AnonymBruker Skrevet 24. juli 2021 #1 Del Skrevet 24. juli 2021 Jeg har fått henvisning til nevrolog da mine migreneplager har forverret seg det siste året. Topimax forebyggende hjelper ikke lenger, og jeg var på maxdose (for migreneprofylaxe). Henvisningen ble sendt i starten av juni og jeg har fått time i august, hvor de har vurdert at jeg skal vurderes for, og eventuelt få botoxinjeksjoner. I mellom denne henvisningen og legetime i forkant, har jeg oppdaget at jeg er gravid. Jeg seponerte all medisin, forebyggende, anfallsmedisin og de smertestillende jeg har fått om anfallsmedisin ikke hjelper. Migrenen er nå ukentlig, ca 2-3 store anfall hvor jeg kaster opp, blir rævdårlig, lukt-lyd sensitiv, hele pakka. Relis.no sier: KONKLUSJON Bruk av botulinumtoksin A hos gravide med kronisk migrene er lite undersøkt i studier. Behandlingen bør derfor kun gis hvis det er strengt nødvendig og andre tiltak ikke har ført frem. Den begrensede dokumentasjonen som finnes, har imidlertid ikke gitt holdepunkter for økt risiko for skadelig effekter på fosteret eller svangerskapsforløpet. På grunn av molekylstørrelsen forventes heller ikke passasje av botulinumtoksin A over placenta. Jeg har ingen anfallsmedisin jeg kan ta (da legen ikke vil skrive ut noen i svangerskap, og jeg er allergisk mot virkestoffet i Imigran som er eneste godkjente under svangerskap). Jeg tenkte å ringe nevrologisk avdeling å høre med de, men de har åpenbart korte telefontider, og jeg får ikke svar de gangene jeg ringer. Har en annen time på sykehuset om 2 uker, så kan stikke innom da, men før det....er det noen som har fått botox for migrene mens de var gravide? Mange blir anfallsfri i graviditeten, men foreløpig ser ikke dette ut til å gjelde meg, og jeg er ganske desperat. Det går utover jobb, fritid, mitt andre barn, jeg orker knapt å være i mye lys, jeg blir uvell(i kroppen) av lyder, jeg kan ikke spise mens det pågår da jeg kaster opp. Anonymkode: 24504...a5e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2021 #2 Del Skrevet 24. juli 2021 Ts igjen Jeg holder på å bli fullstendig idiot😭 Anonymkode: 24504...a5e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FrøkenMånestråle Skrevet 24. juli 2021 #3 Del Skrevet 24. juli 2021 (endret) Jeg tenker at når de er villig til å gi deg dette når du er gravid så har du så store plager at det er hensiktsmessig. Har tre venninner som får botox på grunn av migrene og hun ene måtte ha injeksjoner når hun var gravid og det var ikke noe problem. Alt var bra med baby. 🥰 Endret 24. juli 2021 av FrøkenMånestråle 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2021 #4 Del Skrevet 24. juli 2021 FrøkenMånestråle skrev (Akkurat nå): Jeg tenker at når de er villig til å gi deg dette når du er gravid så har du så store plager at det er hensiktsmessig. Har tre venninner som får botox på grunn av migrene og hun ene måtte ha injeksjoner når hun var gravid og det var ikke noe problem. Alt var bra med baby. 🥰 De vet nok ikke at jeg er gravid, for jeg var ikke det/viste ikke det når henvisningen ble sendt. Så jeg må få snakket med de før timen, om det er poeng å komme på den timen, eller om de har andre alternativer mens jeg er gravid. Anonymkode: 24504...a5e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2021 #5 Del Skrevet 24. juli 2021 Ts igjen. Fikk ikke med meg det siste, men så bra at det hjalp for ho, og ingen påvirkning av baby❤ Anonymkode: 24504...a5e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FrøkenMånestråle Skrevet 24. juli 2021 #6 Del Skrevet 24. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): De vet nok ikke at jeg er gravid, for jeg var ikke det/viste ikke det når henvisningen ble sendt. Så jeg må få snakket med de før timen, om det er poeng å komme på den timen, eller om de har andre alternativer mens jeg er gravid. Anonymkode: 24504...a5e Ah, men da ringer du og prater med de. Tenker at når du reagerer på imigran så er dette den beste muligheten. Du skal jo ta deg av ditt andre barn og så du kan jo ikke gå rundt slik i flere måneder.🥰 Gratulerer forresten. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ts igjen. Fikk ikke med meg det siste, men så bra at det hjalp for ho, og ingen påvirkning av baby❤ Anonymkode: 24504...a5e Ja, jeg fikk ikke med meg at legene ikke visste du var gravid. 😄 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2021 #7 Del Skrevet 24. juli 2021 Sånn utenom graviditet: Har du forsøkt Aimovig? Anonymkode: 31249...c50 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2021 #8 Del Skrevet 24. juli 2021 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Sånn utenom graviditet: Har du forsøkt Aimovig? Anonymkode: 31249...c50 Nei, har stått på topimax i 6 år, og det har fungert OK. Tidligere sarotex og Noritren uten virkning, samt en betablokker. Fikk derfor innvilget topimax på blå resept. Men siden jeg også før graviditet hadde opptil 10 anfall i måneden så har de vurdert botox. Mye anfallsmedisin sa de. Har tenkt på den, men er det en forebyggende? Som jeg tar en gang i måneden, eller er det en anfallsmedisin som skal taes ved anfall? Anonymkode: 24504...a5e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2021 #9 Del Skrevet 24. juli 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nei, har stått på topimax i 6 år, og det har fungert OK. Tidligere sarotex og Noritren uten virkning, samt en betablokker. Fikk derfor innvilget topimax på blå resept. Men siden jeg også før graviditet hadde opptil 10 anfall i måneden så har de vurdert botox. Mye anfallsmedisin sa de. Har tenkt på den, men er det en forebyggende? Som jeg tar en gang i måneden, eller er det en anfallsmedisin som skal taes ved anfall? Anonymkode: 24504...a5e Det er en sprøyte som du får en gang hver måned (tror jeg det var) som forebyggende. Jeg får botox og skal først evaluere dette før cgrp hemmere (den sprøyta) blir vurdert. Det er en ekstremt dyr medisin og den koster 5000 kr per dose, og du må betale den selv hvis du har under 8 migreneanfall i måneden. Men du får kun resept på den hvis du har mer enn 4 dager. Anonymkode: 1a7f3...e11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2021 #10 Del Skrevet 24. juli 2021 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Det er en sprøyte som du får en gang hver måned (tror jeg det var) som forebyggende. Jeg får botox og skal først evaluere dette før cgrp hemmere (den sprøyta) blir vurdert. Det er en ekstremt dyr medisin og den koster 5000 kr per dose, og du må betale den selv hvis du har under 8 migreneanfall i måneden. Men du får kun resept på den hvis du har mer enn 4 dager. Anonymkode: 1a7f3...e11 Takk for informasjon! Kan i det minste nevne dette på timen da, til eventuelt etter graviditen. Anonymkode: 24504...a5e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå