Gå til innhold

Eierbytte på dyreid

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva skal man si når de forrige eierne insisterer på å stå oppført som eier på dyreid minst ett år etter eierbytte, for å være sikre på at det nye hjemmet er varig? Hadde i tillegg katten boende hos meg i flere uker før det var avgjort. Har ikke sagt min egen mening i tilfelle de skulle ombestemme seg og for å unngå krangling, men syns det blir misbruk av dyreid, poenget er jo at den nåværende eieren skal stå oppført som eier, altså meg, så det at de insisterer på ett helt år minner om ett stort kontrollbehov, ikke om kattens beste. Bortsett fra de ansatte på klinikken der han ble chippa og kastrert og noen e-poster mellom oss så er det ingen som kan bekrefte at han er min..

Så hva burde jeg gjøre? Akkurat nå står han oppført på meg, men kjenner jeg de forrige eierne rett så blir det heller kortvarig.. de forrige eierne er en organisasjon som tok betalt for han, ikke privatpersoner..

Anonymkode: 150e4...a6a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilke konsekvenser har det for deg at katten står ført opp oå dem? Det er vel heller lite sannsynlig at de plutselig dukker opp og henter katten med mindre det er særskilt grunn for det? Tror det er en sikkerhet hos organisasjonen slik at de kan hente ut dyr som ikke har det bra hos nye eiere. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det er ganske vanlig praktisk av dyrvelferdsorganisasjoner og ikke noe jeg reagerer på. Skjønner jo at de vil hindre at folk dumper katten neste sommer. Jeg tror at på vår katt har de løst det slik at det står på dyreid som et notat at katten er fra den dyrvernsorganisasjonen som vi adopterte fra, men at vi står oppført som eier. 

Anonymkode: 9d2df...f01

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Trolltunga said:

Hvilke konsekvenser har det for deg at katten står ført opp oå dem? Det er vel heller lite sannsynlig at de plutselig dukker opp og henter katten med mindre det er særskilt grunn for det? Tror det er en sikkerhet hos organisasjonen slik at de kan hente ut dyr som ikke har det bra hos nye eiere. 

De vil jo ikke kunne «hente ut» katten, dyreid gir ikke noen slike rettigheter. Poenget med dyreid er at om dyret blir borte, eller dumpet, så vil man kunne spore opp eier. Det er nyttig om noen overtar en katt fra dyrebeskyttelsen også reiser fra den, dumper den eller prøver å levere den inn til en annen dyrevernsorganisasjon etterpå. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tror det er ganske vanlig praktisk av dyrvelferdsorganisasjoner og ikke noe jeg reagerer på. Skjønner jo at de vil hindre at folk dumper katten neste sommer. Jeg tror at på vår katt har de løst det slik at det står på dyreid som et notat at katten er fra den dyrvernsorganisasjonen som vi adopterte fra, men at vi står oppført som eier. 

Min andre katt er fra dyrebeskyttelsen og der ble eierskifte ordna av de ganske raskt, katten i dette tilfellet kom fra en liten og lokal organisasjon så tror ikke dyrevelferd er årsaken.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Min andre katt er fra dyrebeskyttelsen og der ble eierskifte ordna av de ganske raskt, katten i dette tilfellet kom fra en liten og lokal organisasjon så tror ikke dyrevelferd er årsaken.

Jo, det er det som er årsaken, det er for å ha kontroll på at katten ikke dumpes, gis videre, avlives osv med en gang av ny eier. Det er som sagt vanlig med en eller annen måte å markere at katten er fra en dyrevernsorganisasjon og forhindre at dyret blir dårlig behandlet (igjen). Ingen dyrevernsorgansasjon vil ha påmsamvittheten å adoptere ut dyr som havner i dårlige hender, så derfor har de ulike organisasjonen ulike måter å prøve å ha noe form for kontroll på dyra som de adopterer bort, noen mer enn andre :)  Noen krever bilde og rapport, noen kommer på besøk, noen har spesiell tatovering i øret, ulike kontrakter og mange løser det med en form for registering på dyreid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...