AnonymBruker Skrevet 22. juli 2021 #1 Skrevet 22. juli 2021 leste nylig en artikkel i avisen om tarmkreft og at stadig flere yngre blir rammet av denne krefttypen. Ultraprossesert mat, alkohol etc. er vel mye av årsaken til dette... Men søkte litt på temaet og kom over en artikkel om kreft og bakterier. Dette blir også forsket på nå, blant annet en stor norsk undersøkelse. Synes det er utrolig interessant at de stadig kommer nærmere årsaken til at forskjellige typer kreft oppstår. Tarmkreft og brystkreft er jo forholdsvis vanlige krefttyper i vestlige land. Undersøkelser viser at svært mange av disse kreftsvulstene inneholder store mengder bakterier som tidligere var tenkt at bare trivdes der. Men nå tror forskere ( ifølge det jeg har lest) at disse med stor sannsynlighet er årsaken til at kreft har utviklet seg. Screeningundersøkelser vil muligens i fremtiden kunne avdekke disse bakteriene i avføringen og da forutse sjansen for eksempel tarmkreft. Litt tilsvarende som de nå gjør det med HPV virus og livmorhalskreft. leste blant annet denne artikkelen om en bestemt bakterie som er sterkt assosiert med tarmkreft. Denne kommer fra planteetende dyr feks ku. https://www.nature.com/articles/s41598-020-61458-5 Den bakteriestammen med gode og dårlige bakterier et menneske har er vel noe vi opparbeider fra vi er helt små og grunnstammen arvet fra foreldre. Men om vi feks skulle ha mye av de dårlige - kreftfremkallende bakteriene. Er det da mulig å fjerne de, og hvordan gjør man det? Anonymkode: 7c81d...5af
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2021 #2 Skrevet 22. juli 2021 Interessant! Jeg vet ikke svaret. Men jeg har lest om at mennesker har fått tilført andres bakterier fra andres avføring som behandling av enkelte sykdommer. Anonymkode: 26d22...a0d
runi Skrevet 22. juli 2021 #3 Skrevet 22. juli 2021 folk er for renslige idag. vasker vekk bakterier som vi har bruk for spesielt i endetarmen. fastlegen sa til meg; bad en gang pr uke, vask deg daglig med vaskeklut
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå