Gå til innhold

Valp som markerer over alt, vurderer kastrering

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg har en hannvalp (chihuahua) på snart 5 mnd som er helt ekstrem på å markere. Han begynte så vidt med dette da han nærmet seg 4 mnd, og etter det har han bare blitt verre og verre. ALT  markeres på, leker, sofa, tyggebein, sengen sin og alt annet som befinner seg innenfor rekkevidde. Han er veldig flink å gå ut for å tisse og gir beskjed når han må på do, men denne markeringen klarer jeg ikke å bli kvitt. Vasker det bort med én gang og bruker spray for å fjerne tisselukt, men det har ikke hjulpet noe.

Det begynner nå å bli et stort problem, da jeg føler jeg går og vasker etter han hele tiden. Et eksempel fra i går er at jeg så han hadde markert, tørket det opp og vasket med sprayen, gikk for å kaste papiret, og da jeg kom tilbake hadde han markert igjen. Vasket igjen, gikk for å kaste, kom tilbake og så at han markerte en annen plass. Vasket igjen, og mens han stod og så på at jeg vasket markerte han igjen et annet sted. Føler jeg blir gal. Ellers er hunden veldig snill og god, veldig energisk (som en valp skal være) og lærer veldig raskt. Det er kun denne markeringen som er så plagsomt. Vi kan heller ikke ha han i sofaen for å kose med han, fordi da markerer han i selve sofaen (vi må nok kjøpe ny sofa etter dette).

Veterinæren vår har sagt at sånn oppførsel kan være grunn til kastrering og at han kan kasteres etter han er fylt 6 mnd, og jeg vurderer nå dette. Men er det noen som har erfaring med sånn oppførsel? Er det noe som kan forsvinne etterhvert som han blir eldre, eller er det sannsynlig at det bare blir verre og verre? Takker for alle svar!

Anonymkode: 204df...66b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ville levert tilbake valpen. Dette vil nok aldri løse seg helt. Den rasen har mye helseproblemer og mye "psykisk" problemer. Finn en hunderase som ikke er så preget av at noen har ihjelavla hund får å få noe lite og søtt uten tanke på konsekvenser

Anonymkode: 4f0e7...601

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Har du korrigert han på det? Sagt nei? Hva har du gjort for å få han til å slutte?

Du bør tenke deg nøye om før du kastrerer hunden bare på grunn av markering. Kastrering påvirker hunden på veldig mange måter. Har du en nervøs hund, eller en som er usikker, kan du risikere at den blir sint og enda mer usikker. Den kan bli mer lat og dorsk, få en ekstrem matlyst, få dårlig pels, i værste fall kan den få urinlekkasje.  

Anonymkode: 3c608...280

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har du korrigert han på det? Sagt nei? Hva har du gjort for å få han til å slutte?

Du bør tenke deg nøye om før du kastrerer hunden bare på grunn av markering. Kastrering påvirker hunden på veldig mange måter. Har du en nervøs hund, eller en som er usikker, kan du risikere at den blir sint og enda mer usikker. Den kan bli mer lat og dorsk, få en ekstrem matlyst, få dårlig pels, i værste fall kan den få urinlekkasje.  

Anonymkode: 3c608...280

Ja, jeg sier "nei" med streng stemme når han gjør det, og det ser ut som at han skjønner at han ikke får lov, men at han ikke klarer å dy seg. Han skjønner "nei" i andre sammenhenger. Ellers tar jeg han på do regelmessig og lar han løpe i hagen når han vil. Vi går tur ca. 2 ganger om dagen, der en av turene er på minst 25-30 minutt. Vi leker mye og trener på ulike kommandoer. 

Han er ikke nervøs og har vært veldig modig og uredd hele tiden. Oppfører seg veldig fint i møte med andre hunder og blir trygg på de fleste mennesker etter noen minutter. Han er dog også kommet i "spøkelsefasen" nå der alt som er nytt er litt skummelt og må bjeffes på, men utenom dette har han vært veldig trygg og god. Da vi var på 16 ukers kontroll kommenterte også veterinæren at hunden virket veldig trygg og god.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, jeg sier "nei" med streng stemme når han gjør det, og det ser ut som at han skjønner at han ikke får lov, men at han ikke klarer å dy seg. Han skjønner "nei" i andre sammenhenger. 

Hvordan forsterker du "nei"et?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Troyamin skrev (4 minutter siden):

Hvordan forsterker du "nei"et?

Jeg tar han bort. Har også begynt å ta han inn på et annet rom i 2 minutt som "straff" for å vise at sånn oppførsel gjør at han ikke får være hos oss. Hvis jeg ser at han skal til å markere og han stopper når jeg sier nei så roser jeg han og gir han en godbit.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tar han bort. Har også begynt å ta han inn på et annet rom i 2 minutt som "straff" for å vise at sånn oppførsel gjør at han ikke får være hos oss. Hvis jeg ser at han skal til å markere og han stopper når jeg sier nei så roser jeg han og gir han en godbit.

Hunden skjønner da ikke at «straffen» er på grunn av markeringen. Bra du roser når du ser ønsket oppførsel 👍🏼 

Anonymkode: a0edf...b8f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hunden skjønner da ikke at «straffen» er på grunn av markeringen. Bra du roser når du ser ønsket oppførsel 👍🏼 

Anonymkode: a0edf...b8f

Jo, jeg tror han skjønner det. Dette er en hundetrener som har anbefalt. Det har funket når vi har jobbet med å få han til å slutte med andre ting, f.eks å bjeffe på ting utenfor vinduet :) 

AnonymBruker
Skrevet

Har du prøvd bellyband? Jeg kjenner ikke til hannhund og markering selv, men vet om 2 som har hatt suksess med å bruke det en periode for å få slutt på markeringen. 

Anonymkode: d2827...7e3

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det der er ikke forsterking av nei. Et kraftig nei forsterkes ved at du fysisk korrigerer hunden. En hund forstår ikke "time outs". Det er ikke et barn. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Prøv et belly bånd. Kanskje han føler et behov for at hjemmet lukter sterkere av ham nå i spøkelsestiden. Et belly bånd hindrer markering til spøkelsestiden er over. Og om markeringen er en vane, så vil hunden ikke ha mulighet til å forsterke vanen med et belly band og dø ut. 

Jeg ville ikke ha kastrert enda. Det kan gjøre ham mer usikker (mangel på modig-hormoner), vektøkning, inkontinens, adferdsproblemer (fordi hunden ikke får utvikle seg mentalt før kastreringen), leddproblemer etc. Helst skal man ikke kastrere før hunden er 18mnd. Prøv andre muligheter først 

Anonymkode: c6d82...1b7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Har du prøvd bellyband? Jeg kjenner ikke til hannhund og markering selv, men vet om 2 som har hatt suksess med å bruke det en periode for å få slutt på markeringen. 

Anonymkode: d2827...7e3

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Prøv et belly bånd. Kanskje han føler et behov for at hjemmet lukter sterkere av ham nå i spøkelsestiden. Et belly bånd hindrer markering til spøkelsestiden er over. Og om markeringen er en vane, så vil hunden ikke ha mulighet til å forsterke vanen med et belly band og dø ut. 

Jeg ville ikke ha kastrert enda. Det kan gjøre ham mer usikker (mangel på modig-hormoner), vektøkning, inkontinens, adferdsproblemer (fordi hunden ikke får utvikle seg mentalt før kastreringen), leddproblemer etc. Helst skal man ikke kastrere før hunden er 18mnd. Prøv andre muligheter først 

Takk for tips! Skal prøve belly bånd :) 

Troyamin skrev (29 minutter siden):

Det der er ikke forsterking av nei. Et kraftig nei forsterkes ved at du fysisk korrigerer hunden. En hund forstår ikke "time outs". Det er ikke et barn. 

Hva mener du med fysisk korrigering?
Dette er ikke "time out" som man gir et barn. Trener forklarte at den verste straffen en hund kan få er å bli separert fra flokken sin, og det er derfor denne metoden fungerer. De får da lære at uønsket atferd = separasjon fra flokken.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva mener du med fysisk korrigering?
Dette er ikke "time out" som man gir et barn. Trener forklarte at den verste straffen en hund kan få er å bli separert fra flokken sin, og det er derfor denne metoden fungerer. De får da lære at uønsket atferd = separasjon fra flokken.

En hund forstår ikke at den blir separert fra flokken fordi den har gjort noe galt. Du har uansett helt rett i at å separere hunden fra flokken er noe av det verste du gjør. Men likevel så er ikke det straff. Det er bare råttent gjort mot hunden. 

Det som er ekologisk riktig er å fysisk korrigere hunden for å forsterke et nei. Et kjapt prikk i siden med en finger eller et klyp, er mer likt det hunder bruker mot hverandre. Det skjer momentant og linkes direkte til feil adferd. Det er ikke snakk om å bruke rå makt. Overraskelsesmomentet og fysisk kontakt er cluet her. 

Ingen hunder går fra hverandre og lar noen være alene som straff. Tenk deg den dødsangsten hunden får ved å plutselig bli satt helt alene?! Når vi bruker gradvis tilvenning til å være alene ellers, hvorfor i all verden skal vi da sette en valp helt alene som straff? Det henger ikke sammen i det hele tatt! 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Enig i at time-out ikke vil fungere i dette tilfellet. Jeg brukte time-out på min valp når hun ble alt for opprømt/overstimulert/overtrøtt, og hoppa rundt og bet som et villdyr. Da satte jeg henne på gangen og sto med ryggen til døren (det er vindu på døren, så hun kunne se meg). Time-out fungerte fordi jeg tok vekk alt av stimulering (meg inkludert), også fikk hun 1 minutt på å roe ned seg selv før jeg åpnet og sto klar med godbiter for å trene litt lydighet. Time-out kan brukes for å roe ned en valp/hund, ikke som straff.

I tilfellet ditt, hvor valpen markerer, så vil ikke en time-out fungere. En korreksjon bør skje rett før eller akkurat når den uønskede adferden skjer, og helst ikke mer enn 3 sekunder etter at den uønskede adferden har tatt plass. Valpen vil ikke klare å koble markeringen til time-outen. 

• Liker 2
Skrevet

Om dette er et markerings problem så er det tvilsomt at kastereing funker. Testo produseres også i stor nok mengde i binyrene på hunden til at markerings problemet vil fortsette. 

Du sier at hunden er flink til å si i fra når den må ut for å gjøre sitt. Ergo har den et minimum av blære kontroll. Mest sannsynlig så er det her en blanding av innlært oppførsel og ulydighet. Du tillater tross alt at hunden markere innendørs.

Time out er et konsept som hunder ikke forstår, du kan ikke forklare en hund hva eller hvorfor det skjer. Så som straff er det bortkasta og kun et menneskeskapt opplegg for sarte sjeler som ikke vil ta i hunden sin. 

Du må gjøre det veldig enkelt for deg sjøl og hunden. Hva er det du egentlig vil? Jo at hunden ikke markerer innendørs. Så fortell hunden at den ikke får lov til å markere innendørs. Du har fått oppskriften på det lengre opp i tråden. Og aldri belønn en handling uten at du er 100% sikker på at du vet hva du belønna. Så ikke belønn det at hunden slutta å markere når du sa nei (han skulle ikke ha startet i utgangspunktet). Det at hunden ikke markerer er uansett et krav. og skal da ikke belønnes i en slik setting. Du kan heller belønne at hunden gjør fra seg utendørs. For å utdype. Du vet ikke om hunden kobler belønningen til at den stoppa, eller at den begynte for så å stoppe.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har du mulighet til å ha valpen i bånd inne en stund? Knyt ham til hofta di. Da har du bedre kontroll, og kan ta ham FØR han markerer. Det vil definitivt være tegn til hva han tenker før han gjør det (f.eks at han går inntil sofaen og lukter, stiller seg opp etc). Når du ser det, si "eh!" eller "nei!" høy og skarpt. Intensjonen er ikke å skremme, men si det skarpt nok til at han snapper ut av "vil-markere" mentaliteten. Han vil sikkert se på deg litt overrasket, og da kan du jogge bakover og få ham til å følge etter deg,og følge opp med litt trening med godbiter.

Når man trener hund, så er det alltid best å passe på at en uønsket adferd blir avbrutt før den skjer, ikke akkurst når det skjer og spesielt ikke etter. Valpen klarer ikke å koble markeringen med time-out'en. Time-out er kun effektivt for å roe ned veldig opprømte hunder, og da i bare et par minutter. Time-out er ikke en effektiv straff

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Uvi? 

Anonymkode: 0a569...605

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2021-7-23 den 9.05):

Ja, jeg sier "nei" med streng stemme når han gjør det, og det ser ut som at han skjønner at han ikke får lov, men at han ikke klarer å dy seg. Han skjønner "nei" i andre sammenhenger.

Om han fremdeles markerer inne, har han ikke skjønt "nei" i denne sammenhengen, og straffen fungerer ikke. 

Markering kan være en selvforsterkende ting, hver gang hunden markerer inne, blir den litt "flinkere" til det, og adferden fester seg mer som en vane. Hver gang. 

Å korrigere hunden etterpå hjelper nok dårlig her. Du må få stoppet hunden FØR den markerer. Du må bryte denne vanen, og gjøre det til en vane å IKKE markere inne.

Jeg ville overvåket hunden til enhver tid, og omdirigert adferden eller avbrutt den og tatt den med ut HVER gang den skal til å markere. Har den allerede startet er det for sent, du må avbryte før det skjer. Er du usikker på om den skal til å markere, er det bedre å avbryte den en gang for mye enn en gang for lite.

Ha den i bånd inne, så du alltid har kontroll, og kan avbryte den raskt. Om du må slippe den av syne (på badet/når du lager mat/hva som helst) sett den i et bur eller et annet sted hvor den ikke vil markere. (Jeg er vanligvis mot bur til hund, men i et slikt tilfelle ville jeg absolutt brukt det). 

Jo lengre dere kan gå uten at hunden markerer inne, jo bedre vil den nye "vanen" feste seg. Enhver vellykket markering er et skritt tilbake i treninga.

I tillegg ville jeg brukt bellyband e.l., så du slipper å vaske tiss om hunden likevel skulle klare å markere.  

• Liker 1
Skrevet

Hadde samme problem med min valp i den alderen. Vi valgte kjemisk kastrering når han var 6 måneder og problemet forsvant. Ikke opplevd noen negative bivirkninger av kastreringen. Han er nå 1 1/2 år og det har ikke vært behov for å gjenta kastrering - har ikke markert inne siden. Veldig slitsomt når det står på, så krysser fingrene for det ordner seg for dere. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...