AnonymBruker Skrevet 23. juli 2021 #1 Skrevet 23. juli 2021 Hei! Dette er fryktelig tungt å fortelle om, men jeg mistenker at jeg har et problem med alkohol. Jeg skjønner det ikke, for jeg har det qå bra sammenlignet med før. Jeg har vært gjennom alvorlig anoreksi, angst og depresjon. Nå har jeg livet jeg drømte om, en fantastisk samboer og studiet jeg alltid drømte om. Likevel drikker jeg i skjul. Jeg har tenkt at det er lurt å fortelle legen, men jeg tør bare ikke, særlig ikke når jeg føler at jeg har det så bra. Kan man være alkoholiker og ha et bra liv? Fins det noen måte å få hjelp på uten at fastlegen vet? Anonymkode: 37224...a1d
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2021 #2 Skrevet 23. juli 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hei! Dette er fryktelig tungt å fortelle om, men jeg mistenker at jeg har et problem med alkohol. Jeg skjønner det ikke, for jeg har det qå bra sammenlignet med før. Jeg har vært gjennom alvorlig anoreksi, angst og depresjon. Nå har jeg livet jeg drømte om, en fantastisk samboer og studiet jeg alltid drømte om. Likevel drikker jeg i skjul. Jeg har tenkt at det er lurt å fortelle legen, men jeg tør bare ikke, særlig ikke når jeg føler at jeg har det så bra. Kan man være alkoholiker og ha et bra liv? Fins det noen måte å få hjelp på uten at fastlegen vet? Anonymkode: 37224...a1d Klem! Så bra at du skriver. Men nei, det går ikke an å ha et bra liv som alkoholiker. Alkohol gjør deg deprimert, det gir deg (til dels lammende) angst, og du blir etter hvert sløv og likegyldig. Du har det kanskje bra nå og føler deg lykkelig, men det er dette som venter. Fortell legen. Eller, i hvert fall, fortell noen. Sånn at du forplikter deg. Og kanskje det er enklere å slutte å drikke enn du tror akkurat nå? All sympati herfra. Du er ung og har alle muligheter til å komme deg ut av dette. Anonymkode: 878ce...806 2
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2021 #3 Skrevet 23. juli 2021 Det første skrittet er å innrømme det for seg selv, så på et vis er du i gang. Det neste er å innrømme det ovenfor de som kan hjelpe deg. Anonymkode: e39a5...c4f 3
AnonymBruker 42 Skrevet 23. juli 2021 #4 Skrevet 23. juli 2021 (endret) Selvsagt så kan man bli alkis/narkis selv om man har et "bra liv"... Uten å ty til statistikk vil jeg tro det er mer normalen enn omvend. Og selvfølgelig burde du nevne det til legen din om du er bekymret. Sikkert flere steder man kan få hjelp, men føler du at du har et problem - så er det lurt å starte hos "fastis" edith Endret 23. juli 2021 av Beeblebrox 3
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2021 #5 Skrevet 23. juli 2021 Takk for så mange gode, og ikke-dømmende råd❤ jeg sitter nå i stua med flaska som jeg hadde gledet meg sånn til. Likevel savner jeg samboer (han er på bilferie med noen kompiser) og familien. Jeg føler egentlig at jeg heller vil være med samboer (jeg savner han så ufattelig) eller familie helt edru. Problemet mitt er mest at jeg vil virkelig bli full når jeg først drikker, men jeg kan gjerne gå flere uker uten alkohol. Jeg vil altså ha alt eller ingenting. Har tenkt mange ganger at det har sammenheng med anoreksien som fortsatt følger meg noe: "hvorfor ta inn kalorier fra alkohol når jeg ikke kjenner det?" Jeg spiser tross alt svært lite nå som jeg er alene, for med samboer må jeg spise normalt. Hvis jeg tar opp dette med legen, kan det komme ut til familie eller samboer da? Ts Anonymkode: 37224...a1d 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2021 #6 Skrevet 23. juli 2021 Hei. Synes det høres logisk ut slik som du tenker, at det henger sammen med aneroksien. Det som er helt sikkert er at du ikke trenger et nytt problem, slik du beskriver det så er du veldig i faresonen for å utvikle et alvorlig alkohol problem. Jeg lover deg at da blir det vanskeligere å snu, og du styrer da rett ned i grøfta. Så bra at du starter med å snakke om det! godfølelsen du beskriver av alkohol er grunnen til at folk blir avhengig, når du har blitt avhengig kommer depresjonen. Prøv å gjøre noe annet enn å drikke. Klem Anonymkode: bc0e2...6e6 3
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2021 #7 Skrevet 23. juli 2021 Hei TS. Alle former for avhengighet, enten det er alkohol, mat (eller sult), eller shopping, stammer fra samme mekanismer. Gabor Maté er en av de fremste på avhengighet og traumer, og han har en fin liten video her: Noe å tenke på. ❤ Anonymkode: 932b2...642 2
