Gå til innhold

Hvorfor blir jeg ikke gravid??


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette er så kjipt! Men hadde nok fått henvisning til en fertilitetsklinikk eller gått til en privat en. 

Anonymkode: 77d4b...666

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er kjipt å ikke vite hvorfor man ikke blir grav id. Har det helt på samme måte. Har levd hele voksen-livet uten prevensjon, og det er veldig rart at jeg klarte å bikke 40 tallet uten å ha brukt prevensjon hele veien, og uten å ha fått et skikkelig svar på en årsak. Jeg fikk altså 2 barn tidlig i 20 årene, så jeg var heldig sånn sett. Men jeg hadde allikevel en sorg over å ikke klare å oppnå å bli gravid igjen. Men er mye tristere for dem som aldri har fått barn såklart. 

Det gjelder å stå på og forsøke å finne ut. Jeg ble veldig avvist fordi jeg hadde 2 barn fra før. Men ble bedre motatt i utlandet. Der var de villig til å sjekke hormonprøver, og alt som de ikke var villig til å ta i Norge merkelig nok. 

Anonymkode: 0042c...bcd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har blitt sjekker opp og ned forstår jeg, men må bare spør? Har du kontroll på syklusen? Altså har du lang nok fase til at egget både rekker å bli befruktet, i tillegg til å feste seg?

Man har kun 25-30% sjanse hver mnd. Det betyr 70-75% sjanse for å ikke bli gravid hver mnd. Er fryktelig uretferdig når man blir prakket på kondomer som det holder på ungdomsskolen, for man nesten kan bli gravid bare man ser sæd, og så skjer slikt når man faktisk begynner å prøve.

Har ikke mange råd å komme med, enn å prøve å holde motet oppe 💙

Ofte sier de at det skjer når man slutter å stresse med å prøve å få det til. 

Anonymkode: 85311...f20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lorieen skrev (På 23.7.2021 den 14.49):

Dersom du ikke allerede har gjort det, kutt ut koffein fullstendig!

Hvorfor det?

Anonymkode: dca36...ed7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor det?

Anonymkode: dca36...ed7

Fordi koffein er et abortmiddel. Mange som sliter med å bli gravide, lykkes etter å ha kuttet ut koffein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lorieen skrev (2 timer siden):

Fordi koffein er et abortmiddel. Mange som sliter med å bli gravide, lykkes etter å ha kuttet ut koffein.

Abortmiddel?!? Har du noen kilder på dette?

Anonymkode: dca36...ed7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Abortmiddel?!? Har du noen kilder på dette?

Anonymkode: dca36...ed7

Du kan jo google caffeine+miscarriage sånn til å begynne med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Lorieen said:

Du kan jo google caffeine+miscarriage sånn til å begynne med. 

 Altså. Koffein i store mengder øker risikoen for spontanabort, som er hvorfor gravide anbefales å holde seg under en viss mengde. (Ikke å kutte all koffein. Små mengder er ikke vist å gi negative effekter.) Å dermed kalle det et abortmiddel er uansett ganske drøyt - hadde det vært så enkelt så hadde vi ikke trengt selvbestemt abort. 

På samme måte, så er det ingenting som tilsier at koffein i normale doser skulle hindre befruktning! Om TS drikker flere kanner kaffe om dagen skader det ikke å trappe ned, men det er usannsynlig at det er det som er årsaken til uforklarlig barnløshet. 

Anonymkode: 66170...c37

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

 Altså. Koffein i store mengder øker risikoen for spontanabort, som er hvorfor gravide anbefales å holde seg under en viss mengde. (Ikke å kutte all koffein. Små mengder er ikke vist å gi negative effekter.) Å dermed kalle det et abortmiddel er uansett ganske drøyt - hadde det vært så enkelt så hadde vi ikke trengt selvbestemt abort. 

På samme måte, så er det ingenting som tilsier at koffein i normale doser skulle hindre befruktning! Om TS drikker flere kanner kaffe om dagen skader det ikke å trappe ned, men det er usannsynlig at det er det som er årsaken til uforklarlig barnløshet. 

Anonymkode: 66170...c37

Det er vel til og med også omdiskutert om inntak av koffein faktisk øker risikoen for spontanabort. Jeg ser at enkelte studier hevder at det er en sammenheng. 
 

Det er likevel såpass usikkert at norske helsemyndigheter anbefaler å redusere koffeininntaket i graviditeten av hensynet til risikoen for å føde barn med lavere fødselsvekt enn normalt, ikke fordi det knyttes til økt risiko for spontanabort.

Å kalle koffein for «abortmiddel» er bare drøyt og vitner om uvitenhet.

Anonymkode: 3eaf7...667

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du fikk undersøkt egglederne dine, skyldte dere dem da? Sædleder kan forresten også bli tett av klamydia.

Sopp og urinveisinfeksjoner kan skape et dårlig klima i livmoren som forhindrer graviditet, så kanskje det er noe det bør ses nærmere på.

Lavt progresteronnivå kan forresten føre til problemer med at det befruktede egget ikke klarer å feste seg. Det er et ganske harmløst tiltak og forsøke å få progresterontilskudd som crinone vaginalgel som du tar hver dag etter EL.

 

 

 

 

 

 

Anonymkode: bce9d...8b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.7.2021 den 10.37):

Vi har prøvd så sykt hardt hver eneste mnd i 1 år nå.. Siste halvåret har jeg gått på hormoner for å booste eggløsning.. Blenda hvit test i dag IGJEN😭💔 

De finner ingenting galt men likevel så skjer det aldri noe.. Jeg hadde en klamydia infeksjon når jeg var ung men har sjekket det også og alt ser bra ut.. Eneste er at jeg er veldig plaget med tilbakevendene soppinfeksjoner.. Er det dette som gjør at det ikke klaffer? 

Jeg holder snart ikke ut dette lenger.. Skuffelsen er så stor når det gang på gang ikke klaffer.. Jeg bare gråter og er helt knust😥

Anonymkode: 45ecd...f8c

Jeg har forsøkt i 2 år nå uten en eneste positiv test. Alt ser bra ut for både meg og mannen min. Skal i gang med IVF nå etter alt for lang venting.... noen ganger er bare livet urettferdig...

Anonymkode: 44621...336

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk en ting til som aldri blir nevnt. Kanskje eggene dine ikke liker mannens sæd: 

https://www.google.no/amp/s/phys.org/news/2020-06-human-eggs-men-sperm.amp

Quote

Different women's eggs attract different men's sperm—and not necessarily their partner's.

Humans spend a lot of time and energy choosing their partner. A new study by researchers from Stockholm University and Manchester University NHS Foundation Trust (MFT) shows that choosing your partner continues even after sex—human eggs can "choose" sperm.

The egg does not always agree with the women's choice of partner. The researchers found that eggs did not always attract more sperm from their partner compared to sperm from another male. 

 

Anonymkode: c9920...f71

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Det er vel til og med også omdiskutert om inntak av koffein faktisk øker risikoen for spontanabort. Jeg ser at enkelte studier hevder at det er en sammenheng. 
 

Det er likevel såpass usikkert at norske helsemyndigheter anbefaler å redusere koffeininntaket i graviditeten av hensynet til risikoen for å føde barn med lavere fødselsvekt enn normalt, ikke fordi det knyttes til økt risiko for spontanabort.

Å kalle koffein for «abortmiddel» er bare drøyt og vitner om uvitenhet.

Anonymkode: 3eaf7...667

Jeg hadde flere tidlige SA etter hverandre. Jeg har aldri drukket kaffe, men drakk svært mye pepsi max. Kuttet koffein helt og neste svangerskap satt. Så jeg er ikke i tvil om at det har en sammenheng. Anerkjente fertilitetsvitere anbefaler koffeinkutt som et av de første tiltakene ved uforklarlige aborter. For meg og mange andre har det fungert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lorieen skrev (2 minutter siden):

Jeg hadde flere tidlige SA etter hverandre. Jeg har aldri drukket kaffe, men drakk svært mye pepsi max. Kuttet koffein helt og neste svangerskap satt. Så jeg er ikke i tvil om at det har en sammenheng. Anerkjente fertilitetsvitere anbefaler koffeinkutt som et av de første tiltakene ved uforklarlige aborter. For meg og mange andre har det fungert. 

Så bra at det fungerte for deg, det er jo ingenting som er bedre! Jeg benekter ikke at det kanskje kan være en sammenheng, og det skader absolutt ikke å kutte ut koffein for å se om det har en effekt. D

Jeg reagerte mest på at du bastant hevdet at koffein er et abortmiddel. Akkurat det var en drøy påstand.

Anonymkode: 3eaf7...667

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Så bra at det fungerte for deg, det er jo ingenting som er bedre! Jeg benekter ikke at det kanskje kan være en sammenheng, og det skader absolutt ikke å kutte ut koffein for å se om det har en effekt. D

Jeg reagerte mest på at du bastant hevdet at koffein er et abortmiddel. Akkurat det var en drøy påstand.

Anonymkode: 3eaf7...667

Det er kjent fra gammelt av at store mengder kaffe skal kunne føre til abort. Det er ikke for ingenting at en kanne kruttsterk kaffe ble kalt for en «fosterfordriver». 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Lorieen skrev (36 minutter siden):

Jeg hadde flere tidlige SA etter hverandre. Jeg har aldri drukket kaffe, men drakk svært mye pepsi max. Kuttet koffein helt og neste svangerskap satt. Så jeg er ikke i tvil om at det har en sammenheng. Anerkjente fertilitetsvitere anbefaler koffeinkutt som et av de første tiltakene ved uforklarlige aborter. For meg og mange andre har det fungert. 

Men her er jo ikke problemet at TS aborterer, hun blir ikke gravid..

Anonymkode: dca36...ed7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men her er jo ikke problemet at TS aborterer, hun blir ikke gravid..

Anonymkode: dca36...ed7

Veldig mange svangerskap går til grunne før man i det hele tatt tester positivt. Koffein blokkerer progesteronproduksjonen som er nødvendig for å opprettholde det gule legemet etter befruktning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Jeg har hørt med mange leger og det er ikke koffein som gjør at jeg ikke blir gravid.. Drikker lite kaffi. 

Anonymkode: 45ecd...f8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

TS her. Jeg har hørt med mange leger og det er ikke koffein som gjør at jeg ikke blir gravid.. Drikker lite kaffi. 

Anonymkode: 45ecd...f8c

Different women's eggs attract different men's sperm—and not necessarily their partner's.

Humans spend a lot of time and energy choosing their partner. A new study by researchers from Stockholm University and Manchester University NHS Foundation Trust (MFT) shows that choosing your partner continues even after sex—human eggs can "choose" sperm.

The egg does not always agree with the women's choice of partner. The researchers found that eggs did not always attract more sperm from their partner compared to sperm from another male. 


https://www.google.no/amp/s/phys.org/news/2020-06-human-eggs-men-sperm.amp

Anonymkode: c9920...f71

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...