy lønn, høy utdanning, lange dager osv) og kan overhodet ikke se for oss at det er mulig å kombinere flere enn maks to barn og skikkelige arbeidskarrierer. I hvert fall ikke i våre yrker (advokat og lege). For oss er ett barn nok. Dere som har flere enn to barn. Er det slik at minst en av dere (foreldre) har mindre krevende jobber for å få det til å gå rundt? Anonymkode: bc80b...0c4 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2021 #2 Skrevet 24. juli 2021 Lege og advokat, ja. For all del ikke få mer enn ett barn. Overlat det til Aisha og Yosuf, Majbritt og Ken-Ronny. Dere har viktigere ting å gjøre, things to do, places to beee! Anonymkode: e852b...8b1 10
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2021 #3 Skrevet 24. juli 2021 Både jeg og mannen har krevende karrierer, han er revisor og jeg jobber innen IT, og vi har 4 barn. Det går veldig fint det altså, må bare være veldig strukturerte Det er forskjell på arbeidskapasiteten til folk! Barna er vår største motivasjon for alt vi gjør Anonymkode: 8f002...590 4
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2021 #4 Skrevet 24. juli 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg og mannen har ett barn som nå er to år. Både jeg og mannen er karrieremennesker (høy lønn, høy utdanning, lange dager osv) og kan overhodet ikke se for oss at det er mulig å kombinere flere enn maks to barn og skikkelige arbeidskarrierer. I hvert fall ikke i våre yrker (advokat og lege). For oss er ett barn nok. Dere som har flere enn to barn. Er det slik at minst en av dere (foreldre) har mindre krevende jobber for å få det til å gå rundt? Anonymkode: bc80b...0c4 3 barn her. Vi har jobber som krever mye av oss i arbeidstiden; men har fra-til arbeidtid, 100%. Men lite overtid. Det fungerer fint. Men dersom dere må jobbe veldig lange dager og er slitne nå ville jeg stoppet på 1…. Anonymkode: 47e12...0ae 2
Eeemil Skrevet 24. juli 2021 #5 Skrevet 24. juli 2021 Når de er små er det stordriftsfordeler med flere barn. De kan leke sammen, spise sammen, legges samtidig, osv. I fødselspermisjonene har man tid til å være med de store og levere i barnehage. Fleksibel arbeidstid er et must når begge er i jobb. Problemet blir kanskje større når alle skal ha oppfølging med lekser og kanskje ulike fritidsaktiviteter. Det går bra dersom man setter egne interesser litt på vent. 3
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2021 #6 Skrevet 24. juli 2021 Eeemil skrev (Akkurat nå): Når de er små er det stordriftsfordeler med flere barn. De kan leke sammen, spise sammen, legges samtidig, osv. I fødselspermisjonene har man tid til å være med de store og levere i barnehage. Fleksibel arbeidstid er et must når begge er i jobb. Problemet blir kanskje større når alle skal ha oppfølging med lekser og kanskje ulike fritidsaktiviteter. Det går bra dersom man setter egne interesser litt på vent. Skriver under denne. Vi har tre, og barnehageårene var enkle. Nå er alle skolebarn, og det er travelt! Ukedagene går i ett fra vi står opp til vi stuper i seng. Og i helgene er det cuper osv. Vet ikke om jeg skal kalle jobben min krevende, men har full stilling. Mannen er «alltid» på jobb, som selvstendig. Anonymkode: 852f1...9ec
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2021 #7 Skrevet 24. juli 2021 Eeemil skrev (3 minutter siden): Når de er små er det stordriftsfordeler med flere barn. De kan leke sammen, spise sammen, legges samtidig, osv. I fødselspermisjonene har man tid til å være med de store og levere i barnehage. Fleksibel arbeidstid er et must når begge er i jobb. Problemet blir kanskje større når alle skal ha oppfølging med lekser og kanskje ulike fritidsaktiviteter. Det går bra dersom man setter egne interesser litt på vent. Det er nok aller mest det, ja Lekser gjør våre fire sammen ved kjøkkenbordet. De hjelper hverandre og en forelder hjelper også, men vanligvis er de ganske selvgående. Anonymkode: 8f002...590 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2021 #8 Skrevet 24. juli 2021 Vi forstår heller ikke hvordan andre får det til å gå rundt tids-messig. Vi har to barn, ett i småskole og et i bhg. Vi jobber 100% begge to, min mann har en del reisedøgn, jeg er matematikk-lektor og sitter ofte på kveldstid. Kjenner jeg gruer meg litt til de legger seg senere, mer lekser og har aktiviteter etter skoletid… Anonymkode: 85b26...a93