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2021 #8 Skrevet 23. juli 2021 37 minutter siden, Beeblebrox said: Selvsagt så kan man bli alkis/narkis selv om man har et "bra liv"... Uten å ty til statistikk vil jeg tro det er mer normalen enn omvend. Og selvfølgelig burde du nevne det til legen din om du er bekymret. Sikkert flere steder man kan få hjelp, men føler du at du har et problem - så er det lurt å starte hos "fastis" edith Det er ikke noe som heter bra liv med rusmisbruk. På utsiden så kan det virke greit hvis det er snakk om en fungerende alkoholiker, men ingen og da mener jeg ingen kommer uskadet fra lang tids rusmisbruk. Konsekvensene kommer i en eller annen form før eller siden. Om man ikke havner i fengsel eller dør en tidlig død på grunn av fettlever eller noe annet hyggelig så er mennesker med psykisk sårbarhet spesielt utsatt for psykiske lidelser og sosiale problemer som følge av det. Anonymkode: 097da...830
AnonymBruker 42 Skrevet 23. juli 2021 #9 Skrevet 23. juli 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Det er ikke noe som heter bra liv med rusmisbruk. På utsiden så kan det virke greit hvis det er snakk om en fungerende alkoholiker, men ingen og da mener jeg ingen kommer uskadet fra lang tids rusmisbruk. Konsekvensene kommer i en eller annen form før eller siden. Om man ikke havner i fengsel eller dør en tidlig død på grunn av fettlever eller noe annet hyggelig så er mennesker med psykisk sårbarhet spesielt utsatt for psykiske lidelser og sosiale problemer som følge av det. Anonymkode: 097da...830 Nå var det en grunn til at jeg la til "bra liv" med *"""""""""""""""*, men det finnes ikke noen regel der. Vi kan jo sikkert diskutere om det er "best" av å være en "suksessfull" alkoholiker som synes livet stinker, eller en "taper" som kun drikker, imens synes livet er helt allright (i så fal i en annen tråd)- poenget mitt var bare at det er lurt (og noe man bør gjøre) å ta kontakt med fastlegen om man lurer/tror/føler/ man kanskje/muligens brygger på problemoz med alkohol. 1
Purple_Pixiedust Skrevet 24. juli 2021 #10 Skrevet 24. juli 2021 Beeblebrox skrev (10 timer siden): Selvsagt så kan man bli alkis/narkis selv om man har et "bra liv"... Uten å ty til statistikk vil jeg tro det er mer normalen enn omvend. Og selvfølgelig burde du nevne det til legen din om du er bekymret. Sikkert flere steder man kan få hjelp, men føler du at du har et problem - så er det lurt å starte hos "fastis" edith Statistikken på det er at de fleste som utvikler rusavhengighet har opplevd vonde ting og/eller sliter psykisk. I hvert fall de fleste som blir så avhengig at de må i behandling for det. Det var det en som sa da de underviste oss om noe, da jeg var i behandling. Som oftest, så brukes rusen for å dekke over eller kompensere for noe. Men det er noen ja, som ikke har noen spesiell grunn, men bare gjør det. Jeg vil tro, uten å ha noen kilde bak meg, at det for disse vil være lettere å slutte. Men de som alle andre trenger jo gjerne en god grunn til å gjøre det, og med følelsen av at livet er så bra, hvorfor skulle en gjøre det? Problemet er jo at for de fleste vil de på sikt ende opp med å faktisk begynne å slite med livet og hverdagen likevel. Derfor håper jeg TS kan finne motivasjon til å stoppe nå, framfor å fortsette. Men mtp TS sin fortid så vil jeg tippe at alkoholen har en eller annen dempende funksjon selv om hun sier at livet er så bra nå. 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2021 #11 Skrevet 24. juli 2021 Man kan ha det bra i begynnelsen av ruskarrieren. Rus er lysbetont mens avhengigheten vokser seg stor og sterk uten at du legger merke til det. «Når du kan slutte så vil du ikke, og når du vil slutte så kan du ikke». Anonymkode: 3c25e...c7e
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2021 #12 Skrevet 24. juli 2021 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Man kan ha det bra i begynnelsen av ruskarrieren. Rus er lysbetont mens avhengigheten vokser seg stor og sterk uten at du legger merke til det. «Når du kan slutte så vil du ikke, og når du vil slutte så kan du ikke». Anonymkode: 3c25e...c7e Denne likte jeg, takk 😊 er på et stadie der jeg er helt sikker på at jeg kan slutte da jeg ikke føler en trang til å drikke når jeg er edru. Jeg syns bare at det er fryktelig vanskelig å stoppe når jeg først er i gang. Det er med andre ord nå jeg bør slutte 😊 Ts Anonymkode: 37224...a1d 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2021 #13 Skrevet 24. juli 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hvis jeg tar opp dette med legen, kan det komme ut til familie eller samboer da? Ts Anonymkode: 37224...a1d Nå er jeg usikkert her men tror at lege er pålagt å melde fra videre og da kan du miste førerkort ,selv om du aldri har kjørt påvirket. Anonymkode: 08d6c...38e 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2021 #14 Skrevet 24. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nå er jeg usikkert her men tror at lege er pålagt å melde fra videre og da kan du miste førerkort ,selv om du aldri har kjørt påvirket. Anonymkode: 08d6c...38e Takk for at du gir beskjed, men jeg har aldri hatt lappen😊 Ts Anonymkode: 37224...a1d
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2021 #15 Skrevet 24. juli 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nå er jeg usikkert her men tror at lege er pålagt å melde fra videre og da kan du miste førerkort ,selv om du aldri har kjørt påvirket. Anonymkode: 08d6c...38e Jeg har tenkt på dette, men er ikke det egentlig fryktelig dumt? Nå har jo ikke jeg førerkortet, men jeg vil jo tro at hvis det er stor sjanse for å miste det dersom man ber om hjelp at færre vil tørre? Jeg forstår jo at det må gjøres dersom et menneske har kjørt påvirka, men det er jo rart hvis det skjer uavhengig av det. Det vil jo forhindre enormt mange mennesker å be om hjelp. Ts Anonymkode: 37224...a1d 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2021 #16 Skrevet 24. juli 2021 13 hours ago, AnonymBruker said: Hei TS. Alle former for avhengighet, enten det er alkohol, mat (eller sult), eller shopping, stammer fra samme mekanismer. Gabor Maté er en av de fremste på avhengighet og traumer, og han har en fin liten video her: Noe å tenke på. ❤ Anonymkode: 932b2...642 Dette er mislendende. Man trenger ikke ha traume for å utvikle avhengighet. Det er nok å ha gener og rusfølelse som gir behov for mer der andre kan stoppe. Anonymkode: fa8fc...940
Gjest Gliffy Skrevet 24. juli 2021 #17 Skrevet 24. juli 2021 Hei, Du trenger ikke å kontakte fastlegen, men legen har taushetsplikt og din familie og samboer får ikke vite det hvis du snakker med fastlegen om dette. Hvis du ikke føler deg komfortabel med fastlegen er det også andre steder su kan oppsøke hjelp. Du kan for eksempel se på https://rusinfo.no/, der er det telefonnummer og chat til rustelefonen der flinke folk hjelper deg med det du lurer på. Masse lykke til!
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2021 #18 Skrevet 24. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har tenkt på dette, men er ikke det egentlig fryktelig dumt? Nå har jo ikke jeg førerkortet, men jeg vil jo tro at hvis det er stor sjanse for å miste det dersom man ber om hjelp at færre vil tørre? Jeg forstår jo at det må gjøres dersom et menneske har kjørt påvirka, men det er jo rart hvis det skjer uavhengig av det. Det vil jo forhindre enormt mange mennesker å be om hjelp. Ts Anonymkode: 37224...a1d Ja enig. Isteden å få hjelp en blir først straffet med å miste førerkort. Dumt som bare det. Hvis du googler litt om det så kommet det mange artikler fra folk som har opplevd det. Ellers det snakkes om dette i politikken så jeg regner med at det kommer noen lov endringer før eller senere slikk at folk som søker hjelp mister ikke førerkort. Men for en så lenge .... Anonymkode: 08d6c...38e
AprilLudgate Skrevet 24. juli 2021 #19 Skrevet 24. juli 2021 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Takk for så mange gode, og ikke-dømmende råd❤ jeg sitter nå i stua med flaska som jeg hadde gledet meg sånn til. Likevel savner jeg samboer (han er på bilferie med noen kompiser) og familien. Jeg føler egentlig at jeg heller vil være med samboer (jeg savner han så ufattelig) eller familie helt edru. Problemet mitt er mest at jeg vil virkelig bli full når jeg først drikker, men jeg kan gjerne gå flere uker uten alkohol. Jeg vil altså ha alt eller ingenting. Har tenkt mange ganger at det har sammenheng med anoreksien som fortsatt følger meg noe: "hvorfor ta inn kalorier fra alkohol når jeg ikke kjenner det?" Jeg spiser tross alt svært lite nå som jeg er alene, for med samboer må jeg spise normalt. Hvis jeg tar opp dette med legen, kan det komme ut til familie eller samboer da? Ts Anonymkode: 37224...a1d Helt ærlig, så har du såpass ekstrem og tung avhengighetsstferd at du ikke kommer utenom å bare si det som det er, og skaffe solid hjelp. Har du forresten vært utredet for eksempelvis ADHD? Ikke at du nødvendigvis har det altså, men for endel kan en slik type diagnose resultere i diverse avhengigheter. Du må få en helhetlig behandling. Du kommer aldri til å bli frisk om du ikke er ærlig og bare åpner deg for de aller nærmeste. Og du har en alt for kompleks historikk til å bare ta et par AAmøter og vips ferdig. Ingen vits å utsette dette her, dess tidligere du kommer igang - dess bedre er prognosene dine for en veldig fin fremtid Måten du ønsker å håndtere dette på er en sikker garanti for å alltid være avhengig og syk - og løgnene bygger seg opp til et overveldende tårn. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå