Gå til innhold

Bytte navn - jeg vil, han er redd for konsekvenser


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid tenkt at når vi gifter oss, så bytter jeg, og evt han navn, slik at vi heter det samme. I hans familie pleier de ikke å gjøre det, men han har i utgangspunktet ikke noe imot at jeg tar hans familienavn til nytt «hovedetternavn».
Han har allikevel én bekymring ved at jeg bytter, og det er at jeg skal bli diskriminert, f.eks ved jobbsøking. Han har et ikke-vestlig navn, og han har jo rett i at det kan være en ulempe i en søknadsprosess. 
 

Jeg synes rett og slett det gjorde det litt vanskelig. Jeg vil fortsatt bare drite i det, og tenke at dersom jeg ikke får intervju eller jobb pga navnet, så er det ikke riktig arbeidsplass, men jeg trenger jo jobb når jeg er ferdig utdannet allikevel. Er jeg helt idiot om jeg bare regner med at det ordner seg?
 

Noen som har noen kloke tanker?

Anonymkode: 758ba...e77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vel et ganske velkjent faktum at folk med utenlandskklingende etternavn har vanskeligere for å komme til jobbintervju, så jeg ville beholdt mitt eget navn.

En annen mulighet er å ta hans etternavn som mellomnavn. Da kan du velge mer når du vil bruke navnet og ikke. 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er kanskje litt naiv som tror det faktisk ikke har noe å si. Dessverre. Men om du beholder ditt norske (?) etternavn som en del av navnet, og du har et typisk norsk fornavn tror jeg det har mindre betydning.

Anonymkode: f2e83...00d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er redd for diskriminering i forbindelse med jobb, hva med å:

1. vente med navneendring til du har fått første jobb? 
2. Du kan jo ta hans navn som mellomnavn og bruke det i det daglige (facebook, navneskilt osv), men beholde ditt som etternavn til offisielle papirer? 
3. Du kan bruke bindestrek, da får du begge navnene som ditt faktisk etternavn, og du insinuerer egentlig at du kanskje er gift og har tatt mannens navn som en del av ditt. Mange gjør dette for tiden også, men kan være kronglete om navnene ikke høres så bra ut sammen.

Anonymkode: 6ae3d...5c0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er viktig å ha samme etternavn, så kan vel han bytte til ditt? 
 

Btw, i riktig gamle dager hadde folk sine egne etternavn hele livet stort sett, det med "å hete det samme" er en tvangsregel som kom i nyere tid og har ingenting med romantikk å gjøre, tvert imot. 

Anonymkode: 285ee...52f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kombinasjonen av at man ikke gjør det i hans familie og det at du i så fall bytter til et ikke-vestlig navn gjør at jeg ville beholde mitt eget navn. 

Også et godt forslag (ovenfor) at han bytter til ditt etternavn. 

 

Anonymkode: c67e5...28d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han har jo en golden ticket her om han skifter til ditt. 

Anonymkode: 270bd...428

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan navnene deres kombineres med bindestrek? Så bytter han også. Så blir det Kari navn-navn og Ali navn-navn. 

Anonymkode: 8d708...4d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan du enkelt løse ved å ta hans etternavn i tillegg til ditt eget, og når du skal søke jobb velger du om du vil bruke begge eller bare ett av navnene på søknaden. Hvis du syns det er romantisk og har lyst til å ta hans navn syns jeg ikke at fordomsfulle HR-folk skal få stoppe deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint at han deler sin bekymring med deg :Nikke:.

Du får kloke råd over her. Gi deg selv mest mulig frihet, så kan du tilpasse navnet når du "må". Han har jo definitivt et poeng. Sikkert litt sårt for han og føle på den antatte belastningen.

Han kunne vært av typen som satte seg fullstendig på bakbeina. Lytt til han, og finn en god kombo. Det kommer fra de beste intensjoner. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt etternavnet til mannen min, et ikke-vestlig etternavn. Har fast jobb, så det har ikke vært en problemstilling hittil. 
 

