Gå til innhold

Aurora Hoff

mumrikk1

Anbefalte innlegg

Admdir skrev (3 timer siden):

Hun fronter ikke overvekten i seg selv men det at vekt og utseende ikke definerer deg som menneske. 

Men hun «sutrer»ofte over at ting ikke er tilrettelagt for «store damer/mennesker « som et treningsevent f eks . Skal alt tilrettelegges for store mennesker med tydelig dårlig form ? Eller burde man innse at man burde gjøre noe med formen kanskje . For meg virker det som at til å ha hennes utdanning og tidligere vektnedgang så har hun likevel dårlig/ingen innsikt i egen helse og kroppens tilstand . 

• Liker 3
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bare lurer på en ting. Helt ærlig. Har dere som messer om å "gjøre noe med det" slitt med alvorlig overvekt selv? Snakker ikke om å ha lagt på seg litt mer enn ønskelig under graviditet, eller å være litt "chubby", men faktisk ha et problematisk forhold til mat. 

Om det bare var "å gjøre noe med det" hadde jo alle som er noenlunde friske fysisk (les: kan bevege seg, ikke går på med. som gir vektoppgang osv) vært normalvektige. Det er mye som skal være på plass for å klare å gjøre den omveltningen. Og det skal være på plass over tid. Lang tid.

Det er ikke alltid så enkelt å "gjøre noe med det". Men man skal jo få lov til å leve i dette samfunnet selv om man er syk. Man skal få lov til å kle seg fint. Delta på aktiviteter. Å jobbe for dette betyr ikke at man forherliger fedme, eller fremsnakker det. Overvekt er en sykdom (symptom) på linje med andre sykdommer. Ofte er det svært komplekst også. 

Personlig elsker jeg at kvinner som Fetmenfattet (Carina) og Aurora krever sin plass med de kroppene de har. Det hjelper andre til å tørre gå på stranden. Tørre pynte seg og ta rommet. Rett og slett leve i dette samfunnet. Ikke kall det hylling av overvekt. Det er så sykt sneversynt..

Endret av refill
  • Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

refill skrev (46 minutter siden):

Jeg bare lurer på en ting. Helt ærlig. Har dere som messer om å "gjøre noe med det" slitt med alvorlig overvekt selv? Snakker ikke om å ha lagt på seg litt mer enn ønskelig under graviditet, eller å være litt "chubby", men faktisk ha et problematisk forhold til mat. 

Om det bare var "å gjøre noe med det" hadde jo alle som er noenlunde friske fysisk (les: kan bevege seg, ikke går på med. som gir vektoppgang osv) vært normalvektige. Det er mye som skal være på plass for å klare å gjøre den omveltningen. Og det skal være på plass over tid. Lang tid.

Det er ikke alltid så enkelt å "gjøre noe med det". Men man skal jo få lov til å leve i dette samfunnet selv om man er syk. Man skal få lov til å kle seg fint. Delta på aktiviteter. Å jobbe for dette betyr ikke at man forherliger fedme, eller fremsnakker det. Overvekt er en sykdom på linje med andre sykdommer. Ofte er det svært komplekst også. 

Personlig elsker jeg at kvinner som Fetmenfattet (Carina) og Aurora krever sin plass med de kroppene de har. Det hjelper andre til å tørre gå på stranden. Tørre pynte seg og ta rommet. Rett og slett leve i dette samfunnet. Ikke kall det hylling av overvekt. Det er så sykt sneversynt..

Det er ikke noe mere «messing « fra oss som reagerer enn fra dere som «forsvarer « ! Men ja , jeg har vært sykelig overvektig , med høyt blodtrykk og begynnende  diabetes osv . Sleit med å få til vektnedgangen på egen hånd så jeg søkte faktisk hjelp ! Så ja derfor reagerer jeg på at dette skal være et forbilde for noen som helst , fordi det er så usunt å være så overvektig . Jeg bryr meg katten i hvor mye andre veier men jeg synes denne hyllingen og messingen om at hun (og andre ) er et forbilde blir helt feil . Hva annet er hun forbilde for ? Jeg bare lurer ? Helt ærlig ?

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JojoMoyes skrev (4 minutter siden):

Det er ikke noe mere «messing « fra oss som reagerer enn fra dere som «forsvarer « ! Men ja , jeg har vært sykelig overvektig , med høyt blodtrykk og begynnende  diabetes osv . Sleit med å få til vektnedgangen på egen hånd så jeg søkte faktisk hjelp ! Så ja derfor reagerer jeg på at dette skal være et forbilde for noen som helst , fordi det er så usunt å være så overvektig . Jeg bryr meg katten i hvor mye andre veier men jeg synes denne hyllingen og messingen om at hun (og andre ) er et forbilde blir helt feil . Hva annet er hun forbilde for ? Jeg bare lurer ? Helt ærlig ?

Da vil jeg gjerne vite hvor du søkte hjelp og hva slags hjelp du fikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JojoMoyes skrev (10 minutter siden):

Forsvarer.. jeg har vel bare et litt annet syn på det. Jeg klarer ikke se på det som å forsvare overvekt, men heller forsvare retten til å delta i samfunnet selv om man ikke passer normen. Jeg forsvarer ikke rus selv om jeg ikke ønsker at mennesker med rusavhengighet skal jages fra skanse til skanse og gjemmes bort. Livet er ikke svart hvitt. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JojoMoyes skrev (28 minutter siden):

Verste sort er vel en tidligere overvektig som har blitt «nyfrelst».

Hun bør vel ikke være et forbilde i betydning vekta, men som andre skriver her- ikke lar seg stoppe pga hets fra samfunnet. 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

cerruti skrev (2 minutter siden):

Verste sort er vel en tidligere overvektig som har blitt «nyfrelst».

Hun bør vel ikke være et forbilde i betydning vekta, men som andre skriver her- ikke lar seg stoppe pga hets fra samfunnet. 

Du vet vel ikke om jeg er normalvektig /ferdig med vektnedgang eller noe som helst ! Og nyfrelst iallfall ikke . 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

refill skrev (På 2.2.2025 den 15.41):

Forsvarer.. jeg har vel bare et litt annet syn på det. Jeg klarer ikke se på det som å forsvare overvekt, men heller forsvare retten til å delta i samfunnet selv om man ikke passer normen. Jeg forsvarer ikke rus selv om jeg ikke ønsker at mennesker med rusavhengighet skal jages fra skanse til skanse og gjemmes bort. Livet er ikke svart hvitt. 

Det er vel ingen som mener hun ikke har rett til å delta i samfunnet? Ei heller jages eller gjemmes bort. Jeg syns dette begynner å ligne et ekkokammer, men jeg klarer ikke la vær så svare når du kommer med slike påstander.

Aurora velger selv å eksponere seg slik hun gjør og hun er ikke fritatt kritikk selv om hun er overvektig og jeg personlig ser ikke hvilket gode kvaliteter hun har å bidra med. Hun fikk en gjev pris, men hvorfor?

• Liker 2
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JojoMoyes skrev (På 2.2.2025 den 15.21):

Jeg har aldri hatt fedme.

Det jeg ser på hennes konto:

- Det er helt OK å ta plass med det du liker uavhengig av utseende

- Din verdi som menneske avhenger ikke av utseende

- Hun liker klær, og viser at man ikke trenger gjøre seg selv usynlig som tykk/tynn/whatever

- Hun formidler ønske om å være snill

- Sminken hennes er langt fra hva jeg foretrekker, men hun formidler at «helt ok å overpynte/underpynte» om DU vil

- Lov å eksistere og leve i alle livete faser, også når tjukk

Hun har aldri vist videoer eller stories om «hvordan bli tjukk, hvorfor tjukk er best». Så null prosent fremming av fedme.

Hun bare er tykk, liker mote, og er på sosiale medier.

Og dessverre genererer det store mengder provokasjon - at noe sånt eksisterer. 

Så i ganske mange generasjoner har det å være tykk kvinne i offentlighet, som gjør det samme som en tynn/slank - merkelig nok vært oppsiktsvekkende. 

Derav forbilde.

De som ikke forstår det må jo være historieløse? 

• Liker 16
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sammy! skrev (På 3.2.2025 den 18.47):

Det er vel ingen som mener hun ikke har rett til å delta i samfunnet? Ei heller jages eller gjemmes bort. Jeg syns dette begynner å ligne et ekkokammer, men jeg klarer ikke la vær så svare når du kommer med slike påstander.

Aurora velger selv å eksponere seg slik hun gjør og hun er ikke fritatt kritikk selv om hun er overvektig og jeg personlig ser ikke hvilket gode kvaliteter hun har å bidra med. Hun fikk en gjev pris, men hvorfor?

Fordi all forskning på dine to påstander viser at tjukke behandles slik i arbeidsliv, helsevesen og i samfunnet øvrig.

Aldri hatt fedme selv som sagt, men *litt* kunnskap får man vel med seg. Om man gidder. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AprilLudgate skrev (4 timer siden):

- Hun liker klær, og viser at man ikke trenger gjøre seg selv usynlig som tykk/tynn/whatever

- Sminken hennes er langt fra hva jeg foretrekker, men hun formidler at «helt ok å overpynte/underpynte» om DU vil

Hun har aldri vist videoer eller stories om «hvordan bli tjukk, hvorfor tjukk er best». Så null prosent fremming av fedme.

Så i ganske mange generasjoner har det å være tykk kvinne i offentlighet, som gjør det samme som en tynn/slank - merkelig nok vært oppsiktsvekkende. 

Derav forbilde.

De som ikke forstår det må jo være historieløse? 

Vet du hva, jeg kjenner jeg snudde litt av denne. Du sier mye klokt! 👏

• Liker 4
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AprilLudgate skrev (4 timer siden):

Derav forbilde.

De som ikke forstår det må jo være 

👏👏👏👏 Så godt sagt🫶

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sammy! skrev (På 3.2.2025 den 18.47):

Ja jeg skal ikke ha på meg å være en del av noe ekkokammer. Tror ikke jeg har skrevet noe i denne tråden før og følger henne bare på insta hvor jeg ikke er inne daglig en gang. Men ikke kom og fortell meg at overvektige ikke blir sett ned på i dagens samfunn. Ikke kom og fortell meg at overvektige ikke blir latterliggjort, folk har en mening om hva de kan og ikke kan spise, eller ha på seg, eller at de ikke blir tatt på alvor i helsevesenet.. da er det på tide å åpne øynene litt.

Screenshot_20250205_204202_Instagram.jpg

Endret av refill
Glemte legge ved bilde
  • Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AprilLudgate skrev (På 5.2.2025 den 15.29):

Fordi all forskning på dine to påstander viser at tjukke behandles slik i arbeidsliv, helsevesen og i samfunnet øvrig.

Aldri hatt fedme selv som sagt, men *litt* kunnskap får man vel med seg. Om man gidder. 

Hvilke av mine påstander er det du sikter til?

refill skrev (På 5.2.2025 den 20.41):

Ja jeg skal ikke ha på meg å være en del av noe ekkokammer. Tror ikke jeg har skrevet noe i denne tråden før og følger henne bare på insta hvor jeg ikke er inne daglig en gang. Men ikke kom og fortell meg at overvektige ikke blir sett ned på i dagens samfunn. Ikke kom og fortell meg at overvektige ikke blir latterliggjort, folk har en mening om hva de kan og ikke kan spise, eller ha på seg, eller at de ikke blir tatt på alvor i helsevesenet.. da er det på tide å åpne øynene litt.

Screenshot_20250205_204202_Instagram.jpg

Jeg mente ekkokammer generelt, ikke fra deg nødvendigvis. Men du forsetter å beskylde meg for å ha meninger jeg ikke har og dra det helt ut av sammenheng. At jeg kritiserer Auroras måte å være influencer på har ingenting med det du skriver her å gjøre. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...