Skriveleif Skrevet 24. juli 2021 #1 Skrevet 24. juli 2021 Amerika er et stort kontinent og en ting jeg har stusset på de senere årene er at bare de i USA kaller seg amerikanere. Kanadiere kalles kanadiere, og det samme med mexicanere, brasilianere, argentinere, mm. I resten av verden kaller vi også de i USA for amerikanere og resten av «amerikanerne» for deres egen nasjonalitet. De blir aldri omtalt som amerikanere Tar jeg feil, eller hvorfor er det slik?
Nicathv Skrevet 24. juli 2021 #2 Skrevet 24. juli 2021 Kanskje fordi 'Amerika" er det eneste stedsnavnet som finnes i navnet på landet. "Forentere" eller "statere" er jo ikke spesielt gode alternativer.
stan Skrevet 24. juli 2021 #3 Skrevet 24. juli 2021 Det er et veldig godt spørsmål. Et land har tatt navnet som tilhører to kontinenter. Jeg prøver å kalle dem folk fra USA. Kjenner mange amerikanere som ikke er fra USA og de er temmelig frustrert over det hele.
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2021 #4 Skrevet 24. juli 2021 Det var også USA som begynte å dele kontinentet i nord -og sør-amerika. Før ble dette sett på som ett kontinent. Men litt etter litt tar mye av verden etter det USA bestemmer. Selv om det er store deler av verden i dag som fortsatt fastholder den gamle inndelingen hvor det bare er ett kontinent kalt Amerika. Amerikanerne skal få lov til å kalle seg selv hva de vil. Men det er ingen grunn til at nordmenn og andre skal begynne å ta etter. Så dette ansvaret ligger på oss. Det samme gjelder inndelingen i nord og sør. Vi må slutte å jatte etter "amerikanerne". Anonymkode: 5e88d...a08
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2021 #5 Skrevet 24. juli 2021 Det har vel vært kalt «Amerika» og «amerikanere» hvertfall siden utvandringen startet for 160 år siden. Å si USA der man tidligere sa Amerika er blitt mer og mer vanlig i løpet av de siste femti år. Folk utvandret til Amerika, de skrev amerikabrev og ble norskamerikanere. Anonymkode: 941a5...84a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå