Gå til innhold

Hvem er egentlig Amerikanere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Amerika er et stort kontinent og en ting jeg har stusset på de senere årene er at bare de i USA kaller seg amerikanere. Kanadiere kalles kanadiere, og det samme med mexicanere, brasilianere, argentinere, mm. 

I resten av verden kaller vi også de i USA for amerikanere og resten av «amerikanerne» for deres egen nasjonalitet. De blir aldri omtalt som amerikanere

Tar jeg feil, eller hvorfor er det slik?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje fordi 'Amerika" er det eneste stedsnavnet som finnes i navnet på landet.

"Forentere" eller "statere" er jo ikke spesielt gode alternativer.

Skrevet

Det er et veldig godt spørsmål. 

Et land har tatt navnet som tilhører to kontinenter. Jeg prøver å kalle dem folk fra USA. 

Kjenner mange amerikanere som ikke er fra USA og de er temmelig frustrert over det hele. 

AnonymBruker
Skrevet

Det var også USA som begynte å dele kontinentet i nord -og sør-amerika. Før ble dette sett på som ett kontinent. 

Men litt etter litt tar mye av verden etter det USA bestemmer. Selv om det er store deler av verden i dag som fortsatt fastholder den gamle inndelingen hvor det bare er ett kontinent kalt Amerika. 

Amerikanerne skal få lov til å kalle seg selv hva de vil. Men det er ingen grunn til at nordmenn og andre skal begynne å ta etter. Så dette ansvaret ligger på oss. Det samme gjelder inndelingen i nord og sør. Vi må slutte å jatte etter  "amerikanerne".

Anonymkode: 5e88d...a08

AnonymBruker
Skrevet

Det har vel vært kalt «Amerika» og «amerikanere» hvertfall siden utvandringen startet for 160 år siden. Å si USA der man tidligere sa Amerika er blitt mer og mer vanlig i løpet av de siste femti år.

Folk utvandret til Amerika, de skrev amerikabrev og ble norskamerikanere.

Anonymkode: 941a5...84a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...