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2021 #9 Skrevet 24. juli 2021 Jeg jobber som fastlege og mannen min er rektor på ungdomsskole. Vi har 3 barn på 10, 7 og 4 år. Går veldig bra foreløpig. Anonymkode: cfb03...74e 2
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2021 #10 Skrevet 24. juli 2021 Eeemil skrev (28 minutter siden): Det går bra dersom man setter egne interesser litt på vent. Det er kanskje der det skorter. Vi er for glade i våre egne ting til å sette det på vent. Den lille fritiden vi har bruker vi på oss selv. Anonymkode: bc80b...0c4 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2021 #11 Skrevet 24. juli 2021 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Jeg og mannen har ett barn som nå er to år. Både jeg og mannen er karrieremennesker (høy lønn, høy utdanning, lange dager osv) og kan overhodet ikke se for oss at det er mulig å kombinere flere enn maks to barn og skikkelige arbeidskarrierer. I hvert fall ikke i våre yrker (advokat og lege). For oss er ett barn nok. Dere som har flere enn to barn. Er det slik at minst en av dere (foreldre) har mindre krevende jobber for å få det til å gå rundt? Anonymkode: bc80b...0c4 Nei, i ene firebarnsfamilien jeg kjenner er mor kirurg og far fastlege. Svaret er au pair og vaskehjelp… Men jeg synes jo ikke de er optimale foreldre da. Anonymkode: b45be...c90
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2021 #12 Skrevet 24. juli 2021 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Jeg og mannen har ett barn som nå er to år. Både jeg og mannen er karrieremennesker (høy lønn, høy utdanning, lange dager osv) og kan overhodet ikke se for oss at det er mulig å kombinere flere enn maks to barn og skikkelige arbeidskarrierer. I hvert fall ikke i våre yrker (advokat og lege). For oss er ett barn nok. Dere som har flere enn to barn. Er det slik at minst en av dere (foreldre) har mindre krevende jobber for å få det til å gå rundt? Anonymkode: bc80b...0c4 Ellers er et barn nok her også, selv uten høystatus jobb. Ønsker tid til trening, hest, hobbyer, følge opp det ene barnet skikkelig etc. Synes at hos de fleste med flere barn er det enten det eneste i livet deres, eller barna går for lut og kaldt vann. Anonymkode: b45be...c90
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2021 #13 Skrevet 24. juli 2021 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Jeg og mannen har ett barn som nå er to år. Både jeg og mannen er karrieremennesker (høy lønn, høy utdanning, lange dager osv) og kan overhodet ikke se for oss at det er mulig å kombinere flere enn maks to barn og skikkelige arbeidskarrierer. I hvert fall ikke i våre yrker (advokat og lege). For oss er ett barn nok. Dere som har flere enn to barn. Er det slik at minst en av dere (foreldre) har mindre krevende jobber for å få det til å gå rundt? Anonymkode: bc80b...0c4 Dette burde dere få til, leger er faktisk de som i snitt får flest barn. Og samtlige leger jeg kjenner har faktisk tre eller flere barn. Anonymkode: f33d7...e86 2
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2021 #14 Skrevet 24. juli 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nei, i ene firebarnsfamilien jeg kjenner er mor kirurg og far fastlege. Svaret er au pair og vaskehjelp… Men jeg synes jo ikke de er optimale foreldre da. Anonymkode: b45be...c90 Au pair er litt for harry for oss. Anonymkode: bc80b...0c4
