Gå til innhold

Maxtor, ekstern hardisk

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg bare lurer på om det er noen andre her som har en Maxtor og om dere har hatt problemer med den? F.eks feilmelding som "forsinket skrivefeil" og hele pcen klikker? Jeg har hatt problemer med den feilmeldingen og at den slår seg av og på av seg selv. Forrige uke sa den ihvertfall takk for seg. Den viste bare ett svakt blått lys og til slutt ingenting. Da hadde jeg altså mistet 230 GB med musikk, bilder og filmer! Jeg er sååå sint og sur! Fikk høre i ettertid at jeg burde ha tatt sikkerhetskopi av det som var der, men det var jo det som var kopien min!! Må si at jeg er veldig bitter! :frustrert:

Videoannonse
Annonse
Gjest Kaffegjesten
Skrevet

Litt til ettertanke. Jeg(dvs barn også) har flere slike, men aldri hatt problemer. Passer på å slå av og på, evt koble fra på riktig måte. Dessuten har jeg installert programvaren som kom med ettersom jeg da opplevde at tilgangen ble bedre. Vet ikke hva du har gjort, men til nå - med flere års erfaring med både 200Gb, 250 og 300Gb-disker har jeg så langt ikke hatt et problem. Jeg kan ha hatt flaks.

Skrevet

Jeg har aldri hatt problemer med min eksterne Maxtor.

Er nøye med å koble den ut på riktig måte hver gang.

Kanskje det er en reklamasjons-/garantisak?

Skrevet

Jeg har jo ikke brukt min så mye egentlig. Er det at jeg har en laptop med 40 GB, så det er ikke så mye plass igjen her når alle programmene mine er innpå. Jeg har også alltid vært nøye med å koble den ut når jeg ikke har brukt den. Jeg fikk den til bursdagen i fjor av mine foreldre, så gav den tilbake til ham og han prøvde å få liv i den. Nå skal han sende den til Oslo , og så får vi se hva de sier. De bør bare fikse den eller gi meg en ny en! :frustrert:

Skrevet

Du sier: "feilmelding som "forsinket skrivefeil"" Det får meg til å tro at du enten har koblet vekk disken ved bare å dra ut ledningen eller ved at du bruker programmer som bruker disken. Det første løser du ved å utføre en sikker frakobling (lite ikon på verktøylinjen). Dette sørger for at all data som operativsystemet (windows) ennå ikke har skrevet til disken blir skrevet. Det andre problemet løser man vel egentlig bare ved å unngå å la programmer bruke disken eller ved å avslutte alle programmer som bruker disken før det kobles fra. Bedre å bruke disken ved å flytte filer frem og tilbake til den selv.

Men, det kan være en hardware-feil også...

Skrevet

Forsinket skrivefeil har kommet omtrent hver gang jeg har hatt den på. Da kan jeg gjerne ha overført noe til den og så har den vært på en stund og jeg ikke har brukt den, og feilmeldingen har kommet opp. Grunnet til at jeg lurte på om flere har fått den feilmeldingen, er at kameraten min får opp det samme på sin. Han mener det er en hardware feil.

• 3 uker senere...
Skrevet

Nå har jeg fått ny maxtor! Yey!! :hoppe::hoppe:

Jeg har fått den nyeste modellen + 50 GB mer enn jeg hadde på den forrige. :) Det viste seg at det var hardware feil og den hadde brent opp, ifølge maxtor folkene. Jeg er fortsatt litt bitter pga alt jeg mistet, men det var vel bare min egen dumme feil. Men nå skal jeg prøve å fylle denne opp! :danse:

Skrevet

Jeg vil bare legge til at man bør ta backup, selv av en Maxtordisk.

Skrevet (endret)

Først vil jeg si, at har du en Maxtor extern disk (Maxtor Onetouch II for eks) så bør du ALLTID ha en backup. Dette er de mest ustabile eksterne diskene som er å oppdrive. Maxtor er meget godt kjent for å bli supervarme, og bør ikke stå på mer enn ett par timer i slengen. Skaff dere heller Digital Western eller Samsung for eksterne, de er bedre. (Jobber innen IT, og har brukt masse eksterne disker, så dette er basert på erfaring).

Den feilmeldingen du får som har med "forsinket skrivegreie" er antageligvis for at du har koblet en usb2 plugg i en usb1.1 kobling. (usb 2.0 er standard på eksterne harddisker og Usb 1.1 er standard på datamaskiner som er ett til 2 år gamle (eller enda eldre). Lese og skrivehastigheten på disse to er ganske forskjellig.

klippet fra Micronet.info:

"USB 2.0 is designed to work at up to 480Mb per second. It is fully backward compatible with USB 1.1. USB1.1 supports two speeds, 1.5 and 12 Mbps. USB 2.0 supports 1.5, 12 (making it backward compatible), and 480Mbps.".

.

Endret av Gobi
Skrevet

Den feilmeldingen du får som har med "forsinket skrivegreie" er antageligvis for at du har koblet en usb2 plugg i en usb1.1 kobling. (usb 2.0 er standard på eksterne harddisker og Usb 1.1 er standard på datamaskiner som er ett til 2 år gamle (eller enda eldre). Lese og skrivehastigheten på disse to er ganske forskjellig.

klippet fra Micronet.info:

Jeg har ikke brukt usb, men firewire. Men det kan jo hende at det ikke har så mye å si. Jeg vet bare at det er raskere å overføre med firewire enn usb. :)

Jeg har ikke tenkt å kjøpe meg enda en hardisk, det får holde med en. Men takk for svar :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...