mmd Skrevet 23. juli 2021 #1 Skrevet 23. juli 2021 (endret) Vi er for tiden på ferie hos besteforeldre i en annen del av landet, langt utpå landet. Alle fullvaksinerte. Det er et smitteutbrudd i en nabokommune, og på få timers varsel ble det innført strenge restriksjoner bl.a. Påbud om munnbind, strenge skjenkebestemmelser og strengt forbud mot mer enn to besøkende i private hjem Gjelder uansett vaksinestatus. Det siste er vanskelig å håndheve midt i fellesferien. Per def er vi en gjest for mye her i huset, men vi har ikke flybilletter før om en uke. Det finnes ikke overnattingstilbud i mils omkrets. Vi har fulgt alle regler og påbud slavisk i hele koronatiden (bl.a ferie i Norge) men akkurat dette kommer vi til å ignorere. Hva ville dere ha gjort? Endret 23. juli 2021 av mmd 5
Bolthorn Skrevet 23. juli 2021 #2 Skrevet 23. juli 2021 Just now, mmd said: Vi er for tiden på ferie hos besteforeldre i en annen del av landet, langt utpå landet. Alle fullvaksinerte. Det er et smitteutbrudd i en nabokommune, og på få timers varsel ble det innført strenge restriksjoner bl.a. Påbud om munnbind, strenge skjenkebestemmelser og strengt forbud mot mer enn to besøkende i private hjem Gjelder uansett vaksinestatus. Det siste er vanskelig å håndheve midt i fellesferien. Per def er vi en gjest for mye her i huset, men vi har ikke flybilletter for om en uke. Det finnes ikke overnattingstilbud i mils omkrets. Vi har fulgt alle regler og påbud slavisk i hele koronatiden (bl.a ferie i Norge) men akkurat dette kommer vi til å ignorere. Hva ville dere ha gjort? Velkommen til Vesterålen. Vi drar hjem. 4
PeterKanin Skrevet 24. juli 2021 #3 Skrevet 24. juli 2021 1 hour ago, mmd said: Hva ville dere ha gjort? Reist hjem. 4
Ab_naturals Skrevet 24. juli 2021 #4 Skrevet 24. juli 2021 Jeg ville nok reist hjem, men det hadde vært først og fremst for å slippe en større bot... 3
mmd Skrevet 24. juli 2021 Forfatter #5 Skrevet 24. juli 2021 Ab_naturals skrev (1 time siden): Jeg ville nok reist hjem, men det hadde vært først og fremst for å slippe en større bot... nye flybilletter kommer på 10.000++, så det blir en avveiing. Vi møter altså ingen andre, kun oss tre og besteforeldrene 3
2ro Skrevet 24. juli 2021 #6 Skrevet 24. juli 2021 Den var vrien. Personlig har har vi sikkert ikke tatt den regelen så høytidelig. Jeg antar dere er to husholdninger og da blir risikoen den samme om dere er to eller tre. Det er sikkert ikke slik at politiet går fra dør til dør og teller mennesker. Så lenge dere ikke fester så naboene klager skal det sikkert litt til før dere får politiet på døra. Dere kan kanskje løse dette ved å sette opp et telt i hagen? Frustrerende at reglene snur raskt, men det er grunner til det. Håper dere har en fin ferie. Besteforeldrene synes sikkert det er vidunderlig å se dere. 7
Noldus Skrevet 24. juli 2021 #7 Skrevet 24. juli 2021 Jeg mener at denne problemstillingen ble tatt opp i vår kommune en gang. Der det var ulogisk at vi ikke kan besøke besteforeldre men at besteforeldre kan besøke oss. Mener det ble sagt at det var greit begge veger. Et argument var at «besteforeldre generasjonen» gjerne har bedre råd og dermed bor større.. 2
Bitten68 Skrevet 24. juli 2021 #8 Skrevet 24. juli 2021 Hvis det er snakk om tiltakene i Vesterålen, så er det unntak fra regelen om to personer dersom de er fra samme husstand. Det gjelder vel dere? Jeg hadde uansett blitt. Dere er jo allerede der, det hadde vært annerledes om dere skulle komme dit nå. 9
MorTil2 Skrevet 24. juli 2021 #9 Skrevet 24. juli 2021 En forskrift kan ikke ha tilbakevirkende kraft. Hvis dere kan dokumentere at dere kom før den trådte i kraft, så må det være godt nok. Da handlet dere utifra de reglene som gjaldt da. Dessuten er det vel forskjell på arrangement og ferie? På et arrangement ser man kanskje for seg at det inntas alkohol og folk er mer ukritiske i sin kontakt. På en normal ferie og hverdag er man mer bevisst som adferd og kan ta smittevernshensyn. Men dette er vel ett til eksempel på hastevedtak som taes uten særlig grundig tankevirksomhet forut. La det gå et par dager, og det kommer noen beroligende presiseringer. Et annet vedtak man kan kritisere i denne sammenheng, er skjevdelingen av vaksinene. 6
skrue Skrevet 24. juli 2021 #10 Skrevet 24. juli 2021 12 hours ago, mmd said: Vi er for tiden på ferie hos besteforeldre i en annen del av landet, langt utpå landet. Alle fullvaksinerte. Det er et smitteutbrudd i en nabokommune, og på få timers varsel ble det innført strenge restriksjoner bl.a. Påbud om munnbind, strenge skjenkebestemmelser og strengt forbud mot mer enn to besøkende i private hjem Gjelder uansett vaksinestatus. Det siste er vanskelig å håndheve midt i fellesferien. Per def er vi en gjest for mye her i huset, men vi har ikke flybilletter før om en uke. Det finnes ikke overnattingstilbud i mils omkrets. Vi har fulgt alle regler og påbud slavisk i hele koronatiden (bl.a ferie i Norge) men akkurat dette kommer vi til å ignorere. Hva ville dere ha gjort? Du gjør så godt du kan. Og tar konsekvensen uten å klage om det blir en reaksjon ut av det. Hele greia er å redusere fare for smitte så da begrenser man eller slutter helt med aktiviteter som kan føre det inn i husstanden. Feks, man spiser hjemme, lar være å besøke andre, kun en reiser til butikk etc.
TurkisVase Skrevet 24. juli 2021 #11 Skrevet 24. juli 2021 Dette er et unødvendig og uforholdsmessig strengt tiltak i disse tider, når så mange er vaksinerte. 4
Cappuccino Skrevet 24. juli 2021 #12 Skrevet 24. juli 2021 TurkisVase skrev (1 time siden): Dette er et unødvendig og uforholdsmessig strengt tiltak i disse tider, når så mange er vaksinerte. Det er ikke så mange som er vaksinert på alle steder i landet, blant annet i Nord-Norge er det stort etterslep etter skjevfordelingen. Og det er vel også noe av grunnen til at smitten plutselig spres ukontrollert. 5
TurkisVase Skrevet 24. juli 2021 #13 Skrevet 24. juli 2021 Cappuccino skrev (2 timer siden): Det er ikke så mange som er vaksinert på alle steder i landet, blant annet i Nord-Norge er det stort etterslep etter skjevfordelingen. Og det er vel også noe av grunnen til at smitten plutselig spres ukontrollert. De ligger på ca 60 prosent med en dose og 30 prosent fullvaksinert. De aller fleste med høy risiko er beskyttet. 1
velociraptor Skrevet 24. juli 2021 #14 Skrevet 24. juli 2021 2ro skrev (10 timer siden): Den var vrien. Personlig har har vi sikkert ikke tatt den regelen så høytidelig. Jeg antar dere er to husholdninger og da blir risikoen den samme om dere er to eller tre. Det er sikkert ikke slik at politiet går fra dør til dør og teller mennesker. Så lenge dere ikke fester så naboene klager skal det sikkert litt til før dere får politiet på døra. Dere kan kanskje løse dette ved å sette opp et telt i hagen? Frustrerende at reglene snur raskt, men det er grunner til det. Håper dere har en fin ferie. Besteforeldrene synes sikkert det er vidunderlig å se dere. Grunnen