Jeg er fullstendig klar over at man kan (og mest sannsynligvis) bli diskriminert med et ikke-vestlig etternavn. Men samtidig tenker jeg at hvis jeg velger å ikke ta hans etternavn kun av den grunn, «taper» vi på en måte. Barna våre er halvt ikke-vestlige (hvis man kan si det sånn), og de skal jo ut på jobbmarkedet en gang. Jeg håper at innen den tid, vil ting være enklere for dem. Men jeg bidrar i hvert fall ikke til dette hvis jeg selv skyr unna å ta hans etternavn. Det må bli mer normalisert og akseptert, og da kan mitt valg bidra noe i hvert fall. En dråpe i havet, men det hjelper i hvert fall ikke å sky unna. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du lever i 2021 og beholder selvfølgelig ditt eget etternavn. 

Anonymkode: 7a945...95c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Du lever i 2021 og beholder selvfølgelig ditt eget etternavn. 

Anonymkode: 7a945...95c

Nei, hun lever i 2021, og bestemmer selvfølgelig selv hvilket navn hun ønsker. 

Anonymkode: c5ce6...b91

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenkte de samme tankene da jeg tok mannens etternavn, men valgte altså å gjøre det uansett. Nå har jeg et typisk norsk fornavn, og har "pikenavnet" som mellomnavn, men jeg får likevel spørsmål om jeg er norsk. Uansett har det tilsynelatende ikke hatt betydning for å få jobbintervjuer, men i mitt yrke er kanskje mangfold verdsatt.

Kanskje kan en løsning være å bytte navn etter å ha fått jobb?

Anonymkode: b8113...4c5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode svar! Jeg var selvfølgelig klar over at dette er en problemstilling, men jeg var så klar for å bytte at jeg ikke tenkte det var et alternativ å la være. 

2021 eller ei, jeg synes det er hyggelig med samme navn. Jeg har et mellomnavn som er tilknyttet min familie som jeg beholder uansett, men etternavnet er et etternavn som mange tusen har. Har ventet på å kvitte meg med det i mange år 🤭 Jeg vil også gjerne hete det samme som eventuelle barn. 

Jeg ser jo på det jeg skriver at jeg kommer til å bytte på et eller annet tidspunkt. Vi har vurdert å kombinere det andre av mine navn med hans, kanskje det blir løsningen. Så kan vi velge etter ønske og behov begge to. Vi får se hva vi gjør når det nærmer seg bryllup. 
 

ts

Anonymkode: 758ba...e77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Takk for mange gode svar! Jeg var selvfølgelig klar over at dette er en problemstilling, men jeg var så klar for å bytte at jeg ikke tenkte det var et alternativ å la være. 

2021 eller ei, jeg synes det er hyggelig med samme navn. Jeg har et mellomnavn som er tilknyttet min familie som jeg beholder uansett, men etternavnet er et etternavn som mange tusen har. Har ventet på å kvitte meg med det i mange år 🤭 Jeg vil også gjerne hete det samme som eventuelle barn. 

Jeg ser jo på det jeg skriver at jeg kommer til å bytte på et eller annet tidspunkt. Vi har vurdert å kombinere det andre av mine navn med hans, kanskje det blir løsningen. Så kan vi velge etter ønske og behov begge to. Vi får se hva vi gjør når det nærmer seg bryllup. 
 

ts

Anonymkode: 758ba...e77

Barna kan jo få ditt navn da, så dere heter det samme. Eller han kan ta ditt. 

Men å kombinere høres bra ut da. Jeg og mannen gjorde det med våre, slik at vi beholder begge navn og samtidig har samme! 

Anonymkode: 84db0...9a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er sammen med en norsk samboer som er mørk. Det er mye rasisme der ute..... Navnet hans er nok ingen fordel, og jeg tenker ting hadde vært lettere for han om han fikk den norske etternavns forelder sitt etternavn da han ble født... 

Anonymkode: 8e969...370

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt mye rart der ute, så jeg skjønner hva dere mener. Og ja, fremtidige barn kan få mitt navn, og det vil de også gjøre, men både jeg og min samboer har slektsspesifikke navn som vi gjerne vil føre videre, så hvilket som havner først og sist får vi bare se på. Bindestreken er nok en god ideJeg ble tildelt dette navnet som mellomnavn, men bruker det som etternavn i de fleste sammenhenger, faktisk litt sånn noen foreslår dersom jeg tar hans etternavn, så hvilket som står sist er ikke alltid utslagsgivende det heller.. 

Anonymkode: 758ba...e77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...