Gå til innhold

Bytte navn - jeg vil, han er redd for konsekvenser


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid tenkt at når vi gifter oss, så bytter jeg, og evt han navn, slik at vi heter det samme. I hans familie pleier de ikke å gjøre det, men han har i utgangspunktet ikke noe imot at jeg tar hans familienavn til nytt «hovedetternavn».
Han har allikevel én bekymring ved at jeg bytter, og det er at jeg skal bli diskriminert, f.eks ved jobbsøking. Han har et ikke-vestlig navn, og han har jo rett i at det kan være en ulempe i en søknadsprosess. 
 

Jeg synes rett og slett det gjorde det litt vanskelig. Jeg vil fortsatt bare drite i det, og tenke at dersom jeg ikke får intervju eller jobb pga navnet, så er det ikke riktig arbeidsplass, men jeg trenger jo jobb når jeg er ferdig utdannet allikevel. Er jeg helt idiot om jeg bare regner med at det ordner seg?
 

Noen som har noen kloke tanker?

Anonymkode: 758ba...e77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vel et ganske velkjent faktum at folk med utenlandskklingende etternavn har vanskeligere for å komme til jobbintervju, så jeg ville beholdt mitt eget navn.

En annen mulighet er å ta hans etternavn som mellomnavn. Da kan du velge mer når du vil bruke navnet og ikke. 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er kanskje litt naiv som tror det faktisk ikke har noe å si. Dessverre. Men om du beholder ditt norske (?) etternavn som en del av navnet, og du har et typisk norsk fornavn tror jeg det har mindre betydning.

Anonymkode: f2e83...00d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er redd for diskriminering i forbindelse med jobb, hva med å:

1. vente med navneendring til du har fått første jobb? 
2. Du kan jo ta hans navn som mellomnavn og bruke det i det daglige (facebook, navneskilt osv), men beholde ditt som etternavn til offisielle papirer?