er at myndighetene er noen ryggradløse kapitalister som åpner landet for omtrent fri reising, velger å importere delta med begge hender, og så later som de er overrasket over at smitteimport faktisk fører til økt smitte, og straffer alle som ikke har reist med nye nedstengninger. Jeg hadde gitt faen i den regelen der. Og alle andre regler de skulle komme opp med fremover. I det de først begynte å gi vaksine-fordeler til de gamle og syke som resten av befolkningen har ofret så mye for, før alle har fått mulighet til å få vaksine, og så åpning av grensene denne sommeren også, tross fjorårets erfaringer, anså jeg dugnaden som ettertrykkelig over. 1
Cappuccino Skrevet 24. juli 2021 #15 Skrevet 24. juli 2021 TurkisVase skrev (22 minutter siden): De ligger på ca 60 prosent med en dose og 30 prosent fullvaksinert. De aller fleste med høy risiko er beskyttet. Så du tenker at det er greit om mennesker med moderat til lav risiko blir smittet da? Sannsynligvis er det deltavarianten som spres ut i fra spredningsmønster. Det er ikke all verdens kapasitet i helsevesenet, og med tanke på at det skal testes, smittespores, vaksineres og at det er ferietid er det lurt å hindre spredning. 2
2ro Skrevet 24. juli 2021 #16 Skrevet 24. juli 2021 (endret) velociraptor skrev (28 minutter siden): Grunnen er at myndighetene er noen ryggradløse kapitalister som åpner landet for omtrent fri reising, velger å importere delta med begge hender, og så later som de er overrasket over at smitteimport faktisk fører til økt smitte, og straffer alle som ikke har reist med nye nedstengninger. Jeg hadde gitt faen i den regelen der. Og alle andre regler de skulle komme opp med fremover. I det de først begynte å gi vaksine-fordeler til de gamle og syke som resten av befolkningen har ofret så mye for, før alle har fått mulighet til å få vaksine, og så åpning av grensene denne sommeren også, tross fjorårets erfaringer, anså jeg dugnaden som ettertrykkelig over. Jeg er med på dugnaden ennå. For min egen del, for den som ikke kan ta vaksinen, de som ikke har fått den og de den ikke virker på. Men jeg ikke fornøyd... Ingen grunn til at folk ikke skal gå i karantene om de reiser... Og hva er problemet med å ta en test? Nå risikerer mange å ta test istedenfor de som faktisk reiser. Egoer! Endret 24. juli 2021 av 2ro 1
juni Skrevet 24. juli 2021 #17 Skrevet 24. juli 2021 Jeg hadde ikke dratt før jeg hadde flybilletter. Dere tre er jo uansett samme husstand og det utgjør ingen fare. 6
TurkisVase Skrevet 24. juli 2021 #18 Skrevet 24. juli 2021 Cappuccino skrev (41 minutter siden): Så du tenker at det er greit om mennesker med moderat til lav risiko blir smittet da? Sannsynligvis er det deltavarianten som spres ut i fra spredningsmønster. Det er ikke all verdens kapasitet i helsevesenet, og med tanke på at det skal testes, smittespores, vaksineres og at det er ferietid er det lurt å hindre spredning. Jeg tenker som FHI at vi kan leve med et litt høyere smittenivå nå som de sårbare er beskyttet. Vi har aldri hatt er null-mål for smitte her i landet. 3
Barbalala Skrevet 24. juli 2021 #19 Skrevet 24. juli 2021 Man kunne jo ha håpet at tiden med slike overdrevne tulleregler var forbi nå, men tydeligvis ikke. Jeg hadde glatt ignorert det. 1
Jaimatadi Skrevet 24. juli 2021 #20 Skrevet 24. juli 2021 Iom at dere en EN husstand på besøk hos EN husstand, ville jeg trodd det var ok. Hvis dere er veldige i tvil, går det sikkert an å ta en tlf til kommunen. 2
Anbefalte innlegg