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2021 #15 Skrevet 24. juli 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dette burde dere få til, leger er faktisk de som i snitt får flest barn. Og samtlige leger jeg kjenner har faktisk tre eller flere barn. Anonymkode: f33d7...e86 Det er mange leger som ikke jobber noe særlig mer enn en vanlig arbeidsuke. Jeg og mannen jobber begge rundt 60 timer hver uke. Anonymkode: bc80b...0c4 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2021 #16 Skrevet 24. juli 2021 For å gå det til å gå rundt med tre eller flere barn er det nok ideelt at en av foreldrene har 8-4 jobb, hvis den andre jobber lange dager, overtid, osv. Kjenner flere familier der en av dem er overlege på sykehus og lignende, mens den andre parten gjerne har 8-4 jobb. Da klarer de å få det til å gå opp. Hvis begge har viktige karrierer tror jeg det kan bli stress, i hvert fall hvis man ikke skal ofre egne interesser Anonymkode: e885d...318
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2021 #17 Skrevet 24. juli 2021 Vi har tre barn. Mannen har en krevende jobb, men jobber ofte 8-15. Ellers har han perioder med vakt og utrykninger. Han trives på jobb, og jobber med mange av kameratene sine, så det er ikke sånn at han er hele dagen på jobb, så henger med de etter jobb. Funker veldig greit. Jeg jobber redusert, og jobber mest nattevakter. Jeg kunne fint klart 100% og alle barna, men jeg liker å gi bhgbarnet fri og korte dager. Vi har ikke sfo til skolebarna siden jeg vil gi de korte dager, og gjøre lekser osv hjemme. Flere barn funker ikke for alle, og jeg ser for meg at tidsklemma hadde vært ett jag når man jobber i krevende jobber. Og det vil jo og gå utover hobbyer og egne interesser. Anonymkode: 6db3f...955
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2021 #18 Skrevet 25. juli 2021 Det går veldig fint å kombinere krevende yrker og barn, men det som er utslagsgivende for oss er at ingen av oss har rigide arbeidstider. Vi kan styre dagen vår som vi ønsker og også jobbe hjemmefra noe som gir oss masse fleksibilitet. Vi har stort sett gjort det slik at vi bytter på å begynne tidlig/sent. Den som begynner sent leverte barna og den som begynte tidlig (og slutter tidlig) hentet. Dermed slapp de å ha lange dager i barnehagen eller på SFO (vi har f.eks. aldri brukt SFO om morgenen). Nå er alle tre barna så store at de er for lengst ferdige med småskolen og SFO og da er hverdagen enda enklere siden de kommer seg på skolen selv og gjør lekser på egen hånd innen vi er hjemme igjen, kommer seg til fritidsaktiviteter selv og så videre. Småbarnstiden er mest stressende i forhold til krevende jobber, men den varer bare noen år. Akkurat legeyrket er nok vanskeligere fordi det innebærer rigide arbeidstider, og man kan ikke forlate jobben i arbeidstiden eller komme/gå tidligere eller senere og i tillegg innebærer det mye ekstra jobbing (I alle fall om man har de mest spennende legejobbene, på sykehus. En fastlege i en liten by slipper billigere unna.). De par vi kjenner hvor den ene parten er lege er helt avhengige av at den andre ikke er lege og dermed blir den som alltid leverer og henter, kjører til fotballtrening, deltar på kamper, deltar på skoleavslutninger og alt slik. Den av dere som er advokat må derfor sannsynligvis være forberedt på å være den som må ofre litt. Anonymkode: 1a022...5e7
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2021 #19 Skrevet 25. juli 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Det er kanskje der det skorter. Vi er for glade i våre egne ting til å sette det på vent. Den lille fritiden vi har bruker vi på oss selv. Anonymkode: bc80b...0c4 Ærlig sak, det😊 vi er alle forskjellige og godt er det. Må bare finne ut hva som fungerer for oss selv. Anonymkode: 8f002...590
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2021 #20 Skrevet 25. juli 2021 Vi har begge høy utdannelse, jeg jobber som toppleder og han prosjektleder. Vi har 3 barn, 5 år mellom eldste og yngste. Jeg har som mål å kun jobbe 8-16 så nijobber mens jeg er på jobb. Og prioriterer hardt. Vi klarer oss fint nå, men hadde au pair en periode da yngste var 1 år. Vi får lite hjelp fra familien. Er hardt men går helt greit. Har også fleksibel arbeidstid og det hjelper. Veldig greit nå med hjemmekontor. Anonymkode: 1afda...fe3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå