Gå til innhold

Universitet og sosial angst

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

jeg skal begynne på universitet i august og må si at jeg gru-gleder meg skikkelig. Jeg er altså en ekstrovert som sliter med sterk sosial angst. Veldig rar og slitsom blanding. Jeg har så lyst til å være sosial og møte nye folk. Jeg elsker å finne på ting og ha det gøy med andre mennesker, men jeg har sterk sosial angst som gjør dette veldig vanskelig. Dette er største grunnen til at jeg gruer meg til universitetet (spesielt fadderuka). Jeg har drukket litt alkohol før, men aldri vært på en fest, så er litt usikker på hvordan jeg skal «oppføre» meg😅 Jeg har alltid hatt lyst til å dra på fester og sånt, men aldri turt. Jeg har bestemt meg for at jeg SKAL delta i fadderuken, men jeg er veldig engstelig. Er ikke så flink til å holde samtaler med nye mennesker, og føler meg alltid litt avvisende. Dette er altså ikke med vilje, men en forsvarsmekanisme jeg har gitt meg selv. Er redd for at jeg skal ende opp alene hele fadderuka bare fordi jeg blir holdt tilbake av angsten min. Jeg lider også sterkt av FOMO. Jeg vil liksom ikke føle meg utenfor😅 Mitt største ønske er å utvide sosialsirkelen min litt mer, ettersom jeg hele ungdomslivet mitt har hatt veldig få venner.

Noen som har tips til en engstelig jente som har lyst til å by litt mer på seg selv?

tusen takk❤️

Anonymkode: e13fc...8f1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du har ikke sterk sosial angst, du er bare litt uerfaren.

Anonymkode: 068e4...56c

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Vil tro alle trenger litt sosial trening etter 1,5 år i en pandemi🙈 inkludert to sommere. 

Du bør melde deg på det resten av "klassen" gjør. Evt. alt fadderene arrangerer. Trenger ikke drikke seg full, nok med f. eks en øl i hånda. Da viser du at du er "med" på festen. Kan selvsagt si at du er avholds, og da vil mange trekke seg automatisk unna. Teit ja, men mange forbinder alkohol i studietida som en åpning til prat på fest 🤷‍♀️

Ang. prat, så er det ikke mange replikker som skal til, før dere er på nikk neste dag. På de neste festene glir kanskje praten med disse lettere. 

Umulig for de andre å se angsten din om du er tilstede. Lykke til♥️

Anonymkode: c772c...f1b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

All sosial trening vil hjelpe på angsten. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bare vær deg selv, sosial angst handler mye om usikkerhet og frykt for å bli avvist. Du kommer til å møte hyggelige mennesker som også er ny i byen og vil bli kjent. Bare gå på festene og snakk med folk, det løsner etterhvert. 

Anonymkode: 7e9bc...ca4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Husk at universitetet har psykologtjeneste som kan hjelpe deg med angsten.

Anonymkode: edf54...852

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor skal du gå? Oppsøk student helsetjenesten ved behov. Jeg brukte det masse. 

Anonymkode: 30273...239

AnonymBruker
Skrevet

Det der er ikke det man kaller "sterk sosial angst". Har du i det hele tatt fått diagnosen av profesjonelle eller er du bare en av de som driver å selvdiagnoserer deg selv? 

Anonymkode: 12561...463

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2021-7-22 den 21.42):

Du har ikke sterk sosial angst, du er bare litt uerfaren.

Anonymkode: 068e4...56c

Nettopp!

Anonymkode: a1a91...e27

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.7.2021 den 21.49):

All sosial trening vil hjelpe på angsten. 

Det er feil. Eksponeringsterapi er ikke det samme som uhemmet eksponering. 

Anonymkode: da190...f0a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...